Oktober 2012 verhuisden Renato Valdés Olmos en Paul Veugen naar San Francisco. Van daaruit werken zij aan hun plan om de wereld te veroveren: Human. Een app op je telefoon die je helpt elke dag de algemeen aanbevolen dertig minuten te bewegen. Dat zou de meest effectieve preventieve gezondheidszorg zijn. Valdés Olmos vertelt over Human in Top Names.

Human is niet de eerste startup waar Valdés Olmos en Veugen aan werken. Renato verdiende zijn sporen bij Cardcloud (voorheen MyNameIsE), en  Veugen tekende onder meer voor Usabilla. Human is iets heel anders. Het idee is geboren vanuit eigen directe interesse. Veugen is een fanatiek sporter: roeien, fietsen, atletiek. Valdés Olmos woog ooit 145 kilo, wat hij heeft weten terug te brengen tot circa 83 kilo. “Bij mij is bewegen, sporten en gezondheid echt iets persoonlijks”, aldus Valdés Olmos.

Gezondheid en bewegen  is ook een markt waar al diverse grote spelers actief zijn. Denk aan de Nike Fuelband of de Fitbit. Maar toch zagen Valdés Olmos en Veugen kansen. “We zijn in oktober naar San Francisco verhuisd. En daar, in een heel tof huisje aan de keukentafel, is het eerste prototype gebouwd. We wilden in 3 maanden een ding hebben gebouwd dat concurrerend was met bijvoorbeeld de Fitbit, maar dan op je telefoon.”

“Meest accurate meting versus de minste batterijbelasting”

De eerste versie was in drie maanden klaar, maar trok ook in 3 a 4 uur de batterij van de telefoon helemaal leeg. Want dat was de kern van het idee: iedereen heeft al een mobiele telefoon. Dat apparaat zit inmiddels standaard helemaal vol met hoogwaardige sensoren. Dus in plaats van iets nieuws te ontwikkelen dat je dan weer voor 150 dollar kunt kopen, wil Human iets met de telefoon. Door je telefoon bij je te dragen (kan ook in een tas) is nu al vast te stellen dat je je verplaatst, hoe snel dat gaat en hoe lang dat duurt. Het gevecht met de batterij, of beter gezegd “hoe krijgen we de meest accurate meting versus de minst batterijbelasting”, is op dit moment één van de grootse uitdagingen. Maar Valdés Olmos is ervan overtuigd dat ze dat gevecht gaan winnen. “We maken heel snel grote progressie en de batterijen worden ook steeds beter. Het is een technologisch probleem dat met tijd wordt opgelost. Je moet er ook voor zorgen dat de app zoveel meerwaarde biedt dat gebruikers het ervoor over hebben dat de batterij ietsje korter meegaat.”

“Het tegenovergestelde van Facebook”

De meerwaarde van Human, nu nog in beta, zit hem in eenvoudige ‘gamification’. “Human neemt je aan de hand en duwt je naar dat halve uur per dag bewegen.” Het begint met registreren en meten: hoeveel loop je, fiets je ook? En dan komt het stimuleren. De notificaties die je zeggen dat je nu misschien beter kunt gaan lopen om zodoende de dertig minuten bewegen per dag te gaan halen. Of de mededeling die zegt: je bent al op de helft.

Met de app willen we mensen helpen een simpel en gezond patroon op te bouwen.” Dat is stap één van het masterplan. Het uiteindelijke doel gaat veel verder: wanneer heel veel mensen Human gebruiken wordt veel data verzameld. Daar kan Human wat mee doen.  En zal dat ook gaan doen. Maar Valdés Olmos benadrukt dat de app een heel andere houding ten aanzien van data zal innemen dan bijvoorbeeld Facebook. “Al je data zijn en blijven van jou. Delete account is delete account. Met data-export kun je in één keer alles meenemen en daar zelf mooie dingen mee doen. In de backend kunnen wij geen individuele gebruikers isoleren, want wij koppelen geen data aan personen.” Maar ook veel anonieme data kan heel waardevol zijn. “We hopen dat we een mooie bijdrage kunnen leveren aan de wetenschap”, aldus Valdés Olmos. Human wordt naar verwachting deze zomer gelanceerd en is nu in beta.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.