Peperzaken bouwt apps. Aanvankelijk voor bedrijven als NU.nl en de regionale omroep, maar een jaar of drie geleden werd de overstap gemaakt naar de ‘enterprise-markt’. “We richten ons op grotere bedrijven waarvoor wij proces-optimalisatie doen: wij willen door de inzet van onze applicaties tijd, geld, papier of arbeidskracht besparen voor bedrijven “, aldus eigenaar Dirk-Jan Huizing tijdens Top Names On Stage in Groningen. Met als gevolg dat de doorsnee consument de naam Peperzaken weinig zal zeggen, maar bedrijven wel producten van de onderneming kennen.

Een recent voorbeeld is de app die Peperzaken maakte voor de NAM. Tot voor kort konden medewerkers onveilige situaties door middel van een briefjessysteem melden. “Dankzij onze software zijn die meldingen nu  in een aantal milliseconden bekend. Dus dat levert veel tijdsbesparing op.” En een nieuwe klant. Want naar aanleiding van het werk voor de NAM heeft ook Shell een bestelling geplaatst. De grote papieren dossiers waarmee het onderhoudswerk voor gaslocaties wordt bijgehouden gaat  ook door een app vervangen worden. “Daar ben ik erg trots op.  Het is voor het eerst dat we voor zo’n grote organisatie een proces-optimalisatie kunnen regelen waar ze straks over de hele wereld profijt van hebben.”

“Een app is een middel, geen doel ”

Daarmee blijft het opmerkelijk dat Peperzaken zo’n radicale koerswijziging heeft ondergaan. Volgens Huizingh is het niet vreemd. “We hebben geen vaste regels waarbinnen we willen groeien. We willen meegaan met de markt. We willen ook geen bullshit verkopen. Veel mensen zeggen dat de appmarkt een cowboymarkt is en daar willen we niet aan meedoen. We hebben een nuchter profiel.”  En dus keert Peperzaken zich tegen de praktijk waarin bedrijven appjes bouwen voor een bedrag van 15.000 euro waar een opdrachtgever uiteindelijk niks aan heeft. “Er wordt heel veel misbruik gemaakt van bedrijven. Daar heb ik een hekel aan. Een aantal partijen is puur bezig met geld binnen harken, maar  daarmee maken ze ook mijn verhaal moeilijker en verzieken ze de markt.” Dat blijkt althans uit de telefoongesprekken die Huizingh wekelijks meermalen voert, vertelt hij.

Zelf werkt hij anders. Voordat er tot de bouw wordt overgegaan wordt eerst een gedegen onderzoek gedaan. “We gaan er niet aan beginnen wanneer we niet zeker weten dat wat wij gaan implementeren ook daadwerkelijk een voordeel oplevert. (…) Een app is een middel, geen doel. En als we een andere oplossing zien, dan zullen we dat zeggen, dan daar gaan we niet aan beginnen. Ons hele bedrijf is er op ingericht dat we nooit zomaar iets gaan bouwen. We kijken altijd: wat is de vraag? wat kunnen we toevoegen?” De  medewerkers van Peperzaken worden op de eigen website omschreven als ‘App Stars’,  een nieuw type softwareontwikkelaar. Een omschrijving waar Huizingh volledig achter staat. “Wij werken eraan om de wereld mooier te maken. We zijn één van de prachtige innovatieve bedrijven in Groningen. Dat mogen we best uitdragen. Klanten herkennen ook het beeld van onze website. Wij verkopen ook niet aan klanten,maar wij komen binnen om te helpen.”

Bekijk alle afleveringen van de Groningen special.

[De Groningen-special van Fast Moving Targets kwam mede tot stand dankzij Streamzilla,SMC050Mercure HotelsEMG FaktorsVoysde NOM, de Europese Unie, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies Drenthe, Groningen en Friesland.]