Hij zegt dat hij in de games zit, maar zelf een game bouwen, daar moet Reinout te Brake niet aan denken: “Ik ga nooit maken, dat is zo risicovol.” Wat hij dan wel doet? Grofweg gezegd verzamelt zijn bedrijf iQU data betreffende gamers. Die gegevens zijn bijvoorbeeld interessant voor reclamebedrijven, want het is niet zinvol om elke gamer met dezelfde online reclame voor nieuwe games te benaderen. De grote groep gamers is uit te splitsen in verschillende groepen spelers met interesse in specifieke games. iQU definieert die groepen aan de hand van 46 datapunten. Daaruit rollen bruikbare profielen. “Onze waarde zit in kennis van de markt van aanbieders en kennis van de markt van spelers.” Een aflevering van Top Names.

iQU ging eind 2010 van start en  heeft inmiddels 400 miljoen profielen van gamers. Investeerders staken een kleine 10 miljoen in het bedrijf. “Dat heeft bloed zweet en tranen gekost.” De technische ploeg, een man of 15, zit in de Oekraïne. De rest van het bedrijf, zo’n 40 man, werkt in Nederland. Maar er zwerven ook van wat mensen in Amerika en Azië rond. “Op dit moment hebben we het bedrijf bewust een internationaal imago aangemeten.” Om door te groeien is nog meer investeringsgeld nodig. “Die VC komt wel binnen, daar maak ik me geen zorgen over.  Als het een Amerikaanse exit gaat worden dan moeten we daar naartoe: je kijkt naar de kansen op een exit. Dat bepaalt waar je naartoe gaat.”

“Een dude nodig die funding gaat ophalen”

Te Brake lijkt sowieso veel positiever over Amerika dan over Nederland. “Het is geweldig. Zaken doen in Amerika en Europa is totaal anders.” Niet dat alles per definitie veel makkelijker is. Voor je met mensen aan de slag kunt, moet je je in Amerika vaak door dikke contracten heen worstelen. Maar verder: lage huren, overal internet, flexibele arbeidskrachten en een veel beter investeringsklimaat. Dat laatste is met name iets waar Te Brake zich over op kan winden. “Funding is hier heel lastig. Een ton gaat nog wel, maar meer dan dat….dat is triest.” En wat je in Nederland ook vaak ziet: wanneer een ondernemer uit een bedrijf stapt en zo veel geld verdient, dan gaat hij op dat geld zitten. “In Amerika doen ze aan herinvesteren, ze hebben daar lol in: ze gaan ook weer opnieuw ondernemen.” Ook de Nederlandse overheid helpt niet erg mee aan een gunstig klimaat. Zorgwekkend meent Te Brake. In andere landen, op andere plekken lijkt dat beter te gaan. “Op allerlei plekken of het nu Berlijn is of Turkije gaat het zoveel sneller. Je wilt op een gegeven moment dat dingen iets makkelijker gaan” Daar staat tegenover dat we in Nederland best wel veel goeie gamebouwers rond hebben lopen. “Ja wel goeie bouwers, maar business savvy mensen die zijn er niet. Je hebt een dude nodig die funding gaat ophalen.”

“Young angry man”

Toch blijft Te Brake voorlopig in Nederland. Hij heeft vliegangst en is graag thuis. Hij heeft in Haarlem een gezin, een kantoor “en de wijnbar”. Dat bevalt hem prima. Al moet hij toegeven de druk van een gezinsleven te hebben onderschat. “Ik ben gewoon een young angry man. Ik heb heel veel ideeën. Het lukt mij wel om fondsen binnen te halen. Maar daar moet je ook voor werken, soms heel veel. Je ziel en zaligheid moet erin zitten en dat vreet aan je familieleven.”  Maar ondertussen richtte hij nog een tweede bedrijf op: PIVVO. Een firma rond het zogenaamde ‘social gambling’, wat vooruit loopt op het legaal worden van gokken. En als hij nog 25 zou zijn en zich opnieuw met games bezig zou houden? ” Ik zou een hoop jonge developers in 1 grote ruimte naar binnen halen. Ik zou ze een x-bedrag geven voor de game en een x-bedrag voor marketing. Dat laatste is belangrijk en schiet er vaak bij in. Mobiel is één grote loterij. Moeilijk te voorspellen wat een succes gaan worden. Dus je moet veel uploaden en kijken wat er doorheen komt.” Het is dan ook heel belangrijk om flexibel te zijn of agile zoals Te Brake het noemt. “Durf te veranderen, durf te erkennen dat het niet lukt. Geen oogkleppen op. Dat is heel belangrijk voor een developer vandaag de dag. Vergeet niet: alles is free to play. Dus met veel installs ben je er nog niet. Ik sprak iemand die in 5 dagen een kleine 300.000 installs had en dan verdiende hij 287 euro. Dat is triest.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.