Trend: (Big) Data

De beste datavisualisatietools gebundeld

Een van de uitdagingen van dat oneindige internet blijft door de bomen het bos zien, waarde van rommel onderscheiden, vinden wat je nodig hebt. Altijd fijn dan ook als er een bundelende site langskomt die helpt orde in de chaos te scheppen.

Camiel Verschoor (Birds.ai): “Drones in combinatie met AI gaat de inspectiemarkt veranderen”

Drones bieden grote kansen om inspectieklussen te vereenvoudigen. Zeker wanneer je de data gebruikt voor machine learning. Computers kunnen dan na verloop van tijd zelf aanwijzen waar de afwijkingen te vinden zijn. CEO Camiel Verschoor van Birds.ai vertelt in top names over drones, landbouwinspecties en windmolens en de concurrentie.

Hans de Zwart (Bits of Freedom): “Haal het sleepnet uit de nieuwe wet”

Online privacy staat onder druk. Overheden willen burgers onder het mom van terreurdreiging in de gaten houden en bedrijven analyseren ongevraagd je gedrag om zo geld te kunnen verdienen. Bits of Freedom Directeur Hans de Zwart vertelt in Top Names over bewustwording en dingen die je kunt doen om je privacy te beschermen.

Dirk Jonker (Crunchr): “Wij schudden de klassieke HR wereld op met data analyse”

Gemiddeld gaat 60 tot 70% van alle uitgaven van een bedrijf naar personeel. Om dat geld zo effectief mogelijk in te zetten is het belangrijk het juiste personeel te vinden en vast te houden. Dat gebeurt nu nog vaak op gevoel. Maar people analytics en de tools van Cruncht moeten daar verandering in brengen. Co-founder Dirk Jonker vertelt in Top Names over data, flexibilisering en cultuur verandering.

Maarten den Braber (SingularityU NL): “Wij geloven in technologie voor het oplossen van echte problemen”

Voor elk probleem waar we in de wereld tegenaan lopen is een technologische oplossing denkbaar. Dat is de filosofie van de SingularityU. Co-founder Maarten den Braber vertelt in Top Names over optimisme, nuance, de brede aanpak van problemen en strategie.

Daan Bolder (Braingineers): “Wij maken onbewuste emoties inzichtelijk”

Waar bedrijven vroeger voeren op het kompas van de onderbuik als het om reclamecampagnes ging, tegenwoordig kiest men voor zoveel mogelijk zekerheid. Het vangen en interpreteren van hersengolven moet inzicht geven in klant beleving. Daan Bolder van Braingineers legt uit hoe het werkt en wat de voor- en nadelen kunnen zijn.

Bart Brouwers: “De journalistiek moet zich laten bevruchten door andere vakgebieden”

Bart Brouwers is ruim een jaar in dienst als professor aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Zijn missie: vernieuwing van de journalistiek. Nu de traditionele media het steeds moeilijker krijgen door een haperend verdienmodel is het tijd om buiten de grenzen van het vak te kijken. In Top names vertelt Brouwers over zijn missie.

Arne Hendriks (Age of Wonderland): “Ontwerpen gaat over het vormgeven van de maatschappij”

De Dutch Design Week, die op 20 oktober van start gaat, biedt meer dan alleen mooi vorm gegeven spullen. Er zijn ook programma onderdelen, zoals Age of Wonderland, die de kracht van design in sociale context laten zien. Kunstenaar Arne Hendriks vertelt in Top Names over de niet Westerse blik, big data en krimpende mensen.

Top Names Nerderlands Special: Bill Ferster van het Visualeyes Project

Van 15 tot en met 21 augustus vond de eerste editie van Nerderlands plaats in Amsterdam: een festival voor de internationale tech scene. Top Names was erbij en sprak met een aantal van de sprekers. In deze aflevering Bil Ferster van Visualeyes.

Christiaan Solcer (Startpage.com): “Wij zijn een privacy veilige zoekmachine”

Bij zoeken op internet laat je sporen achter. Dat is niet nodig. Startpage.com is een zoekmachine die privacy garandeert. Daarbij maakt de dienst gebruik van Google search, maar weet dankzij een groot filter gegevens te anonimiseren. CMO Christiaan Solcer vertelt in Top Names over de noodzaak van privacy, het ontbreken van een gevoel van noodzaak en Startpage als bedrijf.

Jeroen Nas (VEMT): “Ook onze programmeurs leiden we op in psychologie en marketing”

Een beetje winkelier kent zijn vaste klanten. Dat geldt nog steeds. En daarom doen webshops er alles aan om gewoonten, koopgedrag en voorkeuren van klanten te achterhalen. VEMT gaat nog een stap verder. Het bedrijf voegt psychologie toe aan de data. CEO Jeroen Nas vertelt in Top Names over consumenten psychologie, goede en foute aanbevelingen en de concurrentie.

Stijn Grove (Dutch Datacentre Association): “Druk bezig data centra tussen de oren te krijgen.”

Big data zijn hot. En om al die data op te slaan heb je data centra nodig. Nederland speelt een belangrijke rol op dat gebied. Datacentra zijn een groeisector. Stijn Grove van de Dutch Datacentre Association vertelt in Top Names over zijn werk: het behartigen van de belangen van data centra.