Tim Heineke komt van de Hogere Hotelschool maar koos voor muziek. Hij is initiatiefnemer van Music and Bits, een driedaagse conferentie/festival over elektronische muziek tijdens het Amsterdam Dance Event. En hij werkt sinds een jaar aan Shuffler.fm, een online audiovisueel muziektijdschrift. Over het wat, het waarom, het starten en het uitgroeien van Shuffler praat hij met Erwin Blom in Top Names.

Starten

Met een platenlabel kun je tegenwoordig weinig geld meer verdienen, dat staat als een paal boven water. In het filteren van de grote hoeveelheden online muziek zit echter nog wel degelijk potentie. Toch was geld verdienen niet de drijfveer achter het opstarten van Shuffler. Heineke: “Je moet het zelf eerst heel tof vinden en het gewoon gaan maken.” En dat heeft hij gedaan.

Shuffler kan beste omschreven worden als een online audiovisueel muziektijdschrift dat de muziek waar over geschreven is laat horen. Of een muziektijdschrift waar je een verhaal leest over de muziek je hoort. Daarvoor put Shuffler uit 3000 muziekblogs die Heineke ‘het gecureerde muziekweb’ noemt. De blogs en bijbehorende tracks worden gechanneld naar een achttiental muziekkanalen die op Shuffler op een Stumble-achtige manier gelezen en beluisterd kunnen worden.

Daarmee verstoort Shuffler de muziektijdschriftenmarkt en probeert het tegelijkertijd een betere versie van internetradio te maken, vergelijkbaar met wat Pandora Radio en Rolling Stone doen.

Groeien

Na de fase van het ‘gewoon gaan maken’ komt het uitbouwen. Want het is de de bedoeling dat Shuffler uitgroeit tot een bedrijf met investeerders en een grote markt. Hoe Heineke dat financieel aanpakt? “We beginnen bij ‘angel investors’: partijen die er een klein beetje instoppen en er niet al te veel voor terug verwachten. En als we een groot plan hebben, dan stappen we naar ‘venture capital investors’. Op die manier verzamel je mensen om je heen, die je wel moet zien te overtuigen. Niet door ze een businessplan van 30 pagina’s te sturen, maar door een intro te krijgen van de juiste persoon en vanaf dat punt een goed verhaal neerzetten en hopen op het belangrijkste: een persoonlijke klik.”

(Een verslag van Anke Hans)