settingsLogin | Registersettings
FMT Workforce - Innovation on demand
Show Menu

Vebego: Hoe maakt Tence online, een mobiel uitzendbureau, werk hip of aantrekkelijk?

+3 stemmen

Vanuit schoonmaakbedrijf Vebego wordt gewerkt aan het eerste mobiele uitzendbureau van Nederland: Tence Online. Werk vinden en aannemen gaat bij Tence Online via een app op de smartphone, om die redenen zijn studenten een aantrekkelijke doelgroep. Een andere belangrijke doelgroep zijn parttime werkende moeders.

Tence Online is op zoek naar ideeen die schoonmaakwerk bij Tence Online hip (bijvoorbeeld via marketingacties) en / of aantrekkelijk (met extra services of diensten) voor studenten en / of parttime werkende moeders kunnen maken.

Vraag 

Hoe maakt Tence Online schoonmaakwerk hip of aantrekkelijk?

Antwoord

Beschrijf per antwoord één marketingactie of extra service of dienst. Richt je op één van de doelgroepen of kies een brede aanpak.

Leg uit hoe deze actie bijdraagt aan de gestelde doelen.

Criteria

We willen in de 30 dagen dat deze vraag openstaat minimaal 10 bruikbare suggesties voor leuke acties of waardevolle services of diensten. Dan wordt de 500 euro uitgekeerd en naar rato over deelnemers verdeeld. Wie actiever is of door anderen meer gewaardeerd wordt, ontvangt relatief meer. 

Meer info

Tence Online

PS

Geef per antwoord slechts één idee zodat mensen per idee kunnen stemmen en reageren. En doe dat allemaal, want ook die bijdragen worden beloond! Lees HIER meer over FMT Workforce.

gevraagd 18 mar, 2014 in Brainstorm door fmt (1,260 punten)
bewerkt 24 mar, 2014 door erwblo

18 Antwoorden

+3 stemmen
 
Beste antwoord
Om schoonmakers te motiveren om klussen aan te blijven nemen, zal gamification een belangrijk onderdeel van de app moeten worden. Niet per se het uitdelen van badges, maar wel het verstrekken van positieve feedback aan de schoonmakers.

Na afloop van iedere klus, verdient de schoonmaker punten (op basis van het werk dat hij/zij heeft verricht) en ontvangt hij/zij positieve feedback door middel van een klant review: wat is er goed gegaan en wat kan er beter?

Deze informatie wordt ook zichtbaar op het profiel van de schoonmaker en kan via sociale netwerken worden gedeeld, zodat de schoonmaker kan bijdragen aan zijn/haar eigen publiciteit.

Eventueel kunnen de profielen van de schoonmakers ook doorzoekbaar worden aangeboden. Zo kan de klant zelf de beste, beschikbare schoonmaker kiezen.

Denk aan de Uber-app, waarin jij als passagier wordt gevraagd om jouw chauffeur en de rit te beoordelen.
beantwoord 26 mar, 2014 door jochemfmt (720 punten)
geselecteerd 24 mei, 2014 door fmt
Maar leer dan ook van Uber dat het wederzijds is, en van AirBnB. Bij Uber geeft de chauffeur ook de passagier een beoordeling en bij AirBnB waardeert de huisbaas de huurder. Heel leuk om als huurder een goede waardering te krijgen. Zal ook voor de opdrachtgever gelden bij een mobiel uitzendburo!
Eens! Het mes snijdt aan twee kanten. Dank voor de waardevolle toevoeging.
Het mooiste voorbeeld van gamification in de schoonmaak is toch wel 'holle bolle gijs', niet? Al sinds 1959! Gamification is al iets alouds. Kun je dat vertalen naar het huidige schoonmaken, dan ben je goed bezig.
Via profielen van de schoonmaker ook laten zien of je degene kent of dat hij / zij al schoongemaakt heeft bij iemand die je kent.
+5 stemmen
Mij lijjkt het lastig om schoonmaakwerk zelf aantrekkelijk te maken. Maar als je de mensen die er werken belangrijk maakt en het dus een netwerk wordt waar je bij wilt horen, kan onaantrekkelijk werk aantrekkelijk worden. Zoek het daarin. Wat als Tence Online vergelijkbare aantrekkingskracht als een studentenvereniging krijgt waarbij je met werk credits aan de bar opbouwt, waar je privileges krijgt, waar je spaart voor de jaarlijkse skireis?
beantwoord 18 mar, 2014 door erwblo (5,690 punten)
bewerkt 18 mar, 2014 door erwblo
+2 stemmen

Hip betekent bijzonder. Voorlopen op de rest. Ze moeten het gevoel hebben dat ze onderdeel zijn van een club of stroming (bv de Hi Society). Hoe creëer je een band tussen de mensen die jullie uitzenden als schoonmaker?

Ik zou niet focussen op het werk zelf. Maar op waarvoor ze werken. Hip = fun. Welke leuke dingen gaan ze doen met het geld dat ze via jullie verdienen? Creëer een plek waar ze dit kunnen delen met foto's, films, verhalen. Geef ze een incentive: laat iedereen stemmen op elkaars ervaringen en nodig iedere maand de top 20 uit voor een bizar leuke trip naar een of ander hip evenement. Waarover iedereen dan weer zijn ervaringen deelt :)

En/of verdeel een geldbonus over de top-10 meest gewaardeerde bijdragen; waarvoor je btw ook de superhandige Mobbr-knop hier rechts op de pagina kunt gebruiken ;-)

En laat ze ook 'reputatiepunten' verdienen naarmate hun bijdragen via social media gedeeld worden (bijv in hun eigen facebook netwerk).

beantwoord 20 mar, 2014 door ernesto (1,280 punten)
+1 stem
Idee: organiseer een campagne rond het thema 'In welk verhaal ben jij de held?'. Laat ze met video/foto/tekst een narratief creeren welk rol het werk speelt in hun verhaal. 'Ik werk om mijn studie te betalen, ik heb mijn vader op zijn sterfbed belooft om mijn diploma te halen'. 'Ik spaar voor een reis naar India als ik klaar ben met mijn studie'. 'Ik stuur geld naar mijn familie in Afrika'. Etc etc. Nodig de top 10 bijdragen uit voor een uitstapje naar de filmstudios in Almere, produceer een mini-documentaire met ze en/of verdeel een financiele bonus naar rato van het aantal verkregen stemmen/aantal keren gedeeld op social media of iets dergelijks.
beantwoord 21 mar, 2014 door ernesto (1,280 punten)
+4 stemmen

Wat is er nou leuker dan geld verdienen en je tegelijk inzetten voor een goed doel? Zet als schoonmaakbedrijf een beloningssysteem op waarbij er punten te verdienen vallen die je in de webshop kunt inruilen voor producten als een iPad óf een schoonmaakbeurt voor een goed doel naar keuze.

Je spaart punten:

•    als je de app download en een profiel aanmaakt

•    als je je inschrijft als werknemer

•    als je een iemand uit je kennissen- of vriendenkring aanbrengt

•    als je een klant aanbrengt

•    als je een Facebook- of Twitter advertentie van Tence deelt in je netwerk

•    als je een klus aanneemt

•    als je een klus afgerond hebt

•    als je 100 uur hebt gewerkt

•    als je een speciale klus hebt geklaard enzovoort

Nog interessanter is het om je punten in groepsverband te sparen zodat je samen een schoonmaakactie voor een goed doel kunt verdienen. Denk aan de peuterspeelzaal, sportvereniging, plantsoen, bejaardenhuis, studentenvereniging enzovoort.

Je stimuleert op deze manier dat werknemers gratis reclame voor je maken, nieuwe collega’s werven en zich voor langere tijd aan je verbinden.

 

beantwoord 23 mar, 2014 door gerthindriks (220 punten)
Sterk, Gert.
+3 stemmen
Als schoonmaken je werk is, dan is het natuurlijk nogal vervelend als je ook nog eens je eigen huis moet schoonmaken. Zelf een schoonmaakster huren kost je vijf keer zoveel als jij zelf met schoonmaken verdient, dus dat is geen optie. Ik stel daarom een heel simpel puntensysteem voor: als je tien uur voor Tence Online hebt gewerkt, komt er een andere Tence-uitzendkracht een uur bij jou thuis schoonmaken.
beantwoord 23 mar, 2014 door ronaldmulder (910 punten)
Super idee ;-) !
+1 stem

Werk samen met een sportschoolformule en geef medewerkers (korting op) een fitnessabonnement bij een bepaald gemiddeld aantal gewerkte uren per maand. 

Het mes snijdt aan twee kanten: Ten eerste maak je het werk (ook op de langere termijn) aantrekkelijk voor je doelgroepen door deze secundaire arbeidsvoorwaarde waarmee je laat zien dat de werknemer bij Tence centraal staat. Onderschat hierbij ook het belang van mond-op-mond reclame niet en het feit dat gezondheid een steeds belangrijker issue is, voornamelijk bij vrouwen. Ten tweede is het bij schoonmaakwerk, wat fysiek niet onderschat moet worden, van belang dat werknemers gezond en fit zijn, wat de kwaliteit van het resultaat (en dus de tevredenheid van de opdrachtgever) ten goede komt. Tot slot, vergeet ook het uitbuitende imago van schoonmaakwerkgevers niet. Door als eerste werkgever in deze branche de werknemer centraal te stellen steek je met kop en schouders boven je concurrenten uit en dit zal niet onopgemerkt blijven.

beantwoord 25 mar, 2014 door liekus (180 punten)
bewerkt 25 mar, 2014 door liekus
+1 stem

Studenten zijn erg community gedreven. Ze facebooken en twitteren wat af. Stel ze in staat om te laten delen wat ze bijdragen aan een schonere wereld - laat ze het kunnen delen in de social media doordat ze naast financiële verdiensten ook eco-points verzamelen.

Door zich in te zetten in bijbanen in de schoonmaak. Een bijdrage aan de ecologische en schone wereld maak je door te werken bij Vebego. Elke klus levert meer voor je scorebalans. Je bent in competitie met andere studenten, of studentenverenigingen kunnen op die manier strijden om jaarlijkse of maandelijkse 'badges'. Pas de principes van gamification toe op de prestaties. Op die manier worden minder leuk zaken vanzelf leuk om te doen. Houdt een individu het minder lang vol; dan is het wel de vereniging die voor de nodige doorstroom gaat zorgen.

beantwoord 25 mar, 2014 door lennard (2,270 punten)
0 stemmen
Ik weet dat de pilot hiervoor in Groningen loopt. Groningen is een studentenstad. Ieder jaar komt er weer een nieuwe lichting studenten. Beginnende studenten zoeken houvast. Moeten wegwijs gemaakt worden. Willen vrienden maken, willen mensen leren kennen. Waarom niet een jaarlijkse actie aan het begin van het studentenjaar Tence Clean Up The City? Een gezamenlijke schoonmaakactie door eerstejaars van een of meer monumenten of een panden van studentenverenigingen of concertzalen? Natuurlijk moeten ze daar ook wat mee kunnen winnen. Van een jaar lang een studentenkamer op stand tot een jaar lang gratis schoonmaken van je eigen kamer tot .... bedenk het maar. Zet Tence op de kaart met aantrekkelijke acties in studentensteden.
beantwoord 26 mar, 2014 door erwblo (5,690 punten)
+1 stem
Idee: Augmented Reality Games.

Je kunt elke schoonmaak plekken een zone maken voor de schoonmakers, waarbij ze bepaalde acties moeten doen.

De volgorde van ruimtes.

Hi-scores qua tevredenheid klanten

Bijzondere foto's maken van de schoonmaakwerkplekken zonder natuurlijk privacy aan te tasten.
beantwoord 26 mar, 2014 door mafti23 (390 punten)
Leuk, de gamification van de schoonmaak!
+1 stem
Idee, combineer de part-time moeders met opvang. Zorg ervoor dat ze niet alleen kunnen schoonmaken, maar dat, mocht het nodug zijn, de kinderen opgevangen kunnen worden door de andere part-time moeders die ook schoonmaken.
beantwoord 26 mar, 2014 door mafti23 (390 punten)
Moet het alleen niet zo zijn dat ze evenveel moeten betalen als ze ontvangen ;-)
+2 stemmen
Op deze manier schoonmaakwerk aanbieden en aannemen klinkt een beetje als het model dat tegenwoordig door PostNL wordt gehanteerd voor postbezorgers: 'het is de ideale bijbaan'.

Ik zou het werk dus zeker op deze manier positioneren. Als je tijd hebt, kun je werken en geld verdienen. Ideaal voor mensen met een onregelmatig bestaan, zoals studenten, kunstenaars, artiesten, etc.
beantwoord 26 mar, 2014 door jochemfmt (720 punten)
Helemaal eens
+2 stemmen

Geld speelt altijd een rol. Maar meer salaris kan natuurlijk niet zomaar. Wat wel:

Betaal niet alleen regulier salaris uit; maar doe daarbij belongingen (meer naarmate je langer in dienst blijft, of vaker schoonmaakt) die passen bij de doelgroep. Voor studenten zou dit in kortingsbonnen voor kleding, horeca, bioscopen kunnen zijn - en voor part-time moeders in donaties aan goede doelen zoals unicef (kinderen) of via luiers/babyvoeding aanbiedingen.

Deze kortingen kun je opstellen in samenwerking met bepaalde partijen die wel wat meer afzet naar zich toe willen trekken. Denk aan hoe Groupon dat deed: kortingen bieden, maar zorgen voor meer afzet/omzet bij de aanbieders door de focus en frequentie.

beantwoord 26 mar, 2014 door lennard (2,270 punten)
Eens en dan misschien wel exclusieve dingen of voorrang of kans op filmpremieres etcetera
+4 stemmen

Verander de schoonmaak business weer door mensen niet meer alleen op pad te sturen naar bijv. een woning of bedrijfsafdeling - maar laat ze in koppels gaan. Dit levert enige sociale gezelligheid als 'overhead', maar mensen hebben weer meer plezier in hun werk - dan door alleen maar functioneel bezig te zijn (alleen al poetsend door de gangen of kamers gaan). In elk ander beroep wordt er ook team-matig gewerkt.

Als je mobiel gaat. Zorg er dan voor dat mensen zelf kunnen matchen, en teams kunnen vormen - op basis van agenda mogelijkheden en in te schrijven locaties om on-demand schoon te maken. Je past je aan aan wat je werknemers kunnen en willen ipv andersom.

beantwoord 28 mar, 2014 door lennard (2,270 punten)
Eenvoudig, maar super idee. Maak schoonmaken 'social'. Ik hoorde vroeger onze Brazilliaanse schoonmakers ook aan een stuk door kletsen, maar ze werkten ook goed door!
+2 stemmen

Biedt streaming muziek aan voor tijdens en na 

Tijdens het schoonmaken luister je zeker wel naar goede muziek. Die stream je natuurlijk via je smartphone. Het app imago van Tence Online sluit daar perfect op aan. De app op je smartphone is de sleutel, heb je een job via de app, krijg je gratis muziek bijv zoals via Spotify. 

beantwoord 28 mar, 2014 door jvrijn (1,160 punten)
+2 stemmen
Schoonmaken wordt sociaal ondergewaardeerd, lastige klus om daar iets aan te doen.

Maar in plaats van iets aan de perceptie van iedereen te doen, hoeft het eigenlijk alleen maar te veranderen in de perceptie van de werknemer.

Schoonmaken is belangrijk werk, maar wordt  niet direct naar jou toe gewaardeerd, je houdt het misschien liever zelfs stil dat je dat werk doet.

Een klassieke branding / positioneringscampagne kan werken. De attitude uitdaging is om een gevoel van schaamte waarom je het geheim houdt, te vervangen met een gevoel van trots waarom je het geheim houdt.

Wie doet dit ook (belangrijk werk, maar dan annoniem) en kiest daarzelf voor?

Een annonieme donateur voor een goed doel, Batman die straten schoonveegt van criminelen, jij.
beantwoord 28 mar, 2014 door jvrijn (1,160 punten)
Ja eens wordt niet echt gewaardeerd, ten onrechte, zie hoe de NS treinen er nu uitzien. Zonder schoonmakers ziet de wereld er een stuk minder mooi uit --viezer vooral :)
+4 stemmen
Werken wanneer jij het wilt is volgens mij de ideale driver voor student en parttimer/ moeder.

Match vraag en aanbod via de app;

Geef aan wanneer er slots zijn om te werken, en welk werk dit is. ( corvee/speciale schoonmaak etc.)

Stuur/ stimuleer dit met flexibele tarieven die je de schoonmaker betaalt, afhankelijk van tijd en type schoonmaak.

 

als voorbeeld in de app, voor een student van 22;

18 euro verdienen? 2 uur trappenhallen, uit te voeren op dinsdag tussen 08-18h
beantwoord 28 mar, 2014 door raimond (300 punten)
Mooi voorbeeld! Maak het doel tastbaar. Waarom doe je het? 'Rondje voor 5 vrienden geven? 2 uur trappenhallen en klaar.' Of: 'Minecraft voor de kinderen? ....'
+2 stemmen
De juiste combinatie van flexibiliteit en zekerheid helpt om het werk aantrekkelijker te maken. Als student heb ik ook bij een studentenuitzendbureau gewerkt en ik merkte dat flexwerkers enerzijds flexibel hun tijden willen inplannen maar wel de zekerheid willen hebben dat ze maandelijks een bepaald aantal uren maken om genoeg inkomsten binnen te krijgen; ik vond het ook altijd vervelend als achteraf bleek dat er helemaal geen diensten waren waarop ik kon worden ingepland en ik dus een gedeelte van mijn inkomsten mis liep.

Ik weet niet in hoeverre dit al bij Tence gebeurt, maar je kunt natuurlijk altijd aangeven dat elke werknemer sowieso een x aantal uren moet worden ingepland. Voorwaarde is dan wel dat de werknemer zichzelf moet inplannen, anders geldt deze regel niet.  Op deze manier kan je voor elke werknemer een bepaald maandbedrag garanderen. Het helpt dan altijd om te werken met tijdslots waar de werknemer inzage in heeft en zichzelf kan inplannen, dus in die zin sluit ik me bij bovenstaand idee aan. Je kan dan nog verder gaan door te garanderen dat werknemers een deel van de tijden waarop ze zich hebben ingepland gegarandeerd kunnen werken, maar dit is afhankelijk van de ruimte die hiervoor beschikbaar is.

Hoe transparanter de agenda van ingeplande flexwerkers, hoe aantrekkelijker het voor de flexwerkers wordt; flexwerkers kunnen dan zien wie er staat ingepland en waar dat kan, zichzelf op dezelfde tijden inplannen (sociale component).
beantwoord 31 mar, 2014 door peterg (340 punten)
Idd maak duidelijk dat je het belang van de student / werkende moeder ook in de gaten houdt. En dat is idd flexibel werk, maar ook geld verdienen. Oftewel: hou werk en personeel in evenwicht.
...