Vijf jaar FMT, vijf jaar Top Names. Vele gasten schoven aan. Tijdens de jubileum uitzending kiezen we voor twee oud gedienden. Ruben Nieuwenhuis van StartupAmsterdam schuift aan om te vertellen over de Amsterdam Capital Week die van  maandag 26 tot en met vrijdag 30 september in de hoofdstad zal plaatsvinden. En trendwatcher Vincent Everts vertelt  zijn passie voor de Tesla en wat dat gaat veranderen.

Vincent Everts rijdt al even lang in een elektrische auto als FMT oud is: vijf jaar. “Toen jullie begonnen heb ik een Nissan Leave gekocht. Dat was een ontzettende lelijke auto die 100 kilometer kon rijden, maar die reed heerlijk.” Dat was in de tijd dat er nog nauwelijks snelladers waren in Nederland. “Dat was life style. Hij had een 100 kilometer range en ik deed 1000 kilometer in de week dus ik moest echt allerlei dingen doen om aan stroom te komen en dat kon eigenlijk niet.” Tijdens zijn veranderd.  Inmiddels is Everts overgestapt op de Tesla. Eerst een Tesla Model S, maar sinds kort de nieuwste Tesla Model X met een 60.000 euro kostende ‘ludicrous’ knop waardoor de auto in 3 seconden naar 100 kilometer per uur accelereert.

“Straks zijn er 4 keer zo weinig auto’s nodig”

“Auto’s interesseren me echt helemaal niks. Ik heb altijd auto’s gehad. Ik kocht ze drie jaar oud, ik reed er 13 jaar in en kocht weer een  nieuwe. Maar toen ze elektrisch werden, werden het meer gadgets op wielen. En wat mij vooral geïnspireerd heeft is dat wij 70% van de olie uitgeven aan auto’s  en ondertussen staan ze 94 % van de tijd geparkeerd, ze rijden een half uurtje per dag gemiddeld. 80% van de energie die je erin stopt is warmte en 20% is beweging.” En ondertussen zorgt olie wereldwijd nog altijd voor veel problemen. “Toen heb ik op een gegeven moment gezegd: ik kan wel altijd over dat internet en nieuwe gadgets blijven praten, maar wat gaat de wereld nou echt veranderen? En toen heb ik op een gegeven moment voor energie en mobiliteit gekozen.”

En inmiddels is het moment van grote veranderingen nog dichterbij gekomen. De Tesla heeft een radius van 400 kilometer op een accu, overal in Nederland staan inmiddels snelladers en de nieuwste modellen hebben niet altijd meer een bestuurder nodig dankzij de autopilot knop.  En op het moment dat auto’s zelf kunnen rijden zijn er minder voertuigen nodig. Nu nog voor een kleine elite die de 100.000 euro die zo’n auto kost op tafel kan leggen, maar snel ook bereikbaar voor anderen. “Over 3 jaar hebben we voor 50.000 euro zo’n auto, 3 jaar later zijn ze 35.000 en nog weer 3 jaar later zijn ze 15.000 euro. Dan heb je dus van die automatisch rijdende auto’s die de hele industrie compleet gaat veranderen. Dan hebben we 4 keer zo weinig auto’s nodig, parkeerplaatsen zullen gewoon verdwijnen in de stad en we zullen 100% op zonne-energie rijden en dat vind ik een mooi perspectief en daarom ben ik hier mee bezig.

“De Amsterdam Capital Week heeft tot doel het investeringsklimaat in Amsterdam te verbeteren”

Ook bezig met het veranderen van de wereld, maar dan vooral de startup wereld is Ruben Nieuwenhuis. Hij zet zich al jaren in voor het startup ecosysteem in Amsterdam en omstreken. Waar hij echt trots op is? Het startup in residence programma. “Een programma waarbij de overheid de deuren opent en startups echte problemen laat oplossen. Maar ook de inkoopvoorwaarden aanpast zodat startups ook direct kunnen leveren. En het mooie is als een startup succesvol is in Amsterdam dan kan die gelijk doorgroeien naar Den Haag, Eindhoven en andere steden. Als ware de steden een groeipad Europa in.” Een mooie prestatie aangezien het werven van de overheid als klant niet eenvoudig is. “Dan gaat het over de de inkoopvoorwaarden, maar ook over of een overheid wel of niet een eerste klant wil zijn. Dat hebben we in Amsterdam voor elkaar gekregen en we helpen mee volgende steden te vinden waar startups hun producten of diensten kunnen aanbieden. Dat groeipad is één van de hoogtepunten.”

Maar daarmee is het werk niet klaar. Nieuwenhuis blijft startups op alle mogelijke manieren ondersteunen. Onder meer door de Amsterdam Capital Week die vanaf maandag 26 september voor de tweede keer van start gaat. “Het heeft tot doel om het investeringsklimaat in Amsterdam te verbeteren. We willen meer investeerders van buiten aantrekken, investeerders die op dit moment nog niet in de tech- of  startup sector ook verleiden om te gaan investeren.” Niet dat investeringsgeld het hoogste doel moet zijn van een startup. “Het gaat natuurlijk om business maken en geld verdienen.” Maar investeringen kunnen daarbij helpen. Een paar van de evenementen uit de week: “Angel Island op Pampus, waar 200 angels samen met 150 startups elkaar een dag lang op het eiland ontmoeten, pitchen, leren van elkaar. We hebben capital on stage, waarbij 10 top VC’s pitchen voor startups. We hebben een event op maandag bij Boom Chicago waarbij  het ecosysteem met humorinzage krijgt in de zin en onzin van funding. We hebben een soort van Funda open dag, dat heet de capital tour waarbij startups op hun fiets naar al die vc’s gaan die hun deuren hebben geopend. En nog 30 andere evenementen.” Voor meer informatie en het volledige programma zie Amsterdam Capital Week.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.