Al zijn tijd buiten drie dagen freelancen spendeert Timan Rebel aan Snowciety, een mobiele applicatie waarmee skiërs en snowboarders hun locaties en prestaties bij kunnen houden. Voortgekomen uit een persoonlijke behoefte en gebouwd op zelfontwikkelde kaarten won de app al vóór lancering een The Next Web-award. Waarom? Dat blijkt uit deze aflevering van Top Names, waarin Rebel met Erwin Blom in gesprek gaat over de applicatie, de praktische bezwaren en het businessmodel achter Snowciety.

 

Meten en delen

Maar eerst de applicatie zelf; wat kan het? Rebel legt uit: “Als je op wintersport bent en gaat skiën of snowboarden, zet je de app ‘s ochtends aan, die begint dan met opnemen. Over de dag meet en deelt de applicatie onder andere je locatie, afgelegde afstand en je gemiddelde en maximale snelheid. Als je dan de weg, je vrienden of je vriendin kwijt bent, kun je je telefoon uit je zak pakken en ze opzoeken.”

 

Batterij en dataroaming: bezwaren?

Hoe zit het met praktische zaken als batterijduur en dataroamingkosten? Volgens Rebel is dat laatste met name een probleem voor Nederlanders: “Wij gaan voor wintersport naar het buitenland, maar het grootste gedeelte doet dat gewoon in eigen land. Daarnaast gaat de Europese Unie de wetgeving omtrent dataroaming zo aanpassen dat consumenten er in 2014 slechts 20 cent per MB voor betalen. En veel skiresorts worden innovatiever en zijn bezig om hun volledige skigebieden met WiFi te bedekken.”

De levensduur van de batterij is een lastig punt, waarbij Snowciety een compromis moet sluiten tussen de gewenste hoeveelheid data die ze  zou willen verzamelen en de kracht van de batterij van smartphones. Rebel: “Het liefst zouden we de hele dag door de locatie van gebruikers streamen en de accelerometers van telefoons aan hebben staan, maar dat kan niet. Gelukkig zijn de batterijen van de iPhone 4 en 4S al stukken beter dan die van de 3GS, en klinken de verhalen over Android ook goed.”

 

TomTom van de piste?

Rebel ziet wintersport meer dan sport als een vorm van entertainment en tijdverdrijf. Hoewel Snowciety aanvankelijk de TomTom van de piste wilde worden en de zelfontwikkelde kaart een uniek element is, zagen gebruikers de app daardoor meer en meer als een nicheproduct.

Vier weken voor de lancering bij The Next Web besloten Rebel en compagnon om die reden de nadruk te verplaatsen van realtime navigatie naar sociale features: “Met Snowciety kun je bijvoorbeeld je afgelegde afstanden realtime delen, commenten, liken en binnenkort ook foto’s toevoegen. Tevens wordt aanmelden via Facebook en Twitter gestimuleerd.”
Snowciety won de The Next Web-award voor beste business-to-consumer-applicatie.

 

De groei in gebruikers komt vanzelf

De Snowciety iPhoneapp is nu nog gratis, maar waarschijnlijk wordt die tussen nu en september betaald. Dat kan, want de app zorgt voor een toegevoegde waarde in je ervaring. Dat is één van de aannames van het Snowciety businessmodel. Een andere aanname is de toevoeging van premium features zoals realtime navigatie, of het aanbieden van een white label aan touroperators. En tot slot zouden skiresorts geïnteresseerd kunnen zijn in anonieme gebruikersstatistieken over bijvoorbeeld de plaats waar veel ongelukken gebeuren of drukte bij liften.

En de groei in gebruikers sinds de lancering? Daar ligt niet de focus: “Zodra onze businessmodelaannames gevalideerd kunnen worden en Snowciety bevestiging krijgt over haar levensvatbaarheid en de pivot van realtime navigatie naar social, dan ontstaat er een product-market fit.”

“En dan komt de groei in gebruikers vanzelf”

 

(Een verslag van Anke Hans)

 

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.