Topic: Media

Stephan Okhuijsen (Datagraver): “Droge feiten geven houvast”

Data zijn hot. Ze komen in het digitale tijdperk meer en meer beschikbaar. Maar data goed analyseren is een vak op zich. Stephan Ockhijsen is data expert. Begonnen in de it heeft zijn nieuwsgierigheid hem richting data analyse gedreven. In Top Names vertelt hij over zijn bedrijf Datagraver, betrouwbare en onbetrouwbare data en de kleur van auto’s op de weg.

Anchor innoveert radio

Aandacht voor Anchor. Het is altijd afwachten wat er blijft hangen van een nieuwe tool, maar dit voegt Anchor aan het radiospectrum toe, ze noemen zichzelf Radio 2.0.

Is live TV echt zo dood? YouTube en Vice denken van niet!

Er zijn mensen die tv al hebben doodverklaard. Dat het kijken naar de tv-zenders zoals we die al lang kennen daalt, staat als een paal boven water. Dat laten alle cijfers zien. Maar is het daarmee een sterfhuis?

Jeroen Verkroost (Adoptiq): “Wij helpen adverteerders in print hun doelgroep te bereiken.”

De achterpagina van de Telegraaf blijft een favoriete plek voor veel adverteerders. De grootste krant van Nederland betekent veel bereik. Maar het is de vraag of je de gewenste doelgroep niet beter en goedkoper kunt bereiken. Adoptiq helpt daarbij. COO Jeroen Verkroost vertelt in Top Names overadvertenties, doelgroepen en de klik daartussen.

Gonnie Spijkstra (Story First): “Fuck bereik. Het gaat om impact”

In de jacht op de lezer lijkt de inzet van clickbait een mooi wapen. Maar op de lange termijn wordt niemand daar beter van, meent Gonnie Spijkstra. Zij pleit voor een herwaardering van serieuze goede inhoud. Want het gaat niet om bereik, maar om wat je ermee bereikt. In Top Names vertelt Spijkstra over social media, impact en het belang van journalistiek.

Interactieve verhalen? Ik zie het nog steeds niet …

Iedere werkdag publiceert Fast Moving Targets een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.

Meer zielen is meer vreugd, dus – als je Handpicked de moeite waard vindt – deel deze nieuwsbrief met je vrienden en collega’s.

In deze Fast Moving Targets Handpicked: Dat iets al geprobeerd is en mislukt is, zegt natuurlijk niet dat het in een andere variant niet toch kan gaan lukken. Maar als ik terugkijk naar 23 internet en 23 jaar digitale verhalen, heb ik nog geen andere dan gewoon ouderwetse lineaire verhalen zien doorbreken.

Groen Links zet Facebook succesvol in

Iedere werkdag publiceert Fast Moving Targets een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.

In deze Fast Moving Targets Handpicked: Waar de VVD en de PVV een lijsttrekkersdebat waar meer dan 4 partijen aan meedoen opblazen, rukt Groen Links op onder leiding van Jesse Klaver. De man doet het goed in de media en dat heeft zijn weerslag op de peilingen.

Maar waar hij het heel goed doet is op social media. Groen Links heeft er dit jaar voor gekozen om volop in te zetten op deze voor Nederlandse politieke partijen nog altijd relatief nieuwe kanalen. De politieke partij werkt onder meer met zogenoemde beeldvoerders die alle belangrijke momenten op foto en video vastleggen en in hapklare deelbare bites de wereld in sturen.

De kracht van Medium

Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target member exclusief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.

In deze Fast Moving Targets Handpicked: Medium is een ideaal platform om op te publiceren. Ten eerste omdat het als schrijver lekker werkt. Geen afstandelijke admin-omgeving die niks met je uiteindelijke artikel te maken heeft, maar eenvoudig in de pagina werken. Ten tweede omdat reageren en citeren er eenvoudig is gemaakt. Ten derde omdat je op Medium deel uitmaakt van een platform en dat platform je op een heel goede organische manier aan lezers helpt door een superieur zoek en advies-systeem.

Ernst Jan-Pfauth (De Correspondent): “Media moeten af van advertenties”

In een tijd waarin veel kranten en tijdschriften hun lezersaantallen zien terug lopen en het vertrouwen in de journalistiek op een dieptepunt lijkt te staan gaat het met het online journalistieke platform de Correspondent juist goed. De ledenaantallen en het bereik groeien. Uitgever Ernst Jan Pfauth vertelt in Top Names over de strategie, het buitenland en de noodzaak voor goede journalistiek.

Bart Brouwers: “De journalistiek moet zich laten bevruchten door andere vakgebieden”

Bart Brouwers is ruim een jaar in dienst als professor aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Zijn missie: vernieuwing van de journalistiek. Nu de traditionele media het steeds moeilijker krijgen door een haperend verdienmodel is het tijd om buiten de grenzen van het vak te kijken. In Top names vertelt Brouwers over zijn missie.

Pieter Paul van Oerle (Accenture Digital): “Grote bedrijven voelen de druk van naderende verandering nu echt”

Om grote bedrijven te helpen zich voor te bereiden op de toekomst is het slim om naar de vernieuwers in het veld te kijken. Dat doet Accenture inmiddels al 10 jaar via de Accenture Innovation Awards. Bedenker en organisator Pieter Paul van Oerle vertelt in Top Names over de Awards, de impact en de veranderingen de laatste jaren.

Sam Baker (The Pool): “Er is teveel inhoud op internet”

Sam Baker is oprichter van The Pool: een Brits crossmediaal platform voor vrouwen die te druk zijn om op zoek te gaan naar goede inhoud. Een gesprek op eDay over media anno nu.