Willem Sijthoff is eigenaar van twee jongerenkranten, in Noorwegen van een krant, radiostation en televisiezender en sinds twee maanden ook van Adformatiegroep. Een veelzijdige mediaondernemer, die in deze aflevering van Top Names On Stage Erwin Blom en Roeland Stekelenburg vertelt waarom oplagecijfers van kranten dalen, waar hij op let bij de aankoop van een bedrijf en waarom hij graag op meerdere vlakken tegelijk onderneemt.

Om met het recent aangekochte Adformatiegroep te beginnen. De groep bestaat uit de clusters communicatie, marketing en advertising, met daaromheen congressen en andere evenementen. Sijthoff nam het over omdat het een interessant marktsegment is: “In alle drie de clusters gebeurt veel, en heerst veel creativiteit. Een buitengewoon boeiende en belangrijke speler in de Nederlandse mediawereld.” Zijn plan met het steeds dunner wordende blad? Het businessmodel met personeelsadvertenties is eruit. Met een nieuw model gaan we meer inkomsten genereren uit de verkoop van waardevolle content. En dat kan ook in een combinatie van papier, apps, internet en kennisdatabanken of een pluspropositie liggen.

“Als oplagecijfers van kranten naar beneden gaan, dan ligt dat aan de marketing”


Dan zijn er de jongerenkranten ‘Kidsweek’ en ‘Seven Days’. Ondanks frequente alarmerende berichten over papier ziet Sijthoff zijn oplagecijfers alleen maar stijgen: ” Er is inderdaad van alles aan de hand, maar dat betekent niet dat je niet kunt groeien. Als je cijfers naar beneden gaan, is dat omdat je geen goede acties doet, je product niet goed vermarkt. En kinderen vinden een fysiek product nog fantastisch mooi.”

Kranten en tijdschriften zijn volgens Sijthoff dan ook niet kansloos in het digitale tijdperk. Wel wordt papier onderdeel van een mix van content: “De frequentie waarmee we papier consumeren loopt terug. Doordeweeks hebben we geen tijd om dagelijks een krant of tijdschrift te lezen, dus dat zal een weekendachtige vorm worden.”

“De mensen in een bedrijf moeten commitment, creativiteit en doorzettingsvermogen hebben”


Waar Sijthoff naar kijkt als hij investeert? “Het bedrijf moet een duidelijk omschreven doelgroep hebben waar ik iets mee heb. Ik moet het begrijpen en er m’n passie in kunnen leggen. Ook de mensen die er werken zijn belangrijk: als die geen commitment, creativiteit en doorzettingsvermogen hebben, dan wordt het lastig.”

Of de bedrijven onder zijn hoede iets gemeen hebben? Dat is nooit zijn uitgangspunt: “Ik kom een bedrijf tegen en zie dat ik het kan uitbouwen, er iets van kan maken. En al doende bouw je een cluster van bedrijven. Ik probeer met name te ondernemen.” Die brede oriëntatie is volgens Sijthoff gunstig, want kennis die hij opdoet over bijvoorbeeld het internetvlak kan hij buitengewoon goed toepassen in het aloude media uitgeefvlak.

In de toekomst zou Sijthoff graag meer in het buitenland ondernemen: “Nederland is een klein land met veel van dezelfde mensen. Nu ik meer vrijheidsgraden heb, zou ik me ook graag in grotere afzetgebieden gaan begeven.”

(Een verslag van Anke Hans)

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel)  en onder de complete aflevering.