Topic: Media

Bart Brouwers: “De journalistiek moet zich laten bevruchten door andere vakgebieden”

Bart Brouwers is ruim een jaar in dienst als professor aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Zijn missie: vernieuwing van de journalistiek. Nu de traditionele media het steeds moeilijker krijgen door een haperend verdienmodel is het tijd om buiten de grenzen van het vak te kijken. In Top names vertelt Brouwers over zijn missie.

Pieter Paul van Oerle (Accenture Digital): “Grote bedrijven voelen de druk van naderende verandering nu echt”

Om grote bedrijven te helpen zich voor te bereiden op de toekomst is het slim om naar de vernieuwers in het veld te kijken. Dat doet Accenture inmiddels al 10 jaar via de Accenture Innovation Awards. Bedenker en organisator Pieter Paul van Oerle vertelt in Top Names over de Awards, de impact en de veranderingen de laatste jaren.

Sam Baker (The Pool): “Er is teveel inhoud op internet”

Sam Baker is oprichter van The Pool: een Brits crossmediaal platform voor vrouwen die te druk zijn om op zoek te gaan naar goede inhoud. Een gesprek op eDay over media anno nu.

Gijs Vroom (Emerce): “Wij willen een Amsterdam Dance Event voor e-business en tech zijn”

Van 3 tot en met 8 oktober vindt voor de vierde keer de Emerce eWeek plaats. Op diverse plekken in Amsterdam komen deskundigen op het gebied van media, marketing, technologie en online business samen om zich te laten bij spijkeren qua laatste trends. Hoogtepunt: de Emerce eDay die op donderdag zal plaatsvinden. Gijs Vroom vertelt.

Top Names Nerderlands Special: Eddie Codel van het Flying Robot International Film Festival

Van 15 tot en met 21 augustus vond de eerste editie van Nerderlands plaats in Amsterdam: een festival voor de internationale tech scene. Top Names was erbij en sprak met een aantal van de sprekers. In deze aflevering Eddie Codel van het Flying Robot International Film Festival (FRIFF).

Albertine Piels (Hackastory): Innoveren doe je met een open blik, niet met een kritische grondhouding #Nerderlands

Van 15 tot en met 21 augustus vond de eerste editie van Nerderlands plaats in Amsterdam: een festival voor de internationale tech scene. Top Names was erbij en sprak met een aantal van de sprekers. In deze aflevering Albertine Piels van Hackastory.

Teun Gautier (De Coöperatie): “Werken aan een vitaal en duurzaam ecosysteem van freelancers”

De traditionele journalistieke bedrijfstak die jarenlang goed heeft gefunctioneerd staat inmiddels stevig onder druk. Niet omdat er geen behoefte meer bestaat aan informatie of omdat mensen daar niet meer voor willen betalen, maar door te lang vast te houden aan de oude verdienmodellen. Dat stelt Teun Gautier. In Top Names vertelt hij over zijn oplossing: de Coöperatie.

Gert-Jaap Hoekman (NU.nl): “We openen de site voor andere uitgevers om nog relevanter voor ons publiek te worden”

NU.nl bestaat inmiddels zo’n 17 jaar. In die periode is de belangrijkste nieuwssite van Nederland uiterlijk nauwelijks veranderd. Maar onder dat uiterlijk gebeurt een hoop. Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman vertelt in Top Names over de samenwerking met nieuwe partijen, de toename van video, de aanwezigheid op andere kanalen en nieuws dat moet.

Twitter bedankt! ‘De kracht van Twitter’ en ‘het begin van social tv’

Twitter bestaat 10 jaar. Twitter bedankt! Twee mooie voorbeelden van Twittergeschiedenis!

Jan Riemens (Zoomin.TV): “De trends? Hogere kwaliteit, betere curatie, meer live”

Zoomin.TV was in 1999 een pionier. Toen al stortte het bedrijf zich op inline video. Inmiddels is het uitgegroeid tot het tiende online videobedrijf ter wereld. Oprichter Jan Riemens vertelt in Top Names over de verkoop van het bedrijf, trends in online video, ontwikkelingen voor adverteerders en de toekomst.

Deniz Alkaç (Bruut Amsterdam): “De merken van nu zijn de mediabedrijven van de toekomst”

Reclame is uit, content is in. Dat is althans de stelling van Deniz Alkaç en hij kan het weten want hij bouwde op dit concept zijn succesvolle bedrijf Bruut Amsterdam. Bruut Amsterdam is een format,- en productiehuis waar branded content formats en webseries worden ontwikkeld en geproduceerd. In Top Names vertelt Alkaç over kernwaarden, tv, content en de toekomst.

De waarde van de creatieve industrie op rij door negen deskundigen

De creatieve industrie is divers. Van design tot architectuur, van muziek tot mode. Maar naast verschillen zijn er overeenkomsten. De creatieve industrie heeft flexibele denkkracht. De creatieve industrie is gewend om over domeinen heen samen te werken. De creatieve industrie denkt buiten gebaande paden. Allemaal kenmerken die belangrijk zijn om antwoorden te zoeken op de grote vraagstukken die op de wereld afkomen.