Wat wordt eigenlijk gevraagd?
1. Die voorgestelde dienst of service moet voor de doelgroep (de recreatieve toerschaatser en inline-skater) zoveel waarde bieden dat een lidmaatschap van de KNSB een logische stap is.
2. voor schaatsers én skaters.
Mijn conclusie is dan dat het vooral om de wervende kracht moet gaan. Wát trekt mensen? Wat is zó interessant om energie in te steken en lid te worden van iets?
Bestaat er bijvoorbeeld een schaats- en skate-beurs? Een evenement, dus. De antwoorden die ik zie, zijn vooral gericht op schaatsers en minder op de vrije rijder, de toevallige sporter. Ik zie dan bv de skaters die met mooi weer over het asfalt zoeven, over de keitjes stuiteren en wellicht een toertocht zoeken. Maar die besluiten dat te gaan doen omdat voor de zondagmiddag mooi weer wordt voorspeld. Die dus (anderen zijn via oa clubs te vinden. Die bedoelt KNSB vlg mij niet).
In principe kun je het evenement ook een concert laten zijn, of een serie lezingen. De kans is echter groot dat je teveel mensen trekt die vooral op het lokkertje afkomen en niet, ook niet zijdelings, zijn geïnteresseerd in schaats of skate. Het evenement moet dus wel in het verlengde liggen. Belangrijk lijkt me dat het evenement kracht uit zichzelf heeft en niet wordt getrokken door KNSB. De vraag is juist náár KNSB te verleiden.
Zo'n evenement kan de vorm aannemen van een (vak/sport)beurs. Maar ook een spectaculaire skate-zesdaagse. Mooie voorbeelden zijn te vinden in de 'loop'sector: dam tot dam, city pier city, marathons, tijdschriften, clinics. De hele rataplan waarbij lage instapdrempels bij de evenementen de sleutel zijn (denk ik).