Voor veel mensen staat Bitcoin gelijk aan teleurstelling. Ze kochten de experimentele munt op het hoogtepunt, toen de  waarde bijna dagelijks flink steeg. Inmiddels is de Bitcoin bijna gehalveerd in prijs. Reden dus voor veel mensen om af te haken. Maar niet voor Paul Buitink. Bitcoin blijft zijn passie. Vanuit zijn woonplaats in Ecuador, waar hij woont voor de liefde, praat hij  (ook via Fast Moving Targets) via een wekelijkse hangout  het Nederlandse publiek bij over de ontwikkelingen rond Bitcoin. “Als het gaat om Bitcoin en de ontwikkelingen op dat terrein moet je toch echt in Amerika of Europa zijn. Met name Nederland loopt erg voor op de rest.”

Objectief gezien gaat het ook helemaal niet zo slecht met de munt. Een Bitcoin is veel minder waard dan die ooit was, maar het feit dat het geen beleggingsobject meer is zorgt ook voor rust. Een munt die per dag gigantisch verschilt in waarde wordt door weinig mensen als betrouwbaar ervaren. Bovendien zijn er andere dingen belangrijker dan de waarde, aldus Buitink: “Ik  kijk gewoon naar andere zaken: hoeveel mensen gebruiken het? Hoeveel winkels accepteren  het? Hoe ontwikkelt zich dat? En daar zie je gewoon elke dag alleen maar groei, dus wat dat betreft zitten we nu nog heel erg in de beginfase. Het is geen baby meer, maar wel absoluut nog een kleuter. Er moet nog heel veel worden gedaan om het gebruiksvriendelijker te maken en om het mensen te laten begrijpen.”  Reden dat Buitink aan de slag is gegaan als marketing manager bij de eerste Nederlandse Bitcoin beurs CleverCoin: “We maken het heel makkelijk voor mensen om bitcoins te kopen, te verkopen en te bewaren.”

“Weer de macht over ons eigen geld”

Buitink heeft voorheen ook kort bij een bank gewerkt. Toen sloeg de crisis toe. “Op dat moment dacht ik: dit is eigenlijk helemaal geen goed systeem. Dit moeten we niet willen met z’n allen. Toen ben ik gaan lezen. Ik wil graag bijdragen aan een verbetering van het monetaire systeem, want dit leidt tot heel veel schade en heel veel oneerlijkheid en dat is niet wenselijk als je als samenleving vooruit wilt gaan.” En dus zet zelfverklaard activist Buitink zich op allerlei manieren in voor een eerlijker systeem. Hij verzorgt de wekelijkse podcast De Week van Bitcoin en interviewt daarnaast met regelmaat politici en bankiers. Vorig jaar organiseerde hij een grote conferentie in Rotterdam, iets dat hij in 2015 ook weer wil doen. “Dus ik ben ook actief met het verspreiden van kennis en ideeën over hoe we ons geldsysteem ook zouden kunnen inrichten. Voor mij is Bitcoin een heel leuk experiment, hiervoor zat ik heel erg met goud en ook wel andere zaken. Ik blijf gewoon kijken hoe we met z’n allen ons geldsysteem beter kunnen maken.”

Bitcoin is een stap in de goeie richting om een aantal redenen. Bitcoin is peer to peer betaling, het is snel, goedkoop, wereldwijd en vooraf staat vast hoeveel er van in omloop komen. “Via Bitcoin en varianten daarop, hebben we weer de macht over ons eigen geld. Doordat we ons geld zelf kunnen bewaren en we niet meer slechts een vordering hebben op een bankbalans.” Hierdoor zijn mensen niet langer afhankelijk van het doen en laten van banken. Iets waar na de crisis grote behoefte aan leek te bestaan. Of dat ook betekent dat de aantallen gebruikers stijgen is lastig te zeggen. “Als je kijkt naar de grotere partijen dan zie je dat die al miljoenen portemonnees beheren. Kijk ik in Nederland dan groeit het wat langzaam nu. De Facebookgroep Bitcoin Nederland kreeg er tijdens de echte piek begin dit jaar dagelijks wel 20 nieuwe leden bij, terwijl ze er nu mondjesmaat bij komen. Er is zeker nog heel veel te doen. Bij CleverCoin hebben we nu tegen de 3000 geregistreerde gebruikers. Het groeit, het blijf maar doorgroeien, maar niet meer zo snel als eerst, dus wat dat betreft hebben we nog wel het één en ander te doen.”

En toen liet de beeldverbinding met Ecuador het afweten. De hangout ‘De Week van Bitcoin’ is elke donderdagavond 21.00 te volgen via Fast Moving Targets.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.