De helft van alle sites die je kunt vinden op internet wordt niet of maar gedeeltelijk ondersteund door een content management systeem. Wanneer je dan iets eenvoudigs wilt veranderen, moet daar altijd een programmeur aan te pas komen. Dat moet anders kunnen, dachten Marcel Panse en Sander Nagtegaal en ze maakten Instant. “Je kunt er binnen 30 seconden content management mee toevoegen aan bestaande applicaties. En met bestaande applicaties bedoel ik de software die gemaakt wordt door startups of door softwarebedrijven. Alles wat een web interface heeft daar kun je ons scriptje ingooien en vanaf dat moment kunnen mensen die bij jou werken, bijvoorbeeld de marketeers, teksten wijzigen en opslaan.”

Panse en Nagtegaal liepen zelf meermalen tegen het probleem aan. Het ontstaat volgens Nagtegaal vrijwel altijd op dezelfde manier. “Je maakt zo snel mogelijk een minimal viable product, dat lanceer je als een malle. Je weet natuurlijk dat de helft van de dingen die je nodig gaat hebben als je groot bent er niet in stopt, want als je dat wel doet kost dat veel tijd. Dan komt er een moment dat je minimal viable product een succes is en dan komt er een moment dat er iemand aan je bureau komt die zegt: ik wil graag teksten aanpassen, kun je dat even voor mij regelen. Of volgende maand willen we in het Duits lanceren. En voor je het weet ben je 20 % van de tijd alleen maar bezig met dat soort klusjes. Het kan, maar het kost wel tijd en die tijd wil je liever gebruiken voor dingen die wel leuk of nog belangrijker zijn. Ik heb bij veel startups gewerkt en dan ga je patronen zien: zit ik nou weer een multi language applicatie hierin te hacken?”

“Om Instant na te bouwen ben je een jaar bezig ”

Panse en Nagtegaal bleken niet de enige twee mensen te zijn die een probleem ondervonden. Instant is met veel enthousiasme onthaald.  Maar riep ook weerstand op. “We merken dat heel veel mensen dit gaaf vinden en ook heel veel mensen het heel stom vinden. Maar als je ziet dat mensen ergens heel gepassioneerd over zijn, of omdat ze het goed vinden of juist niet, dan weet je dat je iets hebt.” Nagtegaal verwacht dan ook dat hij in 2017 veel met Instant bezig zal zijn. “Wij zijn super transparant over hoe we dit hebben gebouwd. Dus je kunt dat recept erbij nemen en na bouwen, maar dan ben je, met alle kleine vervelende dingen die niet in de handleiding staan, wel een jaartje zoet. Dat betekent dat we aan de bak moeten en het zo snel moeten verbeteren dat we weer een jaar voorlopen.”

Er zijn nu zo’n 2500 mensen die hun website onderhouden met behulp van Instant. “Het grootste deel daarvan zijn mensen die ermee experimenteren. Die nemen een account, gebruiken het en gaan er een beetje mee klooien, maar dat is niet echt serieus. Als je kijkt naar het aantal echt grotere actievere gebruikers, dat zijn er veel minder.” Daar moet natuurlijk zo snel mogelijk verandering in komen. “We zijn nu heel erg aan het testen, experimenteren en growth hacken: kijken hoe we zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen binnen kunnen halen met hoge retentiewaardes, dus dat ze blijven. Eigenlijk staan alle features die we nu maken staan daar in dienst van. Het is engineered marketing: je maakt een feature om weer een nieuwe groep klanten aan te kunnen spreken of om klanten blij te maken.”

“Mensen weten niet hoe makkelijk geld ophalen is ”

Instant verdient nog geen geld. Onlangs werd 275.000 euro opgehaald. Niet bij angels of vc’s maar voornamelijk bij collega’s. “We hebben een lijst gemaakt van mensen waar wij wat aan hebben: programmeurs, interaction specialisten, financieel specialisten. Een lijst van een mannetje of 30. Allemaal mensen die ik wel al eens gezien heb. Ik heb met mezelf afgesproken: ik ga 1 keer pitchen en de minimale ticketprice  is 5000 euro, take if of leave it.” Twintig mensen stapten. Mensen die Nagtegaal omschrijft als evangelisten. “Ik denk dat mensen onderschatten hoe makkelijk het is om geld op te halen bij mensen die ook je doelgroep zijn. Wij richten ons op developers en marketeers en alles ertussenin van startups tot scale ups. Die groep kennen we heel goed, daar horen we zelf ook bij en als je die match hebt gevonden dan zijn er heel veel mensen die het ook heel leuk vinden om mee te doen. Want dat hele verhaal van waar je naartoe wil en wanneer je break even bent dat is voor een investeerder een hele goeie vraag, maar die 20 man die hebben ingetekend: het boeit helemaal niet. Die vraag werd niet gesteld. 5000 euro is ook niet zo heel veel geld voor iets wat je rete interessant vindt.”

Het is de bedoeling dat Instant eind 2017 break even draait. Dan moet ook duidelijk zijn waar je Instant het beste voor kunt gebruiken. “Dat is de eerste vraag die wij nu van klanten krijgen: je gooit dat scriptje erin en je kan ineens alles editten. Dat is natuurlijk geweldig, maar wat ga je dan editten? Welke tekst ga je dan aanpassen? Daar zijn trucjes voor. Je kunt denken aan spelling checks, maar ook aan suggesties hoe je je zinnen korter kunt maken of hoe je de keyword dichtheid kunt verhogen. Dus SEO suggesties. Wij kunnen mensen daadwerkelijk vertellen van hoe goed een pagina is content wise. En je kunt het meteen aanpassen.” Nagtegaal is een bezige baas, gezien zijn betrokkenheid bij andere bedrijven die in Top Names langskwamen: Peecho en myTomorrows. Veel, geeft hij zelf ook toe. “Focus is beter. De manier waarop ik het doe is niet de meest efficiënte of productieve. Maar het lastige is er zijn heel veel dingen leuk, dus het is lastig om gefocust te blijven. Je let even niet op en je hebt er weer een startup bij. Dat is echt hoe het gaat.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.