Trend: 3D printen

Lex Hoefsloot (LightYear): “Onze auto kan 800 kilometer rijden op alleen zonne-energie”

Een groepje enthousiaste studenten uit Eindhoven denkt een auto te hebben ontworpen waarmee ze de Tesla gaan verslaan. Een voertuig op zonne energie met een batterij waarmee je 800 kilometer af kunt leggen. Lex Hoefsloot, CEO van LightYear, vertelt in Top Names over de ontwikkeling van de auto, waarvan de eerste exemplaren eind 2019 van de band af moeten rollen.

Kaj Beetstra (Innovation in Motion): “Bestaande gordijnen automatiseren met Slide”

Met een goed idee en een 3d printer kan iedereen aan de slag. Maar er zijn weinig mensen die er direct ook een goed en bruikbaar product mee weten te maken. Kaj Beetstra bedacht een systeem waarmee je je gordijnen kunt automatiseren. In Top Names vertelt hij over de valkuilen, het valideren van het product en de voordelen van geautomatiseerde gordijnen.

Tanja Koning (Future Flux Festival): “We onderzoeken hoe nieuwe technologie ons leven verandert”

Weer een nieuw technologie festival. Maar als we Tanja Koning mogen geloven wordt het Future Flux Festival anders dan wat er al is. Hier staan makers centraal. Koning vertelt in Top Names over de Rotterdamse haven, burgers en technologie en het belang van de creatieve industrie.

Nick Wilderink (Nectar): “Stekker erin en printen, een 3D printer moet de eenvoud van een koelkast hebben”

Een 3d toekomst waarin de 3d printer een tool is die je zonder enige weerstand oppakt. Dat ziet Nick Wilderink, CEO van 3D printer bouwer Nectar voor zich. Maar zo ver is het nog niet. In Top Names vertelt Wilderink over hooggespannen verwachtingen, de ontwikkeling van een hardware product en het modulaire systeem van Nectar.

Hoe hardware en software hand in hand gaan

Why software is eating the world, schreef Marc Andreessen al in 2011. Want zo zei hij toen, grootste boekverkoper Amazon is een softwarebedrijf, grootste videobedrijf Netflix is een softwarebedrijf, de grootste muziekbedrijven zijn softwarebedrijven, etcetera.

En, de ontwikkeling is al een tijd aan de gang, die software is ook van enorme invloed geworden op de hardware. We hadden deze week daar een mooi voorbeeld van in Top Names. Taco Carlier van VanMoof fietsen was te gast. Hij vertelde hoe nieuwe technieken zijn bedrijf hebben beinvloed.

Taco Carlier (VANMOOF): “Door alles in eigenhand te houden, kunnen we onze fietsen sneller innoveren”

Productontwikkeling komt door nieuwe apparaten en vindingen in een stroomversnelling. De VANMOOF fietsen zijn daar een mooi voorbeeld van. Sterk, praktisch en innovatief. Ondernemer Taco Carlier vertelt in Top Names over bikehunters, de ontwikkeling van de perfecte stadsfiets en de ambities van VANMOOF.

Bram de Zwart (3D Hubs): “Nu de hype voorbij is, vinden de grote innovaties in 3D printen plaats”

3D printen lijkt de hype voorbij. Maar ondertussen staan de ontwikkelingen niet stil. Betere machines, meer gebruikers, steeds meer ingenieuze prints. 3D marktplaats 3D Hubs doet dan ook goede zaken. CEO Bram de Zwart vertelt in Top Names over de ontwikkelingen, de hype en het decentraliseren van productie.

Pieter Limburg (Shapeways): “Over 10 jaar komt een groot deel van consumentengoederen uit de 3D-printer”

De Nederlandse 3d print service Shapeways timmert hard aan de weg. Met een hoofdkantoor in New York en vele miljoenen aan investeringsgeld ziet het bedrijf het aantal gebruikers explosief groeien. En dit is nog maar het begin als we hoofd business development en sales Pieter Limburg mogen geloven. In Top Names geeft hij tekst en uitleg.

Kunstenaar Gaby Zwaan wil met tech-art techniek toegankelijk maken

Gabi Zwaan is een man met een missie. Hij wil techniek uit uitgangspunt nemen en daar kunst mee maken. Kunst die mensen aan het denken moet zetten. Mission31 bestaat uit 31 verschillende projecten die in een periode van vier jaar zouden moeten gaan plaats vinden. Als het lukt om het benodigde geld, circa vijftien miljoen dollar, bij elkaar te krijgen. Gabi Zwaan vertelt in Top Names over zijn missie.

Gert Jan Spriensma (Zazzy Jewelry): “Ons doel is 3D printing naar de gewone consument brengen”

3D printing voor de massa, te beginnen met juwelen. Dat is de missie van Zazzy Jewelry. Waarbij het sinds kort niet alleen meer draait om unieke juwelen voor privé gebruik, maar ingezet wordt op een verkoop platform. CEO Gert Jan Spriensma was te gast in Top Names en vertelt over de strategie.