Ruim vier jaar is Wilbert Mutsaers nu zendermanager van 3FM. Vier jaar waarin het nodige is gebeurd. Het muziekbeleid is opgeschoven naar links, zoals Mutsaers het zelf zegt. De zender doet meer livemuziek dan ooit. 3FM is ook goed vertegenwoordigd op Nederland 3. En de dj’s zijn inmiddels allemaal doordrongen van het belang van social. Iedereen is terug te vinden op Twitter en online respons van luisteraars speelt een belangrijke rol in de uitzendingen. Maar dat is voor Mutsaers, te gast in Top Names On Stage, geen reden om tevreden achterover te leunen: “Ik vind dat er een heleboel dingen nog niet goed gaan.” 

Zo is Mutsaers van oordeel dat de zender “best een paar” goede dj’s heeft, maar dat dat er meer mogen worden. En dat er al veel gedaan wordt aan Nederlandse muziek, maar dat dat ook nog veel beter kan. Maar misschien wel het belangrijkste punt waar groei mogelijk is, is online. “Maar ik word enorm belemmerd door allerlei wetgeving, door de mediawet.” Daarin staat precies beschreven hoe de publieke omroep invulling mag geven aan zijn taak binnen het digitale domein. “Wat mag je daar en wat mag vooral niet. Daar word je  helemaal gek van, want als je jongeren wilt bereiken,wat 3FM natuurlijk wil doen, dan moet je dus juist op die plekken zijn waarvan nu vaak wordt gezegd: ho!” Zo mag de zender alleen inhoud op YouTube zetten wanneer het promotie voor de zender betreft. Dus heet elke activiteit op YouTube promotie …

“Internet is een vliegwiel geweest om radio up to date te houden ”

Lang bestond het idee dat de opkomst van internet de dood van klassieke radio zou betekenen. Dat is niet het geval. Sterker nog. “Ik denk dat internet en alles wat daar uit voort is gevloeid juist een vliegwiel is geweest om  radio up te date te houden.Goede radio is live en snel en het publiek accepteert het als er af en toe wat mis gaat. Juist die elementen van radio maken het waardevol social media in te zetten. Terwijl mensen die  passief willen volgen, niet mee willen praten maar gewoon lekker willen luisteren, ongestoord lekker kunnen blijven luisteren.”

Een ander misverstand is dat de mogelijkheid om zelf online playlisten te genereren radio overbodig zou maken. Dat geldt misschien voor een kleine groep mensen, maar veel luisteraars vinden het nog steeds prettig om geleid. “Nieuwe muziek? Wat ga ik dan intypen? Laat als radio gewoon lekker  horen wat er nu in is.”

Daarbij blijkt ook het sociale aspect, de gedeelde ervaring, van blijvend belang. Al met al valt te constateren dat de totale muziekconsumptie van jongeren is gestegen. “Je ziet dat mensen steeds meer multi-tasken en dat jongeren überhaupt veel meer tijd aan media besteden. Waardoor we nu soms mensen bereiken  die lang hebben gezegd dat 3FM niks voor hen is,  maar nu dankzij verhalen Facebook of Twitter of zelfs Google + toch maar eens gaan luisteren.”

“Online is mijn realtime day-2-day dashboard waaraan ik zie en voel hoe het gaat”

Overigens is Mutsaers er helemaal geen voorstander van om het succes van een zender af te meten aan hoeveelheid luisteraars, zoals op dit moment nog steeds gebruikelijk is in Hilversum. Maandelijks wordt gemeten hoeveel mensen hoe lang naar welke zender luisteren. Daar wordt schriftelijk verslag van gedaan. “Die luistercijfers, dat is een grap. Dat zijn nog steeds papieren dagboekjes die je één keer in de maand krijgt. Bij tv gaat iedereen dan high five-end door de gang, maar ik wil dat juist niet. Ik vind dat stom. Het is leuk als het goed gaat, maar het is niet belangrijk om dat heel erg uit te dragen. Het gaat namelijk ook om al die andere cijfers die je dagelijks ziet: hoeveel mensen kijken live via de social player, hoeveel wordt onze content op YouTube geconsumeerd. Ik heb nu de eerste analyses van Serious Request binnen. Daar ging het om 644.000 tweetberichten, die kun je niet allemaal bekijken, maar je kunt daar met de juiste tools wel veel van leren. (…) Dus online is veel meer mijn realtime day-to-day dashboard waaraan ik zie en voel hoe het gaat.”

En ondertussen blijft Mutsaers strijden om één van de televisiethemakanalen “om te katten”  naar 3FM tv. Een strijd die inmiddels al bijna drie jaar duurt. “Maar daar ben ik nog steeds mee bezig en ik denk ook nog steeds dat het kan.” Om vervolgens, gevraagd naar de belemmeringen, te verzuchten: “Pfff moeten we er heel lang over praten?”

De videokwaliteit van bovenstaande is niet wat jullie van ons gewend zijn, maar daarom niet minder de moeite waard. Grote dank aan Martinus Meiborg die het met de iPad – jawel – vastlegde!

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.