Paul Nunes staat aan het hoofd van de internationale denktank Accenture Institute For High Performance. Hij is een van de innovators van startups en gevestigde gevestigde bedrijven die Fast Moving Targets op de Accenture Innovation Awards interviewde. Over Big Bang Disruption, over groot versus klein, over innovatief Nederland.

Nunes over innovatie

“Innovation is change that adds value. Het is niet ingewikkelder dan dat. Bij innovatie creeer je waarde voor mensen door nieuwe dingen te doen. Een mooi Nederlands voorbeeld is Philips. Dat bedrijf innoveerde door zichzelf opnieuw uit te vinden. Door niet te blijven hangen in de oude licht technologie, maar een leidende rol te spelen in LED en connected licht.”

“Een van de belangrijke verschillen met vroeger als het om innovatie gaat is dat we van een tijd van design en creatie naar een tijd van ‘combinatorial innovation’ zijn gegaan. Door internet kunnen eenvoudig verschillende technieken en elementen gecombineerd worden. Internet zorgt voor de democratisering van innovatie. Iedereen kan nu een entrepreneur zijn door gebruik te maken van de technieken die er al zijn en ze op nieuwe, creatieve manieren combineren.”

“Innovatieve bedrijven kijken beter dan anderen in de toekomst en zien ‘the inevitable future’. Ze leggen zich niet neer bij kleine verbeteringen, maar willen grote vooruitgang boeken. Ze zijn daarbij goed in opschalen. En ze zijn  flexibel als het gaat om inzetten van assets en meebewegen met industrieën.

[Fast Moving Targets was bij de Accenture Innovation Awards. Bekijk hier alle gesprekken]