Trend: Curatie

Geef me feiten, geen meningen

“Geef me feiten, geen meningen”, stelt collega Roeland Stekelenburg regelmatig. “Vertel we wat je weet, niet wat je vindt.” Ik moest er aan denken toen de release van USA Facts, een initiatief van ex Microsoft voorman Steve Ballmer, werd aangekondigd. Na een investering van 10 miljoen dollar staat er nu een mooie site waarop alle Amerikaanse overheidsdata verzameld en geordend wordt.

De tirannie van de overvloed (content curatie)

Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target member exclusief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.

In deze Fast Moving Targets Handpicked: De tirannie van de overvloed. Omdat er online geen schaarste is, is er op internet overvloed. Mooi dat alles online staat, maar doe me alsjeblieft een selectie van het beste van het beste.

Het optimisme is terug in de muziekindustrie

Eurosonic/ Noorderslag zit er weer op. Fast Moving Targets deed verslag van Buma Music Meets Tech, het programma-onderdeel met focus op de combinatie van muziek en technologie. Van startups tot gevestigde namen, van platenmaatschappijen tot technologiebedrijven, allemaal schoven ze aan om te praten over trends, ontwikkelingen, diensten en services. De hoofdlijnen op rij.

Derk Nijssen (Xite): “Een echt persoonlijke tv-zender heeft technologie en curatie nodig”

Op Youtube is de muziekvideo nog steeds ongekend populair met name onder een jong publiek. Xite bedient die doelgroep op televisie en de mobiel. Middels een app waarmee je een gepersonaliseerde afspeellijst te zien krijgt. CEO Derk Nijssen vertelt in Top Names over concurrentie, rechten en de zelfgebouwde achterliggende techniek.

Diane Janknegt (WizeNoze): “Wij maken het internet geschikt voor kinderen”

Na tv-programma’s en kranten speciaal voor kinderen komt er nu ook internet op maat. WizeNoze identificeert kind geschikte bronnen en stopt die in een speciale kinderzoekmachine. Die geeft geschikte informatie per leeftijdscategorie. Daarnaast wordt geautomatiseerd gewerkt aan het geschikt maken van teksten die nu nog niet door de classificatie komen. Initiatiefnemer Diane Janknegt, voorheen werkzaam bij Microsoft, geeft in Top names tekst en uitleg.

Martijn de Kuijper (Revue): “Mail is het nieuwe bloggen met Revue”

Revue maakt het kinderlijk eenvoudig om de linkjes die je in een week met vrienden deelt ook in een nieuwsbrief te verspreiden. Handig voor zogenaamde influentials of kleine bedrijven die de middelen missen om MailChimp in te zetten. Inmiddels telt Revue 3500 profielen, maar niet iedereen gebruikt de tool daarmee ook wekelijks. Bedenker en bouwer Martijn de Kuijper over de pracht van eenvoud, versnellen en smalle grens tussen knallen of blijven hangen.

Bram Kanstein (Product Hunt): “We zijn voor velen de opstap naar een groter publiek”

Het Amerikaanse Product Hunt is hot. De site is een online community voor het ontdekken van nieuwe diensten en producten in de tech hoek. De community bestaat uit drie schillen: mensen die direct mogen posten, mensen die suggesties mogen doen, die na curatie al dan niet worden toegelaten en mensen die stemmen. De Nederlandse Bram Karnstein is in dienst als de Europese community manager. In Top Names vertelt hij zijn verhaal.

Tim Heineke (Shuffler / Pause) is “per ongeluk” uitgever geworden

Tim Heineke is geen onbekende bij Top Names. Eerder dit jaar vertelde hij tijdens SXSW nog enthousiast over Shuffler.fm. Nu schuift hij aan om over zijn nieuwe project te vertellen: Pause. Geen pivot, maar wel een nieuwe focus. Een magazine samengesteld uit de beste content van het web. Nu nog vaak over muziek, maar dat kan breder worden.

Hanna Verboom (Cinetree): “Als Netflix een warenhuis is, zijn wij een boetiek”

Hanna Verboom is bij het grote publiek vooral bekend als actrice. Maar ze is sinds kort ook actief als initiatiefneemster van het film curatie platform Cinetree. Een plek waar een wisselende groep bekende filmliefhebbers de films waardoor zij geraakt zijn aan je willen presenteren. In Top Names vertelt Verboom over het hoe en waarom.

Jonathan Looman (Vi.sions.tv): “We zien de meerwaarde van de verhalen verteller”

Vi.sions.tv is niet het eerste of enige video curatie platform. Maar volgens mede-oprichter Jonathan Looman wel een welkome aanvulling op dat wat er al is. Redactioneel gedreven en gebruiksvriendelijk. Platform onafhankelijk en met een nadruk op longform video. Looman heeft er vertrouwen in . In Top Names legt hij uit waarom.

Rick Boerebach (ZEEF): “Wij zijn beter dan Google AdSense, daar ben ik 100% van overtuigd”

Startpagina is niet dood, sterker nog het bedrijf zet jaarlijks nog steeds 25 miljoen euro om, maar toch is net tijd voor een nieuwe variant. ZEEF heeft die ambitie. Wereldwijd, meer onderlinge concurrentie tussen beheerders en een killer affiliate team. Rick Boerebach was te gast in Top Names en legt de plannen uit.