Trend: (Big) Data

Tim Remmerswaal (Beer in a Box): “Onze bierbox ontwikkelt zich met jouw smaak mee”

Na rosé en gin & tonic kun je je tegenwoordig onderscheiden met bier. Speciaalbier wel te verstaan. Beer in a Box biedt een online abonnement voor speciaalbieren. Co Founder Tim Remmerswaal vertelt in Top Names over het voordeel van niet kunnen kiezen, smaakprofielen en de overeenkomst tussen Spotify en Beer in a Box.

Jochem Wieringa (AeroVinci): Dronebouwer tegen wil en dank

Drones kunnen uitermate nuttig zijn om gebieden vanuit de lucht te inspecteren. Daarmee kun je bijvoorbeeld boeren gerichte adviezen geven voor bemesting of bewatering. Probleem: het besturen van drones is kostbaar. AeroVinci werkt aan een autonome drone. CEO Jochem Wieringa vertelt in Top Names over zijn missie, de drone en de toekomst.

Frank Smilda (Nederlandse Politie): “Door slimme inzet van mens en techniek is er geen nieuwe Project X gekomen”

De komst van de nationale politie heeft een enorme ontwikkeling op het gebied van politie onderzoek tot gevolg gehad. Frank Smilda, sectorhoofd regionale informatieverzameling bij de politie, vertelt in Top Names over nieuwe manieren van onderzoek, voorspellende data en het betrekken van het publiek.

Stephan Okhuijsen (Datagraver): “Droge feiten geven houvast”

Data zijn hot. Ze komen in het digitale tijdperk meer en meer beschikbaar. Maar data goed analyseren is een vak op zich. Stephan Ockhijsen is data expert. Begonnen in de it heeft zijn nieuwsgierigheid hem richting data analyse gedreven. In Top Names vertelt hij over zijn bedrijf Datagraver, betrouwbare en onbetrouwbare data en de kleur van auto’s op de weg.

Ancilla van de Leest (Piratenpartij): “Wij zijn geen one issue partij”

Eén van de vele kleine partijen die dit jaar meedoen aan de Tweede kamer verkiezingen is de Piratenpartij. Achter hun grappige naam gaan serieuze idealen schuil. Kern: humanisme, diversiteit en decentralisatie van macht. Met een sterke digitale component. Lijsttrekker Ancilla van de Leest vertelt in Top Names over idealen, ambities en de peilingen.

De beste datavisualisatietools gebundeld

Een van de uitdagingen van dat oneindige internet blijft door de bomen het bos zien, waarde van rommel onderscheiden, vinden wat je nodig hebt. Altijd fijn dan ook als er een bundelende site langskomt die helpt orde in de chaos te scheppen.

Camiel Verschoor (Birds.ai): “Drones in combinatie met AI gaat de inspectiemarkt veranderen”

Drones bieden grote kansen om inspectieklussen te vereenvoudigen. Zeker wanneer je de data gebruikt voor machine learning. Computers kunnen dan na verloop van tijd zelf aanwijzen waar de afwijkingen te vinden zijn. CEO Camiel Verschoor van Birds.ai vertelt in top names over drones, landbouwinspecties en windmolens en de concurrentie.

Hans de Zwart (Bits of Freedom): “Haal het sleepnet uit de nieuwe wet”

Online privacy staat onder druk. Overheden willen burgers onder het mom van terreurdreiging in de gaten houden en bedrijven analyseren ongevraagd je gedrag om zo geld te kunnen verdienen. Bits of Freedom Directeur Hans de Zwart vertelt in Top Names over bewustwording en dingen die je kunt doen om je privacy te beschermen.

Dirk Jonker (Crunchr): “Wij schudden de klassieke HR wereld op met data analyse”

Gemiddeld gaat 60 tot 70% van alle uitgaven van een bedrijf naar personeel. Om dat geld zo effectief mogelijk in te zetten is het belangrijk het juiste personeel te vinden en vast te houden. Dat gebeurt nu nog vaak op gevoel. Maar people analytics en de tools van Cruncht moeten daar verandering in brengen. Co-founder Dirk Jonker vertelt in Top Names over data, flexibilisering en cultuur verandering.

Maarten den Braber (SingularityU NL): “Wij geloven in technologie voor het oplossen van echte problemen”

Voor elk probleem waar we in de wereld tegenaan lopen is een technologische oplossing denkbaar. Dat is de filosofie van de SingularityU. Co-founder Maarten den Braber vertelt in Top Names over optimisme, nuance, de brede aanpak van problemen en strategie.

Daan Bolder (Braingineers): “Wij maken onbewuste emoties inzichtelijk”

Waar bedrijven vroeger voeren op het kompas van de onderbuik als het om reclamecampagnes ging, tegenwoordig kiest men voor zoveel mogelijk zekerheid. Het vangen en interpreteren van hersengolven moet inzicht geven in klant beleving. Daan Bolder van Braingineers legt uit hoe het werkt en wat de voor- en nadelen kunnen zijn.

Bart Brouwers: “De journalistiek moet zich laten bevruchten door andere vakgebieden”

Bart Brouwers is ruim een jaar in dienst als professor aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Zijn missie: vernieuwing van de journalistiek. Nu de traditionele media het steeds moeilijker krijgen door een haperend verdienmodel is het tijd om buiten de grenzen van het vak te kijken. In Top names vertelt Brouwers over zijn missie.