Topic: Media

Albertine Piels (Hackastory): Innoveren doe je met een open blik, niet met een kritische grondhouding #Nerderlands

Van 15 tot en met 21 augustus vond de eerste editie van Nerderlands plaats in Amsterdam: een festival voor de internationale tech scene. Top Names was erbij en sprak met een aantal van de sprekers. In deze aflevering Albertine Piels van Hackastory.

Teun Gautier (De Coöperatie): “Werken aan een vitaal en duurzaam ecosysteem van freelancers”

De traditionele journalistieke bedrijfstak die jarenlang goed heeft gefunctioneerd staat inmiddels stevig onder druk. Niet omdat er geen behoefte meer bestaat aan informatie of omdat mensen daar niet meer voor willen betalen, maar door te lang vast te houden aan de oude verdienmodellen. Dat stelt Teun Gautier. In Top Names vertelt hij over zijn oplossing: de Coöperatie.

Gert-Jaap Hoekman (NU.nl): “We openen de site voor andere uitgevers om nog relevanter voor ons publiek te worden”

NU.nl bestaat inmiddels zo’n 17 jaar. In die periode is de belangrijkste nieuwssite van Nederland uiterlijk nauwelijks veranderd. Maar onder dat uiterlijk gebeurt een hoop. Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman vertelt in Top Names over de samenwerking met nieuwe partijen, de toename van video, de aanwezigheid op andere kanalen en nieuws dat moet.

Twitter bedankt! ‘De kracht van Twitter’ en ‘het begin van social tv’

Twitter bestaat 10 jaar. Twitter bedankt! Twee mooie voorbeelden van Twittergeschiedenis!

Jan Riemens (Zoomin.TV): “De trends? Hogere kwaliteit, betere curatie, meer live”

Zoomin.TV was in 1999 een pionier. Toen al stortte het bedrijf zich op inline video. Inmiddels is het uitgegroeid tot het tiende online videobedrijf ter wereld. Oprichter Jan Riemens vertelt in Top Names over de verkoop van het bedrijf, trends in online video, ontwikkelingen voor adverteerders en de toekomst.

Deniz Alkaç (Bruut Amsterdam): “De merken van nu zijn de mediabedrijven van de toekomst”

Reclame is uit, content is in. Dat is althans de stelling van Deniz Alkaç en hij kan het weten want hij bouwde op dit concept zijn succesvolle bedrijf Bruut Amsterdam. Bruut Amsterdam is een format,- en productiehuis waar branded content formats en webseries worden ontwikkeld en geproduceerd. In Top Names vertelt Alkaç over kernwaarden, tv, content en de toekomst.

De waarde van de creatieve industrie op rij door negen deskundigen

De creatieve industrie is divers. Van design tot architectuur, van muziek tot mode. Maar naast verschillen zijn er overeenkomsten. De creatieve industrie heeft flexibele denkkracht. De creatieve industrie is gewend om over domeinen heen samen te werken. De creatieve industrie denkt buiten gebaande paden. Allemaal kenmerken die belangrijk zijn om antwoorden te zoeken op de grote vraagstukken die op de wereld afkomen.

Jeroen Verkroost (ex-Persgroep): “Wij moeten er voor zorgen dat mensen over 10 jaar nog steeds willen betalen voor goede journalistiek”

Met de komst van Jeroen Verkroost heeft de Persgroep een digitale inhaalslag gemaakt. Nu vertrekt de chief digital officer weer. Tevreden met wat hij bereikt heeft, maar tegelijkertijd bewust van alles wat er nog moet gebeuren. In Top names praat Verkroost over de Persgroep, zijn successen en de toekomst van de journalistiek.

Janneke Niessen (Improve Digital): “Ik probeer de liefde voor techniek aan jonge meiden door te geven”

Improve Digital stelt uitgevers in staat om hun advertentieverkoop te automatiseren. Het klinkt simpel, maar in praktijk komt daar het nodige bij kijken. Ondernemer Janneke Niessen weet er alles van. In Top Names praat ze onder meer over add blockers, haar liefde voor techniek en het risico mijdende gedrag van veel Europese investeerders.

Derk Nijssen (Xite): “Een echt persoonlijke tv-zender heeft technologie en curatie nodig”

Op Youtube is de muziekvideo nog steeds ongekend populair met name onder een jong publiek. Xite bedient die doelgroep op televisie en de mobiel. Middels een app waarmee je een gepersonaliseerde afspeellijst te zien krijgt. CEO Derk Nijssen vertelt in Top Names over concurrentie, rechten en de zelfgebouwde achterliggende techniek.

Robin de Vries (Medialab): “Blij dat we als IT-bedrijf een voet tussen de deur van de broadcast wereld hebben”

Waar de meeste consumenten nog steeds erg gelukkig zijn met WeTransfer is de dienst voor grote mediapartijen ontoereikend. Snel, betrouwbaar, steeds grotere files versturen is wat men wil. Medialab zag die behoefte en bouwde een dienst. CEO Robin de Vries was te gast in Top Names en vertelt over de uitdagingen, kansen en mogelijkheden.

Marianne Zwagerman (innovatie strateeg): “Abonnementen passen niet bij de swipende generatie.”

Innoveren kun je leren, maar alleen als je het echt wilt. Dat betekent niet veranderen om de winst vast te houden of om kosten wat het kost te blijven bestaan als bedrijf. Bij echte innovatie draait het om kansen zien en uitdagingen grijpen. Innovatie strateeg Marianne Zwagerman vertelt in Top Names over waar het vaak mis gaat bij innoveren. Zowel bij mediabedrijven als in de rest van de wereld.