settingsLogin | Registersettings
FMT Workforce - Innovation on demand
Show Menu

Ministerie OCW: Wat kunnen erfgoedinstellingen als musea en archieven van startups leren?

+6 stemmen

Veel van de hedendaagse innovatie komt van internet-startups. Jonge bedrijven met vaak nieuwe manieren van werken en ondernemen. Het netwerk Digitaal Erfgoed vraagt zich af wat erfgoed-instellingen zoals musea en archieven kunnen leren van succesvolle en innovatieve internet-startups.

Vraag:

Wat zijn de kenmerken van succesvolle en innovatieve internetstartups waar gevestigde erfgoedinstellingen van kunnen leren? En hoe zouden die kenmerken geïmplementeerd kunnen worden?

Antwoord

Beschrijf per antwoord één kenmerk van een internetstartup waar een erfgoed-instelling van kan leren. En geef aan hoe implementatie zou kunnen plaatsvinden.

Criteria

We willen in de 30 dagen dat deze vraag openstaat minimaal 15 kenmerken verzamelen. Dan wordt de 500 euro uitgekeerd en naar rato over deelnemers verdeeld. Wie actiever is of door anderen meer gewaardeerd wordt, ontvangt relatief meer. 

Meer info

Kenniscentrum Digitaal Erfgoed

PS

Geef per antwoord slechts één idee zodat mensen per idee kunnen stemmen en reageren. En doe dat allemaal, want ook die bijdragen worden beloond! Lees HIER meer over FMT Workforce.

 

 

gevraagd 21 mar, 2014 in Brainstorm door fmt (1,260 punten)
bewerkt 24 mar, 2014 door erwblo

24 Antwoorden

+3 stemmen
 
Beste antwoord

Think Hackathons

Erfgoed-instellingen, musea en archieven kunnen er nog achterkomen waar hun mogelijkheden voor nieuwe 'producten' of 'diensten' verscholen liggen, of waar - tussen de stoffige indruk die velen van de instellingen hebben - potentie voor innovativiteit op de loer ligt door de 'Hackathon'-aanpak te hanteren.

Veel startups of nieuwe producten/diensten ontstaan tegenwoordig in korte hevige werksessies van enkele dagen. Uitgevoerd in parallel door vele enthousiastelingen: hackathons in de programmeer-industrie.

Deze werksessies worden veelal uitgevoerd door enthousiaste, performance gedreven, ervaren, specialisten of hobieïsten die binnen een tijdspanne van 24, 48 of 72 uur - in compentitie verband - ideeën uitwerken tot diensten of eind-producten. Mensen met de juiste achtergrondkennis, soms zonder werk - die voor de lol of voor hun CV wel een paar dagen van hun tijd willen steken in het uitwerken van ideeën of vraagstellingen - of daar interactief naar op zoek willen gaan.

Door het competitie-effect door meer dan 1 groep aan het werk te zetten (soms komen er 100den individuën of koppels op hackathons af) komt er altijd wat zinnigs van de band rollen (zie ook hoe deze site werkt). Het voordeel van een 'hackathon' is dat het niet bij een idee blijft, maar dat het daadwerkelijk als bijna-afgeleverd product of dienst achtergelaten kan worden.

Sluit de enthousiastelingen op in een kamer (..of in een mooi museum). Laat om de halve dag een pizza courier komen met wat pizza's. Verzorg de koffie en red bull om door te kunnen trekken (geen 9-5 mentaliteit die 2 dagen..). 

beantwoord 25 mar, 2014 door lennard (2,270 punten)
geselecteerd 20 mei, 2014 door fmt
Vraagje, Lennard, soms denk ik weleens, zou er bij de programmeurs niet een moment van Hackathon moeheid komen? Zoiets van: willen ze weer dat we komen opdraven? Of blijft het leuk?
Het lijkt sterk op proto-typing wat je voorstelt. Zet een multi-disciplinaire groep bij elkaar en zorg dat je in een zeer beperkte tijd tot uitgewerkte ideeën komt. En voer ze desnoods ook in die beperkte tijd uit. Niets is onmogelijk. Teveel tijd er voor nemen werkt vaak averechts.
+12 stemmen
'Release early, release often' is een bekend adagium van startups. Maak een zogenoemd 'minimal viable product', een minimale versie van een product, en ga zo snel als mogelijk uitvinden hoe het publiek reageert. Kijk of er behoefte is aan een product, pas het aan op basis van reacties en ontwikkel door. Probeer niet een af product te ontwikkelen en bedenken en dan pas live te gaan, maar ga publiek in een vroegere fase en beweeg mee met de reacties. Maak een levend product.

Deze strategie gaat vanzelfsprekend alleen maar werken als er ook een bruikbaar / interactief feedback mechanisme is. Hetzij passief (zelf meten van relevante kpi's), hetzij actief (via directe interactie met de 'gebruiker'). Hiervoor zijn dan de juiste technische middelen nodig.
beantwoord 21 mar, 2014 door erwblo (5,690 punten)
bewerkt 26 mar, 2014 door patrick
Uit eigen ervaring en na veel moeite en geld kan ik melden dat dit inderdaad extreem belangrijk is. Ga nooit voor je klanten denken. Bepaal een minimaal product en ga er vanuit dat je dat product gaat evolueren op basis van wat je 'uit de markt' leert.

Ik wist het altijd al. Ik was eigenwijs. En dat kostte me veel geld en veel tijd :P
;-) Ik heb recent weer meer mensen gesproken met dat euvel Patrick. En het is eigenlijk ook logisch, we weten toch wat mensen moeten willen ;-)
+4 stemmen
Er is een groep startups die hun blogs heel goed inzet voor marketing en / of branding. Een voorbeeld daarvan is Buffer. Buffer is een tool waarmee je tweets en andere social media berichten kunt schedulen Je kunt een serie berichten klaarzetten die vervolgens op vooraf bepaalde tijdstippen worden gepubliceerd.
Het blog van Buffer wordt gebruikt om het bedrijf te positioneren als autoriteit. 'A blog about productivity, life hacks, writing, user experience, customer happiness and business.' Buffer laat zien niet alleen een goede webdienst te kunnen bouwen, maar ook zeer kundig op het onderwerp te zijn.
Erfgoedinstellingen zouden met het delen van meer van hun kennis en kunde hetzelfde kunnen doen. Laat niet alleen de collecties zien, toon ook de deskundigheid.
beantwoord 21 mar, 2014 door leonieke (1,650 punten)
+6 stemmen
Sommige startups - Blendle is een goed voorbeeld - hebben een hele slimme introductie-strategie. Lang voor de introductie vertellen ze al wat ze gaan maken en kunnen mensen zich op de wachtlijst laten zetten. Als de dienst 'af' is, krijgen de wachtenden (plus enkele geselecteerde opinieleiders) hun uitnodiging voor de 'private beta fase'. Zo krijg je snel en goedkoop de 'buzz' op gang. In een volgend stadium geef je de wachtenden naast hun eigen uitnodiging ook nog een paar uitnodigingen om anderen een plezier mee te doen; dit versterkt de buzz nog.

Dit lijkt me een startup-trucje dat musea makkelijk kunnen overnemen. Creëer (tijdelijk) exclusiviteit en daardoor betrokkenheid.
beantwoord 23 mar, 2014 door ronaldmulder (910 punten)
Goed idee! Werkt inderdaad super bij veel apps e.d.
Goed idee maar ik zit wel te denken welke exclusiviteit mogelijk is.
Misschien dat een bepaald aantal mensen als eerste een nieuwe collectie kan zien.
Ik zit wel te denken welke exclusiviteit mogelijk is.
Misschien dat een bepaald aantal mensen als eerste een nieuwe collectie kan zien.
+1 stem
Ook in andere antwoorden bij andere vraag terug te vinden, maar zorg voor de juiste eerste gebruikers. Of het nu om een nieuw project of nieuwe tentoonstelling of nieuwe collectie gaat, betrek smaakmakers / influencers er vroeg bij. Want de juiste mensen trekken andere grote groepen aan. Mensen die daar weer bij willen horen. Die eerste gebruikers met invloed geven extra kwaliteit waar anderen bij willen horen. Zo zorgde vraag en antwoord platform Quora er voor dat toppers van bedrijven als Amazon en Twitter zelf antwoorden op vragen gaven. In het gezelschap van die mensen willen anderen graag gezien worden en die gaan dan ook meer hun best doen.

Oftewel: betrek smaakmakers in een vroege fase en laat ze ambassadeur voor je activiteiten zijn.
beantwoord 23 mar, 2014 door erwblo (5,690 punten)
In veel visies van cultuur- en erfgoedinstellingen staat 'draagvlak' of 'contact met de buurt' centraal, dat dek je met deze aanpak ook direct!
+3 stemmen
Differentieer je aanbod om verschillende groepen in je publiek op maat te kunnen bedienen en geef je publiek daar ook iets persoonlijks voor terug. Bv: Het VIP-abonnement geeft altijd gratis toegang, gereserveerde plekken bij evenementen, jaarlijks een reproductie naar keuze; Een gezinsabonnement betekent altijd als eerste op de hoogte van en voorrang bij kinderactiviteiten; een Kennis-abonnement geeft de intellectuele liefhebber jaarlijks een 'backstage'-rondleiding, speciale aanbiedingen bij lezingen en publicaties, etc.
beantwoord 24 mar, 2014 door eef (220 punten)
bewerkt 24 mar, 2014 door eef
Paradiso - andere vraag, maar toch goed als voorbeeld erbij ;-) - financierde een documentaire door een aantal VIP-kaarten van 1500 euro te verkopen. Die mensen mochten bij alle concerten naar binnen. Een vriend van me had er een en was er super blij mee en het was een mooie inkomstenstroom. Zoiets kan zeker ook bij musea werken, lijkt. Altijd bij de opening, meet and greet met kunstenaars e.d.
+1 stem
Veel start-ups komen met vernieuwende ideëen voor reeds lang bestaande producten. Zo heb je de Trein-app die op een slimme manier inspeelt op de forens van nu (dmv van beschikbare NS-data), Flitsmeister die insprong op het illegaal worden van radardetectors in auto's (en de kracht van the crowd gebruikt om actueel en correct te zijn) en bijvoorbeeld Blendle (en andere intiatieven) die een nieuw leven in de krantenwereld inblazen.

Wat je dus van een start-up zou kunnen leren, is de frisse blik van de 'nieuwe' generatie en de toepassing van moderne technieken op (lang) bestaande content (middels een invalshoek die nog niet eerder, of nog niet eerder zo goed, gedaan is).
beantwoord 25 mar, 2014 door boezeman (620 punten)
Veel nieuwe ideeen kunnen ook gerealiseerd worden doordat het in de wereld van de techniek genagbaar is om met api's te werken waardoor mensen met andermans spul aan de gang kan. Zal dat ook nog even als apart antwoord plaatsen!
+3 stemmen
Bij een groot aantal startups zijn "de klanten" niet slechts afnemers/ontvangers van een product ("bezoekers") maar helpen ze ook mee het "product" te maken of vorm te geven. Zo zie je bijvoorbeeld in de gaming wereld steeds meerdat de ontwikkelaars een bepaald basisproduct neerzetten dat de spelers zelf kunnen aanpassen en uitbreiden. De spelers zijn dus niet slechts afnemers van een product maar ze worden als het ware eigenlijk medeontwikkelaar van een game. ook musea en archieven kunnen de (mogelijke) bezoekers veel meer deel uit laten maken van de collectie in een museum (en het bezoek aan een museum).

Zo zouden kundige geïnteresseerden kunnen helpen bij het classificeren en beschrijven van archief- en museumstukken. Door een digitaal platform aan te bieden zouden heel veel mensen kunnen helpen bij het beschrijven van museumstukken of archiefdocumenten.

Ook zouden ze kunnen helpen dat de collectie van het museum beter op wikipedia wordt gepresenteerd. Zo kan je denken aan een 'wikipedian in residence' die helpt bij het leren omgaan met wikipedia (hoe richt je jouw bedrijfsprocessen zo in dat de informatie ook via dat kanaal beschikbaar wordt gemaakt en verspreid?) of aan een edit-a-thon waarbij met een groep mensen gezamenlijk bepaalde onderwerpen op wikipedia worden gevuld. Het zou goed zijn als mensen zichzelf kunnen beschouwen niet als slechts een bezoeker van een museum, maar meer als ambassadeur van het museum.
beantwoord 25 mar, 2014 door ecritures (230 punten)
Goed idee! +1 ;-)
En al is het maar een kleine club die daadwerkelijk meedoet, de toegevoegde waarde kan groot zijn.
Van consument naar mede ontwikkelaar creëert betrokkenheid die zich bijna altijd uitbetaald. Dus een goed idee en belangrijk uitgangspunt welke op verschillende manieren vorm gegeven kan worden, on- en offline.
+2 stemmen
Het klopt dat Startups opereren vanuit de visie, build, measure, learn. Met andere woorden, alles wat je doet test je op een snelle manier door dat aan je potentiele klanten te vragen of te testen. Deze methode is vooral handig omdat Startups geen grote budetten en veel onderzoekstijd hebben, ze beginnen dan ook met een visie, die ze in kleine stapjes uitrollen en testen. Zodat ze op een hele flexibele manier, snel het juiste customersegment kunnen vinden, hun product daar perfect op laten aansluiten en daarop optimaliseren. Hoe je dat doet? Door opzoek te gaan naar die kleine groep voor jouw juiste klant en het te vragen. Musea en archiven hebben een heel breed aanbod, en een bestaande functie.  Ik kan me voorstellen dat sommige onderdelen van musea en archieven ook verschillende groepen mensen zouden kunnen aanspreken.  Het is denk ik de kunst om juist die verschillende segmenten te vinden en dat deel van de collectie op dat segment te optimaliseren in hun eigen taal en toegankelijkheid. Het Rijksmuseum is daar al een goed voorbeeld van, digitaal toegang tot stukken voor creatieven, een 'school' en rondleidingen voor diverse interesse groepen. Welke kleinere groepen 'customers' zijn geinteresserd in welke stukken van het totaal aan collectie en archief en hoe kun je dit segment het beste bedienen, wat willen ze en kunnen ze er mee doen. Dat lijkt me een heel prachtig stuk 'lean customer development' !
beantwoord 25 mar, 2014 door wilgengebroed (320 punten)
Mooie toevoeging!
Eens, zou mooi zijn!
+3 stemmen

De teamgeest en organisatiecultuur van startups (die vaak radicaal anders is dan bij gevestigde organisaties). Een startup begint samen rond een tafel, met korte communicatielijnen, veel overleg maar weinig vergaderen, collega’s die ook vrienden zijn, leiderschap zonder uitgebreide managementstructuren… Door deze manier van werken worden veel van de andere genoemde kenmerken mogelijk: snel produceren, veel communiceren met het publiek. Erfgoedinstellingen zijn vaak sterk hiërarchisch en traditioneel georganiseerd, met een vergadercultuur en duidelijke procedures. Een simpele blogpost kost al 2 weken om te produceren. Als je als team uit je kantoortjes gaat en rond een tafel gaat zitten met mensen die elkaar succes gunnen, lukt hetzelfde binnen 2 uur.

Teamsgeest ontstaat niet zomaar en een organisatiecultuur veranderen is lastig, maar een stap in de goede richting kan zijn medewerkers te stimuleren vanuit het cafe van de instelling gaan werken (leggen ze ook direct contact met het publiek).

beantwoord 25 mar, 2014 door jaspervisser (270 punten)
Ik moet denken aan een verslaggever van Dichtbij die kantoor houdt / hield in een kroeg in Woerden. Ga zitten waar het gesprek gevoerd wordt!
Hier zit nog een verdienmodel in ook: verhuur het statige pand of de mooie locatie aan een Raad van Bestuur of chique netwerkclub en huur voor een fractie een plekje in een verzamelgebouw of incubator (of kroeg).
Da's een goeie! ;-)
0 stemmen
Veel startups bouwen diensten bovenop die van anderen. Dankzij zogenoemde API's is het mogelijk onder voorwaarden van andermans dienst of data gebruik te maken en er zelf een product of bedrijf op te bouwen. Zo zijn er bijvoorbeeld diensten die dankzij de Twitter-api sentiment-analyse van tweets over merken doen. Twitter is mede groot geworden door het open stellen voor derden.

Daar kun je ook van alles op afdingen - het maakt je afhankelijk -, maar als erfgoedinstelling zou ik zeggen: ga niet bovenop je inhoud zitten, maak wat je hebt digitaal beschikbaar en geef developers en andere creatieven de mogelijkheid om jouw inhoud te gebruiken. Dat levert creatieve nieuwe toepassingen op, nieuwe publieken op, etcetera.

Het vergroot het gebruik van je collectie en vergroot je publiek.

Gebeurt al wel op plekken, zoals bij het Rijksmuseum, maar dat kan nog veel meer!
beantwoord 26 mar, 2014 door erwblo (5,690 punten)
+1 stem

Veel startups crowdfunden hun ideeen (producten). Dan weet je ook direct of er animo is voor het product.

Er bestaan inmiddels ook voldoende white-label crowdfunding platforms waarmee een speciaal voor deze branche bedoeld platform kan worden gestart. Bijvoorbeeld: http://www.towema.com/

uit wikipedia: "Crowdfunding gaat in principe als volgt: Een ondernemer wil een project starten, maar heeft onvoldoende startkapitaal. Om dit kapitaal te verwerven biedt hij of zij het project aan op een platform op Interneten vermeldt het benodigde bedrag erbij. Op deze manier kan iedereen via deze website investeren in het project. Het idee erachter is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het project volledig financieren. Dit in tegenstelling tot bankkredieten en grootinvesteerders zoals business angels, waarbij er sprake is van slechts één of enkele investeerders die een groot bedrag inbrengen. Deze kleine investeerders noemt men the crowd het Engelse woord voor de mensenmassa."

beantwoord 26 mar, 2014 door patrick (530 punten)
Zou mooi zijn als er ook zo'n platform zou opstaan dat iDeal ondersteunde. Want dat blijft in NL taalgebied belangrijk.
https://www.voordekunst.nl en deze site heeft iDeal betaling.
Klopt, de NL crowdfunders wel natuurlijk, maar de whitelabel achtige opties, zoals door Patrick genoemd niet.
Zou voordekunst niet in kunnen zijn voor uitbreiding naar voorheterfgoed?
Dat denk ik zeker, zo is de 1%club ook al aan het verbreden. Daar kan nu met projecten worden meegedaan die de wereld beter maken. Daar moet de erfgoedsector toch invallen!
+1 stem
Ik zou van een object van een tentoonstelling een 3D kopie thuis willen printen. Op de site van Digitale Erfgoed kwam ik nog geen projecten tegen die iets met 3D doen. Zo zou je ook op meerdere plekken tegerlijkertijd het erfgoed kunnen laten zien. Of misschien zelfs door borduren dmv 3D. Mensen zelf het object uit het verleden verder laten ontwikkelen en dat later als 3D weer "uitprinten".
beantwoord 26 mar, 2014 door robert68 (680 punten)
Pracht idee!
Het Arts Institute in Chicago doet prachtig werk op dit gebied, bijvoorbeeld met deze collectie (ook uit ander instellingen) van 3D objecten uit museale collecties. Behalve 'leuk voor thuis' ook geweldig in onderwijs: http://www.thingiverse.com/ArtInstituteChicago/collections/museum-love-in-3d
+1 stem
Tsja, wat er in de andere antwoorden wordt aangedragen is geen onzin. Maar ik vind de vraag onmogelijk om te beantwoorden, omdat de vraag te algemeen gesteld is.

Het kenmerk van een goede sartup is focus en vereenvoudiging. Als een malloot al je energie op één ding richten, en net zo lang werken, knutselen, zweten en aanpassen totdat het wat wordt. Of niet.

Een startup is innovatief en anders omdat ze een heel specifiek doel nastreeft en alle beschikbare kennis en energie toepast op die ene vraagstelling en in dat proces keuzes maakt die een reguliere organisatie niet zou maken (want dan zou je meer van hetzelfde creëeren).

De enige mogelijke algemeenheid die ik in antwoord op deze vraag kan bedenken is:"creëer klantwaarde. Doe het niet alleen voor jezelf, maar altijd ook voor een publiek en meet de resultaten af aan hoe waardevol je oplossingen gevonden worden door het publiek."
beantwoord 27 mar, 2014 door lykle (580 punten)
Ook al is de vraag algemeen gesteld, zitten en concrete elementen in de antwoorden waarmee organisaties volgens mij veel mee kunnen. Aan het einde van de periode gaan we het horen van de instanties :) Of wellicht eerder, hier.
Lykle heeft misschien wel een punt, maar geeft toch ook al een interessant antwoord. Als het er om gaat 'malloten' vol voor een idee te laten gaan, wat zouden erfoedinstellingen dan kunnen doen om die malloten aan te trekken dan wel ruimte te geven binnen de eigen organisatie?
'Malloten' zijn in dit geval in mijn ogen mensen met passie. Die passie wil je de ruimte geven, en omarmen door die zaken die eromheen plaats moeten vinden efficient en slim te organiseren, zodat de malloten er gen last van hebben, maar er wel ruimte is om te kruisbestuiven.

De basis hiervoor bestaat uit waardering en respects voor ieders kunde en gekte, en de gezamelijk gevoerde dialoog over hoe al die kundes en passies bij elkaar gebracht kunnen worden om waarde te creëeren.

Die dialoog is nooit klaar, moet altijd opnieuw aangewakkerd worden en vereist een stevige open, positieve grondhouding om alle ongemakkelijke momenten door te kunnen komen.
Inderdaad:
- Wie zijn de malloten met grote passie?
- Waar lopen ze warm voor?
- Waar willen ze tijd en energie in steken?
- Wat krijgen ze er voor terug?
+2 stemmen
Cre-eer gratis diensten/producten als in BETA release. En houdt dat heel lang zo. Geen betalingen, gewoon content delen. Digitaal. Het trekt veel mensen. Biedt ze bijna alles wat ze kunnen beleven of zien in een museum, maar dan digitaal.

Omdat het veel mensen trekt, zijn er altijd relatief veel mensen die meer willen beleven daarna - geïnspireerd raken, en in-real-person de instellingen willen bezoeken of benaderen. Give and Thou Shall Receive ;-)

Gmail is van 2004 t/m 2009 als BETA product neergezet. Het waarborgt niets, je bent dus relatief weinig verplicht, maar kunt toch creatief een weg proberen te vinden in hoe je meer mensen digitaal aansluit op wie je bent, en wat je wilt delen - in de vorm van een dienst/product (digitaal museum bijv.)
beantwoord 28 mar, 2014 door lennard (2,270 punten)
Heb je tips voor of voorbeelden van hoe kleine / weinig kapitaalkrachtige organisaties langdurig een gratis betaversie in de lucht kunnen houden?
Jazeker. Denk bijv. aan het aanstellen van een student-assistent uit de IT hoek. Ze kunnen relatief veel voor weinig, of voor studiepunten. Je kunt ook denken aan een student-stage traject (HBO/WO) waarbij in een half jaar of 9 maanden een dienst opgezet wordt in combinatie met afstudeer-doelstellingen. Ook studenten voor stages, kosten relatief weinig, of kunnen zelfs gesubsideerd worden.

Andere mogelijkheden zijn, zoals eerder voorgelegd: Bedenk een dienst/product en organiseer een hackathon. Daar komen veel goede techneuten op af (vaak tijdelijk zonder werk) die hun skills kunnen laten zien (voor CV purposes) - deze hackathons produceren producten of diensten binnen enkele dagen; echt waar. Door de directe focus en druk, en competitie kun je 100% halen uit wat er mogelijk is binnen een dag/ 2 dagen. Veel meer omgerekend naar 9-17u, omdat een hackathon 24/48/72 uren doorloopt - dan is de rek eruit. Planners, designers, programmeurs komen samen en weken in (eigen) teams aan iets. Het effect van de som der delen > het totaal. Het is 'in the zone' - kost niets - en levert vaak een 'af' product.
+1 stem
De meeste musea/archieven centraliseren de hele boel op 1 plek.

Dat was vooralsnog toereikend, alleen je moet dan wel de klant overtuigen om naar die plek te komen.

 

Kenmerk van huidige innovatieve startups op dit moment is dat decentralisatie natturlijk een hot-item is.

Pas dat nu eens goed toe ipv een "reizende" deel van de collectie.

 

Denk aan identieke "kleinere" musea in elke provincie waar je bv. met 3D kopieen of Google Glass de collectie kunt bekijken naar de klant zijn/haar behoefte.
beantwoord 28 mar, 2014 door mafti23 (390 punten)
Digitaliseren geeft de mogelijkheid tot dupliceren. Lokale musea met de mooiste kunst uit de hele wereld!
0 stemmen
Welk probleem los je op? Dat is de eerste vraag die zo ongeveer iedere startup moet kunnen beantwoorden. Je zou het in dit geval ook anders kunnen fomuleren: aan welke behoefte voldoe je? Dat kan alleen als je je publiek heel goed kent. Oftewel: wat erfgoed-instellingen van startups kunnen leren is dat ze zo dicht mogelijk op de huid van de bezoeker moeten kruipen om zo goed mogelijk aan te sluiten bij wensen en behoeften van het publiek.
beantwoord 30 mar, 2014 door erwblo (5,690 punten)
+1 stem
als museum, archief of erfgoedinstelling moet je daar zijn waar je publiek is. Niet wachten tot ze naar jou komen maar op onverwachte plekken je publiek met je collectie, museum, diensten "confronteren"
beantwoord 2 apr, 2014 door tvm (350 punten)
0 stemmen
Geld op halen bij investeerders voor tentoonstellingen, nadat geld is terugverdiend rendement in kunst.
beantwoord 7 apr, 2014 door edalkema (450 punten)
0 stemmen
Prototype : Fake before you make.
beantwoord 7 apr, 2014 door edalkema (450 punten)
+1 stem

Premium content
Veel startups hebben een  verdienmodel in het verkopen van extra content of goederen (bijvoorbeeld apps). Naar het museum gaan kost niets, maar als je premium wil dan moet je wel betalen. Dit zorgt er ook voor dat iedere tentoonstelling tenminste 1 "hoogtepunt" moet hebben. 

beantwoord 7 apr, 2014 door jvrijn (1,160 punten)
0 stemmen

De bezoeker betaalt niets
Sommige startups hebben een businessmodel waarbij de gebruiker helemaal niets hoeft te betalen. Sponsoring / adverteren direct naar de gebruikers is dan de manier waarop geld gegenereerd wordt. Dit is ook direct een stimulans om gesegmenteerd (voor specifieke groepen) content aan te bieden. 

beantwoord 7 apr, 2014 door jvrijn (1,160 punten)
Vaak willen die adverteerders of sponsors dan nog iets van de bezoeker. In dat geval is het de vraag of de bezoeker dat wel wil. Maar je ziet hier in Zoetermeer, waar ik woon, dat rotonde's (die dingen waar je omheen moet rijden) zijn geadopteerd door sponsoren. Bij grote muziekhallen zie je dat ook. Vind het zelf ongewenst.
+1 stem
Open data inzetten voor promotie en betrokkenheid. Zo gaf het archief in Amsterdam toegang tot de database voor Appsterdam zodat app-makers gebruik konden maken van deze schat aan informatie. Ook het ontsluiten van collecties kan bijdragen aan betrokkenheid publiek.
beantwoord 27 apr, 2014 door marjaruigrok (230 punten)
Marja, als het dan toch D66-GL-VVD wordt idd meer open data! Voor!
0 stemmen
Investeer in technologie: zorg dat jij de voorloper wordt van digital archivism!

Van de oprichter van EyeEm, foto app uit Berlijn, heb ik geleerd hoe belangrijk de ontwikkeling van technologie betreft data is. Door steeds beter geautomatiseerde herkenning van foto's te gebruiken, kunnen zij gemakkelijker hun klanten bedienen. Heb je een foto van de zonsondergang in Rio nodig? Hoeveel mensen moeten op de foto? Alleen de zee of juist de stad? Die recognition technologie, daar bouwen ze nu aan, en dat wordt een sterk verdienmodel, denk nieuwe stockfoto's.

De hoeveelheid aan data en beeld dat erfgoedinstellingen hebben, kan veel efficiënter worden gebruikt. Wat wil de gebruiker? Of het nou om een geschiedenis documentaire van Discovery gaat of een geschiedenis docent, door te investeren in het archief zo toegankelijk mogelijk te maken voor gebruikers, wordt de potentie geoptimaliseerd. Vervolgens verdien je geld aan degene die het hebben, en test je jouw technologie bij de anderen.

Hoe die investering in technologie te implementeren? Door zelf een startup te beginnen. Want dan ga je pas echt denken als een startup. En dan bouwen! Investeringen zoeken! Testen! En vergeet niet een verdienmodel te bedenken! Wat een voorloper zal je dan als ministerie zijn. :)
beantwoord 24 mei, 2014 door melissamarijnen (150 punten)
...