settingsLogin | Registersettings
FMT Workforce - Innovation on demand
Show Menu

Hoe kan tv-zender Brava een actieve community realiseren?

+2 stemmen

Inleiding en probleemstelling

Brava is de Nederlandse televisiezender voor opera, ballet en klassieke muziek en beschouwt zichzelf als de gids in klassieke muziek. 

Sinds de start in 2009 heeft Brava zich in hoog tempo ontwikkeld tot de favoriete zender van de klassieke muziekliefhebber en wordt door alle Nederlandse kabelaars doorgegeven. Brava zendt een aantrekkelijke mix van concerten, voorstellingen, documentaires, portretten en reportages uit, aangevuld met actuele informatie en concerttips. Brava werkt met nagenoeg alle Nederlandse musici en instellingen samen. Brava is de enige televisiezender waar men 24/7 kan genieten van klassieke muziek uit binnen- en buitenland.

Brava is gestart met het opzetten van een community door middel van De Foyer, de vrienden-van-vereniging van de TV-zender. Hiervoor betalen de leden een klein bedrag per jaar. Activiteiten beperken zich nu tot het weggeven van vrijkaarten, kortingen in de webshop en interessante acties van partner-instellingen. Een volgende stap is om de Brava kijkers zeer regelmatig met elkaar in contact te brengen. Uiteindelijk willen we een community faciliteren waar de Brava kijkers een hechte band met elkaar en daarmee ook met de zender opbouwen, een community waarvan de kijkers zich echt deelgenoot voelen. Een probleem is echter dat een groot deel van de Brava kijkers offline georiënteerd is. Ze gebruiken de andere platformen van Brava op internet (Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, Spotify, YouTube) niet of nauwelijks.

Vraag

Met welke (online/offline) tools en initiatieven zou de televisiezender Brava een actieve community kunnen opzetten waarbij de kijkers een hechte band met elkaar en tegelijk ook met de zender krijgen; ervan uitgaande dat een groot deel van de kijkersgroep beperkt online actief is?

Beschrijving offline georiënteerde kijker

De doelgroep van Brava laat zich op dit moment kenmerken door de oudere (65+) kijkers. Naast de kijkers die wel online georiënteerd zijn (ongeveer 2000 Facebook likers) bestaat er een grote groep offline georiënteerden. Als ze al online zijn is dit vrijwel altijd op een passieve manier. Wel zijn ze in het bezit van een computer, laptop, tablet en/of smartphone. Deze groep gebruikt geen social media, bezoekt de website zeer weinig (met name om de televisiegids te raadplegen), heeft zeer weinig affiniteit met online fora, wil zich vaak verdiepen in een concert d.m.v. extra informatie, bekijkt wel regelmatig de nieuwsbrief in zijn/haar mailbox, kijkt af en toe eens een klassiek concert op YouTube, kijkt uiteraard veel Brava, gaat veel naar live concerten. Ook staat een grote groep positief tegenover het bezoeken van concerten met andere Brava kijkers.  

Hoe te antwoorden

Noem een (online/offline) tool of initiatief (of combinatie) en de strategie erachter.

Verklaar daarbij waarom juist dit een goede strategie is om de offline georiënteerde kijker te enthousiasmeren voor een actief communicerende community.

 
gevraagd 10 jun, 2014 in Brainstorm door fmt (1,260 punten)
bewerkt 10 jun, 2014 door erwblo

16 Antwoorden

+2 stemmen
 
Beste antwoord

Het lastige van de start van een online community is om mensen over de drempel te helpen, ze te laten weten waar ze moeten zijn en wat ze daar kunnen vinden. Wat het voordeel is. Qua communicatie daarover zitten jullie natuurlijk goed: jullie doelgroep ziet en hoort jullie al continu.

En, nog mooier, ze heeft al precies aangegeven wat de haakjes zijn om ze binnen te halen in een online community: "Veel zouden meer informatie willen rond de uitzendingen van Brava op TV. Welke dirigent, welk stuk, waar en wanneer etc. Ook gaven ze aan lid te willen worden van een club, om ons te steunen en om vrijkaarten voor concerten te krijgen."

Als je dergelijke informatie binnen een besloten app, groep, email lijst of site weet aan te bieden, kun je vrij eenvoudig de toegevoegde waarde van de online community onder de aandacht brengen door het te verweven met je uitzendingen. Zoals je al aangaf, je kunt die kennis van je doelgroep zelfs gebruiken om meer informatie toe te voegen over stukken en dirigenten als een soort van wiki!  

Daarnaast is het natuurlijk prachtig als je met je online activiteiten direct of indirect aan weet te sluiten bij de belevingswereld van je doelgroep. Misschien is er een stukje vereenzaming vanwege het gebonden zijn aan huis, het dover worden waar iemand hier op wees, de focus op kleinkinderen...

Maak het makkelijk om in te loggen of je te abonneren, zorg dat mensen weten dat het veilig is (benadruk dit) en dat deelname en communicatie op een forum oid ook anoniem kan. Misschien kunnen mensen favoriete play lists maken en delen, zoiets, mooie andere muziek ontdekken. Organiseer een opa/oma/kinderconcert, of wijs op leuke muziekapps die ze samen met hun kleinkinderen kunnen bekijken. Zorg voor grote letters en gesproken informatie over de uitzeding op je site/app, etc. 

Het is denk ik vooral een kwestie van drempels wegnemen (privacy concerns, onduidelijk wat de toegevoegde waarde is, onrust over wachtwoorden etc.) en heel duidelijk benadrukken wat het mensen oplevert.

beantwoord 13 jun, 2014 door elja1op1 (650 punten)
geselecteerd 8 jul, 2014 door fmt
Idd privacy e.d. zijn belangrijk voor deze groep. En uitleg: wat krijg ik, what's in it for me?
+3 stemmen
Als het publiek actief mail gebruikt zou ik met optimaliseren van mail beginnen. En zou ik de nieuwsbrieven NOG belangrijker maken. Zorg er bijvoorbeeld voor (en draag dat uit) dat mensen alleen kans maken op prijzen als ze op de nieuwsbrief geabonneerd zijn. Vermeldt vervolgens de namen van de winnaars in de nieuwsbrief. Het zien van andere namen is een begin van community-gevoel.

Maar vervolgens die namen zichtbaar. Vraag winnaars van een concert-ticket na afloop om een mini recensie en plaats die met foto in de nieuwsbrief. Zichtbaar maken van mensen is het begin van community-gevoel.

Activeer mensen vervolgens. Laat ze in de nieuwsbrief stemmen of reageren, roep op tot foto's, noem het maar op. Doe veel van de dingen die je normaal in een community zou doen, maar doe het op een vertrouwde plek.

En ga vervolgens communiceren waarom de community op de site van toegevoegde waarde is. Bijvoorbeeld omdat daar alle foto's gebundeld worden of omdat alle recensies daar staan.

Begin klein op een vertrouwde plek en verleid vervolgens tot meer.
beantwoord 10 jun, 2014 door erwblo (5,690 punten)
Bovenstaande methode hanteerden we bij de VPRO met 3VOOR12 in de tijd voor sociale netwerken.
Eens met Erwin. Voor de doelgroep is E-mail nog heel belangrijk. Bouw dat uit. Maak dat SMART(er) zodat een individuele lezer het nog beter zijn weg vind vanuit een nieuwsbrief naar meer...
+3 stemmen
Als de groep offline georienteerd is, maar nog richting online verleid moet worden, begin dan offline. Organiseer gezamenlijk concertbezoek. Stuur daar een Brava-medewerker heen. Laat die de bezoekers portretteren. Een foto en drie vragen. Simpel. En vertelk dat alle foto's op de site komen waar vervolgens weer stem of reactiemogelijkheden zijn. Maar duidelijk waarom online toegevoegde waarde heeft. Als die duidelijk is, krijg je iedere groep actief op internet.
beantwoord 10 jun, 2014 door leonieke (1,650 punten)
Bedankt, goed idee om de community te portretteren en letterlijk een gezicht te geven. Maakt het voor ouderen meer vertrouwd en minder 'eng'. Wellicht dan met een linkje er naartoe in de nieuwsbrief!
Alles fysiek offline regelen is vaak duur en kost veel energie. De groep heeft wel tijd en de ruimte om op pad te gaan en naar bijeenkomsten te komen - maar het continu organiseren is kostbaar, lijkt me.
0 stemmen
Organiseer heel speciale online activiteiten. Bijvoorbeeld een Hangout met een muzikant of dirigent waarbij het publiek vragen mag stellen. Mensen willen dicht bij hun helden zijn. Alle opa's en oma's kunnen Skypen met hun kleinkinderen. Als de toegevoegde waarde evident is, gaan mensen actief worden.
beantwoord 10 jun, 2014 door leonieke (1,650 punten)
+3 stemmen
Mensen houden van extra informatie, maar ze hebben vaak ook eigen kennis. Zorg ervoor dat ze waarde kunnen toevoegen en daar waarde voor terugkrijgen. Bijvoorbeeld. Festival Incubate heeft een site waarop de wiki-principes worden toegepast. Het publiek maakt de artiestenpagina's, schrijft de teksten, komt met suggesties voor links, met YouTube filmpjes e.d. Als mensen actief zijn, krijgen ze er zaken voor terug. Niet alleen online badges, maar ook speciale grammofoonplaten, bijvoorbeeld.
beantwoord 10 jun, 2014 door erwblo (5,690 punten)
Bedankt voor de suggestie Erwin, een soortgelijk idee naar de wiki-principes had ik ook al gemaakt. Het probleem is alleen dat veel mensen niet gewend zijn uit zichzelf actief materiaal aan te leveren. Heb jij (of iemand anders) misschien suggesties hoe je het best offline (of passievere online) initiatieven in kan zetten om mensen voor deze online wiki-principes te activeren?
Ik zou ook de mail hier voor gebruiken. Een simpel invulformulier met titel / tekst / link oid. Gebruik de manier van publiceren die ze kennen.
En deze groep mensen houden ook er van quizzen en puzzels. Dus laat ze hun hersenen kraken over relevante topics en details. Zoals ook omroep Max ouderen actief laat nadenken over topics, en zoals puzzelboekjes ouderen 'fit' en 'wieks' houden. Brava kan off-topic continu stellingen poneren, of op zoek zijn naar de interessante verhalen uit de jeugd van mensen m.b.t. tot bepaalde muziekstukken.
Radio4 en Classif FM en Clara (die laatste twee in mindere mate) betrekken ook continu de meningen en verhalen van mensen in hun programma's. En ze hebben vaak 'cryptische' quizvragen. Dat vindt die generatie leuk om te doen.
+1 stem
Het publiek is dus zeer offline georiënteerd en vooral 65+. Dus moet je je focussen op wat 65+'ers vooral op internet doen. Social media is, zoals jullie zelf ook aangaven, niet de oplossing.

Als het om TV zenders gaat denk ik meteen aan uitzendinggemist. Zorg dat al jullie uitzendingen makkelijk op internet te vinden zijn, of dat je live ook op jullie website kan meekijken. Zorg ook dat je hier een app voor hebt. Veel 65+'ers hebben tegenwoordig wel een tablet of smartphone in huis (vooral apple producten) zorg dus dat ze deze kunnen gebruiken.

Vertel dit ook op TV, dat het mogelijk is alles terug te kijken op de website of met de app. Zo komt er een online community los en komen er ook veel meer mensen naar de website. Daarna kan er gekeken worden naar online activiteiten organiseren voor een nog hechtere band met elkaar en de zender
beantwoord 10 jun, 2014 door jorenvrancken (360 punten)
+3 stemmen
Als het profiel van de gemiddelde kijker 65+ en vooral offline is, dan zou ik toch ook vooral (in eerste instantie) daar extra activiteiten ontplooien. Tenzij het doel (ook) is om een breder (en jonger) publiek te trekken, maar dat lees ik hier niet in.

Mijn eerste ingeving zou zijn om actief aanwezig te zijn (met een stand met mensen van Brava) bij klassieke concerten. Om te werven, voor te lichten en via die wijze mensen ook naar jullie online initiatieven te verwijzen. Ook 65+ers zijn actief op internet (maar slechts beperkt op social media, en vaak in vaste structuren wat ze online doen), wellicht dat een zetje in de goede richting (met uitleg wat ze daar kunnen vinden) ze over de drempel helpt om te participeren. De jeugd probeert het uit en ziet het wel, een ouder iemand wil eerst weten wat hij krijgt (en is niet zo handig is zelf op zoek gaan).

Ik zou dus inzetten op een mix van off- en online, waarbij je offline inzet als middel om je communitiy verder te vergroten, en online gebruikt als middel om ze (als ze eenmaal in de community zitten) verder te vermaken en informeren.
beantwoord 10 jun, 2014 door boezeman (620 punten)
+3 stemmen

Gezien de doelgroep misschien eerst kiezen voor top(geluids)kwaliteit.  Velen luisteren of kijken naar TV , maar realiseren niet dat de kwaliteit van het geluid een stuk beter kan.  Als Brava zich naast een 24 uurs gevarieerd aanbod, ook als kanaal zou kunnen ontwikkelen van "top-geluidsregistraties".

Daarbij twee denkrichtingen:

- Bijna alle mensen uit de  doelgroep 65+ krijgen te maken met een vorm van slechthorendheid. Een meerderheid krijgt  te bijvoorbeeld te maken met een hogetonenverlies. Stel dat je instaat bent op basis van een profiel een optimale geluidservaring te bieden. Dit is in eerste instantie misschien niet direct mogenlijk via het TV kanaal, maar dan eventueel wel via het eigen (web/app) kanaal. Bijvoorbeeld in verschillende (toon)frequenties aanbieden. Download?

- Lever een eigen branded koptelefoon waarmee frequenties op maat zijn in te stellen voor een beterer geluidservaring of ga een partnership aan met een project als https://www.kickstarter.com/projects/1003614822/ponomusic-where-your-soul-rediscovers-music?ref=discovery (Pono Music)

Maar hoe doe je dan de conversie naar een (online) community? 

Ik stel me voor dat je via het eigen webkanaal dit beschikaar maakt.  Een abonnement geeft toegang tot de topkwaliteit geluidsregistraties en een instelbare Bravakoptelefoon of musicplayer  is te kopen in de webshop. Of te ontvangen bij meerjarig abonnement.

Ultiem zou zijn als je op basis van je eigen ( hoor) profiel content aangeboden zal krijgen. Ook via de kabelaars.

Verder met ik het wel eens met de andere opmerkingen en ideeen, hoe de doelgroep 65+ verder te activeren is. Bovenstaande is maar een eerste gedachte om nog meer onderscheidend te zijn.

 

beantwoord 10 jun, 2014 door boerdeboer (770 punten)
bewerkt 10 jun, 2014 door boerdeboer
Super idee! Goed!
+2 stemmen

Begin met het verzamelen van zoveel mogelijk emailadressen, email is de linking pin tussen offline en online. Mensen verleiden tot het zich inschrijven op een nieuwsbrief is daar een goede methode voor. Focus je in eerste instantie daar op, dus een grote banner op website, geprinte reclame op concertkaartjes, overlays op TV. Allemaal met één look&feel, het is wellicht een publiek dat vaak met dezelfde teaser moet worden geconfronteerd om ze over te halen. Doel: zoveel mogelijk emailadressen! Daarnaast is het maken van een nieuwsbrief uitdagend genoeg. Ga meten of en hoe de nieuwsbrief gelezen wordt en leer dan welke artikelen interessant zijn voor jullie doelgroep. Gebruik de nieuwsbrief vervolgens om mensen "aware" te maken dat ze kunnen interacteren met Brava, doe eens een enquete (en koppel de resultaten terug), een prijsvraag, laat mensen zelf een uur schedulen op Brava etc. Mensen die een half jaar de nieuwsbrief hebben ontvangen en gelezen stuur je een andere(!) nieuwsbrief, méér focus op de mogelijkheid om via een sociaal platform te reageren en om lid te worden van De Foyer. Noem het niet De Foyer (veel te algemeen) maar: "Vrienden van Brava” oid. En maak lidmaatschap gratis, waarom zo’n enorme drempel in deze moeilijke doelgroep?
Kies één sociaal platform, ik zie op de website nu Facebook, Twitter, Google+, Pinterest etc. veel te veel, veel te verwarrend. Ik zou zeggen òf Facebook òf een eigen blog met reactiemogelijkheid op de huidige website. Gebruik het sociale platform vervolgens om unieke dingen te bieden. Laat een recesent een stuk over een concert schrijven en nodig de bezoekers uit te reageren. Vraag en antwoord met een dirigent of arrangeur, playlists laten samenstellen door de community, laat ze openbare repetities bezoeken etc.
Beloon mensen die "iets doen” voor de community. Geef korting op een CD of op een concertkaartje voor ieder review of reactie dat mensen geven.

beantwoord 10 jun, 2014 door rebelarjen (280 punten)
+1 stem
Alhoewel ik al een paar antwoorden omhoog gestemd heb, omdat ik het er mee eens ben, mis ik in de vraagstelling nog een belangrijk stukje informatie:

WAAROM wil Brava een (grotere) community?

Gaat het om het vergroten van de bekendheid? Wil Brava meer mensen bij concerten voor de verkoop van producten? Moet Brava bezuinigen, en hopen ze dat de community bepaalde dingen zelf gaat doen, zodat er kosten bespaard worden?

En heeft iemand de huidige kijkers gevraagd wat zij eigenlijk willen?
beantwoord 10 jun, 2014 door lykle (580 punten)
Ja, we hebben eerder gevraagd via een online onderzoek wat de kijkers meer zouden willen (25 vragen, meer dan 2500 reponses gekregen). Veel zouden meer informatie willen rond de uitzendingen van Brava op TV. Welke dirigent, welk stuk, waar en wanneer etc. Ook gaven ze aan lid te willen worden van een club, om ons te steunen en om vrijkaarten voor concerten te krijgen. Deze club, genaamd de Foyer is opgericht. We willen graag onze (vaste) kijkers meer bij de zender te betrekken. Aan de ene kant zodat om mee te laten helpen om alle extra informatie te verzamelen (en dus ook om de kosten hiervan  te drukken) en aan de andere kant ook om extra produkten te verkopen (zoals cursussen van de Brava Academy).
Cool, dan denk ik dat ik het antwoord van Erwin over de wiki-mogeliheid (via email) nog een plusje geef
+1 stem
Als een van de redenen voor een sterke community is meer producten verkopen waaronder de Brava Academy, dan zou ik die Academy een online en een offline component geven. Doe offline masterclasses, breng die via de mail aan de man, maar geef die vervolg en verdieping met online webinars of videolessen. Dan hebben mensen een overduidelijke reden en belang om zich online te manifesteren. 'What's in it for me' wordt dan duidelijk.
beantwoord 12 jun, 2014 door erwblo (5,690 punten)
Ja, misschien ook een fysieke klantenkaart die je in je portemonnaie kan stoppen, zodat mensen die steeds zien. Op vertoon van kaart dan korting op concert en ook bij invoeren kaartnummer korting op aankopen via web.
+1 stem
Wat ik lees in jullie verhaal en ook in de antwoorden dat het een heel doelgericht publiek is Die dus niet direct online aangenaam verpozen maar juist iets komen halen. Dit is volgens mij de pijler waar je op moet bouwen. Doelgericht en halen en uiteindelijk daarmee verleiden tot brengen.
 
Je geeft aan dat je twee online hubs die dit het beste doen. De online gids en de nieuwsbrief. Dit zijn dan ook de twee hubs die je verder moet ontwikkelen. 
 
De gids
Zorg dat die overladen is met extra informatie en kansen om het direct te luisteren op bijvoorbeeld hoge kwaliteit. Dat elke uitzending gekoppeld is aan een toekomstige live optreden, verwijzingen naar content van hetzelfde genre, componist, dirigent,  een (eigen) wiki pagina met verdieping waar mensen hun kennis aan toe kunnen voegen, zorg dat ze zich kunnen abonneren op deelgebieden (denk aan een e-mail of een event wat direct in hun agenda komt en een alarm geeft). Klassieke muziek is breed en mensen hebben zo hun voorkeur. Het feit dat mensen de gids raadplegen bewijst dat maar weer. 
Er is natuurlijk veel meer onderzoek voor nodig en er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen maar wil vooral de potentie schetsen door je gids niet alleen maar te zien als een opsomming van tijden en onderwerp maar als een referentiekader, verdieping en navigatietool naar hoog relevante content. 
 
De nieuwsbrief
Meten is weten. Lees werkelijk alles uit en personaliseer de nieuwsbrief daarop. Probeer ze elke nieuwsbrief een relevante vraag te stellen die eenvoudig met ja en nee te beantwoorden is direct in de nieuwsbrief. Laat ze kiezen welke informatie ze wel en niet willen ontvangen. Hoe specifieker  / doelgerichter je nieuwsbrief hoe grotere conversie en engagement van de lezer.
 
Je hebt een groep mensen die vol zitten met levenservaring ook op het gebied van muziek. Gepassioneerde liefhebbers. Laat ze voelen dat je dat weet en bedien die behoefte. Breng die waardevolle informatie naar ze toe. Zorg dat ze verdieping krijgen in hun muziek. Stil de honger naar meer. Hierdoor gaan ze er nog meer van houden. 
 
Brava moet zich dan ook niet zien als een televisiezender maar als een plek waar opera, ballet en klassieke muziek geleefd wordt. Waar je de kwaliteit en verdieping kan vinden, zowel technisch als inhoudelijk, waar de geoefende luisteraar en liefhebber thuis komt en verwend wordt. De 3voor12 voor die andere muziek :)
 
Ben me bewust dat ik nog al wat aannames doe en me ook niet laat beperken door haalbaarheid. Toch hoop ik dat mijn antwoord jullie helpt naar jullie beoogde doel. Heel veel succes.
beantwoord 14 jun, 2014 door erikvisser (1,080 punten)
0 stemmen
Ik gebruik frequent Spotify, een combinatie met programma voorpresentatie is goed denkbaar. De 'bandbreedte' van klassieke muziek op BRAVA is wat smal. De nadruk ligt ook daadwerkelijk op de "Klassieke" periode. Ook een daadwerkelijke life presentatie maakt de zender levendiger.
beantwoord 14 jun, 2014 door rhendrickx (140 punten)
0 stemmen
Rode draad blijft: hoe verleid je een offline community richting online community? Bijvoorbeeld door het doel offline te laten zijn en het middel online te laten plaatsvinden. Denk crowdfunding. En je vindt een orkest bereid X optredens in het land te doen bij de mensen die in hun lokale community Y geld bijeenkrijgen. Dan is het doel het concert dat mensen kunnen 'verdienen' maar online kun je zien hoe een en ander vordert, welk percentage al gehaald is, wat nog moet gebeuren, etcetera. Daar zit uiteindelijk de sleutel: combineer online en offline, breng werelden bij elkaar.
beantwoord 23 jun, 2014 door erwblo (5,690 punten)
+1 stem
Interessante vraag inderdaad.

Wat ik mis in 'onze' antwoorden, is de optie dat de kijkers helemaal níet online zullen gaan. Als ze daar niet aktief zijn, waarom dan nu wel? Brava kijk je om muziek te luisteren en te zien. Ik denk dat iedere kwaliteitsverbetering aan die kant veel meer wordt gewaardeerd.

Mocht je toch iets willen doen, dan zou ik het voor deze groep eerder zoeken in een (papieren) gids met achtergrond-info en mogelijk interviews. Ik ben benieuwd hoeveel Brava-kijkers, naast die muziek luisteren, nog iets doen op dat moment. Tweede scherm-dingen gaan, denk ik, in elk geval niet werken.

Ikzelf ben geen kenner - maar ook geen hater ;) - van klassieke muziek. Degenen die ik ken, doen vaak iets wat me opvalt: ze houden registraties bij. Wie speelde wanneer dit stuk? Misschien zit daar nog iets in? Informatie en wetenswaardigheden delen?

Eerlijk gezegd zou vraag 1 moeten zijn of Bravakijkers zich wel willen laten herkennen als Bravakijkers!

Zijn ze daar indefferent over? Probeer dan eerder in grote plaatsen een winkel te openen waar men rustig klassieke muziek kan luisteren en rustig een drankje drinken. Bijna de sociëteitsruimte, maar in feite koffieshop met specifieke sfeer. Zoek het in de vraag 'wat klassieke muziek ervaren' ís!
beantwoord 25 jun, 2014 door janvds55 (750 punten)
Bedankt voor je bijdrage. Interessant inderdaad om te analyseren of Brava-kijkers zich als zodanig willen laten herkennen. Het beeld dat ik nu heb na een aantal onderzoeken is dat ze zich uiteraard in de eerste plaats herkennen als klassieke muziekliefhebber, en dat Brava dus in eerste instantie een extra manier is om als liefhebber te genieten van klassieke muziek, (en dat laagdrempelig). Toch is er ook veel interesse voor de ontwikkelingen op onze zender: nieuwsbrieflezers hebben aangegeven het meest geïnteresseerd te zijn in nieuws rondom Brava zelf, dus actuele informatie over in de toekomst uit te zenden uitvoeringen, uitzendthema’s, en verdiepende achtergrondinfo bij de door Brava uitgezonden uitvoeringen. Op de tweede plaats komt bij hen alle informatie die niet direct aan Brava verbonden is (zoals informatie over actuele ontwikkelingen binnen de wereld van klassieke muziek, en links naar video en geluidsfragmenten op bijvoorbeeld YouTube).
Naar aanleiding van dit onderzoek (in combinatie met resultaten uit andere onderzoeken) is mijn verwachting dus dat de meesten betrokken genoeg zijn bij onze zender om zichzelf ‘Brava kijker’ te noemen, al blijft het natuurlijk lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven.  Wel denk ik dat jezelf laten zien in de ‘gewone’ offline wereld goed is voor promotie.

Daarom: hoewel ik al een aantal ideeën heb gezien die ook mogelijkheden bieden voor promotie van de community, vroeg ik me af of iemand nog ideeën heeft om op een offline manier promotie te maken voor enkele van de community strategieën die jullie met zijn allen hebben aangekaart?
Ik zou niet te snel gaan concurreren met bestaande muziekbladen. Een nieuw 'Brava-blad' lijkt me minder geschikt dus.

Wel kan ik me - offline - iets voorstellen bij de ontmoeting, de fysieke 'Brava-plek'. De weg dus van online (tv) naar fysiek. Begin luisterplekken. Die zijn er nog nergens (geloof ik).

Geven de onderzoeken geen indicatie waar jullie concentraties van kijkers hebben?

(Overigens, ik denk dat het niet vanzelfsprekend is de nieuwsbrief-abonnee te zien als 'de Brava-kijker'. Er zijn ongetwijfeld veel meer kijkers dan die groep. En die groep heeft (daarom) welllicht een specifieke behoefte en interesse!)
0 stemmen

Deze groep, van offline gebruikers, bereik je via de voor hun gebruikelijke media: namelijk de bekende sudoku- en kruiswoordpuzzelboekjes, kranten, radio4 reclame blokken.., e.d.

Maarrrr vergis je niet; de 65+ zijn veelal into tablets! Een APP is de ideal manier om ze te bereiken!

Een app is in essentie offline  - wat niet veel mensen denken. Een app wordt gedownload, en bevat eigen content, of maakt regelmatig contact met een server om informatie te updaten. Zorg er dus voor dat de ouderen op hun tablet, naast het bekijken van de foto's van, en het emailen met hun kleinkinderen - ook de Brava app downloaden. Staat de app er eenmaal op, dan is het een kwestie van regelmatig voor nieuwe content zorgen, en/of werken met push berichten (zoals 'je hebt een chat bericht via whatsapp'); zodat ze actief op de hoogte gebracht worden.

Worden ze eenmaal meer naar de app toegetrokken, dan krijg je ze via doorlinks naar diverse media op Youtueb, Pinterest, Facebook etc)

Adverteer met QR codes en download links in puzzelboekjes en kranten. Op die manier groeit je connected community; offline.

beantwoord 27 jun, 2014 door lennard (2,270 punten)
Bedenk ook dat deze groep graag op de hoogte gehouden wil worden, maar zelf niet goed weet waar te zoeken. Ze zitten vaak rustig thuis te lezen of te tabletten. Dus als de app regelmatig met leuke nieuwe informatie en content komt, dan zitten zij relaxt; krijgen zij en Brava wat ze willen - Connectedness
...