settingsLogin | Registersettings
FMT Workforce - Innovation on demand
Show Menu

Paradiso: Hoe kan online van toegevoegde waarde zijn voor bezoekers van de zaal?

+6 stemmen

Een sterke band met de bezoekers is belangrijk. Paradiso wil daarom inventariseren met welke ideeen of concepten voor online services of diensten de zaal volgens de FMT Workforce nog waardevoller voor het publiek kan zijn.

Vraag

Hoe kan Paradiso online van toegevoegde waarde zijn voor zijn bezoekers om zo de band met het publiek te versterken?

Antwoord

Geef per antwoord ėėn beschrijving van een dienst of service en beschrijf wat de toegevoegde waarde voor de bezoeker is en waarom het de band met Paradiso versterkt.

Criteria

We willen in de 30 dagen dat deze vraag openstaat minimaal 20 bruikbare suggesties. Dan wordt de 500 euro uitgekeerd en naar rato over deelnemers verdeeld. Wie actiever is of meer gewaardeerd wordt, ontvangt relatief meer. 

Meer info over Paradiso:

Site Paradiso

PS

Geef per antwoord slechts één idee zodat mensen per idee kunnen stemmen en reageren. En doe dat allemaal, want ook die bijdragen worden beloond! Lees HIER meer over FMT Workforce.

gevraagd 18 mar, 2014 in Brainstorm door fmt (1,260 punten)
bewerkt 24 mar, 2014 door erwblo

34 Antwoorden

+10 stemmen
 
Beste antwoord

Met een groep vrienden naar een concert gaan is vaak héél wat geregel: Wie bestelt & betaalt de tickets? Wie gaat er juist wel/niet mee? Wie rijdt er? Gaan we voor het concert of na het concert samen iets eten? Nog stappen? Of blijven we zelfs een nachtje slapen in Amsterdam? Een gerichte service ("organiseer een vrienden uitstapje") zou deze 'hassle' kunnen verminderen. 

Integratie met een sociaal platform (bv Facebook), zou je dit - deels - laten automatiseren: 

  1. Welke vrienden zijn eventueel geinteresseerd? (Combinatie van muzieksmaak, woon/werk afstand tot Paradiso & beschikbaarheid/kalender)
  2. Tickets worden een bepaalde periode (24 uur?) gereserveerd, tot alle vrienden bevestigd hebben of ze al dan niet mee gaan.
  3. Iedereen in de groep betaalt zijn/haar eigen ticket (info daarvoor wordt via Facebook automatisch doorgegeven).
  4. Een 'carpool'/meetup point functionaliteit om het vervoer te regelen.
  5. Notificaties (op mobiel?) de dag zelf als iemand te laat is, in de file staat, .. . 
  6. ...

(Verdere suggesties meer dan welkom! Wat zien jullie als vervelend als je naar een concert gaat met 5+ vrienden?)

Op de avond van het concert zelf, kan zo'n "groepsuitstap" app werken als een soort SettleUp, bijhouden van drank bestellingen, wie zijn beurt het is om te betalen, .. . 

De persoon die nu de 'trekkersrol' heeft bij het organiseren van concert-uitstappen heeft dan niet meer te kampen niet terug betaalde tickets, mensen die toch niet komen opdagen, en is minder tijd kwijt aan het organiseren.  Het wordt simpeler, en leuker om met een grotere groep naar een muziekoptreden te gaan.

beantwoord 25 mar, 2014 door iphi (760 punten)
geselecteerd 19 mei, 2014 door fmt
Goed idee. Onlangs in de VS gebruikten we de app Splitwise voor het verrekenen van kosten onderling. Dat idee zou je er ook in kunnen verwerken. Verdeelt de lasten geleidelijk. Je kan dan zelfs zeggen: wie werkt betaalt net wat meer dan wie studeert. Als je wilt ;-)
Inderdaad. En ook de vervoerkosten kunnen er mee in verrekend worden. 'Erwin heeft alvast gereden, dus hij moet géén drinken kopen.' Of, 'Het was Erwin's idee om hier naartoe te gaan; hij mag alvast shotgun rijden.' Rond groep dynamics vallen er zo veel leuke dingen te doen.

Je kan de 'trekkers' gaan belonen - kom met een grote groep en je krijgt een gratis band shirt, .. .

Verder zou men dit concept ook kunnen gebruiken om de online & avond-zelf experience verder aan elkaar te koppelen. Rond de zaal kunnen 'meetingpoints' voor kleine groepen worden opgezet, met digitaal bordje erboven die de 'nickname' van je groep toont, en voor de VIP groepen/groepen groter dan 20, staat er alvast een complementair drankje klaar. Of een fotograaf om voor jullie dé ultieme FB foto te nemen, .. .
Goeeeedddd!!!!
+9 stemmen

Ik zou graag concerttips willen ontvangen op basis van eerder Paradisobezoek. Omdat ik niet alle nieuwe namen ken, maar wel graag over concerten van bands in mijn straatje wordt geadviseerd. Een recommendation engine voor live-muziek. Dat zou voor mij goede service zijn en mijn concertbezoek vergroten. Goed voor Paradiso, goed voor mij. Win-win.

beantwoord 18 mar, 2014 door erwblo (5,690 punten)
bewerkt 18 mar, 2014 door erwblo
Dan zou ik die tips niet op een site zetten, wat een passief te benaderen platform is. Maak daarvoor een app en maak gebruik van PUSH berichten, zoals whatsapp of facebook apps een melding geven op basis van jouw voorkeuren. Je wordt dan als met een SMS benaderd, zodat je niet te laat bent!
Eens, dat is beter!
+6 stemmen
De programmeurs van Paradiso zijn enorm deskundig op hun gebied. Weten meer dan de meesten van muziek op hun terrein. Ze zouden me ook buiten de concerten kunnen gidsen. Ze komen immers bijvoorbeeld artiesten op het spoor die nu nog niet naar Paradiso kunnen komen of nog niet klaar zijn voor de zaal. Curatie is een mode-begrip, maar de programmeurs van Paradiso zouden mij bijv als curator van dienst zijn als ze een Spotify-lijst zouden aanmaken met de muziek waar zij warm voor lopen. Dan helpen ze me de bomen door het bos zien, leer ik artiesten kennen die misschien ooit naar Paradiso komen, etcetera.
beantwoord 20 mar, 2014 door leonieke (1,650 punten)
Deze experts zouden regelmatig een 'road show' kunnen doen, en met een 'bus' of trailer door het land kunnen om te inspireren, dingen te laten zien, te vertellen over hun werk - en daarmee aandacht te creëren voor Paradiso.
De programmeurs van Paradiso zouden ook kunnen proberen een plekje bij de DWDD te bemachtigen om af en toe te komen vertellen over de programmeringe van Paradiso. DWDD heeft plaats voor muzikaal 'nieuws'.
+5 stemmen
Jyri Engestrom stond ooit aan de wieg van Jaiku, een met Twitter vergelijkbare tool die een te vroege dood is gestorven. Hij introduceerde het begrip social object. Wat is de kleinste eenheid waar mensen het gesprek over willen voeren. Bij Paradiso is de kleinste eenheid het concert. Waarom niet per optreden een tijdelijke community? Waar een tijdje voor het optreden mensen zich warmlopen met setlists van andere concerten, met Spotify-lists van de beste nummers, met herinneringen aan eerdere optreden, etcetera. En na een optreden als plaats om video's, foto's, recensies e.d. te delen. En dan een week na een optreden de community afsluiten.
beantwoord 21 mar, 2014 door erwblo (5,690 punten)
Goed idee! Ik moest denken aan een tool die Seats2Meet heeft ontwikkeld voor tijdelijke communities: http://serendipitymachine.com/
Inderdaad. Ik vul net het voorstel voor bv. een G+ event in. Kunnen mensen en Paradiso zelf hun content uploaden.
+5 stemmen
Paradiso heeft nog een mooie studio staan uit de Fabchannel periode. Die wordt minder gebruikt dan mogelijk. Geef de leden of Paradiso-fans mogelijkheden om ook concerten te bekijken waar ze zelf niet bij kunnen zijn of die uitverkocht zijn. Meer muziek.
beantwoord 23 mar, 2014 door erwblo (5,690 punten)
Ja, graag Fabchannel weer live zetten. Vele concerten live en achteraf online bekijken. Als onderdeel van Paradiso abonnement. Ik denk dat de artiesten nu wel mee willen werken.
Ik heb geen probleem om voor hetzelfde bedrag een concert te zien in mijn huiskamer. Dan hoef ik mij niet te ergeren aan mijn medemens die tijdens het concert zelf loopt te filmen, te facebooken over hoe gaaf de band wel niets. Met elkaar aan het kletsen zijn ipv naar de band te luisteren etc.
+3 stemmen

Ik heb geen tijd om uitgebreid alle agenda's van optredens bij  te houden. Vaak ontdek ik te laat dat een favoriete DJ of band optreed en is het al uitverkocht. De huidige agenda van paradiso is voor mij in dit opzicht niet erg handig: Er zijn slechts 2 mogelijkheden om te kijken wat er is: De lijst compleet doorspitten om te zien of er wat leuks is (niet te doen vanwege het enorme aanbod) of zoeken op een artiest (ik zou optredens van tientallen artiesten willen bijwonen, niet te doen om daar allemaal op te zoeken).  Livenation biedt zo'n service maar ik merk dat deze niet de complete paradiso agenda bijhoudt maar alleen de "grote namen".

Kortom: een betere agenda service zou interessant zijn. Stapsgewijs steeds complexer zou je hieraan kunnen denken:

  • als gebruiker een lijstje bijhouden van artiesten. Treedt een van deze op, dan een alert email liefst voordat het uitverkocht is
  • dit lijstje kunnen koppelen aan bv last-FM of spotify informatie zodat ook hier invoer simpel wordt
  • koppelen aan gegevens van eerder bezoek (aan paradiso zelf of aan de website)
  • behalve bands en DJs zou je ook kunnen denken aan een lijstje muziekstijlen die je interessant vindt
  • nog een stapje verder kun je er een community van maken waarbij je mensen met dezelfde muzieksmaak kunt volgen waardoor je je op HUN tips kunt abonneren
beantwoord 23 mar, 2014 door woenz (210 punten)
Alleen zo'n alert mail op basis van 'favorites' zou idd al super zijn.
Dergelijke agenda services wil je liever niet per zaal. Stel dat je favoriete artiest in de Melkweg komt? Misschien moet je Songkick eens proberen.
Daar heb je gelijk in Niels. Ik gebruik idd Songkick in Spotify.
songkick ga ik zeker proberen! Ik had deze feature al in livenation gebruikt maar deze miste de diepte van de paradiso/melkweg programmering (bv. als op fivedaysoff een band optreed wordt deze daar niet opgemerkt)
Ik wil graag nieuwe muziek ontdekken maar er niet te veel tijd in stoppen. Inderdaad een Last.fm-achtige suggestielijst waar zowel Spotify als bv Bol.com mee werken (luisteraars van dit luistereden ook...) zou al enorm helpen. Met een link naar een plek waar je een snel overzicht krijgt van hun oeuvre en/of snel door hun muziek kan 'bladeren' a la iTunes, bv korte stukjes muziek luisteren. Zodat ik binnen een paar minuten al wel kan voelen of dit iets voor mij is.
Een combinatie van bovenstaande dus!
Gitta, ik denk dat ik meer dan gemiddeld muziek volg en bijv op SxSW kende ik het gros van de bands ook niet. Oftewel: een grote groep waaronder ook ik heeft daar net als jij behoefte aan!
+1 stem

Zalen, podia, theatergezelschappen zijn geneigd te doen waar ze goed in zijn: alle aandacht geven aan de zaal, het podium, het theater. In 2011 / 2012 werkte ik dik een jaar bij het Noord Nederlands Toneel en mocht ik vooral aandacht geven aan de 'voorzaal', de 'buitenzaal' en de 'nazaal'. Door het meer aandacht te geven ontstonden nieuwe producten met eigen waarde en verdienmodellen. Dat gaat verder dan iets met sociale media / online doen. Kortom: mijn concrete tip: stel een programmeur 'buitenzalen' aan, die dat net zo serieus neemt als de 'binnenzalen'. Zoek ook daar de interactie, diepang op en je hebt langer, dieper, harder contact met je fans en de mensen die naar een concert gaan.

Het plaatje werkte ik afgelopen zomer ook uit voor de rechtszaal van morgen. Zie hier. Ik voegde naast de voor-, buiten-, en nazaal ook nog een balkon en een archiefkelder toe.

Kortom: geen concreet voorstel voor een bruikbare suggestie. Wel een kapstok om tot nog wat andere inspiratie te komen. Misschien kunnen we alle suggesties in mijn plaatje hangen? :-)

Succes, veel plezier. Leuk!

beantwoord 25 mar, 2014 door ritzotencate (160 punten)
Ik denk dat alles vast in jouw plaatje past ;-)
Ik heb je een -1 gegeven. For effort :) Ik vond dat het geen 'online' antwoord betrof. Op zichzelf wel een supergoed idee.
Juist wel een goed idee, zoveel andere zalen "backstage", en "kleedkamer". Misschien komt er dan ook een online Paradiso "hotel".
Volgens mij moet je de begrippen van Ritzo als metaforen zien die ook online op kunnen gaan.
+2 stemmen
Playlists van een concert online zetten. Inclusief de muziek (live) met eventueel video van het concert voor: alle aanwezigen / alle Paradiso leden.
beantwoord 25 mar, 2014 door jpschadde (220 punten)
Sluit mooi aan op suggestie van Marco Derksen die real time info wil tijdens een concert.
http://www.setlist.fm/ doet dit, sommige festivals maken ook playlists na afloop in Spotify.
0 stemmen
Online interactie met artiest/band voorafgaand aan een concert en/of na afloop.
beantwoord 25 mar, 2014 door jpschadde (220 punten)
Dat zou mooi zijn, maar is ook productioneel wel weer lastig. Maar het proberen bij een aantal concerten waard, lijkt me.
artiesten bieden dit vaak zelf al aan, een soort VIP arrangement voor de dag. erbij zijn bij de soundcheck, even backstage, of met ze gaan eten en een paar op de foto. Daarna afrondend het concert. Paradiso zou het wel kunnen helpen 'faciliteren': zowel op locatie onder begeleiding, incl. rondleiding Paradiso, de fotograaf (de foto's kunnen dan ook weer op de Paradiso site), met de Paradiso limo naar een plek in Amsterdam en terug (vette limo, of anderzins speciale auto - goed bestickerd met 'Paradiso' artwork zodat het een herkenbare gig wordt)..etc
+3 stemmen

Ik denk dat een evenementenlocatie als Paradiso het vooral van de "experience" van de bezoeker. Ik denk dat het zeker mogelijk is om deze experience door de bezoekers makkelijker te delen en dat Paradiso daar een faciliterende rol kan spelen. Bijvoorbeeld zou de beleving al kunnen beginnen zodra een ticket wordt gekocht. Hierdoor zou geaggregeerde content naar de bezoeker kunnen worden gepusht over de artiest; foto’s van de tour, reviews en nieuws.
Kort voor de show kan een redactielid zoeken naar exclusieve content voor kaarthouders; backstage foto’s, een welkomstvideo door de artiest, beelden van de soundcheck enz. 
Op de dag zelf is een content-producerende rol beschikbaar voor Paradiso; middels een livestream of een (huis)fotograaf kan content snel en effectief gedeeld worden. Een fotograaf wier foto’s tijdens het concert beschikbaar komen zorgen voor extra “deelbaarheid” van de ervaring met een hoge kwaliteit beeldmateriaal.
Na de show kunnen meer foto’s of filmpjes gedeeld worden, user generated content kan wenselijk zijn en relevante shows kunnen aangeraden worden (wellicht via het “bezoekers die x kochten, tonen ook interesse in y”). 
Deelbare content is een goede drijfveer om bezoekers nieuwe bezoekers te laten trekken en de meerwaarde van een sfeervolle ervaring boven een onpersoonlijk grote zaal. 

beantwoord 25 mar, 2014 door arnecoomans (250 punten)
Er is idd al heel veel waar wat mee kan.
Eens, de beleving rondom een optreden kan veel meer ingevuld worden door voor, tijdens en na optredens de bezoeker veel meer te betrekken. Moet je wel weten wie de bezoekers en/of leden zijn!naast het pushen/zenden ok bezoekers vragen naar hun verwachtingen en ervaringen.
Dat is inderdaad wat ik er later bij bedacht; ook een manier om de bezoekers zich te laten identificeren. Het opbouwen van een goede actieve klant-database mag geld kosten lijkt mij; dus vervang het lidmaatschap op papier met een online lidmaatschap. Wellicht is dat voor inchecken nog wel te tweaken (zo staat mijn ah bonuskaart ook in de app Stocard om gescand te worden). En maak het dan gratis; persoonsgegevens in ruil voor het lidmaatschap.
Dus; in plaats van lid van Paradiso word je... lid van Paradiso.nl.

Op die manier kan je ook een sociaal aspect toevoegen zoals automatisch content pushen bij inchecken en tijdens het concert (zeker als het lidmaatschap gescand wordt), vrienden volgen en zo een indruk krijgen van iemands muziekale ontdekkingen of een profielpagina, en een friends-finder.
+1 stem

Mensen zijn visueel ingesteld:

Laat van elk optreden een 3D indruk achter op de site ínclusief een of enkele opname-takes van ongeveer 30sec - 1min, gefilmd vanuit diverse hoeken tegelijktijd zodat de site bezoekers Paradiso (nogmaals) zelf interactief (zelf schakelen) kunnen beleven.

Bezoekers aan een bewust optreden of concert kijken dat graag eens terug om nogmaals de kicks te krijgen van het lekkere concert. Bovendien altijd leuk om jezelf te spotten in de zaal?

Nieuwe bezoekers aan de site, of mensen die de agenda doorstruinen kunnen van eerdere performances een echte indruk krijgen van de bijzondere zaal en hoe daar muziek te beleven.

Technisch? Er bestaan al jaren camera's die 360 opnemen. In plaats van een standaard 'fotogalerij' of 'fotoboek' laat je dan 360-graden foto's achter. Kan men dus interactief door de zaal, of over het podium scrollen. Mooier nog wanneer echt 3D foto's toevoegd. De meeste nieuwe TV's en computer-monitoren zullen daar geschikt voor zijn. De fallback is altijd - "we hebben de gewone foto's nog".

Videotechnisch? Plaats een x-tal vast camera's in Paradiso om delen van een concert op te nemen. Of om langere opnames terug te brengen naar een aantal korte takes van enkele songs. iTunes werkt ook met previews van 30-60 seconde. De juiste hoeveel om 'weg te geven' en toch te verbinden. Met goedkeuring van de artiest is dit tevens goede PR of marketing voor hun. Door met diverse camera's tegelijk op te nemen, kun je de website bezoeker bieden 'live' te schakelen tussen diverse angles: midden-voor, zijkant, zaal, naast het podium, etc.

Deze interactieve audio/video materialen geven een site-bezoeker een echte beleving van hoe het in Paradiso er aan toe gaat - alsof je er bij bent geweest. Eventjes dan. En voor de 'vaste' bezoekers, nogmaals die kick van die ene live-performance!

beantwoord 25 mar, 2014 door lennard (2,270 punten)
Heb je voorbeelden van zo'n 3D toepassing?
Totdat iedereen een 'Oculus Rift' heeft om aan te sluiten op zijn computer of smartphone moet je het met een 2D weergave doen (scherm). Dus te denken aan de 360-graden shots: wel bekende vb. Google Streetview (je kent het wel), of zie hier: http://www.kolor.com/girocam-360-camera-by-giroptic-and-kolor.html (onderaan op de pagina).
Je kunt ook met 3D fotocamera's digital foto's maken, en die publiceren; dan kan een 3D tv of computerscherm ze wel weergeven: (vb: http://photos.3dvisionlive.com/NVIDIA/image/4df9237d378501ba1dcd0000/)
Voorbeeld van een film die 360 graden gemaakt wordt ( http://conditionone.com/), maar technisch gezien lijkt het me moeilijk om dit te integreren tijdens concerten en om het te exploiteren.
+3 stemmen

Ik zou eerst wel eens weten wat jullie nu doen met "online" (een breed begrip). Ik zie dat jullie:

Op basis van dit bijzonder beknopte onderzoekje concludeer ik: kijk eerst eens naar wat je al doet voordat je allemaal moeilijke campagnes gaat starten. Er wordt door jullie bezoekers zo ontzagwekkend veel waardevolle content gecreëerd op bovenstaande en nog veel meer plaatsen, doe daar wat mee! 

Elke keer als mijn broer naar een concert gaat, dan plaatst ie minimaal één foto of video + zijn mening op Instagram, Twitter en Facebook. Zo zijn er per concert een boel mensen die hetzelfde doen. Als jullie dat op dezelfde avond weten te delen, retweeten etc. en dat bij (bijna) elk concert voor elkaar krijgen. Dan krijgt een bezoeker al veel meer gevoel bij wie jullie zijn en waarom ze naar Paradiso moeten komen dan met een videoclip van een artiest. Daarnaast zal broerlief het ook kicken vinden om te zien dat zijn foto aankomt bij duizenden andere mensen en de volgende keer nog beter zijn best doen. :)

YouTube
Vooral op YouTube liggen denk ik heel veel kansen. Met de telefoons van tegenwoordig maakt zelfs de grootste digibeet concertregistraties van hoge kwaliteit. Jullie hoeven die content niet te claimen, maar je kunt het heel makkelijk verzamelen, zelf weer verspreiden en mixen met eigen content.

Spotify enzo
En zoals Leonieke al zegt: Spotify! Doe iets met Spotify en andere streaming diensten waar je publiek zit. Waarom niet de samenwerking (of concurrentie) aangaan met Perfects.nl?
 
Voorbeeldje: #BKS14
Ik vind de aanpak van festival Best Kept Secret een geweldig voorbeeld van hoe je met social media kan omgaan. Elke dag actief (vooral op Instagram), met een slimme mix van eigen foto's, filmpjes en aankondigingen.
 
Kortom: denk eerst eens na wat je in handen hebt: je website, social media en andere tools waarmee je content kunt verzamelen en verspreiden én waar je in gesprek kunt met je bezoekers. Kijk waar je publiek zit, wat ze er doen en hoe. Probeer deel van hun wereld te worden en geef hen de kans om deel van die van jullie te worden.

Als dat goed staat, dan heb je een fundament op basis waarvan je makkelijker dan ooit allemaal hippe, slimme campagnes kunt organiseren.

 

beantwoord 26 mar, 2014 door bramwillemse (360 punten)
bewerkt 26 mar, 2014 door bramwillemse
Daar kan inderdaad vandaag mee begonnen worden. Bijvoorbeeld met een dienst als Rebelmouse user generated content rondom concerten gaan bundelen, dat kan heel eenvoudig. Of bundelen in Storify en een mooi plekje geven. Of in YouTube playlists aanmaken van bands die komen gaan of geweest zijn.
Eens. Op YouTube. Geef een beetje weg, en krijg er meer voor terug. But do it professionally!
0 stemmen
Ik zou eerst met big data aan de slag gaan. Bijvoorbeeld door met behulp van social brand monitoring en online reputatie tools gaan bekijken hoe de bezoekers van concerten en feesten in Paradiso zich gedragen in het online ecosysteem. Deze geweldige concertzaal kan pas echt toegevoegde waarde in het dagelijkse leven van de bezoekers door echt in te spelen op hun gedrag. Waar zitten de grootste ambassadeurs en fans. Hoe gedragen zij zich in het digitale landschap van de concertzaal en waar ligt hun behoefte? Zijn dit ook de mensen die kaartjes kopen of juist niet en kunnen we vanuit deze kennis de bezoekers niet veel betere aanbiedingen en  informatie gaan bieden? Ofwel: geef de klant de macht. Het silo-denken zit diep in onze genen. Daarom benaderen veel bedrijven en organisaties hun online sociale kanalen nog apart zonder enige vorm van integratie tussen marketing, communicatie, service en verkoop. Hierdoor blijft success uit aangezien alles op eilanden wordt ingezet. Je kunt dan nog zulke leuke acties en ideeen bedenken maar die landen niet. Geef de bezoekers eerst een duidelijke plek in het digitale landschap van Paradise, ga ze de aandacht geven die ze verdienen / vragen, biedt ze de ruimte om een mening te geven en mee te denken, waardeer ze voor deze inspanning en geef ze de gelegenheid om te helpen. Ofwel eerst aan de slag met een stukje data en klantpsychologie alvorens te starten met de uitvoering. Dat is mijn tip in de reis van analoog naar digital voor Paradiso.
beantwoord 26 mar, 2014 door askbabs (140 punten)
+5 stemmen
Real-time inzicht in actuele nummer dat wordt gespeeld met na afloop een overzicht van de complete playlist.
beantwoord 26 mar, 2014 door marcoderksen (260 punten)
En dan in Spotify aanmaken en de volgende dag het concert weer herbeleven! Leuk!
Simpel, nuttig en leuke toepassing van online voor een poppodium imho. Uitdaging is om bands zich te laten houden aan de playlist of iemand van organisatie die live de playlist bijhoudt. Heb zelf tijdens concert vaak de vraag welk nummer het ook al weer is.
Overigens is dit een service waar je volgens mij ook best een kleine vergoeding voor kunt vragen. Eenmalig door het als app aan te bieden of gratis app en dan per optreden je abonneren op de real-time playlist met achteraf de mogelijkheid om de playlist te exporteren naar Spotify of andere muziekservice.
Ze zouden hier een app voor moeten maken inderdaad.
Marco, eens, is geld waard.
Via Twitter nog een leuke aanvulling van Jeroen van Eck: Check wat Dan Deacon met apps tijdens live-performances doet http://www.youtube.com/watch?v=qXUH9Z2GA2M
+2 stemmen
Kan je niet de mogelijkheid aanbieden om direct na een concert de live recording te kopen? Volgens mij zijn de mensen dan helemaal in de stemming om een digitale versie van het concert aan te schaffen. Een legale bootleg. Of bestaat zo'n app al?  Al eens gekeken naar http://www.tmsqr.com/ mooie simpele concert agenda.
beantwoord 26 mar, 2014 door edalkema (450 punten)
Eens, er zijn wel bedrijven die daar in gespecialiseerd zijn / waren. Ik herinner me een concert van Underworld waar dat kon. Onmiddellijk na zo'n optreden, nog in euforie, is de koopbereidheid groot!
Dank, Ed ! Probleem bij deze dingen blijft altijd rechten.
Tja, zelfde zal gelden voor mooie afdruk van een concertfoto na afloop. Mensen krijgen op mobiel keuze uit x aantal foto's die ze direct kunnen bestellen en in hoge kwaliteit thuisbezorgd
Zeker, eens. Maar als ik het onderwerp benoem betekent dat niet dat ik het eens ben met de situatie of de insteek ;-)
+3 stemmen
Het begrip 'online' wat breder getrokken..
 
Introduceer een 'premium' membership.
 
Hiervoor betaal je per jaar een bedrag X dat break-even is na bijvoorbeeld 10 concertbezoeken.
 
Daarvoor krijg je (bijvoorbeeld):
 
- Mogelijkheid om eerder een kaartje te kopen dan de vrije verkoop
- Geen administratiekosten
- Gratis jas op hangen
- Geen maandelijke lidmaadschap
- Aparte, snelle, ingang
- korting op het concert erna.
- etc.
 
 
En dit alles gefaciliteerd via een mobiele app en ibeacons tot het kopen van de drank aan toe.
 
 
beantwoord 26 mar, 2014 door nielssie (210 punten)
Ik zou hem nemen!
Altijd interessant om met premium memberships te werken, vooral ook om de binding met de bezoeker te versterken. Doet me denken aan de brava nl klassiek foyer ;-) Zeker interessant om meer uit te werken hoe je het premium membership naar online trekt en hoe je zo meerwaarde genereert. Leuk idee!
+2 stemmen
Wanneer een (mogelijke) Paradiso bezoeker nu naar de website gaat, valt hij/zij direct in de concertagenda. Dit kan handig zijn mocht je naar iets specifieks opzoek zijn, maar daar stopt het eigenlijk ook Een bandnaam alleen is al lang niet meer genoeg om te kunnen zien of iets je wel of niet interesseerd. Neem bijvoorbeeld Spotify, die bij het onderdeel 'ontdekken' eigenlijk een compas biedt om nieuwe muziek op basis van je persoonlijke smaak te ontdekken. Dit zou op basis van eerder Paradiso bezoek kunnen, maar ook door het intypen van, pak 'm beet vijf muzikale acts waarin de bezoeker nu al geïnteresseerd is. Hierdoor wordt het navigeren op de website gemakkelijker, wordt de bezoeker direct doorverwezen naar mogelijke concerten en nieuws berichten en kunnen anders niet volle zalen, vol worden.
beantwoord 26 mar, 2014 door evawildschut (210 punten)
+1 stem
Ik zou het wel een goed plan vinden als ze voor elk event waar dat mogelijk / gewenst is, bijvoorbeeld in Google+ of Facebook een event aanmaken. Niet alleen kunnen mensen zich dan aanmelden en discussieren, maar vooral in Google+ kan iedereen, ook Paradiso of de officiele fotografen, bloggers, muziekant zelf daar zijn media uploaden.

Heb je een coole mediabibliotheek van het optreden.

Eventueel kunnen ze daar een app voor maken en een eigen platform gebruiken, daar is wel software voor, zoals 'Kaltura'. Kun je misschien zelf nog wel inkomsten op genereren of kijkgeld voor vragen.

Wel zorgen voor genoeg hotspots en bandbreedte in de zaal.
beantwoord 26 mar, 2014 door patrick (530 punten)
Idd er wordt al heel veel media gemaakt, bundel het en breng de liefhebbers bij elkaar.
Dat is een antwoord op zichzelf: bundel alle verschillende contentstromen enzo.
+2 stemmen
Paradiso zou hun 'business model' of eigenlijk 'acquisitie model' (heet dat zo?) kunnen omdraaien. Heel hip tegenwoordig. Nu kondigen ze een artiest aan en hopen ze maar dan er voldoende publiek komt. Met een crowdsourcing actie zouden eerst voldoende publiek kunnen gaan werven en dan proberen die artiest te verleiden tot een optreden. Beetje crowdfunding achtig.
beantwoord 26 mar, 2014 door patrick (530 punten)
Dat is zeker een leuk model. De Nederlandse startup LiveOnDemand werkt volgens dat principe. Alleen is het wel complex als het om toernee's gaat. Die worden en ruim vantevoren gepland en moeten op elkaar aansluiten e.d. Er zit een organisatorische ingewikkeldheid in ;-)
+3 stemmen
Andere openingstijden, nog vaker de zaal gebruiken. De abonnees van Paradiso mogen vooraf aangeven wie ze nog graag op incourante tijden (bv overdag) zouden willen zien optreden. En dan mogen ze hun vrienden uitnodigen. In de middag bij de sound checken al aanwezig zijn. Als voorbeeld zie je nu bij het Pathe Unlimited dat de abonnees juist op incourante tijden naar de bioscoop gaan (dus niet op de drukke zaterdag avond, maar op maandag avond of net uit het werk)
beantwoord 26 mar, 2014 door robert68 (680 punten)
0 stemmen
Een met compleet programma in 1 pagina mis ik op de website, eventueel met scrollen.
beantwoord 26 mar, 2014 door daan-reestman (140 punten)
+1 stem

Ik mocht in 2009 in Brussel tijdens MuziekDigitaal luisteren naar hoe de Ancienne Belgique (AB) het aanpakt. Ik mag hopen dat het verhaal niet helemaal nieuw is voor de mensen van Paradiso :-)

AB heeft ook een regiofunctie

Als in: er spelen (net als in Paradiso) veel bands in de AB die niet elders in het land spelen. Er komt dus veel publiek van buiten naar de stad toe voor het concert. Daarom hebben ze veel aandacht gegeven aan de mobiliteit van de concertgangers, en faciliteren ze onder andere carpooling. Dat ziet er nu alweer een beetje anders uit dan toen, maar helpt erg om de concertgangers ook onderling te verbinden en op die manier indirect te bouwen aan de goodwill van fans voor zowel de band als het podium

AB heeft een huiskamer

En in die huiskamer gebeuren additionele dingen die niet in de kern van AB thuis horen, maar wel weer bijdragen aan de beleving en de loyaliteit van fans. Wat er in de huiskamer gebeurt, is in veel gevallen ook online te ervaren/terug te kijken.\

ABtv

In andere reacties wordt het ook al genoemd: doe iets met de Fabchannel-studio! Concerten terug kunnen kijken, of live kunnen streamen is nog steeds interessant, helemaal bij artiesten waar meer publiek op af komt dan er in de zaal past. Het is met betrekking to rechten niet eenvoudig om te regelen, maar al was het maar één nummer per show dat na afloop nog een jaar online mag staan is al een fantastische 'social object' voor de fans om online verder over te praten.

 

beantwoord 27 mar, 2014 door lykle (580 punten)
+1 stem
Optredens van populaire artiesten in Paradiso zijn vaak razendsnel uitverkocht. De echte fans vissen vaak achter het net, en kaarten worden vervolgens voor veel geld doorverkocht. Iedereen baalt eigenlijk van dit model, behalve de zwarthandelaren natuurlijk.

De oplossing is om kaarten via de Paradiso-site bij afslag te verkopen. De eerste week dat de kaartverkoop van start gaat kost een kaart €100,- De volgende week nog maar 90,-, de week daarop 80,- enzovoort,  totdat de kaarten op zijn. Dit kun je heel helder en duidelijk vooraf communiceren.

Mensen die echt graag een artiest willen zien zijn bereid daarvoor te betalen, de casual liefhebber zal wat langer wachten met zijn aanschaf van tickets.

Op die manier haal je de maximale opbrengst uit je kaartverkoop, kunnen de echte fans altijd een kaartje kopen, en zijn zowel de band als Paradiso de winnaars. Doordat bands op deze manier ook extra profiteren kunnen ook grotere artiesten toch in Paradiso blijven optreden.
beantwoord 27 mar, 2014 door kwinkelaar (180 punten)
+2 stemmen
De bezoeker van Paradiso wil extreem relevante content: Wanneer spelen mijn favoriete artiesten of bands in Paradiso en zijn er concerttips op basis van mijn muziekinteresse? Voor deze informatie wil de 'consument' niet al te veel moeite hoeven doen. Dus de meest logische oplossing zou zijn: De huidige website omzetten naar een interactief platform. Alle service dus via één kanaal.

- Een eigen interactief platform (de website van Paradiso dus, want Facebook is riskant, wanneer dit sociale medium in populariteit daalt, ben je je bereik ook meteen kwijt, dit gebeurt vaak met social media). Waar de bezoeker meteen naar kijkt is de hoofdwebsite. Dus dat is het belangrijkste kanaal om mensen aan te spreken.

- Via dit interactieve platform kunnen mensen dus hun concertbezoeken bijhouden en op de hoogte gehouden worden op basis van hun persoonlijke interesse. Misschien is er een mogelijkheid om een recommendationsysteem te creëren zoals Last.fm, of om je platform te linken aan Last.fm) of via Spotify 'Genre' lijstjes te maken en te plaatsen op de website.

- Doe vervolgens iets met oude content (video's, foto's en recensies) (+ meestal gratis) en verwerk het in nieuwe content om mensen aan te spreken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een concert in het verleden van Moss te linken in aan het komende concert van Moss op 11 mei. (Maak de website informatief interessanter voor de bezoeker / Infotainment dus).  

- Op je eigen interactieve platform heb je de mogelijkheid om belangrijke data te genereren. Hoeveel mensen zijn geïnteresseerd in alternatieve muziek en hoeveel in hip hop? Hoe kan ik mijn programmering hierop aanpassen om aan de juiste vraag te voldoen?

- De mens is visueel ingesteld, zorg dat je interactieve platform visueel aantrekkelijk is. Foto's en video's (Linken naar Youtube en Instragram is hier bijvoorbeeld uitermate geschikt voor)

- Via het platform kunnen de programmeurs ook hun verhaal doen. (Welke muziek luisteren zij op dit moment, het laatste concert dat ze zelf hebben gezien etc. etc.) + Spotifyprofielen van de programmeurs vermelden.  

- Maak de Paradiso app ook interactief en link deze aan de website. Mensen kunnen tijdens en na het concert hun mening en foto's droppen. Op de website/app kun je dan per concert er een heel mooi overzicht van maken. (Men hoeft dan niet meer via Twitter en via Facebook te gaan zoeken naar foto's en meningen)

- Ga niet investeren in een (nieuw) social media netwerk, als het grootste bereik via je eigen website is!
beantwoord 28 mar, 2014 door suzanne (180 punten)
Top, mooie bijdrage!
0 stemmen
Kunnen bezoekers van een concert dat hele concert weer eens terug kijken? Ofwel, geen tweede scherm, maar tweede kans om het concert war je al was en zag nog eens te zien.
beantwoord 1 apr, 2014 door janvds55 (750 punten)
Bij Paradiso staat de hele studio van Fabchannel er nog. Dus zou kleine moeite moeten zijn ;-) Nou ja, behalve de rechten dan.
Hup! Geef Paradiso een enorme schop tegen de ballen die even heel erg pijn doet!! Dan heb je de aandacht:

Ongelooflijk dat dat zo is en er dus een echte, hele studio is die niet wordt gebruikt. En dan deze vraag stellen?! Kom op zeg. Iedere band die in Paradiso optreedt, verplicht zich tot registratie en openbaarmaking. De meeste wíllen er optreden. Paradiso kan met recht beweren het belang van de fans te behartigen.

Onmiddelijk de stroom op die studio, en draaien maar! (geld komt ongetwijfeld ook)
...