Topic: Onderwijs (Pagina 2)

Ronald Kouvelt (StuComm): “We zijn van informatie app naar personal assistant app gegroeid”

Dankzij de app van StuComm worden Nederlandse studenten al jaren digitaal op de hoogte gehouden. Van cijfers, roosters en steeds meer. Founder Ronald Kouvelt praat de kijkers van Top Names bij. Een gesprek over veranderingen, groei, beperkingen, investeerders en het buitenland.

Jaap Koelewijn (Helpr): “Onze chatbot moet leerlingen én leraren helpen”

Docenten tekorten, overbelaste leraren, de kranten staan er regelmatig vol mee. Een chatbot moet uitkomst brengen. Jaap Koelewijn, één van de founders van Helpr, vertelt in Top Names over het plan, de tegenvallers, de ambitie en de drang om het onderwijs echt te willen veranderen.

Ewoud de Kok (FeedbackFruits): “Door ander onderwijs studenten activeren”

Vernieuwing van het onderwijs gaat traag. Terwijl het wel noodzakelijk is gezien de tanende motivatie en daarop volgende uitval. FeedbackFruits bouwt software om nieuwe vormen van onderwijs te faciliteren. Co-founder en CEO Ewoud de Kok vertelt in Top Names over activatie van studenten, de verovering van het buitenland en de missie van zijn bedrijf.

Niels van Deuren (HousingAnywhere): “Tijdelijke kamers voor studenten en young professionals”

Het vinden van een studentenkamer is al moeilijk genoeg, laat staat dat je die kamer moet vinden in een compleet ander land. HousngAnwhere helpt studenten. Bedenker Niels van Deuren vertelt in Top Names over de start van het bedrijf en hoe het uitgroeide tot een serieuze partij waar inmiddels 90 mensen werkzaam zijn.

Jan Gustavo Kuipers (Mr. Chadd): “Een scholier moet altijd vragen kunnen stellen”

Je kunt je afvragen waarom, maar bijles is heden ten dage een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Daarvoor kun je een bijlesdocent inhuren of je maakt gebruik vande app Mr. Chadd. Founder Jan Gustavo Kuipers vertelt in Top Names over de voordelen van flexibel leren, data en inzichten en de toekomst van zijn bedrijf.

Adriaan Rijkens (Warp Industries): “VR is ideaal voor trainingsdoeleinden”

VR camera’s worden steeds beter en goedkoper. Hetzelfde geldt voor de brillen. Daarmee komt een definitieve doorbraak van Virtual Reality dichterbij. Adriaan Rijkens, CTO bij Warp Industries, vertelt in Top Names over het gebruik van VR bij trainingsvideo’s, de adoptatie van nieuwe techniek en de toekomstplannen van zijn bedrijf.

Jos Maassen (MOOCFactory): “Leren door kennis delen”

Onderwijs vindt vandaag de dag lang niet altijd meer in een klaslokaal plaats. Online leren is een trend. MOOCFactory voegt daar een sociaal element aan toen. Eigenaar Jos Maassen vertelt in Top Names over social learniong, het voordeel van klein blijven en de ambities.

Anouk Binkhuysen (Faqta): “Wij werken aan het onderwijs van de toekomst”

Kinderen groeien op met beeldschermen, maar in het onderwijs wordt daar nog weinig gebruik van gemaakt. Faqta wil daar verandering in brengen. CEO Anouk Binkhuysen vertelt in Top Names over het onderwijs van de toekomst, de zoektocht naar een investeerder en de remmende kracht van de grote uitgevers.

Lior Bornshtain (Otly): “Wij willen kinderen laten ervaren hoe het is om met geld om te gaan”

Omgaan met geld moet je leren. Het liefst al op een jonge leeftijd. Maar waar kinderen vroeger zakgeld kregen is vandaag de dag de app Otly een goede tool. CEO Lior Bornshtain vertelt in Top Names over het gemak van virtueel geld, de ervaringen met Rockstart en de ambities.

Maurice de Hond (Peil.nl): “Het huidige politieke systeem is niet houdbaar in de 21ste eeuw”

Eén keer in de vier jaar stemmen is niet meer van deze tijd. Burgers zijn veel beter geïnformeerd en hoger opgeleid dan in de tijd dat het systeem werd bedacht. Tijd dus voor een nieuwe politieke orde. Maurice de Hond praat in Top Names over het failliet van het systeem, de macht naar de burgers en de weg daar naartoe.

Programmeren wordt overgewaardeerd!

Laten we programmeren niet heilig verklaren. De oproep bijvoorbeeld dat ieder kind moet leren programmeren, vind ik onzin. In die zin dat ik persoonlijk muziek of tekenen of schrijven even belangrijk vind. Ik vind het belangrijk dat kinderen zelfstandig leren denken, kritisch leren kijken, creatief kunnen zijn, onafhankelijk in het leven leren staan. Dat zijn wat mij betreft eigenschappen waar je de toekomst mee in kunt, ook als je ervoor kiest om programmeur te worden.

Ruben Timmerman (Springest): “We hebben Sanoma weer uitgekocht”

Tweeënhalf jaar geleden ontving leer platform Springest een investering van Sanoma. Inmiddels wordt Sanoma weer uitgekocht en is Springest hard op weg om heel groot te worden in Duitsland. Founder Ruben Timmerman vertelt in Top Names over leren, holacracy, hobbels op de weg en de buitenlandse ambities.