Sinds 2013 kennen we het verschijnsel beacons: een soort van digitale markers die je overal kunt aanbrengen en die wanneer je er met je mobiele telefoon in de buurt komt relevante informatie kunnen verspreiden. Mits je de juiste app gedownload hebt. De eerste toepassingen waren met name commercieel: winkels verstuurden aanbiedingen wanneer shoppers met de juiste app op hun telefoon in de buurt kwamen. Tot op heden geen overweldigend succes. Het verbaast Paul Manwaring, mede-oprichter en creatief directeur van Glimworm, niet. “Ik zal geen van mijn klanten ooit aanraden om op basis van locatie push notificaties te gaan versturen om je te vertellen wat je daar kunt vinden. Daar gaat het niet om.”

Waar het wel om gaat is op dit moment nog een zoektocht. Beacons zijn veelbelovend. “Er zijn nu veel kansen die er voorheen niet waren.” Maar de perfecte toepassing lijkt nog niet te zijn gevonden. Wel lopen er op diverse plekken experimenten. Zo doet Glimworm vaker projecten voor musea. In een museum zijn technieken als geofencing of navigatie niet bruikbaar, maar beacons werken wel. In de Hermitage wordt daar op dit moment gebruik van gemaakt. De personages op de schilderijen uit de zeventiende eeuw zijn voorzien van beacons. “We werken met Lava Lab. Die hebben een social media ervaring gecreëerd en daarmee krijgen mensen op de schilderijen een stem. Een manier om met mij te praten gebaseerd op hyperlocatie. Dus als ik de app download op mijn telefoon kan ik een dialoog met het verleden hebben.” 

“Relevantie creëren”

Een aardig voorbeeld, maar er wordt ook gelijk duidelijk waar de de knelpunten zitten. Je kunt mensen alleen bereiken wanneer die een app op hun telefoon willen downloaden. Vervolgens heeft de ontvanger geen invloed op de aard en hoeveelheid berichten die ontvangen wordt. Om berichten te kunnen ontvangen moet bovendien de bluetooth op je telefoon zijn geactiveerd, met als gevolg dat de batterijduur van de telefoon aanmerkelijk minder lang mee gaat. Manwaring erkent de problemen, maar meent ook dat het vooral draait om relevantie. “Je moet relevantie creëren. Het juiste bericht op het juiste moment en de juiste plek op het apparaat dat je wilt waardoor je contact met de wereld creëert. Het gaat niet alleen om musea, maar ook om eHealth, onderwijs, de weg vinden, transport. Het kan om alles gaan.” Zo kunnen patiënten na een operatie op afstand gemonitord worden, zonder dat een patiënt actief iets hoeft te doen.

Eén van de meest succesvolle projecten draait in Limburg. Onder het mom ‘reis je rijk’ worden studenten gemotiveerd om buiten de spits om te reizen. Door beacons op zowel de stations, de perrons en in treinen te bevestigen kan na installering van de reis je rijk app moeiteloos worden vastgesteld op welk tijdstip welk traject wordt afgelegd. “Als studenten buiten de spits reizen krijgen ze punten die ze kunnen inwisselen voor bijvoorbeeld gratis Spotify of Netflix.” Die aanmoediging zorgt ervoor dat het project het gewenste effect lijkt te hebben “De conversion rate is meer dan 50%.” Studenten vinden het dus niet erg om, indien mogelijk, hun reisgedrag aan te passen en datzelfde gedrag te laten monitoren wanneer er een concrete beloning tegenover staat. Kracht van het project is dat er voor het monitoren niks anders hoeft te worden gedaan dan een app downloaden. Daarna doen de beacons alles zelf.

“Er liggen heel veel kansen ”

Glimworm was ook betrokken bij de Beacon Mile, een project dat tijdens Sail werd gelanceerd en gezien moet worden als de eerste fase van iBeacon Living Lab. “We doen dat samen met de stad Amsterdam en het is bedoeld om de Internet of Things (IOT) economie te stimuleren. Het geeft ontwerpers, bedrijven en providers een speeltuin in de stad. Tussen het Centraal Station en het marineterrein in de buurt van het Scheepvaartmuseum. Het gaat om 3,4 kilometer waar diverse soorten beacons staan. Die zijn allemaal open en ter beschikking van ontwikkelaars zodat ze kunnen spelen en testen en experimenteren met producten, diensten,  apps en interactiviteit.” Op dit moment zijn er acht apps die betrekking hebben op dat gebied, maar er vinden gesprekken plaats met meerdere partijen om nog meer van de grond te krijgen. “Ik ben trots op het feit dat een organisatie met de omvang van Sail met een publiek van 2,4 miljoen mensen open stonden voor technologie en partners waren. Ze waren heel behulpzaam en we hebben er heel hard aan gewerkt om iets te doen met digitale cultuur om mensen iets mee te geven van de historische feiten. En dan ook nog relevant, dus zeilboten en de haven. Het was een stap die ons dichterbij nieuwe kansen brengt.”

Glimworm besloot tot oprichten van het iBeacon Living Lab toen bleek dat er enorme behoefte aan informatie over beacons en het internet of things bleek te bestaan. “Wij kregen vragen uit de hele wereld.  Zoveel, dat we ze begonnen te negeren. Ook hier in Nederland waren we druk met het geven van workshops en het delen van kennis. We besloten dat het te veel was. Het kostte te veel tijd. Dus we hebben gezegd: we kunnen de boel kickstarten. Er liggen heel veel kansen. De voorspelling is dat er in 2020 26 miljard connected items zetten zijn, dat is over 5 jaar. Die groei is enorm. Daarom besloten we: laten we een omgeving creëren waar mensen de mogelijkheden zelf kunnen onderzoeken, want wij alleen kunnen niet alles ontdekken.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.