Vernieuwing in de journalistiek is hot: veel verschillende partijen praten er over, maar werkelijk iets veranderen blijkt lastig. Volgens Abertine Piels van Hackastory komt dat doordat  journalisten kritisch zijn in hun dna hebben ingebakken. Die kritische houding vermorzelt veel creativiteit. Hackastory heeft een methode ontwikkeld waarbij doen centraal staat. “Er wordt veel te veel geouwehoerd over waar het naartoe moet met de journalistiek. Wij dachten daar kom je nooit achter door alleen maar te praten. Als we maar gewoon gaan doen, dan leer je veel sneller wat werkt en wat niet werkt en waar we naartoe gaan.”

Hackastory organiseert op verzoek van internationale media organisaties hackathons waarbij designers, developers en journalisten samen nieuwe digitale concepten maken. “Pas als je verschillende disciplines bij elkaar brengt, ontstaan er mooie dingen.” Ondanks de bemoedigende resultaten zijn er tot op heden nog geen plannen ontstaan waar een begin van een nieuw businessmodel uit te halen valt. Dat is natuurlijk ook een beetje een kip/ei verhaal: je moet publiek bereiken om geld te kunnen verdienen. 

“Ik hoop dat er een soort aan tsunami aan experimenten gaat ontstaan ”

Hackastory heeft een vliegende start gemaakt. Inmiddels wordt het bedrijf door partijen uit de hele wereld ingeschakeld. “We zitten nu eigenlijk op 2 sporen. Aan de ene kant de mediabedrijven die naar ons toekomen en vragen: kunnen jullie hiermee helpen?  Zij betalen ons daarvoor. En aan de andere kant zijn er mensen die heel graag willen pielen en knutselen en willen experimenteren en die een nieuwe wereld willen ontdekken. Ik hoop dat er een soort aan tsunami aan experimenten gaat ontstaan. We zijn nu met z’n vieren en als wij over de wereld moeten reizen, dan is dat niet schaalbaar. Dus we willen het open source gaan aanbieden, zodat er overal ter wereld experimenten gaan ontstaan.”  Naast het open source aanbieden van de methode, wordt ook een toolkit ontwikkeld. Maar de belangrijkste les tot op heden is misschien wel: innoveren doe je met een open blik, niet met een kritische grondhouding.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.

Dit was een uitzending in het kader van Nerderlands en Appsterdam live vanuit Pension Homeland.

Mogelijk gemaakt door/dank aan Triggi (Arjen Noorbergen en Frank Meeuwsen)