settingsLogin | Registersettings
FMT Workforce - Innovation on demand
Show Menu

Hoe kan de site Goed.is mensen actief betrekken die nu nog niet regelmatig publiceren?

+4 stemmen

Goed.is is een website die het goede wil vieren. Wat vind jij goed? Waar word je blij van? Waar ben je enthousiast over? Van groot tot klein, van persoonlijk tot politiek, van product tot passie, vul het in! “Goed.is is een site die veel leuke updates (nu 1 per dag maar liefst groeien naar 2-3 per dag) deelt als een snelle hap waar je blij van wordt met een zeker idealistisch tintje.”


Goed.is groeit bescheiden in bezoekers, maar het bereik is in de huidige fase geen reden om aan de site te gaan meewerken. Ook zijn de posts door de vorm, snack-size, niet direct aantrekkelijk voor bloggers om mee te doen.

Vraag:

Goed.is hoopt van de FMT Workforce suggesties en ideeen te krijgen voor de volgende vragen:

- Hoe kan Goed.is deelnemen aantrekkelijk maken voor mogelijke delers?

- Hoe boort Goed.is nieuwe bronnen aan, hoe en waar vindt Goed.is mensen die graag en regelmatig delen in hun vriendenkring en een latente behoefte hebben om dat ook voor de rest van de wereld te doen?

- Hoe maak je van die mensen ambassadeurs voor Goed.is?

Antwoord:
Geef per antwoord bij voorkeur één suggestie en verduidelijk die. Zodat anderen daarover het gesprek in kunnen gaan en stemmen per antwoord kunnen uitdelen. Maar geef zoveel antwoorden als je wil! De vraag staat in principe 14 dagen open!

gevraagd 1 jun, 2014 in Brainstorm door fmt (1,250 punten)

23 Antwoorden

+1 stem
 
Beste antwoord
De kern van een platform - of dat nu een blog is of twitter of google of de app store - is dat het vraag en aanbod faciliteert. In jouw geval is de waardepropositie dus: een platform voor het delen en consumeren van 'goed nieuws'. Stap 2 is om een beeld te krijgen bij: wie zijn je delers en wie zijn je consumenten (let op: op een platform kan 1 persoon beide rollen vervullen) en hoe krijg je ze aan boord. En stap 3 is: hoe gaan we interactie op het platform (posten, commenten, delen, liken, etc) inrichten en stimuleren.

Om bij het begin te beginnen: ik vind het vertrekpunt nog wat mager en ik denk dat je daar verder in het proces last van hebt. Wat heb ik nu precies aan Goed.is? Hoe moet ik (als platformgebruiker) dit initiatief plaatsen? In die positionering zouden wat meer 'storytelling' technieken verwerkt kunnen worden. Waarom is Goed.is nodig? Welk probleem gaat Goed.is oplossen? Welke obstakels zijn er? Waarom is dit platform bij uitstek geschikt om die obstakels te overwinnen? Wat levert dat de gebruiker - zowel de deler als de consument - (en in jullie geval waarschijnlijk ook: de maatschappij) op? Dat gaat je helpen om een duidelijker beeld te krijgen van wie je gebruiker gaat zijn en waar je hem/haar gaat vinden. En dat gaat richting geven aan de redactie.

Ik denk dat in de draad al veel goede tips staan om de interactie makkelijker te maken, dus daar heb ik niet veel aan toe te voegen. Maar mijn inschatting is dat de techniek niet de kern van het probleem is. Ik denk dat het als concept nog veel scherper kan en moet. Mensen worden ambassadeur als ze de held kunnen zijn in een verhaal, of zich met die held identificeren. Aan jou om dat verhaal scherp neer te zetten.
beantwoord 9 jun, 2014 door ernesto (1,280 punten)
geselecteerd 9 jul, 2014 door fmt
Dank je wel voor je waardevolle feedback. En de 3 vragen heb ik me ook gesteld en beantwoord :)

Het uitgangspunt was om juist niet te veel in te vullen ook om het juist niet te "beladen" te maken. Ik wou het vooral insteken zoals froot en wtf en andere vergelijkbare succesvolle sites.

En zo goed.is niet af te bakenen, te preken of af te schrikken maar juist verbinden en inspireren om zo die groep mensen te bereiken die niet direct met dit soort maatschappelijke onderwerpen bezig zijn.

Het verschil tussen goed.is en de froots is natuurlijk dat zij met een vaste redactie werken en ik graag het wil doen met een grote diverse groep enthousiaste vrijwilligers.

Wat ik nu uit je antwoord lees is dat ik om dat te genereren meer missie / een scherper verhaal nodig hebt. En in het geval van goed.is het maatschappelijke aspect meer op de voorgrond moet durven zetten.
Lees ik dat zo goed?
Je treft het, want het toeval wil dat ik me enkele jaren gespecialiseerd heb op marketing van duurzaamheid :) En wat daar heel vaak door elkaar loopt is de maatschappelijke behoefte en de behoefte van de klant/gebruiker. De enige manier waarop het gaat werken is als beiden op elkaar afgestemd zijn.

De praktijk leert dat de meeste mensen niet makkelijk te activeren zijn op duurzaamheid zonder een "what's in it for them". Wat ik dus vooral bedoel is dat je na moet denken wat dat voor de gebruiker is. En dat het verhaal daarbij kan helpen.

Wat is zeg maar de emotionele transformatie die je wil dat ik onderga als gebruiker van goed.is? Je geeft al aan dat je niet belerend of beladen wilt zijn, maar eerder inspirerend en verbindend. Dat impliceert dat jouw gebruikers behoefte hebben om geïnspireerd en verbonden te worden (of om te inspireren en verbinden in het geval van de delers). Wat is dan een goed consumptiemoment voor mij om naar goed.is te gaan? Als ik naar het nieuws gekeken heb en daar depri van geworden ben? Als het maandagochtend is en ik tegen de week op kijk? En voor wat betreft de delers: wie willen zich profileren met inspireren en verbinden? (ken je &Samhoud toevallig?) wie zijn daar goed in?

Inspireren en verbinden zijn al snel holle begrippen, waar je heel veel kanten mee op kunt. Ben je inspirerend op zijn Nike's of verbindend op zijn Dance4Life's. Dat is een wereld van verschil. Ik denk dat het je helpt als je voor jezelf voorbeelden verzamelt wat daar wel en niet in valt. En dat je daar een rode draad in zoekt.
Je hebt gelijk inspireren en verbinden zijn natuurlijk holle begrippen. Daar kun je alle kanten mee op.

In een poging om het helderder te maken hierbij wat scenario's die we hadden toen we begonnen:

Scenario 1:
Linda, die niet per definitie is heeft met duurzaamheid, staat te wachten op de trein en heeft zin in wat leuks. Pakt haar mobiel en weet dat er op goed.is altijd wel wat is waar ze blij van wordt. Ze checkt een post of 1-2 en daarna gaat ze weer verder met andere dingen.

Scenario 2:
Linda zit in de trein en checkt haar facebook. Ze ziet soms via haar vrienden wat van goed.is voorbij komen en wordt er blij van: lekker menselijk en dichtbij.
Lange termijn:
Ze besluit na weer een goeie post goed.is in een opwelling te gaan volgen
Ze gaat posts van goed.is met haar vrienden delen omdat ze er blij van wordt.

Ik ga dus uit van heel lage engagement en dat de bezoeker 90% van de tijd slechts 1 post kijkt (statistieken laten dat op dit ogenblik ook zien). Er is geen loyaliteit naar goed.is. Geen gevoel voor community of er bij willen horen. Het staat ook niet in hun lijst van favorieten of bookmarks. Ze struikelen er over en zijn aangenaam verrast. Als ze er überhaupt over gaan kletsen zullen ze dit in 99% van de gevallen met hun vrienden doen, on- en offline.

Wat is het doel?
De posts op goed.is deel te laten van de mix van informatie die de mensen graag tot zich nemen. Door deel te zijn van de mix hopen we dat mensen iets verschuiven in hun gevoel (niet per definitie hun denken) over maatschappelijke thema’s. Dat het niet weegt en belemmerd maar juist vrij maakt. Van gesloten naar een luisterend oor. Dus heel anders dan http://upworthy.com of http://good.is en de standaard maatschappelijke organisatie die er veel moralistischer in zitten.

De delers zijn de mensen die nu op facebook en andere sociale media graag laten zien wat voor moois er is op deze wereld. Van klein naar groot. En een latente behoefte hebben om dat naar een grotere groep uit te dragen. Mensen die wel begaan zijn de morele en ethische standpunten maar dat in hun communicatie niet leidend laten zijn. Die al verbonden zijn met mensen zoals Linda en daar dicht bij staan. Die willen dat statiegeld blijft omdat ze begrijpen dat anders een puinhoop wordt. Die biologische melk kopen bij de AH omdat het beter voelt zonder dat verder te analyseren.

Niet de mensen die alles verantwoord kopen en/of werken binnen een branche die dat soort maatschappelijke punten onder de aandacht brengt. Dance4life is dus eigenlijk alweer een stap te maar zal zeker als onderwerp een keer voorbij komen op goed.is. Voldoe dus zelf ook niet aan het profiel :)


&samhoud kende ik vaag. Weer leuk om me even in te verdiepen en goed om te lezen hoe ze zich neerzetten. Visie / doel + middelen + state of mind. Die vorm zal ik ook gaan gebruiken voor het scherpere verhaal voor goed.is.
Ik volg je lijn van redeneren. Ik denk dat je nog een verdiepingsslag nodig hebt op: wat vindt Linda leuk? Anders gezegd, wat is de inhoudelijke signatuur (de vorm heb je al behoorlijk in beeld denk ik) van de content die je gaat bieden. Enkele jaren geleden knutselde ik een soort DNA-test voor bedrijven en merken in elkaar (hier te doen in 3 minuten: http://www.freekick.nu/p/innovatie-dna.html). Die kan je denk ik helpen om een paar criteria te kiezen waaraan je content inhoudelijk gezien moet voldoen.

Ik gok dat je uitkomt op 'geel-groen' dna, dan krijg je bijv sympathiek, enthousiast, toegankelijk als kenmerken waaraan een post zoveel mogelijk moet voldoen. En dan valt een klaagpost over armoede al snel af :)
Dank je wel Ernesto. Het antwoord was geel. Kan me herinneren dat ik ooit lang geleden dit ook een keer gedaan had maar dat was in een heel andere setting.

We zitten dus voor een groot gedeelte in de juiste hoek maar kan scherper zoals jij al aangaf. Ga het zeker scherper formuleren naar de mensen (naast mezelf) die nu posten.
+3 stemmen
Op de eerste plaats moet de drempel tot publiceren zo laag mogelijk zijn. De eenvoud van publiceren zoal via Facebook of Instagram is mijns inziens voorwaarde voor het betrekken van een nieuw publiek. Wortdpress is geen probleem voor wie weet dat hij of zij echt wil publiceren, maar te complex voor de rest.
beantwoord 1 jun, 2014 door erwblo (5,690 punten)
Je hebt helemaal gelijk Erwin. Heb dit ondanks dat ik er op verdacht was onderschat. Ik ging er in eerste instantie van uit dat ik bloggers zou trekken die dus wel een zekere ervaring hebben met online publiceren. De praktijk wijst uit dat ik juist mensen trek die hier geen ervaring mee hebben en dan is WP gewoon een moeilijke drempel.

Brengt wel weer extra ontwikkelkosten met zich mee. Weet jij misschien een service of platform die als een soort intermediair werkt?
Posterous bestaat niet meer, want opgekocht door Twitter, maar Posterous was publiceren 'for the rest of us'. Ik gebruikte het toen mijn vader ziek was en de familie op de hoogte wilde blijven van wel en wee zonder dat iedereen mijn zus hoefde te bellen. Ooms en tantes die op bezoek waren geweest, hoefden slechts een mailtje te sturen en dat mailtje werd een blog. Foto's attached? Posterous maakte er een slide show van. En iedereen kon naar de website maar kon alle posts ook per mail ontvangen. Dan was het een soort nieuwsbrief. Wat ik eigenlijk wil zeggen: onderschat de blijvende kracht van e-mail niet. Dat kan ook met Wordpress, bijvoorbeeld: http://www.hongkiat.com/blog/wordpress-post-by-mail/
Zal ik zeker niet doen :) Maar ook deze mogelijkheid bied ik (al is het wat verstopt) en die wordt eigenlijk alleen maar gebruikt door mensen die mij persoonlijk kennen.
Kijk eens naar de mogelijkheid om iets op WP te plaatsen. Met Gravity forms kun je bv een eenvoudig publicatieformulier maken.
Dank je Frank.
Eens met Frank, een simpel formuliertje zou misschien handig zijn voor je auteurs. Het succes van dit soort sites zit hem natuurlijk voor een groot deel in geweldige titels (upworthy etc.) dus dat vraagt wel wat editing en instructie denk ik.
Klopt. Helemaal mee eens. En dat is een kunst op zich. Dat is ook één van de redenen om aan te sluiten bij Content Collective. Kennis en ervaring komt daar samen en geeft dus de mogelijkheid hierin te groeien. Zowel individueel als collectief.
+5 stemmen

Door duidelijke vragen te stellen. Minder een open vraag als Goed.is ... Maar per week bijvoorbeeld een thema. 

  • Van deze muziek word ik vrolijk ...
  • Van deze foto word ik blij ...
  • Dit boek veranderde mijn leven

Wek met eenvoudige vragen waar eenvoudige antwoorden op mogelijk zijn. Dat geeft mensen richting en verlaagt daarmee de drempel. 

beantwoord 1 jun, 2014 door erwblo (5,690 punten)
Zeker ook een goed idee. Maar dit is met de huidige mankracht niet te realiseren maar zeker voor de toekomst een goed idee. Heb het hier ook op ingericht. Een url als http://goed.is/muziek genereert een eigen verzameling.
Zeker, gebundeld is dat mooi, maar daarmee mis je het uitnodigende, het sturende nog. Maar logisch dat mankracht een factor is!
+3 stemmen
Is het geen idee om eerst inhoud in het zonnetje te gaan plaatsen dat mensen elders al delen? Bijvoorbeeld zoek naar een mooi filmpje dat iemand via Facebook of Twitter deelt en embed dat op Goed.is. Vertel de delende persoon vervolgens dat zijn post de 'Best Goed' is en verwijs naar de prominente plek op de site waar dat staat.

Die persoon zal dat leuk vinden en een volgende keer een bericht wellicht de hashtag #goedis meegeven. Andere mensen zien die in populariteit groeiende hashtag, klikken er eens op en zullen de hashtag wellicht zelf ook gaan gebruiken. Beetje bij beetje groeit zo de naam, groeit zo bezoek en groeit zo het aantal bijdragen.

Samenvattend: ga eerst inhoud die al gedeeld wordt aggregeren en mooi presenteren. Mensen hoeven dan niet uit hun gewone ritme, maar leveren toch een bijdrage. En als die bijdrage meer aandacht oplevert, zijn ze geneigd vaker bij te dragen.
beantwoord 1 jun, 2014 door leonieke (1,650 punten)
Jij over dit soort mechanismen heb ik al vaak lopen mijmeren. Zou het natuurlijk geweldig vinden als de #goedis of #ditisgoed hashtag net zo gemeengoed werd als bijvoorbeeld #dtv :) We gebruiken het woord "goed" namelijk te pas en te onpas in onze taal.

Op ook technisch niveau stond het op de rit om ervoor te zorgen dat deze hashtag automatisch (met zekere curatie) bij goed.is zou binnenlopen. Niet zozeer als een individuele post maar wel binnen de verzameling / het overzicht. Het Storify principe.

Sluit ook aan op de suggestie van Erwin om het zo laagdrempelig mogelijk te maken. Slechts een hashtag plaatsen en je komt op de site. Budgetair is dit uiteindelijk gestrand maar staat nog steeds op mijn shortlist.

Techniek is natuurlijk secundair. Dit kun je ook handmatig doen. In de praktijk merk ik dat de meeste items die ik nu plaats op goed.is niet zozeer direct toe te schrijven zijn aan iemand in mijn netwerk die dat deelt. Ik haal mijn artikelen vooral uit mijn eigen lijstjes en rss feeds.

Maar wellicht moet ik mijn aandacht verleggen en juist voornamelijk gaan graven in mijn sociale media kanalen en dan persoonlijk verwijzen. Kijken of ik daar een goede workflow in kan vinden. Vraagt namelijk ook om een zekere alertheid. De post moet redelijk snel achter de tweet komen en niet dagen later. Dat vraagt voldoende flexibiliteit van mij (is liefdewerk, het brood moet ik op andere manieren verdienen) en van het redactieteam die mijn schrijfsels controleren op fouten (en dat is nodig).

En zou jij het dan voor de andere bloggers op goed.is als een verplichting stellen om deze nieuwe werkwijze te gebruiken?
Je zegt het op meerdere plekken: mankracht is een issue. Logisch. Maar maak van die zwakte je kracht of je regel. En maak ipv een dagblad een weekblad. Of naast je dagelijkse zaken je wekelijkse geaggregeerde en / of gecureerde weekend bijlage. 'De 10 Goed.is favorieten van de week' oid. Je kunt daarmee zelf het verwachtingspatroon beinvloeden.
je hebt een punt Erwin. Natuurlijk kan ik dat doen. Maar mijn eerste vraag is dan ook "hoe kan ik goed.is aantrekkelijk maken voor delers". Werkt het brengen van favorieten van de week of thematisch werken daar in mee?
In het Oostblok werkte het personeelslid van de week al ;-) Mensen speciaal maken, mensen uit de massa lichten, mensen in het zonnetje zetten werkt altijd! Het is een methode om mensen kennis te laten maken met je site, mensen te motiveren om mee te doen, etcetera. Zekerheid? Nee, dat nooit ;-) Maar het zijn dingen die kunnen werken. Probeer het uit, maar dan wel voor een langere periode.
draai het om, voor taal-onafhankelijk, en ga er voor: #isgood en #isgoed en #istgut en #cestbon, etc. - dan wordt het een 'term' een label wat mensen aan iets gaan hangen als "Duh", of "Smokin'" of "Like" of "ThumbsUp"
Dank je Lennard.
+2 stemmen
Door met prijzen te werken? Bijvoorbeeld een mooi boek dat gedurende een week centraal staat en wordt weggeven aan de meest actieve of best gewaardeerde bijdrage? Goed.is .... staat de ene keer voor een boek, de andere keer voor plaat, de volgende voor een film. Of een digitale versie daarvan ;-)
beantwoord 1 jun, 2014 door leonieke (1,650 punten)
Dit zouden dan gesponsorde prijzen zijn? Dit kan ik volgens mij ook alleen maar waarmaken als er een zekere hoeveelheid bezoek is bereikt. En het moeten ook wel aansprekende prijzen zijn.

Dacht zelf ook aan een micropayment principe. Gerelateerd aan hoeveelheid werk + succes. Beetje zoals kijkersonderzoek werkt. Vul deze enquete in en zo spaar je punten die je kan inwisselen voor boekebonnen.
+4 stemmen
Misschien zie ik de mogelijkheid over het hoofd, maar dan is dat ook een aandachtspunt. Je kunt als bezoeker/gebruiker niet zelf iets uploaden volgens mij. Als je wilt dat de participatie groeit, zou ik dat zeker toevoegen. Laat het publiek komen met voorbeelden van zaken die ze goed vinden.

Maak de publicatie daarvan echt supersimpel (zoals een bericht (al dan niet met foto) op Facebook plaatsen), en vraag na plaatsing gelijk of je het ook op je social media (Facebook, Pinterest, Instagram, Twitter, Google+) door wilt plaatsen. Omgekeerd, zouden dergelijke postings van goed.is op die social media, je naar de specifieke pagina op goed.is moeten leiden. Zo krijg je tweerichtingsverkeer. Daarbij groeit het aantal postings waarschijnlijk, wat het A) interessanter maakt voor het publiek om (dagelijks, of vaker) terug te keren, en B) wat het aantrekkelijker maakt voor een grotere groep mensen (immers, de kans dat er een voor jou aansprekend voorbeeld bij zit wordt alleen maar groter).
beantwoord 2 jun, 2014 door boezeman (620 punten)
Ik heb ooit iets van een BBC site geleerd: laat mensen zoveel mogelijk doen zonder inloggen, maar geef ze de mogelijkheid een account aan te te maken als de toegevoegde waarde evident is. Op de BBC-site kon je personaliseren. Dus wel economie-nieuws en geen sport oid. Als je de pagina wilde verlaten zei de BBC: wil je dat we deze instelling voor je bewaren, maak dan even een account aan. Dat concept kan heel goed werken bij het wegnemen van drempels.
Dank je Timo
Dank je Erwin
Wat me dagelijks opvalt bij Natuurmonumenten op Facebook is dat ze een gigantische schare fans hebben die zelf natuurfoto's delen. Omdat Natuurmonumenten vanuit hun account reageert, komen die in mijn facebook stream. Ik heb het gevoel dat het aantal mensen dat foto's deelt op de pagina van Natuurmonumenten enorm toeneemt. Logisch ook, het is supermotiverend als Natuurmonumenten zelf reageert en je ook nog eens al die reacties van andere natuurliefhebbers krijgt! Technisch gezien is hier niets voor nodig. Je hebt alleen een clubje echte fans nodig die het leuk vinden om hun ideeen op jouw pagina te delen zodat jij ze op jouw beurt weer makkelijk kunt delen. En volgens mij zou je vervolgens al jouw content (zelf gepubliceerd, of delen wat fans op je pagina delen) automatisch naar WordPress kunnen laten posten met ifttt.com?
Ik heb het zelf nog niet zo ervaren dat ik door reacties van NM ineens wat in mijn stroom zag maar vind het zeker een mooi mechanisme wat ik graag zou zien gebeuren bij goed.is. Het is laagdrempelig en een ifttt zou daar zeker ook een factor in kunnen spelen om dat ook buiten facebook op de de site zelf zichtbaar te maken.

Lang geleden bij NM gewerkt dus misschien eens met ze gaan kletsen hoe ze deze motor op gang hebben gebracht :) Heb de facebook pagina ook vanwege deze gedachte als community neergezet.
+2 stemmen
Laat mensen de postings waarderen/plussen. Vind je 'm leuk? Dan geef je de posting een 'plus'. Hoe meer plusjes, hoe populairder, hoe hoger in de 'ranking'. Je kunt dan de site opdelen in twee overzichten: postings op chronologie (zoals nu als ik het goed begrijp) en op basis van ranking (over een week/maand, om het ook dynamisch te houden).

Je kunt hier eventueel nog bij meenemen het aantal keren dat het is gedeeld op sociale media + de likes daar (iets wat alleen Twitter niet ondersteunt, maar die heeft weer retweets en favorites).

Zo wordt inzichtelijker wat het publiek leuk vindt, zullen de pareltjes sneller boven komen drijven en trekt dat weer nieuwe mensen aan, etc.
beantwoord 2 jun, 2014 door boezeman (620 punten)
Ik heb ranking nu expliciet weggelaten omdat het eerder afbreuk zou doen "2 mensen vinden dit leuk". Dit werkt volgens mij pas stimulerend als je sites bent als mashable. Maar kan het helemaal mis hebben.

ps. Meer bieden dan chronologisch staat overigens op de lijst van features vanaf den beginne en is ook deels geïmplementeerd maar bleek technisch te grote uitdaging (binnen het budget) om foutloos te laten werken. Dus besloten dat nog even uit te zetten.
Even ingaand op je reactie Erik: voor een 'beginnend' forum of blog heb ik persoonlijk geen moeite met +2. Afhankelijk van degenen die +1'en :-) hecht ik meer waarde aan 2 rankings dan aan 1700 (op Zoover bv). En maak inderdaad inzichtelijk wie de content maakt of deelt, zodat ik kan bepalen of terecht waarde hecht aan 2 rankings van auteurs/delers omdat ik deze mensen hoog heb zitten bv.
Het gevoel van open en eerlijk. Dus zoveel mogelijk inzichtelijk maken wie wat doet sta ik helemaal achter. Ook nooit de bedoeling geweest om dat te "verbergen". Ik ga kijken of ik ergens een onderzoek kan vinden over de effecten van vermelden van getallen. En daar de keuze aan te koppelen.
+3 stemmen
Even punt voor punt doornemen en wat eerste ideeen. 
- Hoe kan Goed.is deelnemen aantrekkelijk maken voor mogelijke delers?
 
Maak alles zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk. Ik zie nu onder een hamburgermenu een klein linkje "Doe mee". Maak dat groter. Ik zie dat Goed.is een initiatief is van Content Collective. Daar zitten meer schrijvers. Spoor die aan om of mee te schrijven of de cards van Goed= te delen. Aggregeer de kleine snippets van Goed= op je andere sites als 42bis en Listicle.nl. Maak de Doe Mee pagina specifiek voor Goed=. Nu moet ik me ineens inschrijven voor Content Collective? Wil ik niet, ik wil meedoen aan Goed=
 
- Hoe boort Goed.is nieuwe bronnen aan, hoe en waar vindt Goed.is mensen die graag en regelmatig delen in hun vriendenkring en een latente behoefte hebben om dat ook voor de rest van de wereld te doen?
Zoals Leonieke al beschrijft: Vind goede content online en deel deze via de site met je eigen volgers en andere kanalen. Maak de cirkel rond. Vind een relevante tweet, deel deze op Goed= en stuur vanuit je andere, grotere kanalen weer een verwijzing naar Goed=.
 
- Hoe maak je van die mensen ambassadeurs voor Goed.is?
Door ze het gevoel te geven dat ze er onderdeel van zijn en iets bijdragen aan de site. Wat is voor mij de meerwaarde om op Goed= te schrijven? Wat heb ik er aan uiteindelijk? Bij Lifehacking geven we auteurs een profielpagina waarin ze zich duidelijk kunnen profileren. Kan iets vergelijkbaars bij Goed=?
 
 
 
beantwoord 2 jun, 2014 door frankmeeuwsen (210 punten)
Idd zichtbaar maken van de deelnemers is belangrijk!
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Frank.

Klopt doe mee is veel te klein. Stond ook eerst nog bij elke individuele post zelf maar werd ook nauwelijks op geklikt. Dus daar ligt nog een grotere uitdaging. Hoe maak ik het clickable.

Binnen Content Collective is er niet veel behoefte om te delen op goed.is. Dit zijn echt schrijvers. Ik had dit niet zo scherp op mijn vizier maar blijkt echt een onderscheid te zijn :)

Ik zal eens met Xaviera gaan kletsen in hoeverre we content van elkaar op verschillende sites terug kunnen laten komen. Lijkt me een prima plan voor alle sites binnen Content Collective.

En dat het nu veel Content Collective is en te weinig goed.is vind ik ook en omdat ik waarschijnlijk andere mensen aantrek is dat ook zeker een punt van aandacht. De statistieken laten trouwens zien dat veel mensen niet eens tot die pagina doordringen. Dus het gaat daarvoor al mis.

Wat betreft het delen. Elke post van mijzelf deel ik al met mijn netwerk. Ook wordt het weer gedeeld met het Content Collective netwerk (200+). Xaviera deelt het automatisch ook in haar stream. Maar deze mensen kennen waarschijnlijk de meeste posts al of hebben andere interesses. En de post worden dus niet actief verder gedeeld. Ik vermoed dat de potentiële delers en bezoekers buiten mijn eigen netwerk vallen en niet deelbaar genoeg zijn voor mijn netwerk en zo dus niet de weg naar buiten vinden.

Elke blogger heeft een eigen pagina: http://goed.is/blogger/erik/ maar wellicht moet die op de schop en moet de auteur prominenter zichtbaar binnen de post zelf?

Wat is de meerwaarde van posten op goed.is? Dat is dus een ingewikkelde. Er zit niet direct prestige achter of je kunt er niet direct je professionaliteit mee profileren zoals bijvoorbeeld of lifehacking of een marketingblog.

Inhoudelijk hoop ik dat mensen graag goede dingen zichtbaar willen maken en. Die dit al doen met hun peers op sociale netwerken. Ik wil graag die groep mensen die een groter publiek willen bereiken. Hun vleugels willen uitslaan. Die zich thematisch vastleggen en zo de ambassadeurs worden van "het goede". En dan meer delers / curatoren dan schrijvers die een ei willen leggen.

Kan je wat met deze antwoorden?
Goede post Frank. Ook de juiste ervaring zo te zien: Lifehacker.
 
Wil wel even ingaan op 'maak de cirkel rond'. Denk dat je de kracht er niet van moet onderschatten. Iets wordt viral als de deelfactor groter is dan 1 (één). Als iemand, men, iedereen, aan gemiddeld aan 1.01 mensen deelt, is het niet te stoppen. Vaak lijkt dat eenvoudig te halen, maar met een deelfactor van 0.99 ebt het delen al gauw weg bijv. Een eigen initiatie van doorsturen aan 200 mensen, waarvan er dus enkele tientallen ook wat delen (veelal uit verplichting om nabijheid tot jou?) lijkt het goede start maar ebt het gauw weg.

Jouw sterke punt zijn de #tags. Tags zijn ook terug te vinden in tweets. Zorg er dus voor dat mensen die met dezelfde tags getweet hebben die content voorgeschoteld krijgen. Zij zullen eerder geïnteresseerd zijn.
Lastig, want je wilt niet steeds replyen op tweets met jouw content.
Draai het om: tweet altijd alle content met de tags. Laat mensen tegen bepaalde tweets aanlopen wanneer men op betreffende tags zoeken (binnen Twitter!). Zij zullen ze overnemen of na verloop je gaan volgen. Meer volgers is meer kans op factor > 1 voor bepaalde content, of één alle content wanneer niet meer de losse #goedis tweets gedeeld worden maar de website genoemd of bezocht gaat worden met deelfactor > 1.

Samengevat ga je jouw stroom volledig op Twitter publiceren, als een 'h#er' van Twitter dus eigenlijk. Maar leun juist op die infrastructuur waar miljarden mensen zich bevinden, en niet op de 'zoveelste' webpagina alleen.. "Ik moet al zoveel sites bezoeken en doorspitten voor content en fun"

Lever potentieel geïnteresseerden aan hun deurmat: Twitter. Waar men dagelijks rondneust. Je zult niet de eerste site of content leverancier zijn die daar volledig etaleert.
Dank je wel Lennard. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook helemaal niet de illusie dat mensen op eigen beweging weer een andere site gaan bezoeken. Dus zorgen dat mensen maar vaak genoeg over je struikelen terwijl ze hun eigen gang gaan is ook helemaal de bedoeling. Om daar actief tags voor te gebruiken is ook een prima idee. Ook een paar keer zelf mee geëxperimenteerd maar koste weer meer tijd waardoor het weer is verwatert maar ga er nu zeker weer mee aan de slag.

Nog een vraagje. Op dit ogenblik wordt een post op goed.is slechts 1x op twitter gezet terwijl er in de algemeenheid vaak wordt aangeraden om het vaker te doen. Wat zou jij aanraden?
Dag Erik. Niet gezegd dat ik gelijk heb, ben vooral voor je op zoek naar leverage via beschikbare middelen en data. Zelf doen is een prima begin, maar je moet het hebben van de massa, de automatisering, en het laten zelf doen.
Hoevaak je dezelfde berichten moet plaatsen? Mag wel vaker dan 1x idd. Kijk bijvoorbeeld af van accounts als @SciencePx . Zij publiceren aan een stuk door, tientalle keren per dag. En laat van 50% van hun post ze tot wel 10x terugkomen gedurende een jaar. @engadget daarentegen komt alleen maar met nieuwe content, maar dat is ook omdat ze 'nieuws' willen brengen, dus niets recyclen. @engadget heeft een 'nieuws' benadering. @SciencePx heeft een 'edutain' benadering. What are you?
PS: @SciencePx toont vooral foto's met hele korte zinsnedes, of slechts woorden ter begeleiding. Daar kun je je tags voor inzetten of uit de tags een 'kreet' opstellen. Minder tekst, vooral de foto.
Kende @SciencePx niet maar ben het nu gaan volgen. Zijn 100% twitter, geen verwijzingen naar bronnen. Edutain in zijn meest lichte vorm :) Zeer leerzaam.
En wat ben ik? ... weet wat ik niet wil zijn maar nooit een term aan gekoppeld.. kijken of me dat lukt de zin tot een woord om te vormen.
+2 stemmen
Het is mij op het eerste gezicht, en ook op het tweede gezicht niet duidelijk wat de bedoeling is.

Ik zie nergens dat ik ook ergens aan kan meedoen. Pas bij klikken op een plaatje zie ik onderin dat ik kan reageren.

Dus om te beginnen zou ik de interface veel duidelijker maken.

Verder mis ik sociale elementen. Dus interactie of zichtbaarheid van andere 'levensgenieters'. Er is nog geen enkel 'social design'. Behalve interactie design (hoe interacteert de site met de bezoeker) is er ook en social design nodig (hoe faciliteert de site interactie tussen bezoekers onderling). Zeg maar psychologie vs. sociologie.

Als je dan toch al die participatie gaan toestaan en aanmoedigen, zou ik een reputatiesysteem gaan inbouwen. Noem je leden dan ook structureel 'levensgenieters' of zoiets en publiceer en beetje ludiek leaderboard. Voting, rating enz. zijn voor de hand liggende zaken. Gebruik zowel actieve factoren (door de gebruiker direct te beinvloeden) als passieve (niet door de gebruiker te beinvloeden, zoals number of views, aantal reacties, aantal verschillende reageerders, enz.).

Verder zou ik denken aan een browser-plugin of bookmarklet om heel snel content te kunnen toevoegen. Laat mensen via hun Feedly of bucketblabla post toevoegen ofzo.
beantwoord 2 jun, 2014 door patrick (530 punten)
Dank je wel Patrick. Je zet weer even een deur open die ik vanuit een zekere aanname lang geleden dicht heb gedaan.

Mijn aanname was dat mensen niet komen voor de interactie maar om wat goeds te consumeren. Net zoals ik in de snackbar niet over de kroket klets maar gewoon lekker opeet.

Mijn aanname was/is dat het kletsen 99 van de 100 keer gebeurd op de sociale media kanalen en dat je daar niet mee moet willen concurreren. Goed.is heeft niet als doel een sociale media site te worden onder een bepaald thema. Ook is Goed.is geen opinie site zoals Joop of GeenStijl waar je natuurlijk graag de conversatie bij je houd.

Maar de deur is weer open en ga kijken hoe ik het sociologische aspect kan  beantwoorden.
+2 stemmen
Laat mensen aanmelden met Twitter, instagram, etc account en volg deze mensen. Als ze hashtag #goedis gebruiken, plaats het bericht dan automatisch door op goed.is.

Hierdoor krijg je niet alles met de hashtag ook op de website, maar alleen van vooraf aangemelde mensen.
beantwoord 2 jun, 2014 door gvenk (190 punten)
Goed idee. Combi van automatisch, eenvoudig en toch gemodereerd. Daar werkt Rebelmouse goed voor.
Hallo Gerard, Ik loop al een tijdje met vergelijkbare plannen maar het budget zit daar dwars. Dus volgens mij moeten we eens kletsen hoe we dat  toch slim kunnen realiseren :)
Ik ben een grote fan van Rebelmouse Erwin. Ook zelfs aan gedacht om goed.is gewoon een rebelmouse site te maken. Maar toch nog wat te onbestendig. Zeker toen. Blijft erg beta met veel veranderingen (ook in prijs).
Rebelmouse kost toch al tijden in de pro versie een tientje per maand?
De pro hebben ze naar gratis toe gebracht en nu weer andere pakketten. Daarnaast veranderd de interface ook steeds. Dus hoe je filtert, hoe je post. Is allemaal prima trouwens. Heb er 4 site onder draaien maar vond het net wat te weinig controle voor goed.is dus voor WP gekozen.
+5 stemmen
Eens met alle anderen. Ik begrijp niet wat de bedoeling is van Goed.is en niemand van mijn vrienden zit er. Waarom zou ik dan iets zelf toevoegen? Zie en doe ik al op Instagram en Facebook en Pinterest.

To do:

- Goed.is > wat is het? Jullie hebben een doel voor ogen met deze site, dit onderwerp, maar wat is deze precies? Het goede vieren kan niet het enige zijn! Wees hier open over!
- Site openstellen zodat iedereen iets kan uploaden via een url (naast wordpress inlog ook via  twitter en Facebook). Wordt het een beetje Pinterest, maar dan met inhoud.
- Jullie hebben 200 content creators, vraag ze allemaal ten minste 1 ding te delen verdeeld over een week of 4
- Laat de 200 creators ook 1 bekende blogger/social influencers om een bijdrage vragen en het te delen via social
- Laat de bloggers/curatoren creatieve insteken bedenken en hun volgers oproepen mee te doen 9en delen via social), zoals Erwin al aangeeft: boeken, muziek, quotes, katten, emotionele videos, viral content etc. Geef voor de start richting.
- Ambassadeurschap moet groeien. Je kunt overwegen in eerste instantie een aantal grotere bloggers te betalen. Heb je geen budget, geef dan iets anders aan de creatoren/curatoren: aandacht/cadeaus/bijeenkomst/masterclass
beantwoord 2 jun, 2014 door hotlipzz (260 punten)
Dank je wel voor je opmerkingen en adviezen Kirsten.

Goed.is is volledig open. Het goede vieren is dus echt wat we willen. Geen hidden agenda :) Tenzij je het vinden van een model dat de website in de lucht houd er één is. Maar je bent super duidelijk "het goede vieren" werkt dus eerder argwaan op dan vertrouwen.

Lees ik het goed dat je eerste associatie is dat het een sociale media site is? Dat is niet de bedoeling. Het heeft zeker wat weg van Pinterest omdat we afbeeldingen centraal hebben gezet.

Het is bedoeld als een site waar je leuke, gave dingen kan vinden onder het thema goed. Net als froot.nl je dagelijkse dosis webvitaminen zou willen zijn. Als dat niet goed overkomt dan moet ik me weer ernstig achter de oren krabben. Kun je me misschien vertellen waar die associatie vooral door komt?

Wat betreft Content collective. Dat zijn vooral schrijvers die daarbinnen al verplichtingen op hun hebben genomen qua content maken en delen. Waar ze voor schrijven is aan hun. Content collective is een vrijwillig netwerk van content makers die samen 10 magazines beheren. Hun verplichten voor specifieke magazines te gaan schrijven zou ze wegjagen ipv binden.

Komt ook bij jou weer terug. Makkelijk kunnen inloggen en toevoegen is zeer belangrijk. Gaat op het todo lijstje.

Er is geen budget. Het is liefdewerk. Zit wel te denken aan micropayments zoals ook gebeurd voor kijkersonderzoeken. Dus elke post is een x aantal punten die je later kunt inwisselen voor kadobonnen of zoiets. Wat zeg je van dat model? Geeft dat voldoende incentive?
Erik, je hebt stapels volgers op diverse social media. Stel aan het begin of het einde van de dag aan 1 iemand de vraag: "Wat voor goeds heb je gezien of meegemaakt? Mail/Tweet/DM me en ik plaats het voor je op Goed.is". Het is een werk in het begin maar het kan een olievlekje opleveren.
"Hun verplichten voor specifieke magazines te gaan schrijven zou ze wegjagen ipv binden" > Heb je dat al geverifieerd of is het een aanname?
geverifieerd :) Daarnaast zou ik dit nooit willen verplichten. Het moet juist vanuit enthousiasme gaan anders wordt het gewoon fake wat er op de site staat.
Goed punt Frank. Een dm per dag aan 1 specifiek persoon is een prima idee is niet spammy of opdringerig. Ga ik doen.
+1 stem
Zoals Kirsten Jassies aka @hotlipzz zegt: mijn vrienden zitten er niet op, waarom zou ik ... Een idee kan zijn om mensen met veel social media presence of activiteit vragen een week lang iedere dag Goed.is ... te delen. Overzichtelijk voor die mensen en goed voor het verspreiden van de naam / de site. Sommige sites doen dat in de vorm van dagboeken, hier kan dat met filmpjes / tweets / foto's. Om een site op gang te helpen, zijn de eerste juiste gebruikers belangrijk. Put die uit verschillende werelden zodat de olievlek zich langzaam verspreidt ...
beantwoord 2 jun, 2014 door erwblo (5,690 punten)
Geeft het de indruk een thematisch social media kanaal te zijn? Dat is echt niet de bedoeling. Hoe komt dat?

Dat heb je bijvoorbeeld bij froot.nl niet daar kom je gewoon wat leuks bekijken. Goed.is zou niet anders moeten zijn.

Mijn primaire verwaching was dat een persoon die staat te wachten op zijn trein zijn sociale media kanaal naar keuze checkt, wat goeds voorbij ziet komen, verder klikt en zo even op goed.is het filmpje kijkt, tekst leest. Een goed gevoel krijgt, dit weer deelt met zijn peers en dan weer verder gaat met zijn of haar ding.

De site is niet meer dan een zijsprong die er voor zorgt dat de content en context makkelijk en snel zijn op te nemen.

Ik ben altijd huiverig om mensen te vragen te pluggen. Dit soort verzoeken krijgen ze legio. What's in it for them? Maar misschien moet ik dat toch eens onderzoeken en het gewoon zien als adverteren via de juiste kanalen en daar ook gewoon geld tegenover stellen (dat ik nog niet heb).



Verkeerde aanname? Verkeerde vormgeving?
Ik zie het niet als een verzoek tot pluggen, maar een verzoek tot meedoen. En ja, dat zal dan in eerste instantie vanuit je kleine kring zijn, die doen het dan voor jou. Als Broadcastmagazine me vraagt een dagboek bij te houden, dan doe ik dat, ook in de wetenschap dat dat me echt niet veel gaat opleveren. Maar omdat ik de hoofdredacteur ken. Zo werkt het nu eenmaal in eerste instantie.
+1 stem
De antwoorden tot nu toe gaan vooral uit van de bezoekers die al op de site komen en dat is natuurlijk erg belangrijk. Maar zijn er ook manieren om bijvoorbeeld offline of met online adverteren mensen te vinden om content te plaatsen? Strategische websites waar igoed.is zichtbaar moet zijn? Facebook posts boosten, Twiiter advertentieruimte inkopen...
beantwoord 2 jun, 2014 door erikvisser (1,080 punten)
Omdat je het op gang wilt krijgen zul je in eerste instantie veel zelf moeten doen. Ga naar een event. Film mensen met je mobiel en vraag ze waar ze blij van worden. Zet het ter plekke online en laat op iPad zien dat ze op je site staan. Geef ze een kaartje met url om mee naar huis te nemen. En zeg ze dat de bijdrage met de meeste likes of retweets of thumbs up een prijs krijgt. Dat is een manier om offline naar online te helpen.
Kijk hoe je bij bladen aansluiting kunt vinden. Goed.eten.is als rubriek met een kookblad waar de mooiste foto's of beste recepten geplaatst worden. Goed.rijden.is met een autoblad, etcetera. Maar dat is lastig als je zelf nog klein bent. Dan moet je goed bedenken wat jij voor die titels toevoegt.
Dank je Erwin. Dit wordt omscholen :) Paden die ik nog nooit bewandeld heb.
+2 stemmen
Erwin geeft, denk ik, de belangrijkste al: het is wel erg breed en open nu.

ik wil er aan toevoegen:

- wat gebeurt er met de toevoegingen? Een verzameling feelgoods is onvoldoende om mee te doen, lijkt me. Aantrekkelijker is het als je weet dat er iets mee wordt gedaan. Voor mijn part een snippet of zo waarmee site-beheerders om de zoveel tijd een posittief geluid oo hun site kunnen laten zien, mét naam. Dat laatste kan ook N.N. als je anoniem wilt blijven. Sommige mensen hebben wellicht incorrecte pleziertjes ;)

- hoe verleid je mensen? Ik denk dat mensen die dit kunnen andere zijn dan bv bloggers. Je zoekt mensen die emoties in een krachtige zin kunnen vatten. Min of meer reclameschrijvers. Wellicht twitter afstruinen? Niet iedereen die dit kan, schrijft ook! En bloggers overschatten wat ze wel (en niet) kunnen.
beantwoord 2 jun, 2014 door janvds55 (750 punten)
En als mensen die regelmatig publiceren onderschatten we hoe hoogdrempelig publiceren voor veel mensen is. Publiceren is jezelf blootstellen, uit de anonimiteit treden, klaar moeten zijn voor reacties. Best eng!
Klopt als een zwerende vinger! In dat licht is zoiets als Twitter vrij indrukwekkend. Dat veel mensen denken "maar ik heb toch niets te melden?" doet niets af aan het feit dat plots andere  wel deelden (zij het semi-openbaar, onder 'bekenden' én meekijkende onbekenden).
Dat zou hier ook kunnen werken: meekijken en als je denkt "hé, dat kan ik ook!" dat je dat ook eenvoudig en snel kunt doen. Iederéén heeft meerdere van die momenten per dag: van de mieren in de zon hier naast de stoel tot en met het kraaigeluid van een kind, ergens in de buurt. Het hoeven geen hoogdravende zaken te zijn.
Dát duidelijk maken, is, denk ik, nog het moeilijkst. We zijn niet afgericht op het positieve.
En het hoogst bereikbare als site of tool is, vind ik, als je mensen anders naar de wereld laat kijken. Door Instagram ben ik daadwerkelijk anders om me heen gaan kijken. Naar composities. Dan zie ik vormen of combinaties en denk: dat is er een voor Instagram. Als je dat hier ook zou kunnen bereiken .... Goed.is de schoonheid van het kleine leren zien.
Misschien proberen aan te sluiten bij mindfulness?! Is immers genieten van het dagelijkse en daar bewust van zijn. Of bij onderwijs? Alhoewel die laatste me erg lastig lijkt, als ik me de leraar Nederlands voor de geest haal die ons bijbracht wat poëzie is en oplevert. Pas veel later waardeer je dat, deels.

Het hoeven geen haiku te zijn of observaties a la Carmiggelt/Bril. Omdat het heel persoonlijk is, kun je er ook haast geen wedstrijd van maken (muv de vorm wellicht).
Dank je wel voor je antwoorden en suggesties Jan. Weer stof tot nadenken.

ps. Leerde net via #fmt dat op twitter 40% nooit een tweet heeft verstuurd maar wel actief mensen volgt. Dat is een stevig percentage. Maar 60% publiceert dus wel en veelal publiek. Twitter is tenslotte volledig openbaar.
+1 stem
Facebook is de plek waar mensen die dat op andere plekken niet doen eenvoudig  inhoud delen. Mensen die geen blog hebben, weinig op Twitter doen, delen wel op Facebook. Omdat het simpel is, omdat het de plek is waar ze toch al om andere redenen komen. Ik ben zelf lid van de Facebook-groep Nieuwkoop Toen en Nu en daar zijn inmiddels al 1400 mensen actief. Ze scannen een foto in van vroeger of maken een foto van een foto met de mobiel om daar vervolgens met elkaar lekker nostalgisch over te kletsen. Dit soort groepen laat zien dat mensen die normaal niet publiceren wel gaan delen als het simpel en relevant is. Die laatste twee dingen zijn cruciaal. Persoonlijk zou ik een belangrijk deel van mijn activiteiten naar Faceboek verleggen en de highlights ook op andere manieren verspreiden.
beantwoord 3 jun, 2014 door erwblo (5,690 punten)
Ik vind facebook een drama als het gaat op content verspreiden. Ik heb een aantal pagina's mogen beheren over de jaren en de engagement is dankzij de nieuwe algoritmes totaal ingezakt en het einde lijkt daarvan nog niet in zicht. Facebook gaat daar steeds meer naar betaalde aandacht toe.
Niet dat ik facebook niet gebruik en misschien meer zou moeten inzetten maar het is geen eenvoudige opgave meer.

Ook ik heb een hele tijd gedacht. Waarom nog een site. Een facebook pagina kan meer dan genoeg zijn. Maar nu ze content verspreiding afknijpen is dat idee weer wat op de achtergrond geraakt.
+2 stemmen
Ik moest meteen aan eivancolumbus.net denken, ik weet niet waarom. Of eigenlijk wel: ik lees er in NRC(weekend) elke week iets over en ben dus een keer gaan kijken. Blijkt initiatief van een conceptueel bureau te zijn maar gedachte erachter is prima en aantrekkelijk: samen wereldproblemen oplossen.

Ouderwetse pr helpt dus wel degelijk, ook offline ;-).

Kijk naar FMT Workforce: mensen willen best meedenken en -doen dus maak het ze mogelijk. Ook mij was niet duidelijk dat ik zelf kon bijdragen (behalve reageren en delen).

Ik vind Froot leuk maar soms wat teveel kattenplaatjes, zeg maar. Maar ik volg ze wel op twtter en in een onbewaakt ogenblik (even wachten op de tram) bekijk ik via de tweets wel eens wat. Dat is voor mij een belangrijke trigger. Daarnaast is het belangrijk dat je content 'aaibaar' en/of deelbaar is vanwege da aard van de content, en dat is ie volgens mij bij jou wel.

Als Goed= een iets andere insteek heeft maar evenzeer over blije goede dingen gaat, dan zal ik Goed= ook meer gaan volgen. Want ik heb wel behoefte aan blije goede dingen. Hierboven is het al eerder gezegd: het is mij niet helemaal duidelijk wat Goed= precies voor ogen heeft (ik kende het ook niet, trouwens) dus het mist inderdaad nog wat aan bekendheid en 'reden voor bestaan' denk ik. Hoe zeer jij die ook voor ogen hebt - dat is de bezoeker (als ie al komt) niet helemaal duidelijk.
beantwoord 3 jun, 2014 door gbartling (230 punten)
Kende ik niet. Leuk om te bekijken en natuurlijk een goede manier om zichtbaar te worden. Maar in zo'n blad komen is niet één van de meest makkelijke uitdagingen. Ik heb dit in afgelopen 2 jaar van dichtbij mogen meemaken. Denk dat het blik BN-ers wel geholpen heeft :)

Ik ga er na alle reacties er zeker voor zorgen dat bijdragen een eitje wordt en niet over het hoofd kan worden gezien.

Je bent precies de persoon die ik graag zou willen bedienen :) Diegene die graag blij goede dingen ziet op moment dat ze op de tram wachten.

Goed.is wil graag die dingen brengen die het goede laten zien op de wereld en in mensen en de bezoeker een goed gevoel geven en wellicht inspireren ook goed te doen. Een zeker idealistisch tintje zonder "strings attached" en zeker niet moraliserend. Dat komt duidelijk nog niet uit de verf dus werk aan de winkel.
+2 stemmen
Zonder doekjes: ik mis een 'vonk'. Ik mis in de artikelen waarom iets goed is. Alsof het vanzelfsprekend is. Maak het persoonlijk, jíj vindt iets goed. Natuurlijk, mooie beelden van natuurgebieden zijn goed. Maar maak het voor mij eens net zo logisch? Enthousiasme werkt. De huidige layout van de site staat weinig toe aan creatie van context bij een artikel, dus juist dan is het belangrijk om in de titel van het artikel te zorgen dat mensen klikken.

Zelf mis ik ook, heel praktisch, een eigen pagina van een post. Het opent nu als layer boven de site en ik vind dat persoonlijk, is een mening, niet prettig. Op een losse pagina kun je nog wat ruimte inbouwen voor toevoegingen, gerelateerde content en andere zaken waar je nog op wilt wijzen. Geen absolute must, maar als mensen maar 1 kans hebben om je site te leren kennen, moeten ze na het zien van 1 post wel verder kunnen.

En verder wat iedereen inmiddels al gezegd heeft: maak het delen van content met Goed.is makkelijk. Ook in WordPress zijn er inmiddels veel manieren om gebruikers content te laten invoeren, ook daarvan waren al enkele voorbeelden genoemd. Zoek eens wat in Google of de WordPress plugin database om goed onderhouden plugins te vinden.

Wat ik verder bespeur in veel van je antwoorden is dat je over veel zaken wel eens hebt nagedacht, maar weer afgeschoten hebt wegens aannames, of geprobeerd maar werkte niet. Heb je voor jezelf wel eens een roadmap gemaakt volgens de MSCW-methode? Dan heb je een helder overzicht van wat je kunt en moet doen, en wat later nog leuk zou zijn. Je ideeën bij twijfel voorleggen aan een groepje mensen uit verschillende richtingen kan nog wat licht schijnen over hoe iets wel of niet zou kunnen werken. Dat het niet werkt zoals jij in je hoofd hebt wil niet zeggen dat het hele idee meteen slecht is. Met wat aanpassingen kan het zomaar ineens een doorslaand succes zijn.

Over de rest is al genoeg geroepen. Het belangrijkste is mijns inziens het enthousiasme en de mogelijkheden zichtbaar maken. Kijk naar wat je goed vindt aan andere websites, en kijk hoe dat toepasbaar is op Goed.is.
beantwoord 3 jun, 2014 door anneliesje (180 punten)
Dank je wel Annelies.

Heftig om te lezen dat je je de vonk mist en het onpersoonlijk vind. Ik plaats iets omdat ik juist enthousiast ben en in de post wil ik altijd de vraag waarom vind ik het goed beantwoorden. Blijkbaar slaag ik daar niet in zoals ik dat graag zou willen.

Zou je dit stukje nog verder kunnen toelichten? "De huidige layout van de site staat weinig toe aan creatie van context bij een artikel, dus juist dan is het belangrijk om in de titel van het artikel te zorgen dat mensen klikken."
Ik begrijp niet wat je daar precies mee bedoelt. Heb je voorbeelden van sites die dit wel goed doen?

De MSCW-methode heb ik zeker toegepast. En ook met een groep mensen steeds weer bespreekbaar gemaakt voordat de uiteindelijke keuzes gemaakt werden. Of het de juiste zijn is voor een deel ondervinden en hopen dat de ervaringen die je eerder hebt opgedaan je helpen in deze keuzes beter te maken. Ook hebben we budgetair moeten slikken en zelfs must haves los moeten laten. Dat sommige daarvan nu weer terugkomen maakt dat ook maar weer pijnlijk duidelijk.

De antwoorden hier zorgen er voor dat ik dit opnieuw tegen het licht houd en zeker op punten veranderingen zou aanbrengen en kan niet wachten om de effecten daarvan te gaan ondervinden.

Als je nog suggesties heb van sites waarvan je vind dat ik daar naar moet gaan kijken hoor ik het graag. Ik heb nu vooral gekeken naar de succesvolle sites maar dat was meer design technisch dan inhoudelijk. Inhoudelijk heb ik vooral de kunst proberen af te kijken van de succesvollen op facebook en sites zoals http://upworthy.com en http://good.is
Heel erg eens: "Dat het niet werkt zoals jij in je hoofd hebt wil niet zeggen dat het hele idee meteen slecht is. Met wat aanpassingen kan het zomaar ineens een doorslaand succes zijn." Dat iets niet werkt wil niet zeggen dat het niet kan werken.
Met het deel wat jij aanhaalt over de layout bedoel ik dat je afhankelijk bent van 1 afbeelding en 1 titel om te zorgen dat mensen klikken. Dat is dus een toevoeging op het feit dat ik de titels te weinig vond zeggen. Dan zou je een introductiestukje moeten hebben wat méér zegt dan de titel.

Overigens bedenk ik net: ik zou een simpele knop met 'vind ik ook goed' best handig vinden. Bij wijze van upvote of like. Daar kun je dan nog mee spelen denk ik.

Je laat je trouwens op dit moment erg tegenhouden door budget, ik zie het regelmatig terugkomen in je antwoorden hier. Je zou geld of kennis kunnen crowdsourcen, je zou kunnen kijken naar gratis opties (zoals gezegd zijn er veel goede gratis of goedkope plugins voor Wordpress) die je kunt aanpassen/tweaken naar wens, afhankelijk van hoe technisch je bent. Ik run zelf 3 blogs waarbij ik alles zelf ontwikkel (en dan doel ik met name op aanpassen van plugins of code in themes of toevoegingen daarop bouwen), maar het design van 1 van die heb ik gratis gekregen in ruil voor logo en reclame op social, het logo van 2 andere sites heb ik ook gratis gekregen in ruil voor logo/naamsvermelding, gewoon durven vragen of iemand iets voor je wil doen kan echt een fijn effect hebben (en niet na 1x vragen en 0 antwoorden al opgeven).

Upworthy is een goeie, net als upcoming.nl hier, en froot.nl, maar ook nrcq.nl, nsmbl.nl, en als je gewoon even op twitter kijkt wat vaak gedeeld wordt dan krijg je vanzelf een indruk van waarom iets werkt zoals het werkt. Denk ik.
Weer genoeg om te overdenken dank je wel :)

De knop "vind ik goed" is bij goed.is de emoticon. Iedere bezoeker kan zijn/haar emotie meegeven. Vond ik speelser dan een standaard rating systeem of "vind ik goed". Maar veel mensen weten het niet dat ze dat kunnen manipuleren. Dus werkt niet zoals gedacht / gehoopt. Waarschijnlijk te complex en niet conform wat mensen gewend zijn.

Me laten tegenhouden door budget... Ja en nee. Investeer tenslotte ook 500 euro hier voor de feedback (crowdsourcen) en zal zeker geld gaan zoeken als het moet. Maar probeer natuurlijk eerst te kijken wat zonder budget maar met tijd en aandacht mogelijk is.

Technisch probeer ik veel dingen zelf te doen. Maar dat is vooral frontend. Javascript ed en aanpassen van plugins is een brug te ver voor mij. De frontend van goed.is heb ik bijvoorbeeld voor 70% in elkaar gezet.
Ken de site technisch goed en weet ik dus ook wat wel in mijn bereik ligt en wanneer ik hulp nodig heb van de echte experts. Crowdfunden en kijken of er te ruilen is met gesloten beurs zijn natuurlijk prima opties. Ben ook al een tijdje aan het broeden hoe ik dat het beste kan aanpakken. De vraag hier stellen is één van de stappen in die richting.
+2 stemmen
Wat een leuk initiatief! Wat volgens mij soortgelijke content formats (upworthy etc.) erg succesvol maakt is dat ze briljante titels hebben die enorm triggeren. Die titels zijn erg opruiend, overdreven en schreeuwerig, maar dat is de reden dat ze zo ontzetten goed gedeeld en geklikt worden.

Ik zou me denk ik nog even concentreren op het type updates en dus de vorm (vooral de titels) en daar verder in ontwikkelen. 1 update per dag moet, voor zo'n kort format, te doen zijn met een redelijk klein team. Het belangrijkste is het enthousiasme en het gevoel voor content. Als je 5 enthousiastelingen hebt, bijvoorbeeld, ben je al een heel eind! Met een groter team van bloggers wordt het editen en het bewaken van de kwaliteit een stuk lastiger, denk ik.

Als je wat meer uptake hebt, wat meer volgers op je pagina, meer fans en fanatiekere fans, dan wordt het een stuk makkelijker om user generated content te verzamelen. Vooral zo'n platform als Facebook is daar volgens mij erg geschikt voor (zie mijn opmerking hier verderop ergens).

Ik zou me wat de verspreiding betreft concentreren op een medium als Facebook en andere media zoveel mogelijk automatiseren. Het kost tijd en focus om op 1 medium te gaan groeien, is mijn ervaring.

Misschien niet helemaal het leukste antwoord, maar ik denk dat je met zo'n concept stap voor stap succes moet opbouwen. Je gaat dan vanzelf die steil stijgende lijn tegenkomen!
beantwoord 3 jun, 2014 door elja1op1 (650 punten)
Hartstikke blij met je antwoorden. En je hebt helemaal gelijk over de titels en ook met een team van 5 die met een grote regelmaat posten. Maar deze mensen zijn niet makkelijk te vinden. Statistisch is 1 post per maand voor een vrijwilliger een waar te maken gemiddelde. Wil je meer engagement en inzet moet ik / de site meer te bieden hebben. Nog suggesties hoe ik die mensen vind en bind?

Wat betreft de kwaliteitsbewaking. Daar ben ik me terdege van bewust. Daarom heb ik ook gekozen om met aan te sluiten bij Content Collective. Daar is dit allemaal goed geregeld en zo zorgen we ervoor dat bij opschalen dit niet mis gaat.

En dank je wel voor de laatste zin. Dat geeft de burger moed.
Ik vraag me af of 1 x per maand wel een haalbaarder frequentie is. Dan zit het niet in je systeem en wordt het m.i. alleen maar moeilijker om de regelmaat vast te houden. 1 x per week lijkt moeilijker, maar kan weleens makkelijker zijn.
Zou zo maar kunnen Erwin. Ik uit die wens ook naar elke nieuwe vrijwilliger maar de praktijk is grillig en gemiddeld 1 per maand is waar je dan op uit komt en zelfs dat is voor veel mensen moeilijk. Het leven lijkt steeds drukker en drukker te worden.
+3 stemmen
Een hele kleine bijdrage, want veel is al gezegd (en misschien dit ook wel, ik heb diagonaal gelezen): geef mensen in ruil voor hun bijdrage een mooie badge met "Gevierd op Goed.is" of iets dergelijks. (Ik neem even aan dat de meeste bijdragen ook elders staan en dat goed.is vooral een aggregator is). Die badge zou een plaatje / een stukje code zijn dat ze makkelijk aan het origineel kunnen toevoegen; klikken linkt naar de plaatsing op Goed.is. Dat geeft hun eigen blog, FB-pagina of Pinterest-collectie extra statuur en geeft Goed.is allerlei nieuwsgierig-makende zichtbaarheid en wat extra bezoekers.
beantwoord 4 jun, 2014 door ronaldmulder (910 punten)
Dank je wel Ronald.
Zie goed.is eerder als een curatie site van mensen voor mensen met het thema "goed" (hoe subjectief ook) dan een aggregator maar dat kan ook in de definitie zitten :)

Wat betreft de badge... hierbij zou ik elke bron (vaak professionele sites) die we plaatsen moeten benaderen en vragen voor ons een extra handeling te verrichten. Uit ervaring weet ik dat daar aardig wat haken en ogen aan zitten en dat 99,9% van de professionele sites dit niet wil om allerlei verschillende redenen maar de meest voorkomende is branding.

Daarnaast heeft goed.is niet de statuur dat dit voor merken ook werkelijk traffic genereert ipv wegneemt. En als iets heilig is is dat traffic. Dus een no-go.
Klopt, voor 'professionele' sites is dit niet interessant en die zou ik er ook zeker niet mee lastigvallen. Ik doelde juist op de 'amateurs' die een publiek van enkele tientallen hebben en voor wie het wél bijzonder is als ze hun dingetje ook ergens anders gepubliceerd zien. Vergelijk: als ik een stuk op FMT plaats zet ik het ook nog even op mijn eigen blog, met daarbij "dit artikel verscheen eerder op Fast Moving Targets". Dat is zowel voor mij als voor FMT waardevol.
Je hebt helemaal gelijk Roland. Voor die groep mensen is het zeker een prima aanvulling maar zoals ik al aangaf is dat een zeer klein percentage van de bronnen.
+1 stem

Hoe boort Goed.is nieuwe bronnen aan?

  • Zet een Twitter-search op 'mooi' of andere trefwoorden en ga op zoek naar mensen die dingen delen waar ze enthousiast over zijn. Vraag die mensen of ze de volgende keer de hashtag #goedis willen meegeven en na een paar keer vraag je of ze mee willen gaan publiceren.
  • Ga op zoek naar sites en communities waarvan je verwacht dat mensen iets met Goed.is kunnen hebben. Meng je in die communities en probeer die mensen richting Goed.is te bewegen.
  • Ga naar events waar je mensen verwacht die bij je profiel passen en ga - zoals eerder gezegd - die mensen bevragen. Wat is mooi? Wat maakt je blij? Wat inspireert je? Bedenk een simpel format om inhoud mee te maken en publiceren.

Iedere nieuwe medewerker, maar ook iedere nieuwe bezoeker is er één.

beantwoord 12 jun, 2014 door erwblo (5,690 punten)
Dank je Erwin
Zorg ook dat er 'gereageerd' kan worden op iemand's content. Zo zorg je dat iemand die iets achterlaat ook actief teruggehaald wordt, en betrokken blijft - en niet slechts 1 keer iets achterlaat.

Deze persoon ontvangt namelijk (net als bijv. op deze site) een bericht als een reactie of like is op zijn/haar content. Zo laat iemand niet slechts iets achter, maar draagt hij/zij zorg daar voor, en wil wellicht vaker posten.
Als het goed is werkt de notificaties al maar dat kan zeker verfijnder. Moet ook denken aan Rebelmouse.com. Waar ze je de mogelijkheid geven om de bron (persoon) van ieder content element die je verzameld een heads up te geven. Wordt bij grote hoeveelheden al gauw spam maar is zeker ook activerend.
0 stemmen
Waar zitten al mensen die bezig zijn met hun passie? Bijvoorbeeld in offline en online leesclubjes. Betrek hun door te vragen mooie zinnen uit boeken te delen. Kijk of er niet een mooie embeddable WP post is. Iets dat hen helpt, waar ze zelf iets mee kunnen. Of maak een handleiding hoe ze er mooie Pinterest posts mee kunnen maken. Oftewel: help mensen die al met hun passie bezig zijn makkelijker te delen.
beantwoord 23 jun, 2014 door erwblo (5,690 punten)
+1 stem

Goed.is moet denk ik in eerste duidelijker maken wat hun doel is.

Is het een soort nieuws-site waar i.p.v. een mix van goed en slecht nieuws alleen maar het goede bericht wordt? Gebruikelijke nieuwsmedia kanalen leggen vaak de nadruk op voornamelijk de 'erge' gebeurtenissen..

Of wil goed.is net als facebook en andere social media site mensen hun persoonlijke vreugdige content laten delen, en dat 'vieren'?

Wat mij betreft hangt het er nu een beetje tussenin. Duidelijker kiezen en aangeven wat er verwacht wordt, zal meer kracht geven aan de content - en hoe die content daarop gepresenteerd kan worden.

Het laatste - concurrentie met de social media postblog sites - zal een zwaar gevecht zijn. Een goed-nieuws-kanaal worden is een goed idee (vaak geprobeerd) maar heeft wel kans van slagen.

Ik zou dan de opzet 'afkijken' van bijv. CNN of nu.nl en daarbinnen alleen maar - hoe 'persoonlijk' de content ook is (zoals SBS-6 vaak meer de persoonlijke (ellendige of vreugdige) nieuwsverhalen brengt) - de olijke en goede nieuwsberichten vormgeving. Soms een kort bericht, of een foto. Soms een flink verhaal met de nodige achtergrond.

Ook niet verkeerd om een redactie het na-werk te laten doen. Anders wordt het een zooitje.

Focus en eenvoud = kracht!

 

Als je dan eenmaal naam begint te maken, als 'goed-nieuws-zender' - dan kun je daarna exponentiëel doorgroeien en trek je meer berichtgeving aan.

beantwoord 27 jun, 2014 door lennard (2,270 punten)
Of geef je site evt. vormgeving als een grote 'koelkast'. Thuis hangen mensen ook hun 'goede' dingen op bijv. de koelkost - met magneetjes. In Amerika tenminsten ;-0)
..of zoals de koffieautomaat op het werk.

Foto's van de kids, diplomaatjes, kattebellen, vakantiefoto's, grappige teksten met magneetletters, etc.
Dank je wel Lennard. Duidelijk dat ik het doel niet duidelijk heb geformuleerd. Ga ik mee aan de slag.

Wat betreft de focus. Dat is juist niet als nieuwssite. Dat vraagt om ergens het eerste in te zijn. Hiervoor heb ik niet de mankracht en tegen twitter is niet op te boksen ;)

Het is dus juist het verzamelen van dat wat je raakt, goed voelt en je graag wil delen met de wereld. Het maakt niet uit wanneer het was. Het kan de speech van Martin Luther King zijn maar ook dat buurtfeest van vandaag, het vogeltje in de tuin.

Bijvoorbeeld vermelden dat Tesla zijn patenten vrijgeeft is nieuws maar uiteindelijk gaat meer over het vrijgeven van patenten en de potentie die dat brengt en het voorbeeld dat het geeft ipv de gebeurtenis zelf.
Het is inmiddels via andere discussies duidelijker geworden dat je niet een echte nieuws-cast wilt zijn.

Als het er om gaat te verzamelen en te tonen wat 'raakt' moet je daar de juiste uitstraling bij zoeken. Niet alleen in Design, maar ook in Ergonomie en Uitstraling. Volgens mij had Sonja van Vuren in haar uitgebreide antwoorden ook tips over.

Wat dat precies moet zijn, moet ik nog even over peinzen.
Over de huidige uitstraling wil ik wel kwijt dat het mostergeel er uit moet. Werken met de cards, het lettertype de uitlijning is prima. Je site is 'responsive' opgezet. Lijkt me heel goed. Ziet er uit als een app, met rechtsboven het menu knopje zoals Google dat  is gaan toepassen in apps.
Verzorg dus dat als je menu klikt, het een 75% slide sideways toont met erachter het menu - zoals in alle apps die dat gebruiken. Pas kleurstellingen (grijs) toe, en cell design (grijs, wit, zwart) toe - zoals dat in die contreille wordt toegepast voor herkenbaarheid. De gehele achtergrond kan jouw eigen ding worden, zoals bij Whatsapp de achtergrond in de apps heel mooi kan zijn. Daar kun je een 'gevoel' kwijt - maar doe het mosterdgeel overboord.
Ik dacht dat het okergeel was. Ik zal het aanpassen Lennard :) En je geeft aan dat je niet teveel uit de pas moet lopen met de verwachting. Ik zal kijken wat mijn technische mogelijkheden zijn. Heb wel vaak gemerkt dat dat op weer niet zo soepel werkt als dat niet "native" is.
+1 stem
Op de vraag "hoe boort goed.is" nieuwe bronnen aan - zou je in het begin zelf met enkele 'redactieleden' een diversiteit aan content willen blijven plaatsen, om de boel aan de gang te krijgen.

Het is vaak niet 1-2-3 te verwachten dat de community dit allemaal direct draaiende gaat houden. Je moet er even aan 'trekken' door zelf het voortouw te nemen.

Later laat je deze 'insiders' weer afhaken. Neemt niet weg dat je daarvoor bepaalde mensen selecteert waarvan je weet dat ze leuke "goede" content kunnen leveren, gedurende een bepaalde tijd.
beantwoord 27 jun, 2014 door lennard (2,270 punten)
Eens. Wilde juist niet een groep redactie die al in de materie zit vanwege de angst dat je slechts voor eigen parochie aan het preken bent terwijl je juist die doelgroep wil bereiken die daarbuiten ligt. Maar nu zie ik ook in dat het een noodzakelijk is ook al sluit het niet helemaal aan.
Bij het bekijken van een video, werd ik getriggerd door de bovenste zin in de rechterkolom en kom ik zomaar ineens bij dit initiatief van jou terecht, Erik. Veel reacties. Dus flink zitten lezen. :-)

Ben het helemaal eens met het commentaar wat betreft de vage positionering en bepaalde ongebruikelijke vormgevingskwesties die de drempel verhogen voor niet zo 'doorgewinterde' internetgebruikers als hier onder elkaar. ;-)

Een simpel usability basisprincipe is dat je in 1 oogopslag ziet wat het is, hoe het werkt en wat jij eraan hebt (waarom meedoen en wel nú? - urgentie). En dat je eenvoudig kunt achterhalen wie erachter zit (dat wekt vertrouwen - delen wat jij als persoon 'goed' vindt, heeft een bepaalde intimiteit). Nu kom je patsboem meteen op het 'prikbord' terecht. Bovenaan een sterke pay-off met een korte uitleg eronder en daaronder doorlinks naar 'over ons' enzo is zinvol.

Ook het inspirerende verhaal hoe jullie tot goed= gekomen zijn, mis ik. Het draait op/om vrijwilligers - dan moet je zéker een sterk en bindend verhaal hebben. Dat je als het ware met trots een goed= embleem in je Twitter en Google+ profiel foto verwerkt, omdat je wilt laten zien dat je een bijdrager bent en graag het goede wat er al is wilt laten zien en delen. Dat je het toevoegt aan je LinkedIn profiel bij 'ervaring' of 'vrijwilligerswerk'.

Allemaal indirecte marketing via ambassadeurs. En zo breng je ook een beetje buzz op gang, zeker als mensen via deze platformen ook goed= links gaan delen. Er zullen ook bloggers in je netwerk zijn die erover willen schrijven? En kan me voorstellen dat 't misschien iets is voor 'site gespot', van Frankwatching? Zeker in het begin moet je toch een beetje met jezelf leuren. Oeps, ik bedoel: aan PR doen, is altijd belangrijk. ;-)

Geef je ambassadeurs promotietools in handen. Is het bijvoorbeeld mogelijk de verschillende 'kaarten' eenvoudig als persoonlijke verjaardags- of ik-wens-jou-veel-goeds-toe-wensen digitaal te versturen? (Of zit je dan met copyright issues?) En om het meer 'eigen' te maken, om tegemoet te komen aan de 'what's in it for me' en 'dat wil ik de buitenwereld laten zien, want goed voor mijn reputatie', zou een verzamelpagina per bijdrager wellicht verstandig zijn.

En misschien kun je een hashtag claimen die aansluit op iets wat al een bepaalde bekendheid heeft? Zoals #zwerfie. Wat denk je van #goedsi? Dat is 'is' omgedraaid en 'si' is ook nog eens 'ja' in het Spaans.

Je zou ook een bepaald moment van de dag kunnen claimen. Je begint je dag pas goed met een goed=. Dus bij het ontbijt op je tablet of smartphone even the love sharen. ;-)

Of voor het slapen gaan dankbaar delen wat die dag zo fijn goed is gegaan (visuele dagboek functie). Dagelijks bijhouden waar je dankbaar voor bent, heeft een bewezen positief psychologisch effect.

De fijnste goed= van de dag, kan ook leuk zijn. Kun je aan het einde van het jaar een digitale 'achteraf kalender' van maken, als tegenhanger van de slecht-nieuws-eindejaaroverzicht-programma's.

Daarnaast levert het een vorm van 'antropologische/filosofische big data' - tot wat voor definitie van 'goed' komen de goed= bijdragers als je alle bijdrages bij elkaar legt? Wat is de rode draad? Schrijf daar een sterk rapport over in een designtechnisch mooi jasje en voordat je het weet heb je een SBS6 microfoon onder je neus of pikt De Telegraaf het op. Of, wat mij betreft veel mooier, sta je ineens in de special over Social Media en Big Data van Filosofie Magazine. ;-)

En wiet weet welke marketingplatforms dan gaan reageren. Want of je het wilt of niet, als goed= een succes wordt, gaan marketeers er een oogje op krijgen om te zien wat er onder deze doelgroep leeft en gaan ze misschien ook wel bijdragen aan het prikbord (beïnvloeden/sturen) via medewerkers.

Kan me trouwens ook nog voorstellen dat jullie een soort van aggregatorrol gaan vervullen. Een eigen prikbord voor #zwerfie of #mantelzorg oid. Wat dus iets anders is dan een Social Media platform met interactie zijn, want dat willen jullie (vooralsnog) niet. Maar wie weet waar de ontwikkelingen heen leiden.

Tot slot: misschien heb ik iets gemist en is het al geopperd, maar waarom willen jullie dit helemaal zelf van de grond trekken? Waarom niet een partnership aangaan met een goed doel of andere vrijwilligersorganisaties? Zijn er zat in NL. :-)
Hallo Sonja, dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Weer veel om te overpeinzen.

Een paar antwoorden (en wat vervolg vragen):

Ik lees dat je vind dat je vormgevingstechnisch niet in één oogopslag krijgt wat je wilt. Bedoel je dat bij een post? Dus stel je komt via een link op goed.is wat mis je dan wat is niet conform verwachting? Kun je iets specifieker zijn? Voor de duidelijkheid ze hoeven niet direct te kunnen zien wie goed.is is maar vooral de content zelf. Beetje zoals Pinterest dat doet. We willen zeker niet overkomen als een mysterie en niet transparant want we hebben niets te verbergen. Geen verborgen agenda.

Het inspirerende verhaal... ja klinkt logisch maar we waren vooral bang dat als je je positioneert als activistisch, moraliserend of tegenbeweging het vooral zou afschrikken ipv binden. Dus vandaar wat een wat plat verhaal. Maar we gaan er weer mee aan de slag.

Aan PR hebben we idd nog niet gedaan. Hadden we nog even vooruit geschoven. Wilden vooral eerst zorgen dat het ook vol staat met goede dingen en dat we een leuke stabiele groep mensen hebben. Zodat als je publiciteit krijgt je ook continuïteit van verzekeren. Daarnaast is het nog een experiment en wilden we ook kijken hoe het voelt en zo nog wat tweaken. Hier bij FMT de vraag uitzetten is daar ook een belangrijke schakel in.

Die kaarten kunnen niet daar zit je echt met copyright :) Maar iedereen heeft wel zijn eigen pagina. Maar ook dat is pas zichtbaar als je op de naam van de persoon klikt. Dat kunnen we natuurlijk beter doen. Check bijvoorbeeld de verzameling van Karen: http://goed.is/blogger/karen/

Claim natuurlijk graag een hashtag :) #ditisgoed zou mooi aansluiten op de naam die we gebruiken op social media maar die van jou is ook leuk. En daarnaast zou je die content dan prima kunnen aggregeren en zou ik ook gelijk doen. Maar echt een aggregator worden dat zie ik niet zitten. Daar zijn services zoals http://rebelmouse.com veel geschikter voor.

Over het big data idee heb ik ook wel lopen fantaseren. Erg leuk om op een zeker punt werkelijk zoveel te hebben dat hier wat zinnigs over te zeggen is. Nu doen we het vooral met small subjective data en dat vind ik al geweldig. Zo kan je bijvoorbeeld door een tag aan te klikken een dwarsdoorsnede krijgen van alle post die die tag(s) hebben. Zo krijg je boeiende en verrassende verzamelingen.

Ben achter de partnerschappen aan gegaan binnen de non-profit sector maar het veelgehoorde bezwaar is dat het te breed is en niet journalistiek ingestoken. Ze kiezen er dan voor om de schaarse tijd/geld te besteden aan dingen die dichter bij de kerndoelen liggen. Begrijpelijk al vind ik het een gemiste kans.

Nogmaals bedankt Sonja. Alle antwoorden geven veel inzicht in waar de pijn zit en hoe hevig die is. We gaan er enthousiast mee aan de slag de komende tijd.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, Erik. :-)

Natuurlijk heel goed dat het een bewuste keuze is, dat je het als Pinterest wilt insteken (er is over nagedacht), alleen hebben jullie (nog) niet de inhoudelijke naamsbekendheid van laatstgenoemde en niet de 'uitleg' die laagdrempelig in die naam besloten zit: pinnen wat je interesseert op een digitaal prikbord.

Ben verder niet op de design kwesties ingegaan, omdat anderen er al veel zinnigs over geschreven hebben, waaronder Anneliesje.

Verder denk ik dat je door in een eerder stadium aan PR te doen juíst sneller een grotere groep krijgt en daardoor automatisch stabieler wordt (niet meer afhankelijk van een kleine kring). Het is nou eenmaal zo dat de meeste mensen niet 'zomaar' relatief veel tijd in iets nieuws steken - er is al zoveel wat om aandacht, tijd en energie vraagt. Ook de moeite van familie en vrienden verwatert, want die doen het meer voor jou dan voor het platform.

In ieder geval moet je PR-en richting early adopters die er graag als eerste bij zijn (dat is dan hun motivatie om er tijd in te investeren). Net als een Twitter account met een oude datum anno nu voor sommigen stoer voelt, kan dat hiervoor ook gelden.

Ik blijf maar kauwen op dat 'goed'... Wat is dat dan precies? Jullie willen met opzet niet al te veel richting geven, okay, maar waar sluit ik me dan bij aan? Iets nietszeggend over wat goed is, want het kan van alles zijn? Je weet waar keuzestress toe leidt he... ;-)

In 'over ons' staat wel "Door samenwerking ontstaat waarde: voor onze lezers, onszelf, voor adverteerders en voor bedrijven." Misschien wordt alle accountgegevens straks doorverkopen als iets goeds gezien? (Waar zijn de 'algemene voorwaarden' trouwens?)

Een inspirerend verhaal zou de broodnodige richting geven en staat heus niet synoniem voor "activistisch, moraliserend of tegenbeweging". Hoe wil je als magneet voor al dat goeds dienen als je zelf geen duidelijke mening wilt geven over wat jij onder 'goed' verstaat? Wat voor goeds je voor ogen hebt met dit platform?

Vinden dat iedereen dat zelf mag bepalen, is hetzelfde als wat nog te vaak onder marketing wordt verstaan: schieten met hagel, dan raak je altijd wel wat. Kortom, geen keuzes durven maken. En dat staat weer synoniem voor 'grijze muis'. In de huidige overvolle markt lijkt mij dat juist niet goed. :-)

Nou, Erik, ik wens jullie iig succes en vooral: heel veel plezier!
Als ik het woord bedrijven noem moet ik zeker algemene voorwaarden hebben :). Gaan zeker niets doorverkopen.

Goed is een zeer subjectief begrip die we toch te pas en te onpas gebruiken om te duiden wat wij ergens van vinden en ook een algemeen gevoel bij hebben. Dit aura om het woord "goed" wilde ik vooral behouden en niet invullen om zo samen / collectief goed.is te definiëren in al zijn diversiteit. Net als we als maatschappij, samenleving ook doen. Het is een levend iets wat transformeert, evolueert en groeit.

Hoopte dat de content de richting zou geven, inspireren en activeren. Maar dat was duidelijk een verkeerde aanname. Het duidelijk te ongrijpbaar dus we gaan er wat aan doen.

Nogmaals super bedankt Sonja.
...