Met Wayne Parker Kent onderhoudt Slaven Mandic zes virtuele kwaliteitsmagazines. Daarnaast is WPK ook een online reclamebureau. Hoe de twee probleemloos samenvallen en advertorials en redactionele stukken even leuk kunnen zijn vertelt Mandic in Top Names met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg.

Mandic heeft in 2 jaar 6 platformen gebouwd waarop een redactie van 17 man iedere dag 60 items plaatst. Het begon met Froot, een dagelijkse verzameling van 9 leuke en mooie foto’s, video’s, columns en verhalen op het internet. Daar kwam lifestylemagazine Ensemble bij en het masculine Manners, culinaire Culy, technologytitle Want en electroplatform Substage volgden.

“We bieden bite-sized inspiratie op 6 totaal verschillende gebieden”

De ontbrekende focus is opzettelijk, vertelt Mandic: “We decentraliseren focus. Achter ieder van onze zes platforms zit een persoon die wél alles weet van die ene wereld. Daarmee zijn we eigenlijk een service voor deskundigen rondom een onderwerp. En hun achterban.”

Maar er is ook een rode draad: ieder platform biedt bite-sized inspiratie overgoten met een lifestylesausje. En dat vertaald naar zes thema’s, gepresenteerd op een grid, met veel beeld. Zes platforms waar maandelijks 1,5 miljoen lezers even een portie inspiratie of entertainment halen.

“Advertorials en redactionele stukken maken we even leuk en inspirerend”

Die bezoekers houden Wayne Parker Kent deels draaiende. Op de platforms staan namelijk banners en advertorials van adverteerders. Daarnaast produceert WPK ook content voor adverteerders, waarmee het tegelijkertijd een online reclamebureau is.

Tussen commerciële en redactionele inhoud zit voor Mandic geen spanning: “We zien het als een creatieve uitdaging om binnen onze thema’s advertorials net zo leuk en relevant te maken als redactionele boodschappen. Dat doen we voor beide typen content aan de hand van de steekwoorden ‘entertainment’ en ‘inspiratie’.

“Uitgeven gaat om de slag van ideeën naar een nieuw platform”

Mandic kijkt met veel bewondering naar traditionele uitgevers. Maar hij ziet ook de  worstelingen waarmee ze hun bladen willen vertalen naar een rendabel online platform. Volgens hem is dat een verkeerd uitgangspunt: “Het is onzin je te richten op de conversie van content van het ene naar het andere platform. Je moet je content loslaten en kijken naar hoe je de skills en ideeën van je redactieleden in kunt zetten om iets nieuws te maken voor een nieuw platform. Aan de andere kant beginnen dus. Dat is productiever en ook nog eens veel leuker.”

(Een verslag van Anke Hans)

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.