Robin de Vries is van huis uit een kantoor-automatiseerder. In die functie zag hij in 2007 bij Eyeworks een grote behoefte aan het makkelijk heen en weer kunnen sturen van grote bestanden. Medialab  werd geboren. “Medialab is een SAAS (software as a service) oplossing, dus volledig subscription based. Je kunt bij ons een abonnement afnemen waarbij je direct alle software krijgt die wij beschikbaar hebben en onze oplossing zorgt ervoor dat je de distributie en viewing van met name mediabestanden op een hele eenvoudige manier van a naar b krijgt.” Medialab onderscheidt zich van diensten als WeTransfer en Dropbox door ook de hele grote bestanden aan te kunnen. 

“Alle business to consumer diensten hebben een beperking van 2 tot 5 gb en onze dienst wordt gebruikt voor die echt grote bestanden. We hebben ook bestanden van 200 gb per stuk.” Door de manier waarop die worden verstuurd gaat het ook veel sneller dan met conventionele technologie. Medialab maakt gebruik van het zogenaamde udp protocol. “Om een voorbeeld te geven: er moest laatst een bestand van 20 gb naar New Zealand gestuurd worden. Via normale technologie zou dat ruim anderhalve dag in beslag nemen en met onze technologie kost dat een uur of 6.” Snel, betrouwbaar en geschikt voor mega grote files. Medialab zag een kans en greep die.

“Amerika het ultieme doel ”

Acht jaar verder bedient Medialab in Nederland bijna 70% van de tv productiehuizen. “Zowel SBS als RTL Nederland zijn klant van ons en internationaal hebben we mooie partijen, waaronder Warner Bros., die ook gebruik maken van onze dienst. Dus we zijn internationaal goeie stappen aan het zetten en daar zit ook onze groeimarkt. We hebben onlangs een kantoor in Duitsland geopend, van waaruit we de Duitse markt gaan bedienen en we willen internationaal ook verder met als ultieme doel Amerika.” De Vries heeft het idee dat de tijd hen gunstig is gezind. “Het is veel normaler om gebruik te maken van Saas oplossingen, oplossingen waarbij het niet echt uitmaakt waar het bedrijf zit. Dat is een goeie strategie gebleken. Internationaal zie je wel dat bepaalde markten toch andere behoeftes hebben ondanks dat het dezelfde branche is. Je ziet in Duitsland dat het allemaal prima in het Engels kan, in Frankrijk heb je veel meer lokale spelers nodig. Dus je ziet wel andere behoeftes binnen andere markten.”

De Vries is zelf trouwens de eerste om toe te geven dat het udp protocol waarmee Medialab werkt geen hogere wiskunde betreft. Toch is hij niet bang om de voorsprong die zijn bedrijf op dit moment heeft kwijt te raken aan derden. “De voorsprong hou je door mee te groeien met de markt. We hebben veel marktkennis en we hebben als één van de weinigen een aantal technieken samengevoegd. Ik denk dat we de juiste keuzes maken in de behoeftes die er leven bij onze klanten. We zien dat broadcast techniek en it techniek steeds meer naar elkaar toegroeien. Vroeger werd er alleen maar gekozen voor een partij die vanuit de broadcast industrie kwam. Nu ziet je dat ze ook voor ons kiezen omdat wij goedkoper zijn en wel minimaal dezelfde oplossing kunnen bieden.”

“Behoefte aan bandbreedte neemt toe”

Opmerkelijk dat een relatieve buitenstaander zo’n succes heeft in de uitzendwereld. De Vries denkt dat dat juist een voordeel is: “We hebben niet de ballast van de tv industrie en kijken met een hele frisse blik naar de technieken die beschikbaar zijn. (…) Als je kijkt naar de IT in de breedte vind ik dat het op dit moment echt super hard gaat. Er komen super veel oplossingen op de markt en waar je het 10 jaar geleden nog had over heel veel geheugen of een hele snelle processor, heb je het nu met name over de diensten en de dienstverlening. Wij willen met ons bedrijf voorop blijven lopen en altijd op de markt vooruit blijven lopen en zo min mogelijk er achteraan.” Wat betreft de toekomst ziet De Vries de markt alleen maar groeien. ” Qua protocollen gaat het denk ik niet heel erg veranderen. Qua distributie zien wij met name bij onze klanten dat er een grote toename is van bestandsgrootte. Wij hebben ook klanten die al volledig in 4k werken of soms zelfs al 8k. Daar zie je gewoon dat de behoefte aan bandbreedte toeneemt. Dat kunnen we nu nog steeds bedienen met de protocollen die beschikbaar zijn, maar dat moet wel meegroeien.”

Ook buiten de mediawereld groeit de behoefte aan de mogelijkheid grote files te versturen. Denk bijvoorbeeld aan röntgenfoto’s die van ziekenhuis naar ziekenhuis moeten worden verstuurd. “De medische wereld is interessant, maar dan kom je wel vaker in andere type discussies. Over privacy van gegevens. Dus ik  denk wel dat het een stuk complexer is, maar wij sluiten zeker onze ogen niet voor andere branches.” De uitdaging ligt vaak buiten de oplossing van Medialab. “Onze uitdagingen zitten in dat wij een oplossing hebben bedacht maar dat je ook met het hele IT spectrum er omheen te maken hebt. Zo werden wij een tijdje geleden gebeld door een Turkse mevrouw die haar bestand niet van  a naar b kreeg. Na iets nader onderzoek bleek dat zij met een 3G verbinding in een internet café een HD bestand van 20 GB probeerde te versturen. Dat werkt echt niet en dat gaat ook niet werken. Dus we hebben met meer te maken dan met onze oplossing.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.