Het aantal brouwerijen in Nederland is de afgelopen twee jaar verdubbeld naar 420. Nederland telt inmiddels meer bierbrouwers dan buurland België. Daarmee volgen we een trend die wereldwijd gaande is: de verschuiving van standaardbier naar speciaalbier. “In Amerika is het aandeel specialen al 30%, hier is het nog maar 8%. De categorie speciaalbier mag wat mij betreft best naar de 30% groeien. Dat betekent dat er nog veel groei mogelijk is.” Aan het woord is Tim Remmerswaal van Beer in a Box. “Wij maken mensen blij met speciaalbier. Dat doen we op basis van een abonnement en losse kadoboxen.”

De reden om een abonnement te nemen is volgens Remmerswaal simpel: gemak. “Je hoeft niet meer naar de winkel om al die etiketten te gaan bekijken. Je krijgt gewoon een doos waarvan wij zeggen: dit is goed, dit zijn hele mooie kleine brouwerijen in binnen- en buitenland en past binnen jouw smaak. Dus het is gewoon gemak.” Beer in a Box heeft op dit moment een paar honderd abonnementen, een aantal wat gestaag groeit. Daarnaast worden er veel losse boxen verkocht. “Dat loopt op dit moment het beste.” Om een goede boterham te kunnen verdienen is de verkoop van 200.000 boxen in een jaar noodzakelijk.

“Mensen meenemen in de smaakreis naar steeds een ander type biertje ”

Mensen met een abonnement krijgen elke twee maanden een nieuwe doos thuis. Daarin zitten naar keuze 6 of 12 speciaal biertjes. Klanten hebben geen invloed op de inhoud, anders dan dat er goed naar hun online profiel gekeken wordt. “We hebben twee maanden geleden een smaakprofiel ontwikkeld. De enige reden dat mensen bij ons weggingen was, naast dat ze even geen geld meer hadden voor bier,  hun koelkast vol zat met donkere zware bieren waar ze niet van hielden. Op basis van een hele simpele test leren we de smaak van onze klanten kennen en passen we de box aan. We hebben nu zo’n 6 of 7 grote smaakpaletten: bitter, donker, licht of combinaties daarvan en dan in een grote of kleine doos.” Ook recensies op andere platformen worden opgenomen in jouw eigen smaakprofiel. ” Wij zijn méér een platform waar je de biertjes kunt krijgen. Dus als mensen hun favoriete biertjes op RateBeer of Untappd reviewen dan hoeven ze dat niet meer bij ons te doen. Die data halen wij gewoon naar binnen.”

Beer in a Box ziet het uitdagen van mensen als een belangrijke taak. “Je smaak ontwikkelt zich. Dat is een curve die gaat van pils naar witbier naar bokbier naar andere soorten stijlen. Bijna iedereen doorloopt ongeveer dezelfde lijn. Wanneer wij zien dat  je een bokbier drinkt, dan is er een grote kans dat jij richting een IPA gaat. Dan gaan wij in je smaakprofiel waar de IPA nog uit staat een hele lichte IPA toevoegen. Wanneer je op een gegeven moment tien keer een bitter biertje hebt geproefd, dan vind je hem opeens lekker. Dan accepteer je de smaak en groei je weer verder.” Daarmee is de vergelijking met Spotify snel gemaakt. De muziekdienst probeert je door middel van aanbevelingen ook te verleiden om iets nieuws te ontdekken. Waarbij Beer in a Box de grenzen verkend. “Waar veel partijen en apps nu op vastlopen: ze leren dat ik van een bokbier hou en vervolgens kom je terug op het platform en dan krijg je alleen nog maar bokbieren te zien. Wij kijken verder. Naar de smaak rondom bokbier. Dus wat is de volgende verwachte smaak die je gaat ontdekken en hoe kun je mensen meenemen in de smaakreis naar steeds een ander type biertje.”

“ Schaalbaar door mensen in te delen in groepen”

Omdat speciaalbier een hype is, is er ook de nodige concurrentie. Onlangs nog lanceerde Heineken Beerwolf: een online groothandel in speciaal biertjes, met 220 bieren in het assortiment. “Dat is feitelijk een online slijter. Dat is de sector die zij gaan aanvallen. Daarvan zijn er een stuk of 10, 20 in Nederland. Ook een hele grote Franse. Het is een andere categorie. Daar wordt de keuzestress alleen maar aangewakkerd, terwijl je niet weet wat je moet kiezen. Ik wil liever iemand die mij adviseert.” Wat niet weg neemt dat ook Beerwolf met aanbevelingen kan gaan werken. “Ik sluit zeker niet uit dat ze dat gaan doen. Voor ons is nu het belangrijkste: wij weten welke bieren nieuw en mooi en kwalitatief goed zijn. Daar maken we een selectie uit. Daar leveren we omschrijvingen, bierviltjes, recepten en een glimlach bij: er zit altijd wel ergens een grapje in. Als je de doos openmaakt zit er altijd wel een poster in waarvan je niet weet waarom die er in zit. Soms een tekenplaatje of een knutseldoos. Dus we proberen je elke keer te verrassen. Dus het is niet alleen een doos met bier, het is echt een beleving.”

Beer in a Box werkt op dit moment nog niet met gidsen. “Wij zijn nu de persoonlijke gids. Op dit moment kijken we voornamelijk naar de kwaliteit, het verhaal en de brouwer. Uiteindelijk is het wel een logische stap dat je mensen die voorlopen in de bierwereld een bepaalde selectie gaan doen op ons platform.” Maar eerst meer abonnees. “We zitten nu op duizenden dozen, maar we moeten naar 200.000 dozen per jaar willen we er goed van kunnen leven. Doordat we mensen in groepen kunnen indelen is het schaalbaar. We kunnen 70.000 dozen van één type maken en daarmee toch mensen heel persoonlijk hun eigen selectie geven. Het lastige is nu nog dat we voorin de curve zitten: speciaalbier, online en abonnement. Dus de instroom kan nog beter, maar daarvoor moet je aan je merk gaan werken en dat kost tijd.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.