Zelf maakt Roeland P. Landegent geen content. Hij is de man van de techniek. Dankzij een studie aan de Hogere Hotelschool leerde hij, dankzij de verplichte aanschaf van een computer, websites bouwen. Inmiddels richt hij zich voornamelijk op apps. Dat begon drie jaar geleden met Shoudio: een app waarmee je audio kon opnemen op een specifieke locatie en dat weer kon delen met je vrienden en de rest van de wereld. “Met het idee dat het een nieuwe Instagram zou worden.” Een massaproduct werd het niet, maar er was wel een aantal enthousiastelingen dat er dankbaar gebruik van maakte.”Zo was er een Radio 2 maker die het heel leuk vond om zijn ruwe materiaal op de kaart te prikken en zo een spoor achter te laten van zijn werk.”
Probleem was dat de serieuze verhalenvertellers dreigden onder te sneeuwen onder de amateurs die de app gebruikten om bijvoorbeeld willekeurige geluiden in de kroeg op te nemen. “Met als titel ‘test’. Op een gegeven moment heb ik een script geschreven waarbij je als je de titel ‘test’ invoerde op je iPhone een bericht kreeg: ‘you don’t have to test it, we already did’.” Om aan de bezwaren van de kwaliteitsmakers tegemoet te komen ontwikkelde Landegent een jaar geleden Tales & Tours: “Audiorondleidingen in de hele wereld ofwel je persoonlijke audiogids in je broekzak.” Het begon als een audiorondleiding door de natuur voor Natuurmonumenten, maar bevat inmiddels bijna 500 rondleidingen in 185 steden en 44 landen.
In Amsterdam kun je bijvoorbeeld het zogenaamde Brood spoor volgen. Een tien kilometer lange audiorondleiding langs alle locaties die iets met Herman Brood te maken hebben. “Een lange wandeling. Je eindigt in ieder geval bij het Hilton.” Het mooie van een stad op een dergelijke manier verkennen is dat je er met andere ogen naar gaat kijken. Zelf volgde Landegent een tour door de stad Lissabon, waar hij toch al regelmatig was geweest. “Dan kom ik op al die pleinen die ik al vaker heb gezien, maar opeens weet ik de geschiedenis van al die pleinen en wat dat standbeeld voor betekenis heeft. Je ontdekt het verhaal erachter.” Een rondleiding kost 1 tot 5 euro. De maker beslist hoeveel exact. Landegent ontvangt 25% van de aankoopprijs. De app is op dit moment zo’n 25.000 keer gedownload.
Grootste probleem op dit moment: er is weinig herhaalgebruik. Mensen downloaden de app een keer en vergeten hem weer. Landegent grijpt alles aan om de app onder de aandacht te brengen. Zo krijg je bij fysieke locaties op Foursquare de tip dat de app bestaat wanneer die locatie in een tour is verwerkt. “Een derde van mijn visits komt inmiddels van Foursquare vandaan. En zo heb ik ook een Twitter robot die heel specifiek zoekt naar de combinatie: tips + destination, anyone? ” Betreft het een locatie die in een tour is opgenomen, dan volgt daar een automatische tip op. Marketing die prima past in de filosofie van Landegent dat computers zoveel mogelijk werk van ons moeten overnemen.
Eén ding staat vast: Tales & Tours zal de tandenborsteltest van Google niet doorstaan. Het is geen app die mensen dagelijks nodig hebben. Daar heeft Landegent inmiddels wat anders voor gebouwd. Hij had een maand tijd over en liep nog rond met een heel ander plan. Geen audio, geen rondleiding, maar een app die alle trending posts van de afgelopen 24 uur verzamelt. Het heet Dull en is, nu nog in beta, maar als het goed is binnen een paar weken live, te vinden op dull.rocks. “Eigenlijk zijn het alle trending feeds van alle populaire websites: YouTube, Soundcloud, Reddit, gifjes, maar ook nieuws van bijvoorbeeld de New York Times ” Geld zal worden verdiend door advertenties of via mensen die gaan betalen om advertenties te vermijden.
Wederom een charmant plan. Maar dit nieuwe initiatief doet wel de vraag oproepen hoe serieus Landegent zijn eigen werk neemt. Hij is iemand die zicht op het eerste gezicht niet laat drijven door geld, maar vooral dingen doet die hij leuk vindt. Daarbij relativeert hij waar hij goed in is en lijkt niet altijd even gefocust. Maar dat hij zichzelf in de weg zit, vindt hij niet. “Ik probeer iedere keer weer te leren van het vorige.” En ondertussen droomt hij stiekum van een echt groot succes. “Ik zou het nu wel leuk vinden als ik een keer met één van mijn rommeltjes groot succes zou kunnen creëren.”
(Een verslag van @daalder)
De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.