Niets zo fijn als op de fiets naar je werk. maar dan wel met een goeie fiets. Vanuit die gedachte begonnen de gebroeders Carlier, beiden opgeleid tot industrieel ontwerper, met het bouwen van hun eerste VANMOOF fiets. “We dachten hoe kunnen we de fiets combineren met innovatie zodat de drempel om hem te kopen lager wordt. Dat betekent barrières weghalen: veiligheid ofwel verlichting hebben we ontwikkeld samen met Philips en geïntegreerd in het frame. Toen hebben we ons gefocust op robuustheid: niet te zwaar, maar wel heel sterk. En sinds een jaar of twee zitten we op het thema diefstal”, aldus ondernemer Taco Carlier.

De Electrified S en de Smartbikes van VANMOOF zijn uitgerust met een gsm tracker en een bluetooth connectie. Daarmee is het mogelijk om gestolen fietsen op te sporen. “Het werkt als volgt: als de fiets gestolen is, dan meld je dat op een speciale app. Die stuurt een signaal naar de fiets waarmee de motor stopt met werken en de verlichting en het slot het niet meer doen. De fiets begint zijn positie te verzenden. Dan gaat er bij ons groot alarm af en gaat, wanneer we een winkel in de buurt hebben, het team op pad. Dat is net alsof je Pocémons aan het jagen bent, maar dan zijn het fietsen: zo mooi.”

“Snel dingen ontwikkelen en testen ”

Kopers van de Smart Bike van VANMOOF krijgen twee jaar lang een nieuwe fiets wanneer het team een gestolen exemplaar niet binnen twee weken weet terug te vinden. “Het gaat natuurlijk om een groter thema. Het is irritant als je fiets gestolen wordt, maar fietsendiefstal is de nummer één reden dat heel Amsterdam rondrijdt op oude fietsen. Niemand durft te investeren in een nieuwe fiets. Dat is een probleem. Want het betekent meer verontreiniging, je bedenkt je wel twee keer voordat je een keer naar Haarlem fietst. Wij denken dat als je het diefstal probleem oplost, dat mensen weer durven te investeren in een nieuwe fiets, waarmee je het afvalprobleem oplost en mensen nog meer gaan fietsen. En als bonus los je het stallingprobleem op. Op dit moment blijft de gemeente maar wrakken wegknippen die mensen niet komen ophalen, want het zijn brikken. Dus door diefstal op te lossen gaan mensen betere fietsen kopen, meer zelf fietsen en zo tillen we het fietsen naar een hoger plan.”

De broers startten hun bedrijf in 2009. Inmiddels zijn er winkels in Amsterdam, New York, Berlijn en Taipei en rijden er bijna 60.000 VANMOOF fietsen rond. Het maken van hardware producten is vandaag de dag veel eenvoudiger dan het ooit was. “Twintig jaar geleden was je als startend bedrijf kansloos tegenover de grote merken. Maar door de veranderende manier van produceren ontstaan er kansen voor kleine ondernemers om die grote bedrijven aan te vallen. Wij hebben op kantoor 3D printers en een laser cutter staan. Dus wij kunnen heel snel dingen ontwikkelen en testen. Dat gaat om onderdelen maar ook om de electronica in de fiets. Elke handige student kan een printplaat ontwerpen, die stuur je naar India en een dag later heb je je plaat. Die kun je gaan testen, je zet 20 fietsen in elkaar en op het moment dat je denkt dit gaat lopen ga je opschalen. Zo hebben wij dat ook gedaan. Onze ontwerpers zijn voortdurend aan het 3d printen en prototypes aan het bouwen.

“ VANMOOF moet een ijzersterk merk worden”

Eén van de Carlier broers woont op dit moment in Taiwan, het centrum van de wereldwijde fietsenindustrie. Daar zit hij boven op de ontwikkeling en kwaliteitscontrole. De geproduceerde fietsen worden zonder tussenhandelaren verkocht. “We doen online verkoop, dan krijg je hem keurig thuis bezorgd en we hebben vier eigen winkels. Het is eigenlijk gekkenwerk. We zijn iets aan het bouwen wat of heel groot wordt of…Het is de dood of de gladiolen.” De directe controle op de verkoop biedt duidelijke voordelen. Je houdt de kwaliteit van je service hoog en dankzij het directe contact met klanten kunnen klachten direct verbeterd worden. Bovendien kan niemand innovatie tegenhouden. “Wij hebben elk jaar nieuwe dingen en de fietsenhandelaren zeggen: we geloven het wel. Die oude was goed genoeg. Wij willen door en verder en dat konden ze niet bijbenen.”

Het doel: wereldwijd de grootste worden in stadsfietsen. Waarmee wordt bedoeld een fiets voor dagelijks gebruik waarmee je van en naar je werk kunt fietsen. Carlier denkt dit doel te kunnen bereiken door van VANMOOF een ijzersterk merk te maken. “Nu heb je in elk land allemaal verschillende merken die alle soorten fiesten bieden. Wij geloven dat als meer mensen hun fiets online gaan kopen, er meer behoefte komt aan sterke merken. Als ik luidsprekers wil, dan koop ik Sonos of Bose, want ik weet dat dat goed is. En geen hassle. Daar heb je sterke merken voor nodig. Gespecialiseerd, dus de niche. Daarmee hobbelt de hardware markt achter de software markt aan. Daar gaat het naartoe. Wij noemen het het Brompton model: Brompton verkoopt wereldwijd één model vouwfiets. Duur maar goed. Wij willen de Brompton van de stadsfiets worden.”

 (Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.