Topic: Techniek

Ernie Hiemstra (Oxboard): “Innoveren blijft trial and error”

Iets nieuws op de markt brengen kent risico’s. Risico’s die je mogelijk kunt vermijden door eerst uitgebreid onderzoek te doen. Maar dan is het de vraag of innovatie wel doorgang vindt. Ernie Hiemstra koos me zijn Oxboard voor de methode trial and error. In Top Names vertelt hij over zijn route, de tegenslag en doorzettingsvermogen.

Gert van Vugt (Sustainer Homes): “We zijn een softwarebedrijf in een hardware bouwwereld”

Een duurzaam eigen huis op maat. Dat is wat Sustainer Homes mogelijk maakt. Co-founder en CEO Gert van Vugt vertelt in Top Names over Legostenen, parametrisch ontwerpen, het voordeel van individuele klanten en een mogelijke toekomst met projectbouw.

Irfan van Ewijk (WOOV): “Met één app hou je contact met je vrienden op alle festivals”

De moderne festivalganger kan niet zonder telefoon. Om vrienden te vinden, je ervaringen te delen en het programma te checken. WOOV is een app en platform ineen. Inzetbaar op meerdere festivals. Fouder Irfan van Ewijk, voorheen van ID&T, vertelt in Top Names over trouw blijven aan je roots, de festival markt en de rol die WOOV voor ziczelf weggelegd ziet.

Dion Engels (URE): “Autonoom racen is meer een gevecht tussen software dan tussen mensen”

De Technische Universiteit van Eindhoven biedt studenten de kans om een jaar of langer te werken aan de van een autonome elektrische race auto. Dit jaar staat het team onder leiding van Dion Engels. In Top Names vertelt hij over de kracht van autonoom rijden, de uitdagingen, de ambities en hoe bedrijven in de regio bijdragen aan de ontwikkeling.

Guido van Nispen (Uitgever PCE): “Een baan geeft mensen waardigheid”

Vroeger ging je aan het werk bij een bedrijf om daar 40 jaar later met pensioen te gaan. Jongeren van nu moeten minimaal 50 jaar werken in een wereld vol onzekerheid. In the People Centered Economy staat dat thema centraal. Uitgever Guido van Nispen vertelt in Top Names over waardigheid, werk, kunstmatige intelligentie en verantwoordelijkheid nemen.

Nina Hoff (byFlow): “Wij maken een 3d printer voor de voedselindustrie”

Een prachtig raster van aardappelpuree of een bloemetje van chocolade. Met een 3d voedsel printer wordt het allemaal mogelijk en makkelijk. Co founder en CEO Ninna Hoff van byFlow vertelt in Top Names over fun en functionaliteit, de kracht van eenvoud en de toewijding van het familiebedrijf.

Samy Ralph Andary (Crescent Tech): “Wij ontwikkelen een camera die levens kan redden”

Je zou als medicijnen student heel veel kunnen leren door te zien wat een chirurg ziet en doet. Dat was in praktijk altijd lastig, maar nu komt het bedrijf Crescent Tech met een camera die dat mogelijk maakt. Founder Samy Ralph Andary vertelt in Top Names over zijn toepassing, de complexiteit van hardware maken en de toekomstplannen.

Frederik Duerinck (Scentronix): “Wij hopen een revolutie in de parfumindustrie teweeg te brengen”

Iedereen zijn of haar eigen gerpersonaliseerde geur. Dat is de droom van Frederik Duerinck. In Top Names vertelt deze kunstenaar/ondernemer over zijn plannen, een half miljoen euro investeringsgeld, de complexiteit van geur, hardware en software en de lol van doorzetten.

Peter Hoekstra (20Face): “Wij bieden gezichtsherkenning met privacy”

Het klinkt als iets uit een science fiction film, maar het is inmiddels de bestaande werkelijkheid: camera’s die gezichten kunnen herkennen. De spinnout van de Universiteit van Twente, 20Face, hoort bij de vooraanstaande ontwikkelingspartijen. CEO Peter Hoekstra vertelt in Top Names over het belang van privacy, de voordelen van gezichtsherkenning en de toekomstplannen.

Mees Boeijen (Skotty): “Online privacy moet voor iedereen toegankelijk zijn”

Niemand vindt het leuk wanneer iemand ongevraagd met je mail mee leest, maar daar concrete stappen tegen zetten doet bijna niemand. Dat komt omdat het vaak te ingewikkeld is. Skotty wil daar verandering in brengen. Founder Mees Boeijen vertelt in Top Names over privacy, het business model, de keuze voor open source en de plannen voor de toekomst.

Wilbert Mutsaers (Spotify): “In tegenstelling tot wat mensen denken: bij ons is veel handwerk”

Spotify is één van de grootste muziekstreamingdiensten ter wereld. Van de 200 miljoen gebruikers luistert de helft met regelmaat naar de playlisten van het bedrijf. Dat daarmee een steeds grotere vinger in de pap krijgt in de muziekwereld. Hoofd Benelux Wilbert Mutsaers vertelt in Top Names over de drijfveren en motieven van Spotify en wat daar bij komt kijken.

Christiaan Solcer (Startpage): “We willen dat mensen gaan nadenken over wat ze delen”

Het in 1998 opgerichte Startpage kiest voor een herpositionering. Het bedrijf zal niet langer hameren op privacy, maar wil mensen aanzetten tot nadenken over hun data. CMO Christiaan Solcer vertelt in Top Names over de filterbubble, de kracht van Google en de ambities van Startpage.