Nederland telt inmiddels diverse initiatieven voor ‘auto delen’. Daar is sinds enige tijd het Eindhovense deelplatform van elektrische auto’s Amber Mobility bijgekomen. Amber, bedacht door vier jonge studenten uit Eindhoven, richt zich op de business to business markt. Het bedrijf onderscheidt zich naar eigen zeggen door de beschikbaarheid van een deelauto te garanderen voor haar gebruikers. “Dat is anders dan bij andere car sharing diensten waar je als het ware geluk moet hebben dat er eentje staat. Bij ons krijg je garantie”, aldus Steven Nelemans, CEO van Amber.

Die garantie kan Amber niet geven doordat het bedrijf over een enorm wagenpark beschikt. Op dit moment heeft de startup beschikking over 31 auto’s van het type BMWi3. De truc is slimme software. “Wij willen dat jij als gebruiker elke rit die je moet maken met een auto van Amber maakt, zodat je eigen auto uiteindelijk niet meer nodig is. Hiertoe hebben we software ontwikkeld met zogenoemde predictive analyses. Het is een vorm van artificial intelligence, een algoritme waarmee we voorspellingen kunnen doen op basis van gedragingen van onze gebruikers en andere zaken zoals het weer en het verkeer. Zo kunnen wij precies zien waar op welke Amber hub de vraag naar mobiliteit gaat ontstaan.” Vervolgens zorgt Amber er voor dat op plaatsen waar vraag gaat ontstaan auto’s komen te staan. En gaat het mis dan regelt Amber een taxi.

“Laden wordt positiever ervaren dan tanken ”

De auto’s van Amber hebben een actieradius van 150 tot 200 kilometer. Daarna moeten ze weer worden opgeladen. Volgens Nelemans is dat geen probleem. Laden wordt zelfs positiever ervaren dan tanken “Je kunt de auto inpluggen op het moment dat je op de plek van bestemming bent. Dus in plaats van tanken en afrekenen kun je op de plek van bestemming de batterij van de auto laden. En de infrastructuur voor fast charging is in Nederland heel erg dicht. Om de 20 tot 30 km heb je een station.” Amber zit op dit moment in vier steden: Amsterdam, Eindhoven, Tilburg en Den Bosch. De ABN-AMRO is de eerste klant.

Aanvankelijk claimde Amber dat zij half 2018 zouden gaan werken met zelfrijdende auto’s. Die claim wordt niet gehaald. Dat is een kwestie van geld, maar Nelemans verwacht dat wanneer die hobbel is genomen Amber alsnog zelfrijdende auto’s in gaat zetten.Het bedrijf heeft daartoe een partnership opgezet met vijf grote bedrijven:  Microsoft, KPN, TNO, Nvidia en HER Technologies. “Die vijf partijen hebben allemaal een deel van de oplossing voor een zelfrijdende technologie ontwikkeld, denk aan een softwareplatform, de sensoren en de grafische processing daarachter. Die integreren wij allemaal in het Amber platform waarmee wij een laagdrempelige use case kunnen bieden.” Aangezien de auto’s van Amber regelmatig verplaatst moeten worden, vormen zij een mooie test groep.  “Het feit dat er niemand in die auto zit wanneer die moet worden verplaatst maakt het ook makkelijker, want dan kun je over busbanen of  ‘s nachts gaan rijden. Je kunt de hele distributie ‘s nachts gaan doen terwijl iedereen ligt te slapen, want dan is het rustig op de weg. Dat maakt onze use case interessant.”

“Focus op verdere doorgroei ”

Technologisch en qua wetgeving is het in Nederland nu al mogelijk om met zelf rijdende auto’s te gaan experimenteren. Om daadwerkelijk van start te gaan moet er eerst meer geld worden opgehaald. “Wij hebben een half miljoen euro in een seed ronde opgehaald en draaien omzet. Wij hebben betalende klanten en dat worden er steeds meer. Onze focus ligt op de verdere doorgroei. We hebben een tijd lang ontwikkeld en nagedacht en nu is het product af en schaalbaar. We kunnen het overal in Nederland en daarbuiten uitrollen. Daar zijn we nu heel hard mee bezig. Als we echt een grote som extern geld ophalen dan gaan we dat gebruiken voor verdere ontwikkeling, zodat we ervoor kunnen zorgen dat Amber in de Nederlandse markt vooruitstrevend genoeg blijft om andere partijen voor te blijven.”

Amber maakt veel gebruik van de kennis en expertise van externe bedrijven. Dat is een strategie die de studenten in Eindhoven tijdens de studie wordt aangeleerd. “Er wordt heel erg ingezet op de bonding tussen de partijen. Je wordt direct meegenomen in het netwerk. Je loopt overal naar binnen, iedereen staat je altijd te woord. Er heerst echt een bepaald community gevoel en dat maakt het makkelijk. Het is op de TU in Eindhoven ook bijna onmogelijk om niet in aanraking te komen met het bedrijfsleven. Volgens mij staan ze daarin bovenaan in Europa. Als student doe je heel veel opdrachten voor bedrijven. Het is een wat kleinere community dan de Randstad, maar het zorgt er wel voor dat je snel veel stappen kunt zetten.” Amber streeft op de langere termijn naar een eigen elektrische auto, die veel langer mee gaat dan de huidige modellen. Maar eerst de klantenkring verder uitbouwen. “Wij willen aan het eind van dit jaar 300 auto’s hebben rondrijden. Dat betekent 600 tot 700 auto’s over een jaar.  En als het een beetje meezit niet alleen in Nederland.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.