Topic: Business

Waarom Basecamp voor winst kiest

Wat is er mis met een bedrijf dat gewoon genoeg verdient om te bestaan? Dat tevreden klanten heeft en een aangename werkplek voor zijn personeel biedt? Dat winst maakt, maar geen wereldleider is?

Rolf Dröge (Atmosphere): “Wij leveren voor merken playlists op maat”

Je staat er meestal niet bij stil, maar ook over de muziek die je hoort in winkels of restaurants wordt nagedacht. Goede muziek kan je aankoopgedrag mogelijk zelfs beïnvloeden. Rolf Dröge COO van Atmosphere vertelt over playlists, curatie, doelgroepen en een goed business idee.

Ruben van Vreeland (BitSensor): “Wij bouwen een radarsysteem tegen hackers”

Bedrijven en overheden hebben er allemaal last van: hackers. Zo zou bijvoorbeeld 70% van de Nederlandse gemeenten wel eens zijn gehackt. Volgens Ruben van Vreeland zien we slechts het topje van de ijsberg. In Top Names vertelt van Vreeland over hacken, zijn bedrijf BitSensor en hoe de toekomst iets veiliger kan worden.

Melanie Rieback (Radical Open Security): “Openheid en transparantie leiden tot meer veiligheid”

Veiligheid op internet wordt een steeds groter issue. Organisaties en bedrijven kunnen computer beveiligingsbedrijven inschakelen om hun zwaktes bloot te leggen. Het idealistische Radical Open Security is zo’n bedrijf. CEO Melanie Rieback vertelt over open werken, open source en de illusie van veiligheid.

Een businessplan schrijven doe je zo

Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target member exclusief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.

In deze Fast Moving Targets Handpicked: Als je er nu niks aan hebt, kan het je in de toekomst helpen. Bizplan is een mooie dienst die je aan de hand neemt bij het maken van een businessplan en het ook nog eens mooi vormgeeft. Je wordt meegenomen in het beschrijven van de pitch, het team, het probleem dat je oplost, de voordelen tov de competitie, etcetera. Ook laat Bizplan je de financieele bestanddelen invullen om vervolgens met een mooi vormgegeven lange termijn prognose te komen.

Hans de Zwart (Bits of Freedom): “Haal het sleepnet uit de nieuwe wet”

Online privacy staat onder druk. Overheden willen burgers onder het mom van terreurdreiging in de gaten houden en bedrijven analyseren ongevraagd je gedrag om zo geld te kunnen verdienen. Bits of Freedom Directeur Hans de Zwart vertelt in Top Names over bewustwording en dingen die je kunt doen om je privacy te beschermen.

Rodger Buyvoets (Crobox): “Wij beïnvloeden koopgedrag met psychologen, data scientists en programmeurs”

Hedendaagse online retail kan niet meer zonder: technieken om klanten te volgen en tot meer aankopen aan te zetten. Een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is is het Amsterdamse Crobox. Met een combinatie van psychologie en artificial inteligence verhogen zijn de conversie en omzet. Rodger Buyvoets legt inTop Names uit hoe dat werkt.

Dirk Jonker (Crunchr): “Wij schudden de klassieke HR wereld op met data analyse”

Gemiddeld gaat 60 tot 70% van alle uitgaven van een bedrijf naar personeel. Om dat geld zo effectief mogelijk in te zetten is het belangrijk het juiste personeel te vinden en vast te houden. Dat gebeurt nu nog vaak op gevoel. Maar people analytics en de tools van Cruncht moeten daar verandering in brengen. Co-founder Dirk Jonker vertelt in Top Names over data, flexibilisering en cultuur verandering.

Ruben Timmerman (Springest): “We hebben Sanoma weer uitgekocht”

Tweeënhalf jaar geleden ontving leer platform Springest een investering van Sanoma. Inmiddels wordt Sanoma weer uitgekocht en is Springest hard op weg om heel groot te worden in Duitsland. Founder Ruben Timmerman vertelt in Top Names over leren, holacracy, hobbels op de weg en de buitenlandse ambities.

Rutger van Zuidam (DutchChain): “Een efficiënter leven met behulp van blockchain”

Blockchain technologie moet tastbaar worden. Het moet voorbij de moeilijk te begrijpen theorie zien te komen. DutchChain werkt daar aan. Het Groningse bedrijf werkt aan toepassingen die door normale mensen kunnen worden gebruikt. Founder Rutger van Zuidam vertelt in Top Names over die toepassingen, de voordelen en de toekomst van blockchain.

Sander Nagtegaal (Instant): “Binnen 30 seconden heb je een content management systeem”

Een content management systeem toevoegen aan software die dat niet heeft. Het klinkt als een uitkomst voor veel partijen. Mensen die met inhoud bezig zijn kunnen zelf dingen aanpassen. En programmeurs hebben hun handen vrij voor andere dingen. In Top Names vertelt Sander Nagtegaal, CEO van Instant, over de toepassing, de toekomst en de kracht van een netwerk.

Maarten den Braber (SingularityU NL): “Wij geloven in technologie voor het oplossen van echte problemen”

Voor elk probleem waar we in de wereld tegenaan lopen is een technologische oplossing denkbaar. Dat is de filosofie van de SingularityU. Co-founder Maarten den Braber vertelt in Top Names over optimisme, nuance, de brede aanpak van problemen en strategie.