Muzikanten zijn creatieve mensen die over het algemeen niet zitten te wachten op zakelijke rompslomp. Rompslomp waar je toch wat mee moet. Het van oorsprong Nederlandse platform Aboss biedt een oplossing. “Met ons systeem stop je de informatie er op één plek in en dan komt het er gefilterd voor elke partij op de juiste manier weer uit. Dat zorgt voor minder hoofdpijn en maakt dat iedereen informeren veel makkelijker wordt”, aldus Thomas van Beek founder en CTO van Aboss.

Wat je nu vaak ziet is dat artiesten de zakelijk kant in handen van externe partijen leggen, zoals bijvoorbeeld een manager. “Op het moment dat je dan weg wil bij die manager ben je nu vaak je hele zakelijke achtergrond kwijt, waardoor een switch moeilijker wordt. In ons platform kan een artiest heel makkelijk zijn agenda beheren en zorgen dat iedereen geïnformeerd is. Dat kan ook met een Google Calendar, alleen komt er bij ons een stap bovenop waardoor je veel meer gelaagdheid in de permissies kunt maken. Eén artiest heeft vaak een hele groep mensen om zich heen en iedereen heeft een bepaald deel van de informatie nodig. Je wil zeker niet dat iedereen alles ziet.”

“Meer focus”

Aboss valt te vergelijken met Basecamp, alleen focust Aboss meer op samenwerken voor de creatieve niche. “Beginnende artiesten hebben nog niet zoveel problemen, maar op het moment dat je gaat groeien komen er steeds meer partijen bij kijken. Een boekingskantoor in Nederland, in Engeland, in Zuid-Amerika, noem maar op Iedereen werkt in verschillende tijdszones en iedereen heeft een eigen systeem. Op het moment dat je het vanaf één punt aan kunt sturen maak je het makkelijker en zorg je ervoor dat iedereen mee kan profiteren. Het zorgt voor meer focus.”Aboss heeft inmiddels een half miljoen aan investeringen opgehaald. Dat geld komt voornamelijk van ‘angels’ die zowel uit de tech als de creatieve hoek afkomstig zijn. Tom Holkenborg aka Junkie XL was één van de eerste investeerders.

Het bedrijf heeft inmiddels 8 man in dienst. Zo’n 5000 artiesten maken op dit moment gebruik van het platform, waaronder Youp van ‘t Hek, Armin van Buuren, Direct, Jochem Meijer, Hardwell en 50 Cent. Toch richt Aboss zich voornamelijk op agencies. “Dat zijn bedrijven en daar zitten een hele hoop mensen. Daar is onze pitch het makkelijkst: wij kunnen je bedrijf beter laten lopen, we kunnen je serviceverlening naar je artiesten beter maken. Op het moment dat de agency het heeft is het al super waardevol voor de artiest. Omgekeerd is het een iets grotere stap. Er zijn wel een aantal artiesten die het toch doen, maar het is het sterkst wanneer we beide partijen erin krijgen. Daarom mikken we nu vooral op de agencies, de grote partijen.”

“Eén partij de main supplier”

De kern van Aboss is communicatie. Maar ook facturatie kan vanuit het systeem worden gedaan. Voor boekhouding moet een koppeling met een externe partij worden gemaakt. “We willen niet te diep gaan en we willen wereldwijd. Dus boekhouding met alle regels in verschillende landen is niet wat we willen. Wij willen de communicatie versimpelen, daarin alles doen.” Dankzij een deal met Bands in Town kan het systeem heel eenvoudig op de juste plekken optredens laten zien. “Wat in ons systeem zit zijn data en die kun je er dankzij een open API heel makkelijk uit gooien. Neem bijvoorbeeld de liveshows. Die staan in ons systeem en kun je er op diverse plekken uitsturen. Een artiest als Hardwell heeft een site met een wereldkaart met geo-locaties waar hij komt optreden. Die zetten wij allemaal automatisch neer.”

Aboss heeft op dit moment één grote concurrent: het Amerikaanse Gigwell. Die richten zich volledig op de boekingskant. Aboss hoopt het komende jaar ook voet aan de grond in Amerika te krijgen. Daarvoor willen ze zich onderscheiden door meer te doen met de voorspellende kracht van data. “Zodat je bijvoorbeeld kunt beslissen wanneer het interessant  is om internationaal aan je carrière te gaan gaan bouwen en wanneer kun je nog beter een buffer kunt opbouwen in eigen land” Van Beek gelooft dat Aboss en Gigwell ook naast elkaar kunnen bestaan. “Ik weet niet of dat uiteindelijk dat de grootste winst oplevert. Ik denk dat voor ons systeem geldt: hoe meer partijen meedoen hoe sterker het wordt. Ik denk wel dat uiteindelijk één partij de main supplier kan worden, maar het hoeft niet persé.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.