Trend: Crowdsourcing

Combineer de kracht van de professional met de betrokkenheid van de amateur

Veel media hebben het moeilijk, maar de regionale en lokale media hebben het extra moeilijk. Dat kranten verdwijnen is jammer.

En daarom is ieder initiatief dat probeert goede journalistiek van de grond te krijgen mooi. Zoals Wikitribune van Jimmy Wales van Wikipedia. Wales heeft de afgelopen jaren geconstateerd dat burgerjournalistiek maar beperkt van de grond komt. Onder meer door tijdgebrek van de deelnemers. En dus zoekt hij de oplossing in de combinatie van een gecrowdfunde journalist met een community van betrokkenen.

Samen weten we zoveel meer …

Hoe haal je meer uit een groep? Hoe doe je aan goede kennisdeling? Hoe werk je online samen? Hoe hou je een community levend en levendig? Met zijn allen gebruiken we maar een fractie van de kennis en kunde die in groepen en bedrijven voorhanden is.

Frank Smilda (Nederlandse Politie): “Door slimme inzet van mens en techniek is er geen nieuwe Project X gekomen”

De komst van de nationale politie heeft een enorme ontwikkeling op het gebied van politie onderzoek tot gevolg gehad. Frank Smilda, sectorhoofd regionale informatieverzameling bij de politie, vertelt in Top Names over nieuwe manieren van onderzoek, voorspellende data en het betrekken van het publiek.

Maurice de Hond (Peil.nl): “Het huidige politieke systeem is niet houdbaar in de 21ste eeuw”

Eén keer in de vier jaar stemmen is niet meer van deze tijd. Burgers zijn veel beter geïnformeerd en hoger opgeleid dan in de tijd dat het systeem werd bedacht. Tijd dus voor een nieuwe politieke orde. Maurice de Hond praat in Top Names over het failliet van het systeem, de macht naar de burgers en de weg daar naartoe.

Marnix Broer (StuDocu): “Elke student wil sneller en makkelijker studeren, wij helpen daarbij”

Iedereen kent het principe: één iemand maakt een samenvatting en de hele klas heeft er lol van. Dat gebeurde vroeger en ook vandaag de dag . Verschil is: door techniek kunnen die samenvattingen veel makkelijker verspreid worden. StuDocu speelt hier op in. In Nederland, maar ook steeds vaker internationaal. Co-founder Marnix Broer vertelt in Top Names over zijn bedrijf.

Het proces is het product

Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target member exclusief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.

In deze Fast Moving Targets Handpicked: Ik heb de uitspraak vast niet zelf verzonnen, maar hanteer hem wel al een eeuwigheid: het proces is het product. Publiceer waar je mee bezig bent, vertel de verhalen die je bezighouden, deel je inzichten.

Tom Vroemen (BuzzMaster): “Wij maken congressen interactief”

Tom Vroemen is gegrepen door het idee van de maakbare wereld. Een principe dat hij zelf in praktijk brengt: of het nu gaat om programmeren of solderen. Het leverde al twee winstgevende bedrijven op: BuzzMaster en CrowdAboutNow en op dit moment werkt Vroemen aan een betaalbare gps tracker coor particulieren. Een Top Name over passie.

Wienke Giezeman (The Things Network): “We bouwen een wereldwijd open internet of things”

The Internet of Things is al jaren een belofte die langzamerhand steeds meer werkelijkheid wordt. The Things Network wil daar een rol bij spelen. Wienke Giezeman werkt aan een open source systeem met Amsterdam als vertrekpunt.

SxSW 2015 Magazine 1: Techniek verdwijnt naar de achtergrond en is overal

Het Amerikaanse technologiefestival South By South West (SxSW) is weet in volle gang. De FMT ploegErwin Blom en Roeland Stekelenburg zijn vijf dagen op pad om trends en ontwikkelingen te signaleren en Nederlandse SxSW-gangers te volgen. In aflevering 1 een introductie, wearable zonnecellen, de bundeling van medische data en the Grumpy Old Men.

Iens Boswijk (Iens): “Geen recensie is erger dan een kritische recensie. Want dan besta je niet.”

Begin dit jaar werd het nieuws bekend gemaakt. De Nederlandse restaurant beoordelingssite Iens zal worden overgenomen door TripAdvisor. Naamgever Iens Boswijk zal terugtreden. In Top Names blikt zij terug en vooruit.

Huub Schuijn (Yournalism): “Wij willen onderzoeksjournalistiek nieuw leven inblazen”

Yournalism is een crowdfunding en crowdsourcing platform voor onderzoeksjournalistiek. Wanneer een onderzoeksvoorstel de financiële steun van 3000 euro bij elkaar heeft kan er een freelance journalist een maand aan het werk. In theorie een briljant idee, maar in praktijk zijn er nog wat hobbels te nemen. Aldus één van de initatiefnemers Huub Schuijn in Top Names.

Maxim Schram (Cmnty): Ook een community is hard werken

Top Names is het land weer ingetrokken. Ditmaal om Eindhoven te bezoeken. Op de High Tech Campus spraken Erwin Blom en Roeland Stekelenburg met negen lokale ondernemers. In aflevering acht Maxim Schram over zijn bedrijf Cmnty. Het bedrijf maakt software waarmee organisaties online communities kunnen vormen.