Topic: Business

Willem van Roosmalen (Homerun): “Wij maken recruitment software voor de creatieve industrie”

De wereld van HR staat over het algemeen niet bekend als hip en bruisend. Het proces verloopt nog vaak hetzelfde als tientallen jaren geleden. Onterecht, want dankzij de mogelijkheden die online biedt is het proces eenvoudiger en inspirerender te maken. Dat laat Homerun zien. Creatief directeur Willem van Roosmalen vertelt in Top Names over de uitdagingen en kansen van HR.

Buffer is transparant, ook als het minder gaat

Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target member exclusief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.

In deze Fast Moving Targets Handpicked: het was altijd al mooi hoe Buffer, de dienst die het eenvoudig maakt om social media posts te organiseren en plannen, aan transparante bedrijfsvoering doet. Ze hebben een speciaal onderdeel van de site ingericht om open en eerlijk te vertellen over inkomsten, uitgaven, salarissen, diversiteit, aandelen en veel meer. Op ieder moment van de dag kun je de geldelijke dashboard van het bedrijf volgen.

Jeroen Nas (VEMT): “Ook onze programmeurs leiden we op in psychologie en marketing”

Een beetje winkelier kent zijn vaste klanten. Dat geldt nog steeds. En daarom doen webshops er alles aan om gewoonten, koopgedrag en voorkeuren van klanten te achterhalen. VEMT gaat nog een stap verder. Het bedrijf voegt psychologie toe aan de data. CEO Jeroen Nas vertelt in Top Names over consumenten psychologie, goede en foute aanbevelingen en de concurrentie.

Sven Pluut (ZonnepanelenDelen.nl): “Wij maken zonne-energie goedkoper, leuker en makkelijker”

Hoewel veel mensen zonne energie in theorie een warm hart toe dragen, blijkt het in praktijk vaak lastig. Een goed dak of voldoende geld wil nog wel eens ontbreken. ZonnepanelenDelen.nl helpt om beide elementen samen te brengen. Mede oprichter Sven Pluut vertelt in Top Names over de kansen en uitdagingen van zonne energie.

Robert Gaal (TQ): “Europa moet een voedingsbodem worden voor bedrijven die de wereld willen veroveren.”

Het nieuw te openen startup verzamel gebouw TQ gaat verder waar veel incubators ophouden. Het begint met een brandende internationale ambitie. De wil om niet alleen in Nederland groot te worden, maar wereldwijd. Managing director Robert Gaal vertelt in Top names over de plannen, de partners, waaronder Google, en het verschil tussen werken in Amerika en Nederland.

Peter van der Schaar (Netwinst): “Onze software maakt de taak van de marketeer eenvoudiger”

Marketing heet een creatief proces te zijn, maar in praktijk komt er heel veel productie bij kijken. Zorgen dat een boodschap op de juiste manier, op de het juiste moment bij de juiste mensen belandt. Netwinst heeft software ontwikkeld waarmee een groot deel van dit proces geautomatiseerd kan worden. Oprichter Peter van der Schaar vertelt in Top Names over marketing 2.0.

Marnix Broer (StuDocu): “Elke student wil sneller en makkelijker studeren, wij helpen daarbij”

Iedereen kent het principe: één iemand maakt een samenvatting en de hele klas heeft er lol van. Dat gebeurde vroeger en ook vandaag de dag . Verschil is: door techniek kunnen die samenvattingen veel makkelijker verspreid worden. StuDocu speelt hier op in. In Nederland, maar ook steeds vaker internationaal. Co-founder Marnix Broer vertelt in Top Names over zijn bedrijf.

Nick van Breda (Campus Party): “In 6 jaar wil ik 1 miljoen mensen helpen leren ondernemen”

Aan festivals en evenementen in de tech wereld geen gebrek, toch is er altijd ruimte voor een nieuw initiatief. Het internationale fenomeen Campus Party komt naar Nederland. Organisator Nick van Breda vertelt in Top Names over wat Campus Party te bieden heeft, zijn eigen passie onderwijs vernieuwing en het voordeel van een achtergrond in de horeca.

Jip Samhoud (The VR Cinema): “Virtual Reality (VR) raakt je meer”

Virtual reality wordt volwassen. De techniek is niet langer alleen interessant voor geeks, maar eet langzaam maar zeker een weg naar het grote publiek te vinden. Zowel qua zakelijke toepassingen als entertainment. Ondernemer Jim Samhoud is op beide terreinen actief. In Top Names vertelt hij over The VR Cinema, de beperkingen en uitdagingen van VR en zijn ambities.

Arjan van Hessen (Telecats/Clariah): “Taal- en spraaktechnologie gaat de wereld veranderen”

Computers worden steeds slimmer in het begrijpen van mensen. Maar om mensen helemaal te kunnen vervangen moeten ze nog heel veel leren. Het herkennen van context of emotie is nu nog lastig. Geofysicus Arjan van Hessen vertelt in Top Names over de ontwikkelingen in de taal- en spraaktechnologie.

Pieter van de Glind en Harmen van Sprang (ShareNL): “De deeleconomie is de hype voorbij”

Hoewel nog lang niet iedereen in Nederland kennis heeft gemaakt met de deeleconomie, worden de leen- en deelplatformen langzaam maar zeker volwassen. Was het aanvankelijk idealistisch enthousiasme wat hen dreef, tegenwoordig zie je steeds vaker commerciële motieven. Harmen van Sprang en Pieter van de Glind van ShareNL praten in Top Names over de deeleconomie.

Patrick Hurenkamp (Bloomon): “Nederland is het Silicon Valley van de bloemen”

Het is misschien wennen: niet langer zelf een bosje bloemen uitkiezen, maar je met regelmat laten verassen door een thuisbezorgd boeket. Bloomon wil met dit concept de wereld veroveren. En ze lijken op de goede weg, maar in het eerste boekjaar al 100.000 verkochte boeketten. Oprichter Patrick Hurenkamp vertelt in Top Names over de vernieuwing van de bloemenbranche.