Topic: Media

Marianne Zwagerman (innovatie strateeg): “Abonnementen passen niet bij de swipende generatie.”

Innoveren kun je leren, maar alleen als je het echt wilt. Dat betekent niet veranderen om de winst vast te houden of om kosten wat het kost te blijven bestaan als bedrijf. Bij echte innovatie draait het om kansen zien en uitdagingen grijpen. Innovatie strateeg Marianne Zwagerman vertelt in Top Names over waar het vaak mis gaat bij innoveren. Zowel bij mediabedrijven als in de rest van de wereld.

Waag Society en Fast Moving Targets presenteren: Fix The Internet!

Waag Society en Fast Moving Targets presenteren: Fix The Internet, een interviewserie over de vraag wat er stuk is aan internet, hoe dat komt, maar ook: hoe dat internet te repareren valt. Internet is begonnen als een idealistisch en wellicht een tikkeltje naief informatie- en communicatieplatform, maar naast die krachten zijn er zwaktes bijgekomen. Einde aan de privacy, controle door de commercie, monitoring door overheden.

’25 jaar internet in Nederland’ is een must have voor iedere liefhebber van internet

Ik ben er zelf mede verantwoordelijk voor, maar hebben onze digitale geschiedenis slecht vastgelegd. We waren erbij, die eerste 25 jaar van het internet, maar er is weinig overgebleven van het begin van wat we nu wel als een revolutie mogen beschouwen. Maar gelukkig zijn de verhalen er nog. Zoals de 50 verzamelde verhalen in 25 jaar internet in Nederland door Peter Olsthoorn. Ik ben er dan ook heel trots op dat we dat boek mogen uitgeven.

Joost de Valk (Yoast): “Zonder open source waren wij er niet”

Wanneer The Guardian haar online koppen niet door een speciaal team van specialisten laat schrijven kost dat 1 tot 2 miljoen unieke bezoekers per dag. Search engine optimization is een vak en de Nederlander Joost de Valk weet er alles van. Zijn blog yoast.com groeide in acht jaar tijd uit tot een toonaangevend bedrijf op dit terrein. In Top Names vertelt De Valk over hoe dat is gegaan.

Slaven Mandic (Wayne Parker Kent): “Wij combineren data en creativiteit”

Online uitgeverij Wayne Parker Kent groeide de afgelopen tweeënhalf jaar tijd flink. Het bedrijf, met titels als Culy, Famme, Froot en Beautify, maakt daarbij handig gebruik van data. De effectiviteit van een concept, de inhoud en social media, alles wordt gemeten. CEO Slaven Mandic praat in Top Names over creativiteit, data, het businessmodel en het buitenland dat lonkt.

Speciaal voor de NPO: internetlessen van Spinnin’ Records

Onder de kop NPO doet een greep naar de macht in omroepland, publiceert de Volkskrant uit de plannen van de NPO om meer te centraliseren, meer richting BBC-model te gaan. En om een hek om Hilversum te zetten. Video’s van de omroepen mogen niet op YouTube of Facebook staan, maar mogen alleen via NPO.nl bekeken worden. Programma’s mogen ook niet langer embed op externe sites worden. Met deze maatregelen laat de Publieke Omroep zien een aantal belangrijke internetwetten niet te beheersen, wetten die een van de grootste muziekmaatschappijen wel begrijpt. Op 3VOOR12, een site van de publieke omroep, kan de NPO veel leren van Eelko van Kooten van Spinnin’ Records. Drie lessen!

Jeroen van Leeuwen (INTERVIEWplus): “We willen over 3 jaar dé plek zijn voor goede interviews”

Een zender voor het diepte interview. waar hebben we dat eerder gehoord? Maar INTERVIEWplus gaat het anders doen: on demand en met leden die allemaal 48 euro per jaar moeten betalen. Daar krijgen ze dan gesprekken door mensen die het vak verstaan voor terug. Mits de eerste 2000 leden over de brug komen. Initiatiefnemer Jeroen van leeuwen was te gast bij Top Names en legt zijn plannen uit.

Vier redenen waarom het online NPO-beleid kansloos is

Internet gaat over de democratisering van media en middelen, internet gaat over einde aan de schaarste, internet gaat over inzoomen op thema’s en publieken. Niet volgens de Nederlandse Publieke Omroep. Volgens de NPO gaat internet over generaal en centraal. En daarom moeten themasites wijken, mogen de omroepen minder zelfstandig en mag video alleen bij de NPO worden bekeken. Vier redenen waarom het NPO-beleid kansloos is.

Patrick de Laive (The Next Web): “We willen van lezers naar users naar consumers gaan”

Geboren uit toeval, maar inmiddels een succes: The Next Web. Een website/blog met maandelijks tussen de 7 en 10 miljoen bezoekers. De tiende editie van The Next Web conference die eind deze maand in Amsterdam zal plaatsvinden. En als nieuwe poot aan het imperium: The Index, actuele informatie over startups waar ook ter wereld. En dan ook nog de wens om het bezoek van de site dit jaar met 100% te laten groeien. Oprichter Patrick de Laive vertelt in Top Names over alle plannen.