Trend: (Big) Data (Pagina 2)

Jeroen Nas (VEMT): “Ook onze programmeurs leiden we op in psychologie en marketing”

Een beetje winkelier kent zijn vaste klanten. Dat geldt nog steeds. En daarom doen webshops er alles aan om gewoonten, koopgedrag en voorkeuren van klanten te achterhalen. VEMT gaat nog een stap verder. Het bedrijf voegt psychologie toe aan de data. CEO Jeroen Nas vertelt in Top Names over consumenten psychologie, goede en foute aanbevelingen en de concurrentie.

Stijn Grove (Dutch Datacentre Association): “Druk bezig data centra tussen de oren te krijgen.”

Big data zijn hot. En om al die data op te slaan heb je data centra nodig. Nederland speelt een belangrijke rol op dat gebied. Datacentra zijn een groeisector. Stijn Grove van de Dutch Datacentre Association vertelt in Top Names over zijn werk: het behartigen van de belangen van data centra.

Andreas Willemse (Flo): “Wij zijn autoriteit zijn op het gebied van rijstijl-analyse op basis van gps”

Netjes rijden met behulp van een app. Dat is wat Flo na streeft. Met een eenvoudige interface wordt goed (groen scherm) en slecht rijgedrag (rood scherm) direct beoordeeld. Verzekeraar Whoosz! is zo enthousiast dat het gebruikers de mogelijkheid biedt korting te verdienen. Product boss Andreas Willemse vertelt in Top Names over Flo, de kansen, mogelijkheden en kanttekeningen.

Het optimisme is terug in de muziekindustrie

Eurosonic/ Noorderslag zit er weer op. Fast Moving Targets deed verslag van Buma Music Meets Tech, het programma-onderdeel met focus op de combinatie van muziek en technologie. Van startups tot gevestigde namen, van platenmaatschappijen tot technologiebedrijven, allemaal schoven ze aan om te praten over trends, ontwikkelingen, diensten en services. De hoofdlijnen op rij.

Job Witteman (AMS-IX): “Wij zijn het Zwitserland van het internet: neutraal en onafhankelijk”

De AMS-IX is één van de grootste internet exchanges van de wereld. Job Witteman is al vanaf de begindagen betrokken. In Top Names vertelt hij over de geschiedenis, principiële keuzes en de angst voor wet-en regelgeving.

Derk Arts (Castor EDC) wil data invoer voor medisch onderzoek betaalbaar maken

Er zullen weinig mensen zijn die het hem nadoen: eerst zeven jaar studeren om arts te worden om dat vak vervolgens niet uit te gaan oefenen. Derk Arts koos voor het beter laten verlopen van medisch onderzoek, door data opslag eenvoudiger en goedkoper te maken. In Top names vertelt hij over zijn bedrijf Castor EDC.

Dirk Jan Dokman (CX Company): “Wij doen alles rondom digitaal klantcontact”

Na een spectaculaire start volgde magere jaren, maar inmiddels is online klant contact specialist CX Company weer volledig op koers. Met 80 grote klanten in 60 verschillende landen behandelt CX Company 100 miljoen klantvragen per jaar. Het overgrote deel geautomatiseerd, maar indien nodig ook door een mens. Dirk Jan Dokman was te gast in Top names en vertelt over het wel en wee van de perfecte customer experience.

Toine Verheul (Coosto): “Wij monitoren online content in 200 landen in 150 talen”

Volgens sommigen een vloek, maar volgens vele anderen een zeggen. Het professioneel monitoren van social media en meer in opdracht van bedrijven. Dat is wat Coosto doet en waarmee het bedrijf langzaam maar zeker in heel de wereld voet aan de grond probeert te krijgen. Met succes, al is het niet eenvoudig. CEO Toine Verheul vertelt in Top Names over data, sentimenten en groei.

Maarten den Braber (Rockstart Digital Health): “Met zeuren verander je niks. Je moet aan de slag.”

Technologische vernieuwing in de gezondheidszorg is noodzakelijk, maar vraag extra doorzettingsvermogen. Ondernemers krijgen niet alleen te maken met gebruikers, maar ook met ziekenhuizen, artsen, verzekeraars en de overheid. Toch start accelerator Rockstart met een nieuwe divisie en gaat op zoek naar vernieuwers in de gezondheid. Maarten den Braber vertelt in Top Names over het hoe en waarom.

Paul Veugen (Human): “Ons belangrijkste doel? Hard groeien in aantal gebruikers”

Ieder mens elke dat minimaal 30 minuten laten bewegen. Dat probeert de Human app te bewerkstelligen. Een mooi streven, maar het is de vraag hoe Human hier ooit geld mee gaat verdienen. Werd aanvankelijk gedacht aan verkoop van de data, nu lijkt het bedrijf meer op lidmaatschappen of andere betaal diensten te koersen. CEO Paul Veugen in Top Names over de zoektocht van Human.

Slaven Mandic (Wayne Parker Kent): “Wij combineren data en creativiteit”

Online uitgeverij Wayne Parker Kent groeide de afgelopen tweeënhalf jaar tijd flink. Het bedrijf, met titels als Culy, Famme, Froot en Beautify, maakt daarbij handig gebruik van data. De effectiviteit van een concept, de inhoud en social media, alles wordt gemeten. CEO Slaven Mandic praat in Top Names over creativiteit, data, het businessmodel en het buitenland dat lonkt.

Valentijn Bras (Scoupy): “Wij willen marketing en communicatie persoonlijk maken”

De wereld van de aanbiedingen is grillig. Zeker nu klanten steeds meer online gaan kopen. Scoupy heeft zich de afgelopen jaren wendbaar getoond en is uitgegroeid van kortingsbonnen boekje op je telefoon tot een gesmeerde cashback organisatie die consumenten graag aanbiedingen en nieuwtjes op maat gaat leveren. CEO Valentijn Bras was te gast in Top Names en vertelt over de wereld van aanbiedingen.