Elon Musk kwam met het idee: het vervoer van de toekomst zou plaats moeten vinden via een zogenaamde Hyperloop. Een kleine capsule geschikt voor het vervoer van personen die in een buis – met daarin vrijwel geen luchtdruk – snelheden van 1000 kilometer per uur moet kunnen bereiken. Om dat idee een boost te geven schreef Musk een wedstrijd uit. Van de 2o00 aanmeldingen bleven er 27 teams over waarvan het team van de TU Delft goede resultaten liet zien. Zo goed dat een deel van het team inmiddels een bedrijf heeft opgezet: Hardt. “Wij willen uitgroeien tot de Airbus van de Hyperloop wereld”, aldus CEO en co-founder Tim Houter

Waarmee direct duidelijk wordt dat Hardt zich focust op het voertuig en niet op de infrastructuur waar het voertuig zich over moet voortbewegen. “Wat we voor ons zien is dat de Hyperloop-infrastructuur zo makkelijk en eenvoudig mogelijk is waardoor iedereen die kan aanleggen. En de echte technologie en de slimmigheid zit dan in de voertuigen.. Dus het control- en het communicatiesysteem zit allemaal in het voertuig. Wij zien onszelf uiteindelijk als een partij die op voertuigen is gefocussed, maar de interactie tussen voertuig en infrastructuur is natuurlijk heel groot, dus we kijken ook naar hoe dat zo optimaal mogelijk te maken is.”

“Omringd met experts op diverse terreinen”

Bij Hardt werken inmiddels al 17 man. Het bedrijf heeft zich verder omringd met een team van experts op diverse terreinen waar eens in de zes weken een ontmoeting mee plaats vindt. “Ook op het gebied van politiek en investeringen hebben we mensen die er verstand van hebben. Diederik Samsom helpt ons bijvoorbeeld enorm. Wij hebben een investering van de NS en Unique opgehaald: 600.000 voor de opstart. Vervolgens hebben we een partnership met BAM gerealiseerd voor een testfaciliteit van zo’n 30 meter. Die staat in Delft. Daar kunnen we alles testen wat geen hoge snelheid vereist. Je moet eerst het concept bewijzen. We kunnen in de buis zweven, accelereren, stabiliseren, en alle vacuüm- en veiligheidstests uitvoeren. Dus in principe heel veel voor een relatief kleine investering. Want voordat je een grote testbuis gaat bouwen doe je het eerst in het klein om te kijken of het allemaal goed gaat.”

Om het prototype van de capsule te bouwen is 2,5 miljoen euro nodig. Daar is inmiddels al 8 ton van opgehaald. Wanneer het eerste miljoen binnen is, kan Hardt al aan de slag. Het bedrijf heeft een uniek concept bedacht waarbij een magnetisch zweefsysteem in een vacuüm buis en hoge snelheid worden gecombineerd. Hardt heeft een duidelijk doel voor ogen.  “Wij zien een toekomst voor ons waarin afstand niet meer uitmaakt, waarin je kunt gaan en staan waar je maar wilt. Het gebied waar je nu kunt wonen en werken is tot nu toe gelimiteerd door de omliggende steden, maar in de toekomst zal dat veel meer de omliggende landen worden, Dat je zo gemakkelijk over een heel continent kun reizen zoals je nu bijvoorbeeld met de metro in de stad kan reizen. De hyperloop kan snelheden bereiken van 1000 kilometer per uur, dus sneller dan een vliegtuig. Het is een toevoeging op het vervoer dat er nu al is. Maar je kunt je voorstellen dat het op sommige trajecten het vliegvervoer helemaal gaat vervangen”

“Het eerste traject zal niet in Nederland liggen”

Voor de Hyperloop werkelijkheid wordt, moet er nog veel getest en ontwikkeld worden. “In drie jaar tijd willen we een prototype hebben waarmee we kunnen testen op topsnelheid, het nemen van bochten, het wisselen van banen en het door luchtsluizen bewegen. Dat willen we bewijzen. En dan moet de grote stap volgen: een traject tussen twee gebieden waar jij en ik vervoerd gaan worden.” Dat dat eerste traject voor personenvervoer in Nederland komt te liggen, is onwaarschijnlijk. De inpassing in onze bestaande infrastructuur zal heel lastig zijn. Maar Houter maakt zich geen zorgen. “Er zijn talloze overheden die een hoop interesse hebben getoond in inpassing van de Hyperloop. Denk aan Dubai, Rusland, Estland, Zuid-Korea.” De capsule is zoals het er nu uitziet binnen 4,5 kilometer op top snelheid. Met een traject van 50 kilometer kun je al een behoorlijk deel van dat traject op top snelheid opereren.

Wanneer we allemaal met de Hyperloop kunnen gaan reizen is nog onduidelijk. Dat we niet allemaal een hyperloop station om de hoek zullen krijgen, lijkt wel duidelijk. “Wij denken aan verbindingen tussen de grote steden in een land en een continent. Wij zien een goede interactie tussen de hyperloop en de zelfrijdende auto. Dat de auto jou in principe van huis ophaalt, je naar de Hyperloop brengt die jou bijvoorbeeld naar Brussel brengt en daar stap je weer uit waar de zelfrijdende auto je weer opwacht en je naar je uiteindelijke bestemming brengt.” En dat allemaal zo eenvoudig en prettig mogelijk. “We zien het voor ons als een metro: elke minuut of zelfs elke halve minuut komen die capsules waar je in stapt  en voor je het weet ben je onderweg met 1000 kilometer per uur. Het is natuurlijk van heel groot belang dat de reis in die capsule zo comfortabel en veilig mogelijk verloopt. Een voor de reiziger een zo fijn mogelijke beleving geeft. We zien het echt voor de daily commuter, dus echt voor dagelijks gebruik waardoor het gebied waar je kunt wonen en werken echt veel groter wordt.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.