Topic: Kunst en cultuur

Thomas van Beek (Aboss): “We maken samenwerken eenvoudig voor de muziekindustrie”

Iedere artiest kent het probleem. Je wilt een nieuw nummer schrijven, maar die concert data moeten nog online gezet worden. En de geluidstechnicus moet nog gemaild worden hoe laat hij bij het optreden moet zijn. Het platform Aboss biedt een oplossing. CTO Thomas van Beek vertelt in Top Names over focus, data en effectief informatie verstrekken.

Jeroen Hofs (EboSuite): “Ik maak video sampling toegankelijk voor een groot publiek”

Jeroen Hofs is kunstenaar en ondernemer. Hij werd bekend met sampling projecten waarbij zowel geluid als beeld een belangrijke rol spelen. Met zijn EboSuite, een betaalbare plug-in voor Ableton Live, maakt hij beeld sampelen bereikbaar voor iedereen. In Top Names vertelt Hofs over zijn dromen, ambities, sampelen en kunst.

Koen Droste (Polarsteps): “Voor, tijdens en na je reis: alles op één platform”

De meeste trackingapps hebben geen goede naam: ze trekken de batterij van je telefoon leeg. Polarsteps is anders. De reis trackingapp doet nauwelijks een beroep op je batterij. Founder Koen Droste vertelt in Top Names over plannen, tracken en herinneren en hoe daar ooit geld mee kan worden verdiend.

Tim Heineke (I am POP): “Onze bot is de meest directe manier om contact te hebben met fans”

Je kunt nog geen intelligent gesprek met een bot voeren, maar dat wil niet zeggen dat ze daarmee afgeschreven kunnen worden. Sterker nog, bots hebben de toekomst. Tim Heineke, founder van I am POP, vertelt in Top Names over bots, verwachtingen en de toekomst van zijn bedrijf.

Oscar Kriek (Paylogic): “Wij bieden e-commerce oplossingen voor de live industrie”

PayLogic verkoopt tickets voor evenementen. Daarin zijn ze misschien wel de grootsten van Nederland. Maar het bedrijf doet inmiddels meer dan dat. Oscar Kriek vertelt in Top Names over e-commerce oplossingen, de samenwerking met ADE en het ADE tech evenement dat door PayLogic werd samengesteld.

Caspar Sonnen (IDFA): “De mooiste kunstwerken hebben een link met de werkelijkheid”

Het IDFA biedt naast lineaire documentaires ook ruimte voor het experiment. Dat gebeurt onder de vlag van DocLab. Caspar Sonnen, hoofd nieuwe media IDFA, vertelt in Top Names over nieuwe media, geschiedschrijving en geslaagde experimenten.

Coen van der Poll (Peppered): “Met goede marketing automation, verkoopt een theater meer kaartjes”

Een evenement goed onder de aandacht brengen kost veel tijd en moeite. Peppered maakt het theaters, filmzalen en musea een beetje makkelijker. CEO Coen van der Poll vertelt in Top Names over het verder helpen van de sector, het nemen van risico’s en uitbreiding in het buitenland.

Sabine van der Plas (Sweek): “Wat YouTube is voor video’s zijn wij voor verhalen en fictie”

Jongeren lezen niet wordt wel gezegd, maar Sweek.com bewijst het tegendeel. Door lezen sociaal te maken en lezers een stem te geven vonden in nog geen jaar tijd al 130.000 lezers het platform interessant genoeg om regelmatig te bezoeken. Co-founder Sabine van der Plas vertelt in Top Names onder andere over sociaal lezen, mobile first en de toekomstplannen.

Tanja Koning (Future Flux Festival): “We onderzoeken hoe nieuwe technologie ons leven verandert”

Weer een nieuw technologie festival. Maar als we Tanja Koning mogen geloven wordt het Future Flux Festival anders dan wat er al is. Hier staan makers centraal. Koning vertelt in Top Names over de Rotterdamse haven, burgers en technologie en het belang van de creatieve industrie.

Dadara: “Solipmission onderzoekt de grenzen tussen realiteit en virtual reality”

Kunst is soms een spiegel. Dat geldt zeker voor de Solipmission. Een grote zwarte doos die tijdens Burning Man moet verrijzen en waarin de werkelijkheid door 4 van hun omgeving afgesneden kunstenaars weergegeven zal worden. Kunstenaar Dadara vertelt in Top Names over de missie, realiteit versus virtual reality en de filter bubble.

fascinerend en fantastisch, Reddit Place

Een wit stuk scherm waar iedere gebruiker een pixel in een van de 16 kleuren mocht intekenen. Na 72 uur was er door samenwerking, tegenwerking, vernietiging en wederopbouw een bijzonder kunstwerk ontstaan.
Echt even kijken, doen!

Is er dan echt niks meer echt?

Adobe maakt het mogelijk om elementen van twee foto’s in een derde te combineren met meeneming van kleur en licht. Het is dus geen simpele collage. Het is een levensechte samensmelting.