Trend: Realtime

Marleen Evertsz (Nx’change): “Wij zijn een nieuwe generatie effectenbeurs met focus op duurzaamheid”

Innovatieve bedrijven hebben vaak moeite om aan geld te komen. Nieuwe belegger Nx’change hoopt dar verandering in te brengen. C0-founder en CEO Marleen Evertsz vertelt in Top Names over het vinden van een niche, virtuele mandjes en een bijdrage leveren aan de samenleving.

Jeroen Wijering (JW Player): “De video hoeft niet super te zijn, maar goed geluid is cruciaal.”

Een hele grote speler op het gebied van online video komt van oorsprong gewoon uit Eindhoven. De JW Player , favoriet bij ongeveer de heft van alle grote media bedrijven, werd gebouwd door Jeroen Wijering. In Top Names vertelt hij over de trends en ontwikkelingen op het gebied van online video en de toekomst van zijn bedrijf.

Walther Ploos van Amstel (Lector HvA): “Goederenvervoer in de stad moet schoner en slimmer”

Wanneer we niks doen slipt Amsterdam volkomen dicht met vrachtvervoerders. Nu al zie je op sommige plekken vervoerders komen en gaan, allemaal met hun eigen zending. Lector city logistics aan de Hogeschool van Amsterdam Walther Ploos van Amstel vertelt in Top Names over de problemen, de oplossingen en hoe data daarbij kunnen helpen.

Koen Droste (Polarsteps): “Voor, tijdens en na je reis: alles op één platform”

De meeste trackingapps hebben geen goede naam: ze trekken de batterij van je telefoon leeg. Polarsteps is anders. De reis trackingapp doet nauwelijks een beroep op je batterij. Founder Koen Droste vertelt in Top Names over plannen, tracken en herinneren en hoe daar ooit geld mee kan worden verdiend.

Met Meerkat, Periscope of een andere app, live videostreamen is absoluut een blijver!

Meerkat was dé ontdekking van SxSW 2015. De app waarmee je met één druk op de knop live vanaf je mobiel video kan streamen werd een instant hit. Op de voet gevolgd door een vergelijkbare toepassing: Periscope van Twitter. Top Names neemt beide apps onder de loep en bespreekt de voor- en nadelen met Michiel Veenstra (3FM), Elger van der Wel (NOS), Michiel Frackers (Dutch Fellows) en Stef van de Ziel (Streamzilla), waarbij het enthousiasme overheerst.

The future will be streamed en wij waren aanwezig bij de explosie!

Dit was een belangrijke week voor video. Meer specifiek: dit was een belangrijke week voor live video. Natuurlijk, online video is met YouTube en Vimeo en Netflix en HBO al jaren groot en big business en zeker live videostreamen is eveneens al een eeuwigheid een gewone zaak (ik doe zelf ook al een tijdje mee ;-), maar deze week is de eerste stap gezet naar live videostreamen voor de massa. We waren erbij toen Meerkat en Periscope explodeerden. Dit gaat niet meer weg.

Meerkat, of: Hoe alles dat gestreamed kan, ook gestreamed zal worden! #sxswnotes

Meerkat was dė hit op technologiefestival South By South West. De dienst die het uitzenden van live video via de mobiel kinderlijk eenvoudig maakt en Twitter gebruikt om kijkers te verzamelen, was de talk of the Austin, Texas town en verspreidde zich als een malle over de wereld. De Twittertijdlijn werd overspoeld door live video’s en het aantal gebruikers groeide in korte tijd van 120.000 naar meer dan een miljoen gebruikers. Wat is het geheim van Meerkat en waarom is het succes belangrijk?

Gaan de ontwikkelingen te snel voor de mens? Vraagtekens in Tegenlicht Talks

Tegenlicht Talks is een nieuwe online serie interviews van het VPRO-programma. Vooraanstaande denkers en doeners geven hun visie. De aftrap is voor Nick Bostrom die zich afvraagt of de technologische ontwikkelingen niet te snel gaan voor de mens.

Hans Laroes (ex-NOS): “Journalisten moeten hun blackbox openbreken”

Op korte termijn overschatten we vaak de gevolgen van de digitalisering en op lange termijn ónderschatten we ze juist. Zo ook journalisten. En dat terwijl digitale netwerken hen juist vele kansen bieden. Maar die kunnen ze alleen benutten als ze uit hun ivoren toren afdalen, vertelt Hans Laroes in Top Names.

Doet ie goed: Diederik Samsom als helpdesk

Mooi hoe PvdA-voorman Diederik Samsom eigenhandig vragen beantwoordt om duidelijkheid te verschaffen over de nieuwe zorgpremies.

Ralf Verhoef (Two Screen): “De kijker serieus nemen is de sleutel tot succes”

De snelheid van het werken bij Radio538 gaf Ralf Verhoef een kick. Maar de radio-ervaring kon leuker, spannender. Met het 538-webteam ontwikkelde hij een tweede scherm-platform dat uitgroeide tot Two Screen. Zijn lessons learned deelt Verhoef in Top Names.

Mark van de Crommert (tweede scherm-specialist): “We moeten nog wennen, maar het tweede scherm komt eraan!”

Al vroeg realiseerde ondernemer Mark van de Crommert zich dat het tweede scherm -een extra ervaring op je laptop, tablet of mobiel bij je televisie- zowel consument, omroep als adverteerder kansen biedt. In Top Names gaat hij met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg in gesprek over remotely.tv en Mediasynced, twee bedrijven waarmee hij de potentie van het tweede scherm ten volle uitbuit.