Vincent Evers is één van de pioniers op het gebied van elektrisch rijden.  In 2011 bezat hij een Nissan LEAF, die hij uitrustte met camera’s en een internetverbinding om dag en nacht verslag te kunnen doen van zijn avonturen in die auto. De LEAF kon 100 kilometer rijden op een volle accu en Evers reed zo’n 1000 kilometer per week. Regelmatig kon je hem wanhopig zien zoeken naar een laadpunt. Of twee uur in de kou zien zitten wachten tot zijn auto weer een beetje stroom had om verder te kunnen rijden. “Ach ja,  die goeie oude tijd. Toen ging alles nog mis. Nu gaat het er vooral over of je van het topje van Noorwegen naar het zuiden van Portugal kunt komen.”

Evers rijdt sinds tien maanden in een Tesla. Daarin kun je 400 kilometer rijden op een volle accu. Van 100 kilometer naar 400 kilometer lijkt nog geen enorme sprong, al zorgt het er wel voor dat een ritje binnen Nederland nu altijd probleemloos kan verlopen. Maar het produceren van een nog veel betere batterij lijkt ook hier, net als bijvoorbeeld bij telefoons, nog steeds een probleem. Toch is Evers optimistisch: “De komende 10 jaar gaan we zo ongelooflijk veel ontwikkelingen krijgen. Over 10 jaar zijn de accu’s 10 keer zo goedkoop en 10 keer zo effectief: dan kun je met een accu 3000 kilometer rijden. De accu is enorm in ontwikkeling: er wordt heel veel in geïnvesteerd, elke dag zie je nieuwe productontwikkelingen. Over 5 jaar zien we die terug en over 10 jaar zijn ze mainstream. Het accuprobleem gaat helemaal opgelost worden, dat duurt helemaal niet meer zo lang.”

“ Tesla is alleen maar een inspiratie voor andere fabrikanten om iets te doen ”

Maar wil de elektrische auto echt een groot succes worden, dan zal de prijs omlaag moeten. Niet iedereen kan een auto van bijna 70.000 euro betalen. Ook dat is van tijdelijke aard, aldus Evers. “In 2017 komt Tesla met een auto die 35.000 euro kost. Maar wat veel belangrijker is: het gaat niet alleen om Tesla. Die gaan in 2020 misschien 500.000 auto’s verkopen,  maar dan verkopen andere fabrikanten samen 1 miljoen elektrische auto’s per maand. Tesla is alleen maar een inspiratie voor andere fabrikanten om iets te doen.” En dat er iets moet gebeuren dat is duidelijk. In 2035 zal het aantal auto’s op de wereld 2,5 keer zijn toegenomen, van 8oo miljoen nu naar 2 miljard dan. “En er is al bijna niet genoeg olie. Vanuit die interesse ben ik naar die auto gaan kijken en toe heb ik er één gekocht en ben ik er door gegrepen en daar praat ik over.”

De grootste doorbraak in het afgelopen jaar? “Ik heb 10 maanden geleden mijn Tesla gekocht. Ik heb daar inmiddels 57.000 kilometer mee gereden. Ik ben naar Noorwegen gegaan, naar Parijs,  naar Berlijn. Eerst was het Nederland wat spannend was, nu is dat Europa.  En nu gaat het de komende jaren de prijs naar beneden en kunnen normale mensen erin rijden. Het bijzonder is dat het heel normaal gaat worden. (…) Over 20 jaar is 100% van de nieuwe auto’s elektrisch” Maar tot het zo ver is moet Evers zijn bezoek aan Parijs nog wel even goed plannen. “Waar moet ik stoppen?  En werkt die snellader die in 20 minuten mijn accu vol gooit?” De auto van Vincent Evers staat overigens te huur op Snappcar. Voor een periode van maximaal één dag. “Ik heb altijd 10 keer zoveel mensen die hem willen proberen dan ik hem kwijt kan, dus ik leen hem maximaal één  dag uit.”

Voor wie de video bekijkt: De geluidskwaliteit aan het begin van de uitzending is niet optimaal, maar dat wordt snel verholpen.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.