Startups zijn hip, hot en happening. Zo zelfs dat je van een ware hype zou kunnen spreken. Onzin, meent ondernemer Ruben Nieuwenhuis. Hij ziet het als directeur van Startup Amsterdam als zijn taak om startups nog beter over het voetlicht te krijgen en te helpen bij problemen die zij mogelijk ondervinden. Daartoe ondersteund door de Gemeente Amsterdam, onder de vlag van het succesvolle IAmsterdam, waar hij verantwoording aan moet afleggen. Een te veel aan aandacht is wat Nieuwenhuis betreft geen probleem. Er voor zorgen dat iedereen het belang van startups snapt en dat het niet een zaak van een kleine voorhoede blijft staat voorop. 

“Ik moet denken aan het internet en aan email. Het heeft even geduurd voordat bijvoorbeeld mijn moeder gebruik maakte van email. Het is dus de vraag hoe je mensen daarin mee krijgt. Dat is volgens mij een gevaar waar we ons op moeten richten. Ik zou dus willen zeggen dat het gevaar is dat we niet snel genoeg gaan, want je ziet in de hele wereld tech clusters ontstaan. Samenwerkingsverbanden. Als Nederland niet de snelheid heeft die er op andere plekken wel is, dan gaan we de boot missen. Ik zie het als een gevaar dat we er te veel als een hype mee omgaan. Laten we het zien als iets dat normaal is en van daaruit de stappen zetten.” Stappen die startups in het algemeen verder moeten brengen. Startup Amsterdam kiest daarbij voor alles doen wat nodig is, maar wel klein beginnen. “We weten wat ons verhaal is, we kennen onze iconen en dat verhaal brengen we ook echt naar buiten. Dat geeft een aantrekkingskracht: van talent, van startups, van investeerders en dat is nu wat je ziet.”

“Veel breder dan alleen marketing”

Maar Startup Amsterdam doet meer dan alleen marketing. “We hebben een aantal actielijnen die gericht zijn op het beschikbaar krijgen van kapitaal voor startups, het beschikbaar krijgen van talent: coders, online marketeers, het beschikbaar krijgen van launching customers. Zo hebben we vijf  pijlers waarop we een actieprogramma hebben gebouwd, dus dat is veel breder dan alleen marketing. We hebben nu momentum. Ik denk dat Amsterdam, Nederland, de techscene ook behoefte heeft aan de positieve kant van het verhaal.” Waarbij Nieuwenhuis moet aantekenen dat er in Amsterdam op dit moment voldoende startups actief zijn. Dat laatste kan wel zijn, maar veel startups lijken vooral gedreven door geld. Jonge jongens die ervan dromen om over vijf jaar 10 miljoen op hun rekening te hebben. Het bouwen van een mooi solide bedrijf lijkt daarbij niet op de voorgrond te staan. Volgens Nieuwenhuis valt dat wel mee. “Startup Amsterdam gaat over ondernemers helpen die daadwerkelijk een probleem willen oplossen, die vervolgens een product market fit vinden en dat willen schalen de wereld in. En die ondernemers ondersteunen om heel snel de wereld in te groeien. Dat is waar we mee bezig zijn.”

Bij de problemen die moeten worden getackled moet vooral gedacht worden aan zaken die spelen wanneer een bedrijf wil groeien. Denk aan het vinden van groeikapitaal, talent of fiscale zaken. Startup Amsterdam probeert die problemen voor een grote groep op te lossen. Een mooi voorbeeld is wat op dit moment het overflow board wordt genoemd. “Booking ontvangt tienduizenden sollicitatiebrieven van coders, dat is echt een gewilde club. Die mensen krijgen allemaal een nette afwijzingsbrief, maar er zijn andere bedrijven die dringend op zoek zijn naar goede coders. Dus wij zijn gaan kijken hoe we die sollicitanten toch kunnen vastpakken en ze in contact kunnen brengen met startups.” Klinkt simpel en logisch, maar heeft juridisch de nodige voeten in de aarde. Startup Amsterdam pakt het probleem bij de kop en gaat er mee aan de slag. Bijvoorbeeld ook door onderwijsprogramma’s te stimuleren. Te beginnen op de lagere school, maar ook op HBO en Universitair niveau. Startup Amsterdam initieert, stimuleert en werkt aan brede acceptatie. “We willen coding echt in het curriculum hebben en wat mij betreft als een verplichting zoals ze dat in andere landen ook doen.”

“In de top drie van startup steden”

De gemeente Amsterdam heeft als doel dat  de stad in de top drie van startup steden belandt, naast Londen en Berlijn. Nieuwenhuis maakt zich geen zorgen of dat doel ook gehaald gaat worden. “Als je kijkt naar sommige rankings en lijstjes dan staan we daar al in.” Samenwerking blijft daarbij een belangrijke rol spelen. Niet alleen binnen de stad, maar in heel Nederland. “We hebben die samenwerking nodig om er toe te doen. Amsterdam dus ook. (…) Amsterdam is sterk bij de gratie van Eindhoven en al die andere clusters.” Al wil de sterke merknaam van Amsterdam als stad nog wel eens helpen internationaal. Het succes van Startup Amsterdam lijkt dan ook verzekerd. Brede steun voor de missie zou het succes kunnen vergroten. “Dat Nederland, Nederlanders, trots zijn op hun tech ecosysteem of het startup ecosysteem. Dat we echt trots zijn op het land en die trots laten zien door de verhalen te kennen, dus de verhalen van ondernemers en bedrijven en daar trots over vertellen. Dat hebben we echt nodig. Dat hebben ondernemers nodig en dat hebben we met elkaar nodig.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.