Topic: Media

Jan Riemens (Zoomin.TV): “De trends? Hogere kwaliteit, betere curatie, meer live”

Zoomin.TV was in 1999 een pionier. Toen al stortte het bedrijf zich op inline video. Inmiddels is het uitgegroeid tot het tiende online videobedrijf ter wereld. Oprichter Jan Riemens vertelt in Top Names over de verkoop van het bedrijf, trends in online video, ontwikkelingen voor adverteerders en de toekomst.

Deniz Alkaç (Bruut Amsterdam): “De merken van nu zijn de mediabedrijven van de toekomst”

Reclame is uit, content is in. Dat is althans de stelling van Deniz Alkaç en hij kan het weten want hij bouwde op dit concept zijn succesvolle bedrijf Bruut Amsterdam. Bruut Amsterdam is een format,- en productiehuis waar branded content formats en webseries worden ontwikkeld en geproduceerd. In Top Names vertelt Alkaç over kernwaarden, tv, content en de toekomst.

De waarde van de creatieve industrie op rij door negen deskundigen

De creatieve industrie is divers. Van design tot architectuur, van muziek tot mode. Maar naast verschillen zijn er overeenkomsten. De creatieve industrie heeft flexibele denkkracht. De creatieve industrie is gewend om over domeinen heen samen te werken. De creatieve industrie denkt buiten gebaande paden. Allemaal kenmerken die belangrijk zijn om antwoorden te zoeken op de grote vraagstukken die op de wereld afkomen.

Jeroen Verkroost (ex-Persgroep): “Wij moeten er voor zorgen dat mensen over 10 jaar nog steeds willen betalen voor goede journalistiek”

Met de komst van Jeroen Verkroost heeft de Persgroep een digitale inhaalslag gemaakt. Nu vertrekt de chief digital officer weer. Tevreden met wat hij bereikt heeft, maar tegelijkertijd bewust van alles wat er nog moet gebeuren. In Top names praat Verkroost over de Persgroep, zijn successen en de toekomst van de journalistiek.

Janneke Niessen (Improve Digital): “Ik probeer de liefde voor techniek aan jonge meiden door te geven”

Improve Digital stelt uitgevers in staat om hun advertentieverkoop te automatiseren. Het klinkt simpel, maar in praktijk komt daar het nodige bij kijken. Ondernemer Janneke Niessen weet er alles van. In Top Names praat ze onder meer over add blockers, haar liefde voor techniek en het risico mijdende gedrag van veel Europese investeerders.

Derk Nijssen (Xite): “Een echt persoonlijke tv-zender heeft technologie en curatie nodig”

Op Youtube is de muziekvideo nog steeds ongekend populair met name onder een jong publiek. Xite bedient die doelgroep op televisie en de mobiel. Middels een app waarmee je een gepersonaliseerde afspeellijst te zien krijgt. CEO Derk Nijssen vertelt in Top Names over concurrentie, rechten en de zelfgebouwde achterliggende techniek.

Robin de Vries (Medialab): “Blij dat we als IT-bedrijf een voet tussen de deur van de broadcast wereld hebben”

Waar de meeste consumenten nog steeds erg gelukkig zijn met WeTransfer is de dienst voor grote mediapartijen ontoereikend. Snel, betrouwbaar, steeds grotere files versturen is wat men wil. Medialab zag die behoefte en bouwde een dienst. CEO Robin de Vries was te gast in Top Names en vertelt over de uitdagingen, kansen en mogelijkheden.

Marianne Zwagerman (innovatie strateeg): “Abonnementen passen niet bij de swipende generatie.”

Innoveren kun je leren, maar alleen als je het echt wilt. Dat betekent niet veranderen om de winst vast te houden of om kosten wat het kost te blijven bestaan als bedrijf. Bij echte innovatie draait het om kansen zien en uitdagingen grijpen. Innovatie strateeg Marianne Zwagerman vertelt in Top Names over waar het vaak mis gaat bij innoveren. Zowel bij mediabedrijven als in de rest van de wereld.

Waag Society en Fast Moving Targets presenteren: Fix The Internet!

Waag Society en Fast Moving Targets presenteren: Fix The Internet, een interviewserie over de vraag wat er stuk is aan internet, hoe dat komt, maar ook: hoe dat internet te repareren valt. Internet is begonnen als een idealistisch en wellicht een tikkeltje naief informatie- en communicatieplatform, maar naast die krachten zijn er zwaktes bijgekomen. Einde aan de privacy, controle door de commercie, monitoring door overheden.

’25 jaar internet in Nederland’ is een must have voor iedere liefhebber van internet

Ik ben er zelf mede verantwoordelijk voor, maar hebben onze digitale geschiedenis slecht vastgelegd. We waren erbij, die eerste 25 jaar van het internet, maar er is weinig overgebleven van het begin van wat we nu wel als een revolutie mogen beschouwen. Maar gelukkig zijn de verhalen er nog. Zoals de 50 verzamelde verhalen in 25 jaar internet in Nederland door Peter Olsthoorn. Ik ben er dan ook heel trots op dat we dat boek mogen uitgeven.

Joost de Valk (Yoast): “Zonder open source waren wij er niet”

Wanneer The Guardian haar online koppen niet door een speciaal team van specialisten laat schrijven kost dat 1 tot 2 miljoen unieke bezoekers per dag. Search engine optimization is een vak en de Nederlander Joost de Valk weet er alles van. Zijn blog yoast.com groeide in acht jaar tijd uit tot een toonaangevend bedrijf op dit terrein. In Top Names vertelt De Valk over hoe dat is gegaan.

Slaven Mandic (Wayne Parker Kent): “Wij combineren data en creativiteit”

Online uitgeverij Wayne Parker Kent groeide de afgelopen tweeënhalf jaar tijd flink. Het bedrijf, met titels als Culy, Famme, Froot en Beautify, maakt daarbij handig gebruik van data. De effectiviteit van een concept, de inhoud en social media, alles wordt gemeten. CEO Slaven Mandic praat in Top Names over creativiteit, data, het businessmodel en het buitenland dat lonkt.