Trend: Open Source

Trots op de lancering van Stek.io

Wat we met Fast Moving Targets doen is technologie toegankelijk maken. We doen dat door het maken van programma’s, het uitgeven van boeken, het schrijven van nieuwsbrieven en het geven van presentaties. Maar vanaf vandaag ook met Stek.io: Open Source the Easy Way.

The Mind Of The Universe is open source tv

Er wordt door media enorm veel inhoud gemaakt waar relatief weinig mee gebeurt. Wie een mooie documentaire op tv ziet, weet dat maar een fractie van het materiaal een uitzending haalt. Niet omdat het materiaal de moeite van het zien niet waard is, maar omdat het niet in het verhaal past of simpelweg door tijdgebrek.

The Mind Of The Universe is een initiatief van de VPRO en het Instituut voor Beeld en Geluid dat het anders aanpakt.

Kan groot ook gezellig zijn?

Tal van mensen zijn de Twitter-cloon Mastadon aan het uitproberen zijn. Het is natuurlijk niet heel waarschijnlijk dat massa’s mensen weer nieuwe netwerken op een nieuw platform gaan opbouwen. Maar misschien is dat ook wel goed. Het is wat tech grootheid Leo Laporte zegt op Mastodon: “I just realized why this is so cool. We’re having conversations, not shouting at each other.”

Ruben van Vreeland (BitSensor): “Wij bouwen een radarsysteem tegen hackers”

Bedrijven en overheden hebben er allemaal last van: hackers. Zo zou bijvoorbeeld 70% van de Nederlandse gemeenten wel eens zijn gehackt. Volgens Ruben van Vreeland zien we slechts het topje van de ijsberg. In Top Names vertelt van Vreeland over hacken, zijn bedrijf BitSensor en hoe de toekomst iets veiliger kan worden.

Melanie Rieback (Radical Open Security): “Openheid en transparantie leiden tot meer veiligheid”

Veiligheid op internet wordt een steeds groter issue. Organisaties en bedrijven kunnen computer beveiligingsbedrijven inschakelen om hun zwaktes bloot te leggen. Het idealistische Radical Open Security is zo’n bedrijf. CEO Melanie Rieback vertelt over open werken, open source en de illusie van veiligheid.

Arjé Cahn (Hippo): “Open source zorgt voor een hogere kwaliteit van je eindproduct”

De huidige content management systemen draaien om het personaliseren van media. Om zo klanten of bezoekers van een site een optimale ervaring te bieden. Het Amsterdamse bedrijf Hippo houdt zich daar al sinds 1999 mee bezig. CTO Arjé Cahn vertelt in Top Names over het digital experience platform, open source werken, de overname door BloomReach en de toekomst.