Donderdag 11 april vindt de jaarlijkse uitreiking van de SpinAwards weer plaats. In de Amsterdamse Westergasfabriek zullen de vakprijzen op gebied van digitale media worden uitgereikt. Dit jaar voor de 16e keer waarmee de SpinAwards een heus instituut is geworden. Voor veel bedrijven is het dan ook belangrijk om een Award in de wacht te slepen: een prijs levert werk op.

Zelf ziet organisator Stephan Fellinger het liever breder. “We zijn er om mensen te inspireren, te laten zien welke mooie dingen er gemaakt worden. En om het vak naar een hoger niveau brengen. Als de prijs daar niet aan bijdraagt dan is het tijd op te stoppen.” Stoppen is op dit moment niet aan de orde. Maar een kritische blik blijft belangrijk. “We moeten ook onszelf opnieuw blijven uitvinden. Het zit hem niet in nog meer categorieen maar het zit hem in het vinden van pareltjes.” Om die reden kan Fellinger erg enthousiast worden over de Jong Talent catergorie, die sinds 2009 bestaat. De Jonge Talenten handelen vaak nog niet uit effectbejag, maar zijn spontaan en eerlijk. “Dat moet je er niet uithalen. Je moet de mensen die buiten de lijntjes kleuren belonen. We kijken te vaak met de bril van vandaag naar de toekomst van morgen. Dan laten we ons beperken.”

“Commercieel circus”

Dat buiten de lijntjes kleuren zie je op internet steeds minder. “Ik maak me ongerust. Het internet ver-Amerikaniseert. We hebben een Europese tegenhanger nodig. We hebben nieuwe talenten nodig.” Daarom hoeven de  nieuwe talenten in de categorie Jong Talent geen inschrijfgeld te betalen om mee te dingen naar een prijs. Dat moeten alle andere deelnemers wel. SpinAwards is een stichting. De drie medewerkers verdienen allemaal niet meer dan een stagevergoeding. De rest van het geld dat binnenkomt, via deelnemers, sponsoren en aanwezigen bij de prijsuitreiking, gaat weer regelrecht terug in de organisatie. Die organisatie heeft al jaren een stevige vinger aan de pols van het internet. Net als Fellinger zelf. “Ik ben ooit in de jaren 90 verliefd geworden op het internet: een positief gevoel. Een beetje hetzelfde als emigreren: je  gaat gezamelijk een avontuur aan. Samen met mensen die de wereld willen veranderen. (…) Maar ik denk ook wel eens dat we van dat internet een commercieel circus aan het maken zijn. Ik roep altijd het internet is niet bedacht om er een supermarkt van te maken. We zijn er zelf bij om te zorgen dat het niet gekaapt wordt.”

“Authentiek kun je niet worden, dat ben je”

Toch is Fellinger overwegend positief. Hij ziet internet als een medium dat perfect de sterke en zwakke kanten van bedrijven bloot kan leggen. Wanneer je niet kunt communiceren val je door de mand.Daarbij gaat het dus niet om mensen proberen iets aan te smeren, maar om écht contact. Contact waarbij mensen centraal staan. “Marketing, communicatie en reclame moet er om  gaan mensen een goed gevoel te geven. Het gaat om authenticiteit en transparatie. Je hebt merken die authentiek willen zijn, maar dat kan niet. Authentiek kun je niet worden, dat ben je.” Volgens Fellinger is er een wereld te winnen. “Er liggen heel veel kansen: aandacht, vertrouwen en tijd zijn schaars en daar moet je het beter op doen. Daar draait het altijd om bij relaties, zowel privé als zakelijk.” Dat is ook de reden waarom veel Duitse bedrijven het relatief goed doen.In Duitsland zijn veel succesvolle bedrijven familiebedrijven. “Die gaan voor de lange termijn. In het Angelsaksische model gaan te veel bedrijven voor de snelle winst, de korte termijn.” Dat laatste kun je de SpinAwards niet verwijten. Zestien jaar is een mooie tijd. Waarbij de crisis van de laatste jaren het er niet makkelijker op heeft gemaakt. Maar ook dat kun je positief bekijken: “Je hebt tegenwind nodig voor nieuwe inzichten.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.