[Dit is onderdeel van het project De Realtime Revolutie. Koop het mooie door @wilg vormgegeven papieren boek (20 euro) of de ePub (10 euro)]

‘News Jacking’ met als ondertitel ‘How to inject your ideas into a breaking news story and generate tons of media coverage’, is het laatst verschenen boek van marketing guru David Meerman Scott. Op SXSW gaf hij een toelichting op de mogelijkheden die hij ziet om als bedrijf mee te liften op de actuele ontwikkelingen. Inspelen op het realtime karakter van Twitter, Google en anderen.

Ik vind het doorgaans spam, mensen die ten onrechte inhaken op een hashtag of een actueel onderwerp. Sterker nog, het is een plaag, die pornosterren die kijken welke hashtags op Twitter leven en die simpelweg aan hun praatjes toevoegen.

Maar … het kan natuurlijk meer dan spam zijn. Als je mening toe kunt voegen aan een discussie, informatie kunt toevoegen aan en nieuwsontwikkeling, als je waarde kunt toevoegen is het geen spam. Maar profiteer je als persoon, bedrijf of organisatie toch. Door clicks en aandacht.

Wat je volgens David Meerman Scott moet doen?

– Kijk welk nieuws speelt

– Bedenk hoe je er op in kunt haken

– Handel met grote snelheid

Meerman zegt dat er bijna geen bedrijven zijn die snel kunnen handelen, die snel kunnen opereren. Alles moet in langetermijn plannen, terwijl de wereld van nu sneller dan snel gaat. “Het gaat over Right Now. Nu is de kans, nu moet je inspelen als je aandacht wil genereren.”

“On the web you are what you publish. If you publish crap you are crap, if you publish great stuff you’re great.”

Maar bedrijven zijn bang. Omdat snelheid en veiligheid en controle niet samen gaan. “De mindset voor realtime communicatie ontbreekt bij bedrijven.”

Gonnie Spijkstra schrijft voor Molblog een post over het onderwerp met tal van voorbeelden van wat newsjacking wel of niet is.

Haar definitie van news jacking:

– Er wordt ingehaakt op een thema dat op dit moment al gesprek van de dag is, niet om nieuws dat je zelf maakt

– Het gaat om een onderwerp dat nieuws is, en niet een voorspelbare gebeurtenis

– Vaak vindt newsjacking plaats op real time media, maar het medium is niet bepalend

– Newsjacking is een PR- en een reclametechniek

[Op 19 april is het event De Realtime Revolutie; Hoe Twitter (bijna) alles verandert met onder meer 9 tweeps op het podium over de impact van Twitter en het realtime web op alle facetten en terreinen van de samenleving. Van sport tot cultuur tot zaken. Kijk hier voor meer informatie en koop een ticket!]