Rob van Leen drijft als Chief Innovation Officer de innovatie binnen DSM. Dat betekent enerzijds de innovatie intern zo veel mogelijk versnellen en anderzijds nieuwe businesses voor het bedrijf te bouwen die in de toekomst een belangrijke rol zullen gaan spelen. In 2013 werd Van Leen uitgeroepen tot de Accenture Innovater of the Year. DSM is één van de startups en gevestigde gevestigde bedrijven die Fast Moving Targets op de Accenture Innovation Awards interviewde.

Rob van Leen over innovatie:

“Innovatie is het op de markt brengen van winstgevende producten of diensten.  Het is mooi om nieuwe dingen te verzinnen, maar we moeten er natuurlijk ook wel geld mee verdienen.”

“Innovatie is voor ons bedrijf belangrijk om te transformeren en dat te blijven doen. Om continu te blijven vernieuwen. Maar het is natuurlijk ook belangrijk voor groei en winstgevendheid.”

“DSM is een middelgroot bedrijf met ongeveer 24.000 medewerkers. Daarvan zitten 2500 medewerkers in R&D, ongeveer een tiende van ons bedrijf.”

“Het spannende is dat we vaak aan dingen werken die nog helemaal niet bestaan. Als het een succes wordt, sta je aan de vooravond van iets totaal nieuws creëren. Dat kan de wereld veranderen.”

“We zijn overgestapt van het werken aan projecten, naar het creeëren van platforms. Dan kan een bepaald project mislukken, maar is er geen man overboord, want dan werken we vervolgens aan een nieuw project op hetzelfde platform”

[Fast Moving Targets was bij de Accenture Innovation Awards. Bekijk hier alle gesprekken]