Trend: Artificial Inteligence

3 conclusies van SXSW 2017 over AI, robots en chatbots

De wind is gaan liggen, de stof is opgetrokken. De SXSW-gangers zijn weer thuis. En wat blijft er dan hangen? Voor mij zijn er drie trends belangrijk. Maar bekijk de complete SXSW-site die we van alle artikelen hebben gemaakt. Daar zingen deze trends ook rond.

#SXSW Notities dl5: Niet angstig doen over robots

Het zit erop. Of toch niet? SXSW is wat diffuus dit jaar. Interactive, Music en Film lopen in elkaar over. Ja, interactive is nu afgelopen, maar nee ook weer niet. Want natuurlijk zijn er in muziek en in film elementen die prima bij interactive zouden passen. Want digitaal is overal.

#SXSW Notities dl4: De AI bullshit bingo

Wat SXSW zo waardevol maakt is dat je 5 dagen de tijd neemt om over trends, ontwikkelingen en cases na te denken. Vrienden we praten jullie graag bij over de sessies van gisteren. Jullie team dezer dagen bestaat uit Roeland Stekelenburg, Erwin Blom, Marjolijn Kamphuis, Johan Voets, Michiel Berger, Michiel Buitelaar, Iskander Smit, Martijn Verver, Gertjan Kuiper en Jochem Koole.

#SXSW notities dl3: What The Fuck?!

Erwin Blom heeft drie sessies bijgewoond van de SXSW Accelerator. Verder:
– What The Fuck! door Jochem Koole
– AI is overal door Michiel Berger
– Succesvolle chatbots door Marjolijn Kamphuis
– Boeren met verdomd veel kiespijn door Michiel Buitelaar
– Real-Time kaarten voor zelfrijdende auto’s door Johan Voets
– Emotioneel intelligente machines ontwerpen door GertJan Kuiper

#SXSW notities dl1: druk, druk, druk

Voor de 10e keer op South By South West. Terugkijkend was die eerste keer in 2007, toen Twitter doorbrak, nog gemoedelijk en klein. Het gros van de activiteiten speelde zich af in het Austin Convention Center. De afgelopen jaren vonden we het knap dat het innovatiefestival de toegenomen drukte zo goed had weten op te vangen met nieuwe lokaties, thematisering en slimme parkeerterreinen vol foodtrucks. Maar dit keer lijkt anders.

SXSW here we come!

Voor de 10e keer zijn Erwin Blom en Roeland Stekelenburg op weg naar Austin, Texas voor het South By South West festival, het mooie evenement waar tienduizenden mensen uit de media, tech en communicatiewereld jaarlijks op af komen om kennis te delen en inspiratie op te doen.

Alexander Wijninga (Watermelon): “Wij automatiseren met kunstmatige intelligentie een deel van de klantenservice”

De hedendaagse klant pakt lang niet altijd meer de telefoon wanneer hulp geboden is. Twitter, Facebook en Whatsapp worden ook gebruikt om bedrijven te benaderen. Watermelon speelt daarop in. CEO Alexander Wijninga vertelt in Top Names over ondernemen, kunstmatige intelligentie en wat dat voor zijn bedrijf en de wereld kan gaan betekenen.

Ruben van Vreeland (BitSensor): “Wij bouwen een radarsysteem tegen hackers”

Bedrijven en overheden hebben er allemaal last van: hackers. Zo zou bijvoorbeeld 70% van de Nederlandse gemeenten wel eens zijn gehackt. Volgens Ruben van Vreeland zien we slechts het topje van de ijsberg. In Top Names vertelt van Vreeland over hacken, zijn bedrijf BitSensor en hoe de toekomst iets veiliger kan worden.

Camiel Verschoor (Birds.ai): “Drones in combinatie met AI gaat de inspectiemarkt veranderen”

Drones bieden grote kansen om inspectieklussen te vereenvoudigen. Zeker wanneer je de data gebruikt voor machine learning. Computers kunnen dan na verloop van tijd zelf aanwijzen waar de afwijkingen te vinden zijn. CEO Camiel Verschoor van Birds.ai vertelt in top names over drones, landbouwinspecties en windmolens en de concurrentie.

Hans de Zwart (Bits of Freedom): “Haal het sleepnet uit de nieuwe wet”

Online privacy staat onder druk. Overheden willen burgers onder het mom van terreurdreiging in de gaten houden en bedrijven analyseren ongevraagd je gedrag om zo geld te kunnen verdienen. Bits of Freedom Directeur Hans de Zwart vertelt in Top Names over bewustwording en dingen die je kunt doen om je privacy te beschermen.

Rodger Buyvoets (Crobox): “Wij be├»nvloeden koopgedrag met psychologen, data scientists en programmeurs”

Hedendaagse online retail kan niet meer zonder: technieken om klanten te volgen en tot meer aankopen aan te zetten. Een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is is het Amsterdamse Crobox. Met een combinatie van psychologie en artificial inteligence verhogen zijn de conversie en omzet. Rodger Buyvoets legt inTop Names uit hoe dat werkt.

Maarten den Braber (SingularityU NL): “Wij geloven in technologie voor het oplossen van echte problemen”

Voor elk probleem waar we in de wereld tegenaan lopen is een technologische oplossing denkbaar. Dat is de filosofie van de SingularityU. Co-founder Maarten den Braber vertelt in Top Names over optimisme, nuance, de brede aanpak van problemen en strategie.