Trend: (Big) Data

Lars Wetemans (Wonderkind): “We zijn in twee jaar van 4 naar 71 fte gegaan”

De juiste werknemer vinden met dank aan de computer. Wonderkind maakt het mogelijk. CEO Lars Wetemans vertelt in Top Names over het targeten van mensen, het voor- en nadeel van de band met platformen, anoniem solliciteren de stormachtige groei en plannen voor uitbreiding in Amerika.

Diana Krieger (Dutch Startup Association): “De eerste belangenbehartiger voor en door startups”

Ondanks alle startup initiatieven was er tot op heden nog gee echte belangenbehartiger. daar is nu verandering in gekomen. De Dutch Startup Association wil een lobbyist inhuren om de belangen van startups beter op de kaart te krijgen. Initiatiefneemster Diana Krieger vertelt in Top Names over de noodzaak, de ambities en haar andere werkzaamheden.

Julian Jagtenberg (Somnox): “Dankzij onze robot slapen mensen weer lekker”

Niet kunnen slapen kan voor ernstige gezondheidsklachten zorgen. Somnox maakt een robot die dat probleem moet oplossen. Een zachte knuffelbare ‘ademende’ robot die mensen helpt in eenzelfde ademhalingspatroon te komen, waarna slaap snel volgt. Founder Julian Jagtenberg vertelt in Top Names over de vinding, de tegenslagen en mooie momenten en de toekomstplannen.

Walther Ploos van Amstel (Lector HvA): “Goederenvervoer in de stad moet schoner en slimmer”

Wanneer we niks doen slipt Amsterdam volkomen dicht met vrachtvervoerders. Nu al zie je op sommige plekken vervoerders komen en gaan, allemaal met hun eigen zending. Lector city logistics aan de Hogeschool van Amsterdam Walther Ploos van Amstel vertelt in Top Names over de problemen, de oplossingen en hoe data daarbij kunnen helpen.

Willem Ernst Herter (Pacmed): “Met machine learning kunnen wij een waardevolle aanvulling zijn op de expertise van een arts”

Artsen helpen bij het kiezen van de beste behandelmethode. Dat is mogelijk door de inzet van machine learning. Willem Ernst Herter, founder van Pacmed, vertelt in Top Names over de toepassingen, de beperkingen en de democratisering van machine learning.

Slaven Mandic (Wayne Parker Kent): “Meer betalen voor minder advertentiebereik, dat model houdt geen stand”

Wayne Parker Kent is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een bedrijf van formaat. Met 100 medewerkers en een heuse HR manager telt de online uitgever echt mee. Partner Slaven Mandic vertelt in Top Names over de plannen in het buitenland, Het aandeel vanMediahuis, de overname van One More Thing en de verschuiving van puur content naar content en techniek.

Tim Remmerswaal (Beer in a Box): “Onze bierbox ontwikkelt zich met jouw smaak mee”

Na rosé en gin & tonic kun je je tegenwoordig onderscheiden met bier. Speciaalbier wel te verstaan. Beer in a Box biedt een online abonnement voor speciaalbieren. Co Founder Tim Remmerswaal vertelt in Top Names over het voordeel van niet kunnen kiezen, smaakprofielen en de overeenkomst tussen Spotify en Beer in a Box.

Jochem Wieringa (AeroVinci): Dronebouwer tegen wil en dank

Drones kunnen uitermate nuttig zijn om gebieden vanuit de lucht te inspecteren. Daarmee kun je bijvoorbeeld boeren gerichte adviezen geven voor bemesting of bewatering. Probleem: het besturen van drones is kostbaar. AeroVinci werkt aan een autonome drone. CEO Jochem Wieringa vertelt in Top Names over zijn missie, de drone en de toekomst.

Frank Smilda (Nederlandse Politie): “Door slimme inzet van mens en techniek is er geen nieuwe Project X gekomen”

De komst van de nationale politie heeft een enorme ontwikkeling op het gebied van politie onderzoek tot gevolg gehad. Frank Smilda, sectorhoofd regionale informatieverzameling bij de politie, vertelt in Top Names over nieuwe manieren van onderzoek, voorspellende data en het betrekken van het publiek.

Stephan Okhuijsen (Datagraver): “Droge feiten geven houvast”

Data zijn hot. Ze komen in het digitale tijdperk meer en meer beschikbaar. Maar data goed analyseren is een vak op zich. Stephan Ockhijsen is data expert. Begonnen in de it heeft zijn nieuwsgierigheid hem richting data analyse gedreven. In Top Names vertelt hij over zijn bedrijf Datagraver, betrouwbare en onbetrouwbare data en de kleur van auto’s op de weg.

Ancilla van de Leest (Piratenpartij): “Wij zijn geen one issue partij”

Eén van de vele kleine partijen die dit jaar meedoen aan de Tweede kamer verkiezingen is de Piratenpartij. Achter hun grappige naam gaan serieuze idealen schuil. Kern: humanisme, diversiteit en decentralisatie van macht. Met een sterke digitale component. Lijsttrekker Ancilla van de Leest vertelt in Top Names over idealen, ambities en de peilingen.

De beste datavisualisatietools gebundeld

Een van de uitdagingen van dat oneindige internet blijft door de bomen het bos zien, waarde van rommel onderscheiden, vinden wat je nodig hebt. Altijd fijn dan ook als er een bundelende site langskomt die helpt orde in de chaos te scheppen.