De Amsterdamse startup Felyx denkt een oplossing te bieden voor de verkeersproblemen in grote steden. De elektrische deelscooter is het antwoord. Vanaf juli 2017 zullen de scooters in het centrum van Amsterdam te vinden zijn. De rest van de stad, andere grote Nederlandse steden en het buitenland moeten snel daarna volgen. “Wat heel erg belangrijk is voor ons concept is dat er altijd een scooter dichtbij moet zijn. Dus wij garanderen nu dat er gemiddeld één staat op 3 minuten loopafstand”, aldus founder Quinten Snelhorst.

Dat betekent voor de stad Amsterdam zo’n 500 scooters. Felyx heeft 7 ton weten op te halen bij (informele) investeerders. “Dat is ons werkkapitaal.” Via een crowdfundingcampagne hoopt het bedrijf geld op te halen om daarmee 216 scooters aan te kunnen schaffen. Snelhorst verwacht dat zijn bedrijf het vooral moet hebben van millennials en young professionals. “Mensen die snel van A naar B willen voor een relatief laag bedrag.” Gebruikers kunnen een scooter boeken door middel van een app. Daarvoor moeten ze wel in het bezit zijn van een brommer- of autorijbewijs. De scooter kost 30 eurocent per minuut.

“ We nemen de nadelen van de huidige scooters weg”

Scooters hebben in Amsterdam geen al te best imago. Het is dus de vraag waarom Felyx zich niet op de elektrische fiets heeft gestort. “We zijn het erover eens dat de scooters op dit moment in Amsterdam voor veel overlast zorgen. Zo rijdt op dit moment 84% van de scooters in Amsterdam te snel.Om die reden hebben we goed gekeken hoe we die overlast kunnen wegnemen. Onze scooters zijn elektrisch, ze hebben een bel in plaats van een toeter en we begrenzen de snelheid op 25 km per uur. Wij hebben dus alle nadelen van de huidige scooters hebben we kunnen wegnemen met onze scooters. En we vinden een elektrische scooter echt wel een ander vervoersconcept dan een elektrische fiets. Het is comfortabeler, we denken dat mensen er sneller gebruik van maken. Fietsen zijn ook diefstalgevoeliger en de batterijcapaciteit is dusdanig klein dat we niet denken dat je er een gezond bedrijf op kunt draaien nu. Maar we sluiten ze niet uit op de lange termijn. Een mooie aanvulling van ons portfolio.”

Amsterdammers staan ook niet bekend om hun volgzaamheid. Felyx start in een beperkt deel van de stad. Toch is Snelhorst niet bang dat de scooters uitwaaieren over een veel groter gebied. “Wij krijgen direct een melding en zullen bellen dat je terug moet keren. Doe je dat niet, dan kun je buiten ons servicegebied de scooter niet meer aan of uit zetten, dus dan betaal je gewoon door. Dat geldt ook voor gebieden waar je niet mag parkeren. Daar kun je de scooter niet aan of uitzetten.” De slimme scooters geven ook een seintje wanneer hun batterij dreigt leeg te raken. “Dan wordt de scooter uit de vloot gehaald, die zie je dan niet meer op je app.  Wij krijgen een seintje en gaan er direct naartoe om de boel op te laden. Daarmee ontzorgen we de gebruiker. Wij garanderen dat je in principe altijd met je scooter kunt rondrijden en nooit hoeft na te denken of die opgeladen moet worden.” Voor het technisch onderhoud van de vloot is een servicecontract met een externe partij afgesloten.

“Vijf ritten per dag om winst te maken ”

Amsterdam telt op dit moment zo’n 2 miljoen verplaatsingen per dag. Circa 1/3 daarvan gaat per fiets, 1/3 met het openbaar vervoer en 1/3 met de auto. Felyx richt zich met name op die laatste groep. “Wij moeten vanaf het begin af aan onze doelgroep heel duidelijk aanspreken door in de marketing en communicatie uitingen die doelgroep heel specifiek te benaderen. Als je een nieuw concept introduceert dan heb je ambassadeurs van je product nodig die andere mensen lekker gaan maken voor jouw product.” Praktisch betekent dat vrije rij-minuten voor de gebruikers die anderen weten aan te brengen. Die viral marketing is heel effectief. Daarom is het super belangrijk dat je de juiste doelgroep aanspreekt.”

Om winst te maken is het noodzakelijk dat iedere scooter minimaal vijf ritjes per dag maakt. “Ik denk dat dat haalbaar moet zijn. Maar belangrijker is dat wij de drempel voor elektrisch vervoer in de binnenstad dusdanig laag willen maken dat het aantrekkelijk wordt voor iedereen. Elektrisch rijden moet voor iedereen toegankelijk zijn  en niet alleen voor de mensen met een Prius of een andere dure auto.” Eventuele winst zal direct worden gebruikt om uitbreiding te financieren. Over een jaar hoopt Snelhorst zeker 500 scooter in Amsterdam te hebben rondrijden. “En ik wil dan kunnen vertellen dat we bezig zijn met een andere grote stad. We willen echt snel groeien, ook het liefst in het buitenland. In principe willen we kunnen groeien op basis van onze eigen cashflow. We streven naar directe winstgevendheid.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.