Izooble is ontstaan uit een persoonlijke frustratie. Ton van de Ven zocht een hardloop app. “Ik ging naar de appstore. Daar krijg je geloof ik 2800 hardloop apps te zien, maar welke is nu het beste? Dan kies je er uiteindelijk vaak eentje uit de eerste tien. Maar hoe doe je dat in het echte leven? Dan ga je naar een feestje en dan praat je er over. En uiteindelijk kies je de persoon met de mening die je het meest vertrouwd.” Dat wil Izooble je bieden: goede betrouwbare aanbevelingen op basis van je eigen smaak.

Izooble is nu nog in beta. Het platform telt 500 gebruikers. Vijfhonderd mensen die een profiel hebben aangemaakt en daarbij hebben aangegeven welke dingen ze leuk en goed vinden, of het nu boeken, films, muziek of apps zijn. Op basis van die zelf ingevulde informatie worden koppelingen  gemaakt met gebruikers die daarmee matchen. En uit die koppelingen vloeien weer aanbevelingen voort. Om de aanbevelingen van waarde te laten zijn kan het gebeuren dat je voor boeken een ander netwerk hebt dan voor muziek. “Bij ons zit je zelf aan de knoppen. Het volgen is even belangrijk als het ontvolgen binnen ons netwerk. Het gaat dus ook niet om een zo’n groot mogelijk netwerk maar over een zo specifiek mogelijk netwerk.” 

“ De ambitie is eind volgend jaar twee miljoen gebruikers”

Van de Ven benadrukt het belang van een onafhankelijk advies. “Als ik bij Google iets intoets dan vind ik niet de beste producten voor mij persoonlijk, maar dan vind ik dingen van bedrijven die het meest betalen om bovenaan te staan. Je vindt de best vermarkte producten in plaats van de beste producten. Maar binnen je eigen netwerk daar vind je echt de beste producten. Niemand gaat tegen jouw zeggen dat je een bepaalde app moet gebruiken, als hij of zij dat niet meent. Een mening van een vriend die je wel kent is beter dan de mening van miljoenen anderen.”  Dat er behoefte aan dergelijk advies binnen een online netwerk bestaat, heeft de startup onderzocht. “We zijn op universiteiten en in ons eigen netwerk gaan vragen en we hebben ons verhaal vaak verteld en op basis daarvan zijn we ons product gaan ontwikkelen en nu hebben we het product ontwikkelt en nu gaan we het finetunen.”

Dat finetunen kan niet te veel tijd in beslag nemen, want Izooble hoopt eind volgend jaar al twee miljoen gebruikers te hebben. Daarvoor is het wel nodig om op korte termijn nog meer funding binnen te halen. De startup heeft tot op heden drie ton ontvangen en gaat binnen een paar weken van start met een crowdfunding campagne voor extra geld. Geld verdienen gaan ze doen wanneer mensen naar aanleiding van een advies ook werkelijk tot aankoop van een product over gaan. Daartoe zijn affiliate deals met Amazon, Bol.com en Apple gesloten. Dat kunnen in de toekomst meer partijen worden. Maar het eerste doel is groei. Daarom is het heel belangrijk goed uit te leggen wat de toegevoegde waarde is van het platform. “Het is niet zo dat als je naar Izooble gaat en een account aan maakt en dan willekeurig wat mensen gaat volgen, je dan perfecte aanbevelingen krijgt. Het is een ongoing proces. (..) Hoe beter jij het bijhoudt en je netwerk aan en af zet en mensen gaat volgen of ontvolgen, hoe beter de content wordt die we je aan kunnen bieden.  En hoe beter de personen  worden die we je aan kunnen bieden.”

[Fast Moving Targets was een dag in Eindhoven op de High Tech Campus om ondernemers te interviewen. Bekijk hier de 9 gesprekken]

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.