settingsLogin | Registersettings
FMT Workforce - Innovation on demand
Show Menu

Fast Moving Targets: Wat is een belangrijke (digitale) trend en wat is de impact?

+3 stemmen

Fast Moving Targets werkt aan de eerste editie van wat we hopen dat een jaarlijkse traditie wordt. Een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen, wat hun invloed is en hoe ze te benutten. Erwin Blom en Roeland Stekelenburg gaan de komende tijd hard aan het schrijven aan het rompverhaal, Leonieke Daalder buigt zich over de cases, maar we hebben jullie input ook meer dan nodig. Dit project wordt crowdsourced in het kwadraat! In fase 2 gaan we samen ook schrijven, maar in de brainstormfase hebben we jullie input ook hard nodig! 

De input van het FMT-netwerk is cruciaal. Honderden mensen die eigen ervaringen, eigen inzichten en eigen kennis inbrengen. Dat maakt dat we een beter eindproduct kunnen maken dan een kleine groep kan. Dus help mee en denk mee!

  • Noem en beschrijf een voor jou belangrijke trend
  • Leg uit wat het gevolg van die ontwikkeling is.
  • Geef waar mogelijk een sprekend voorbeeld van deze trend.
  • Beschrijf bij voorkeur wat een ander van deze trend of dit voorbeeld kan leren.
  • Als je trend al beschreven is, vul in de reacties aan met jouw gevolg, voorbeeld of les.

Meerdere trends inbrengen mag natuurlijk, maar doe er één per entry. En even voor de goede orde, als we om een trend vragen mag dat ook een trend zijn die al even aan de gang is (crowdfunding, user generated content etcetera). Het hoeft geen ontwikkeling van dit jaar te zijn. We willen een boek maken dat voor een breed publiek boeiend is.
We stoppen 500 euro in de pot voor jullie bijdragen in deze fase van het project. Dankzij samenwerking met de Nederlandse startup Mobbr krijgt wie meer bijdraagt, meer uitbetaald. Maar als je bijdraagt, wordt je sowieso automatisch ook co-auteur van het boek.

Doe mee!

gevraagd 14 sep, 2014 in Brainstorm door fmt (1,260 punten)
bewerkt 14 sep, 2014 door fmt

41 Antwoorden

+4 stemmen
  • Trend: Democratisering van de media. Door de digitalisering zijn productie- en distributiemiddelen van media goedkoop en eenvoudig geworden. 
  • Gevolg: Iedereen kan media maken. Iedereen met een verhaal kan een publiek bereiken.
  • Voorbeeld: Cynthia Schultz a.k.a. MissLipgloss. Ze is simpel in haar eentje een beautyblog begonnen waar ze nu van kan leven en meer dagelijkse bezoekers mee trekt dan menig site van een vrouwenblad.
  • Les: een belangrijke les die van beautybloggers te leren is, is dat persoonlijke media werkt. De lezeressen hebben het gevoel dat een vriendin hun dagelijks toespreekt en dat ze van haar leren en wijzer worden.  
beantwoord 14 sep, 2014 door erwblo (5,690 punten)
bewerkt 15 sep, 2014 door erwblo
Voorbeeld: iCulture. Met een simpel Wordpress-blog zijn Jean-Paul Horn en Gonny van der Zwaag een blog over iPhones en meer gaan maken. Uit passie begonnen is het nu een succesvol bedrijf begonnen.
Les: Zoom in op een niche en wees diepgravend op dat smalle gebied.
Hier mogen zeker de Youtube sterren bij. Denk aan EnzoKnol (https://www.youtube.com/user/EnzoKnol/) en BanjoMovies (https://www.youtube.com/user/BanjoMovies)
Gevolg van de democratisering is wel dat we op een andere manier naar 'deskundigheid' moeten kijken. Het gegeven dat je nu gemakkelijk een publiek kan bereiken met je boodschap wil nog niet zeggen dat je deskundig bent. Hoe maken we het onderscheid tussen deskundigen en harde schreeuwers; wat is nog waar?
Eigenlijk een hele sterke. Democratisering van de media. Iedereen kan en mag inderdaad informatie construeren en deze delen. De afnemers bepalen zelf wat betrouwbaar of leuk genoeg is om belangrijk te laten zijn. Ook in de 'armere' of 'oorlogzuchtige' landen levert deze vrijheid van informatie snelle onafhankelijk op voor mensen gevangen in regimes of armoede. Ze kunnen - toch weer het internet he - voor zover niet gecensureerd, zelf op ontdekking uit, kennis maakt machtig!
Hoe bepaal je zelf wat betrouwbaar is? En is iedereen in staat om een goede afweging te maken? Komen er wellicht weer sturende mechanismen?
Mijn peers vertellen me wat goed is. Doen ze nu ook meer dan ooit.
En Frank idd, de YouTube sterren zijn een belangrijke!
+2 stemmen
  • Trend: De opmars van de platforms. Veel van de grote internetsuccessen faciliteren, het zijn sites die het mogelijk maken dat partijen elkaar vinden.
  • Gevolg: Wanneer platforms succesvol zijn, schalen ze enorm snel. In korte tijd kunnen ze hard groeien en succesvol zijn. Al is het allesbehalve makkelijk om van de grond te krijgen door het multi-sided marketplaces karakter.  
  • Voorbeeld: AirBnB. AirBnB is een platform waarop huizeneigenaren en mogelijke huurders elkaar kunnen vinden. Doordat AirBnB zelf niets hoeft te bouwen, maar anderen aanbieden, kan de site zijn aanbod veel harder laten groeien dan welke hotelketen ook.
  • Les: Kijk of jezelf de platform-functie kunt vervullen. Maar realiseer je dat dat allesbehalve eenvoudig is.  
beantwoord 14 sep, 2014 door erwblo (5,690 punten)
Voorbeeld: Uber. Uber faciliteert vraag en aanbod tussen taxichauffeur en klant. Hoeft met de dienst Uberpop geen eigen personeel in dienst te hebben, maar maakt van iedere auto eigenaar een taxichauffeur.
Les: Verstorende diensten maken veel los. Zowel AirBnB als Uber lopen tegen regels en grote weerstand van gevestigde partijen aan. Om dat te kunnen weerstaan is geld voor juridische trajecten nodig.
Aan de platformeconomie vind ik het meest interessante dat je het achterliggende model ziet veranderen. Van centraal gestuurd naar decentraal georganiseerd. Een andere manier van vertrouwen beleggen.

En aan de andere kant ook weer de vraag, krijgen bedrijven als Airbnb, Uber etc. niet teveel macht. Who Owns the Future?
Eens, dat is ook heel interessant. Gedecentraliseerde macht zorgt ook voor nieuwe machtshebbers!
Ja, deze vorm van technologische ontwikkeling is zeer krachtig. Ben benieuwd wanneer bepaalde grote bedrijven 'de stekker uit het internet' gaan proberen te trekken om zichzelf te beschermen. Vaak proberen grote bedrijven mee te gaan in deze trends maar ze zijn vaak te log om met iets vernuftigs doch simpels te komen. Ze hollen achter de feiten aan en worden links en rechts ingehaald door gasten die vanuit hun zolders platforms ontwikkelen. Het levert wel een nieuwe vorm op waarbij de betrouwbaarheid opnieuw moeten kunnen worden gesteld. De werking of de bedoelingen achter de platforms is niet altijd doorgrondbaar, of de gevolgen van wat je krijgt of deelt. Er zullen vast ook keurmerken komen, of van tijd-tot-tijd platforms omvallen (denk aan wat er met bitcoins gebeurt). Misschien komt er wel een platform ter keuring van platforms ;-)
+3 stemmen

Trend: Wearables / Intimisering van technologie / Quantified Self. Digitale technologie komt steeds dichterbij. Van de mainframe, naar de desktop, naar de laptop, naar de smartphone en nu naar de wearable.

Gevolg: Alles en iedereen wordt media. Mens en technologie smelten als het ware samen. Zijn samen een. De een kan niet zonder de ander. Doordat we ook steeds meer data van onszelf achterlaten, weet het netwerk wie we zijn, waar we zijn en wat we willen. Het netwerk heeft hiermee de potentie om realtime ons op de menselijke maat te bedienen teneinde onze behoeften te bevredigen. 

Voorbeeld: Apple Watch, Motorola 360, Fitbit, Nike Fuelband

Les: De mens is de nieuwe user interface. Technologie maakt het mogelijk dat de mens eindelijk centraal komt te staan.

beantwoord 15 sep, 2014 door duivestein (620 punten)
Absoluut een belangrijke trend. En toch is er nog niks wat bij mij is blijven klijven, anders dan mijn mobiel. Voor mij zal de Apple Watch dat vermoedelijk ook niet doen. Benieuwd wat het wel wordt!
En wat van de volgende stap; de (we)are-able - ofwel de inner-wearable; implantaten met digitale techniek die naar buiten communiceren en met onze omgeving communiceren, zodat de auto start als je er in gaat zitten, of in de winter als je je jas van de kapstok neemt. Of zodat alle deuren in huis zich voor en achter je sluiten. Informatie die je direct naar je huisarts stuurt van hoe het van-binnen met je gaat. Wearables is al een feit, maar de pioniers zijn al bezig met het bionische, denk ik.
+3 stemmen

Trend: Opkomst van de robots en algoritmes. Niet alleen de spierkracht, maar ook de cognitieve taken van de mens worden steeds vaker overgenomen door robots en kunstmatige intelligentie. 

Gevolg: Technologische werkloosheid. Welke banen worden in de nabije toekomst overgenomen door robots? Hebben mensen straks nog wel werk?

Voorbeeld: De zelfrijdende auto van Google. Wat gebeurt er wanneer deze auto's gaan rondrijden? Ze maken geen ongelukken, dus wat betekent dit voor autoschadeherstel- en verzekeringsbedrijven. Er zijn parkeerproblemen meer, hoe gaan steden om met het verlies aan parkeerinkomsten? Vrachtwagen-, bus-, en taxichauffeurs kunnen op zoek naar een nieuwe baan.

Les: Het zijn ontwikkelingen die er keihard aankomen, maar hoe gaan we hier als maatschappij mee om? Moraal, ethiek etc.

beantwoord 15 sep, 2014 door duivestein (620 punten)
Er zou weinig aan de hand zijn als we werk minder belangrijk maakten ;-) Geef mensen een basisinkomen en laat die robots het maar doen!
Zoals de Atheners zich geen samenleving zonder slaven konden voorstellen en de Middeleeuwers geen samenleving zonder adel en kerk, zo kunnen wij ons geen samenleving voorstellen zonder loonarbeid. "Dat mensen niet werken voor hun geld, dat hoort gewoon niet."
Naast het banen verhaal gaat het ook een enorme impact hebben over hoe wij met software en hardware zullen gaan interacteren.
@Ronald misschien is dit weer het moment waar we een nieuwe samenleving krijgen waar werken voor geld niet meer centraal staat? De historie laat tenslotte omslagpunten zien dus dit kan er één van zijn/worden.
Als iedereen een basisinkomen krijgt, dan heeft een ieder de rust om creatief/innovatief te kunnen. Nu blijft veel creativiteit onbenut om dat veel mensen druk bezig zijn te 'overleven'.
Tegenlicht gaat daar ook over, nu.
Robotica gaat heel hard. In Japan al jaren, en nu overal. Niet alleen het robot voetbal, en de gebruikte algoritmes, zijn interessant - maar ook bedrijven in Amerika groeien in die industrie. Exoskeletons, voor het leger, en om ouderen op de been te houden, robots die eindelijk in huis en in de zorg komen helpen. De programmatuur is ook steeds 'slimmer'.. minder 'geprogrammeerd', en meer 'zelf-programmeerbaar' door de robot; zoals ook wij mensen zelf patronen leren ontdekken, en hiermee handelen.
+2 stemmen

Trend: Cashless society / cryptocurrencies. Papier-en kleingeld bestaat in de toekomst niet meer. We gaan op nieuwe manieren betalen.

Gevolg: de financiele sector wordt ontbundeld. Hebben we straks nog wel banken nodig? Of kunnen we op een andere manier, bv met bitcoin of ethereum, financiele transacties verrichten.

Voorbeeld: Apple Pay, bitcoin, Ethereum, Ripple

Les: de toekomst is het tegenovergestelde van de afgelopen eeuw. 

beantwoord 15 sep, 2014 door duivestein (620 punten)
Ook hier wordt 'trust' een belangrijk onderwerp!
Hier zijn nog wat meer dimensies aan te benoemen:
1. allereerst maken cryptocurrencties het mogelijk voor machines om economische actoren te worden (de frisdrankautomaat die zelf nieuwe voorraad blikjes besteld en afrekent).
2. ten tweede maken cryptocurrencies het mogelijk om je geld te programmeren, bijvoorbeeld een zorguitkering die bij specifieke partijen uitgegeven kan worden, en na verloop van tijd terugkeert naar de verstrekker wanneer het geld niet gebruikt wordt.
3. doordat de 'trust' in de technologie zit (in het geval van Bitcoin in de Blockchain), hebben we minder behoefte aan de traditionele third parties en kunnen notarissen, accountants etc iets anders gaan doen.
+7 stemmen

Trend: Opkomst van DAO's (decentralized autonomous organizations). In de toekomst is het algoritme de eindbaas. Bedrijven die bestuurd en gecontroleerd worden door een stuk software. Komt geen manager of CEO meer aan te pas.

Gevolg: Onze maatschappij kent slechts twee rechtspersonen die kunnen deelnemen aan het economische verkeer: mensen en bedrijven. In de toekomst komt hier een derde actor bij: het algoritme.

Voorbeeld: Onlangs maakte de durfinvesteerder Deep Knowledge Ventures uit Hong Kong bekend dat het als eerste bedrijf ter wereld een softwareprogramma tot lid van de raad van bestuur heeft benoemd. VITAL is de naam van het nieuwe bestuurslid: Validating Investment Tool for Advancing Life Sciences. Het programma is ontwikkeld door het bedrijf Aging Analytics UK en heeft net zoveel beslissingsbevoegdheid als de menselijke bestuursleden. 

Les: Onze economie wordt uitgebreid met een derde actor. Het is een compleet nieuwe economie.

 

beantwoord 15 sep, 2014 door duivestein (620 punten)
Mooi voorbeeld!
Is dit echt een trend of een exemplarisch voorbeeld?
+3 stemmen

Trend: De deel-economie. Het eerste grote sharing succes was AirBnB. De site maakte het huiseigenaren mogelijk om hun woning aan anderen te verhuren. Later kwamen er in Nederland een dienst als SnappCar bij waar automobilisten hun auto's verhuren. Of Peerby dat het makkelijk maakt om spullen van elkaar te lenen. Het aantal voorbeelden is groot. Van boten tot kleding. 

Gevolg: Nieuwe spelers verdringen oude krachten. Door AirBnB krijgt de hotelbranche het moeilijk, door SnapCarr voelen de autoverhuurders de gevolgen. De deel-economie zorgt er uiteindelijk voor dat efficienter met o.a. goederen wordt omgegaan. En dus zijn er bijvoorbeeld minder auto's nodig. 

Voorbeeld: Snappcar, Peerby, UberPop, etcetera.

Les: Alles dat gedeeld kan worden zal gedeeld worden.

beantwoord 15 sep, 2014 door erwblo (5,690 punten)
Dit is ook niet meer alleen binnen de B2C markt maar er is ook een duidelijke groei te zien binnen B2B
Waar ik hier nog wel een probleem zie zijn de businessmodellen. Toogethr kreeg het in Nederland niet voor elkaar, maar ook Peerby is nog sterk zoekende naar een manier om hun bereik te vermarkten. Een minder probleem is het in markten waar de consument gewend is af te nemen van bedrijven (zoals SnappCar en AirBNB) en dus al gewend is te betalen.
Je hebt helemaal gelijk. Het is erg moeilijk maar niet onmogelijk. Ik hoop dat er op een bepaald moment een omslag komt en mensen weer bereid zijn te betalen voor de service zelf en misschien niet in een jaarlijkse abb. Want met bijvoorbeeld Peerby weet je nooit wanneer je het nodig hebt of nodig bent maar meer in micropayments gekoppeld aan gebruik en misschien zelfs nog verrekend met bewezen diensten voor je buren.

Zeker als we ook om moeten naar een circulaire economie. Daar zullen goederen veranderen in diensten. Maar er is een groot risico dat ze gewoon te vroeg zijn en ze dat de kop kost.
Volgens mij is het cruciale punt de volwassenwording van de deeleconomie

De term deeleconomie vind ik overigens enigszins misleidend: in veel gevallen is er geen sprake van ruilhandel c.q. handel met gesloten beurzen. Feitelijk doen de delers vaak precies hetzelfde als hun grotere broers (taxi’s, horeca, autoverhuurbedrijven), maar dan voor minder geld.

Die lagere prijs kan mede worden gerealiseerd doordat men de producten beter benut: er staan minder auto’s werkloos langs de kant, huizen staan minder vaak leeg en taxi’s hoeven niet onnodig lang op klanten te wachten. Daarnaast hoef je niet te betalen voor extra’s waar je niet om gevraagd hebt en heb je de tussenhandel niet meer nodig om dingen voor je te regelen; dat kun je door een transparant platform nl. zelf.

De volwassenwording van de deeleconomie is afhankelijk van het feit of:
1. Sectoren de overstap kunnen en willen maken.
De overstap in de taxibranche en de horeca gaat momenteel met horten en stoten.

2. Alternatieve inkomsten worden gegenereerd voor alle deelnemers aan die economie.
Waar enerzijds minder kosten worden gemaakt, wordt anderzijds ook minder verdiend.  Wil je degenen die minder gaan verdienen niet langs de kant laten staan, dan zul je ze een alternatief inkomen moeten bieden (door een basisinkomen, via herscholing, etc.). Zo niet, dan ben je op macroniveau alleen bezig de inkomsten over te hevelen van het ene bedrijf/aandeelhouder naar de andere.

3. Oplossingen voor onvoorziene gebeurtenissen geboden kunnen worden.
In de kosten die gemaakt worden in de oude economie zijn veel voorzieningen zijn opgenomen om risico’s af te dekken. In het geval van taxi’s is dat bv. een WA-verzekering of een spoedservice waar een taxichauffeur een beroep op kan doen als zijn vervoermiddel het begeeft.
 
In een DHZ-concept als van AirBnB is de eigenaar van de woning toch niet verzekerd  als blijkt dat hij zijn huis verhuurd heeft. Of je bij Uber als inzittende verzekerd bent, is tot op de dag van vandaag onduidelijk. Je huurt een caravan van een particulier, maar die blijkt hem een week voor je vakantie te hebben verkocht; heb je dan ergens recht op? En wil je dat gelazer als huurder wel hebben?

Volgens mij is de deeleconomie geen slechte ontwikkeling, maar het zal pas een volwassen onderdeel van onze economie zijn als aan deze voorwaarden is voldaan.
+3 stemmen

Trend: de startup-mentaliteit betreedt het publieke domein. De overheid verklaart zich op steeds meer gebieden onmachtig, sociaal ondernemers vullen de gaten. Ze denken en werken als een startup. Als je denkt dat iets beter kan lanceer je een oplossing. Wat werkt maak je groter, wat niet werkt laat je los. 

Gevolg: op allerlei gebieden die vroeger het domein van overheid en politiek waren, ontstaan nieuwe initiatieven. De grens tussen markt, overheid en burgers is voortdurend aan het schuiven.

Voorbeelden: Buurtzorg, Steve Jobs-scholen, broodfondsen, energiecoöperaties, social labs.

Les: technologie en denken in termen als platforms, communities en peer-to-peer heeft een sociaal-culturele impact die veel en veel verder gaat dan we nu misschien denken.

beantwoord 15 sep, 2014 door ronaldmulder (910 punten)
Goede ontwikkeling. Lijkt me lastig genoeg!
Zelfs de ruimtevaart! Dankzij bedrijven als SpaceX is er eindelijk weer wat om naar uit te kijken en wordt de ruimtevaart eindelijk commercieel. NASA besteedt hun nieuwe missie om weer mensen vanuit de US de ruimte in te schieten uit aan SpaceX en Boeing, met als doel dat beide bedrijven de technologie ook zelf gaan inzetten voor private doeleinden
+1 stem

Trend: Het delen van elkaars dienstverlening

Gevolg: Je hoeft niet alles in eigen huis te doen

Voorbeeld: Thuisbezorgd

Les: Iedereen doet waar 'ie goed in is. Gebeurt al voor distributie. Gaat ook gebeuren voor klantenservice, voorraadbeheer et cetera.

beantwoord 15 sep, 2014 door marjaruigrok (230 punten)
bewerkt 15 sep, 2014 door erwblo
Bedoel je dat bedrijven steeds meer onderdelen gaan outsourcen naar anderen? Kun je klantenservice door een ander laten doen?
Zoals je het bezorgen aan anderen overlaat (je gebruikt als restaurant Thuisbezorgd zonder zelf een bezorgservice op te richten), zo kan je klantenservice ook aan anderen overlaten. Gebeurt al, door callcentra zoals webHelp (voorheen SNT).
al vraag ik mij sterk af of het outsourcen van callcentra een goede ontwikkeling is geweest. Voor zowel consument als bedrijf. Ik word er als zakelijke klant van Apple echt niet blij mee als ik een slecht Engels sprekende Indiër aan de lijn krijg, maar bouw wel een band op met Knab dat me door eigen werknemers laat bellen op het moment dat ik een vraag of feedback heb.

Ik geloof dat je alles wat niet tot de core van je bedrijf behoort zou moeten outsourcen (en opensourcen) en je moet concentreren op de punten waar jij onderscheid kan maken. Met de opkomst van social media in de afgelopen 14 jaar geloof ik dat klantenservice alleen maar een belangrijker onderdeel van die 'core' is geworden.
Ik ben het met je eens dat dienstverlening (en kennis van de klant) dicht bij het hart van de organisatie liggen. Maar 9 van de 10 vragen kunnen eenvoudig, efficiënt en met kennis van zaken door anderen beantwoord worden. Mijn ervaring met (weliswaar Nederlandse) callcentra is dat ze goed in staat zijn zich de kernactiviteit van de klant eigen te maken.
+1 stem

Trend Energie opwekking zal in de (nabije) toekomst geheel anders gaan.  De vervuilende opwek zal langzaam gaan verminderen, daarvoor in de plaats komt schone decentrale opwek zoals zonnenpanelen op daken van huizen en schone centrale opwek zoals grote windmolenparken of grote velden met zonnepanelen.

Gevolg: Energie zal met pieken meer of minder beschikbaar zijn, met als gevolg dat de energieprijzen gaan flucteren, Goedkoop bij zonnig en winderig weer, duur in de avond / nacht en bij weinig wind. Om dit probleem op te lossen komt er een ontwikkeling in energieopslag om de pieken en de dalen te verminderen.

Voorbeeld: Plaatsen van zonnepanelen wordt steeds populairder.

Les: Behalve zonnepanelen en windmolens zijn er vele andere manier van energie opwekking en energieopslag mogelijk. Dit moet de komende jaren ontwikkeld gaan worden.

beantwoord 15 sep, 2014 door ajadur (260 punten)
Het gaat eigenlijk verder dan slechts de lokale opwekkers van energie. Zonnepanelen, grondwarmte, warmtewisseling, wind, regen, biomassa, afval, etc. Allemaal manieren om rondom je huis, of in de buurt energie uit op te wekken. Maar het sterke komt wanneer de huizen bij elkaar met elkaar verbonden zijn, en er lokale opslag van overcapaciteit is. Zodat je daar uit kunt putten als het niet waait of donker is. Er zijn al krachtige koude-batterijen ontwikkelend door MIT, zo groot als pizzadozen, die extreem goedkoop zijn en waar je veel energie in kunt opslaan. Maak een netwerk, zodat je van je buren leent wanneer zij op vakantie zijn, enzovoorts. We worden allemaal verzamelaars en verstrekkers (lokaal, regionaal) van energie; volledige decentralisatie.
+3 stemmen
  • TrendDemocratisering en "sociaal worden" van financiering. Tot 50 jaar geleden was het heel normaal dat kapitaal gekoppeld was aan sociale relaties en dat financiering gefragmenteerd was, omdat (bijna) iedereen financier kon zijn. Door de opkomst van steeds grotere financiele instelling en "goedkoop" kapitaal is dat in handen gekomen van een selecte banken en investeerders. Door de opkomst van 

    Geld is altijd een middel geweest om een gezamenlijk doel te bereiken. De afgelopen 50 jaar is geld een doel op zich geworden. De trend is nu weer dat geld haar normale positie in gaat nemen en een middel gaat worden om nieuwe initiatieven te realiseren. Het is dan ook de smeerolie voor de netwerk-economie en deeleconomie.
  • Gevolg: Elke persoon met een goed verhaal en goed netwerk kan haar ideeen realiseren.
  • Voorbeeld: Via crowdfunding platformen worden al duizenden projecten gefinancieerd. De grootste innovaties vinden echter plaats door organisaties die al een netwerk hebben opgebouwd en haar klanten of relaties vraagt om mee te investeren en profiteren van toekomstige groei. Enkele goede voorbeelden zijn SnappCar, WindCentrale, de Correspondent en Qolors.
  • Les: Met een goed plan, een sterk netwerk en de juiste marketing kun je een stabiele organisatie opbouwen met een groep van ambassadeurs.
beantwoord 15 sep, 2014 door kleverlaan (200 punten)
Helemaal eens. Alleen: hoe schaalbaar is het? In die zin: ligt crowdfundingmoeheid niet ook op de loer? En hoe herhaalbaar is het? Kun je meerdere crowdfundingsacties achter elkaar doen. Benieuwd hoe je daar naar kijkt?
In principe juist heel schaalbaar. Vooral omdat er geen massa-communicatie hoeft plaats te vinden. Media-moeheid van crowdfunding zal er zeker plaatsvinden. Het wordt steeds minder interessant om weer de volgende crowdfunding case te beschrijven. Alleen de unieke gevallen zullen hier nog aandacht krijgen. Wanneer projecthouders begrijpen dat hun energie het beste gefocust kan worden op hun eigen directe kring, dan zal iemand met een breed netwerk (zoals Erwin ;) niet elke week 10 donatie verzoeken meer in zijn mailbox ontvangen.

Meerdere acties achter elkaar is erg goed mogelijk. Vooral wanneer je het ziet als onderdeel van je communicatiestrategie, waarbij je continue je netwerk betrekt bij je activiteiten. Soms vraag je hen om input, soms deel je je kennis met je netwerk en een andere keer vraag je hen om mee te financieren. Afhankelijk van het project kun je dan ook verschillende vormen van crowdfunding inzetten. Als organisatie heb je vaak verschillende projecten. Soms socialer en soms commercieler. Bij sociale (kleine) projecten zouden dit bijvoorbeeld donaties met wat tegenprestaties kunnen zijn. Bij commerciele projecten kun je je netwerk ook financieel mee laten profiteren van je groei. Waarom rente betalen aan een bank als je je netwerkpartners mee kunt laten profiteren? Of zelfs mede-aandeelhouder maken (al is dat in Europa minder gewenst)?
+2 stemmen
  • Trend: De ondergang van formele communicatie. Door de omgangsvormen op Social Media zien we een steeds grotere kloof tussen formele en informele communicatie. Mensen raken steeds meer gewend aan informele communicatie als nieuwe norm. Lopen ze vervolgens tegen formele communicatie van een organisatie aan, dan voelt deze afstandelijk en koud tegenover het warme contact online.  
  • Gevolg: Organisaties zullen moeten wennen aan een lezer die zich steeds meer lekker voelt bij informele communicatie. Dit heeft gevolgen voor de formele communicatie. Hoe lang kan dit nog doorgaan en hoe lang blijven de nieuwe en oude wereld botsen?
  • Voorbeeld: Zie elk goed voorbeeld van webcare tegenover elke brief of e-mail die je van een officiële organisatie krijgt... Nuff said.
  • Les: Organisaties zullen hun communicatie moeten aanpassen aan de nieuwe normen die online ontstaan. Zeker met een nieuwe generatie die volledig online opgroeit, vraagt dit om aanpassingen in de toon in eerste instantie en wellicht het afschaffen van formele communicatie in tweede instantie.  
beantwoord 15 sep, 2014 door copydimitri (200 punten)
Maar hoe verander je een grote organisatie in een snel veranderende wereld? Kan het? Of staan er simpelweg nieuwen op die dit beter doen en de plaats van ouden innemen?
Transitie. Mensen ontdekken dat het veel eenvoudiger werkt om informeel te communiceren, dankzij Social Media. En bovendien vaak sneller. Het is aan de organisatie om daar op in te spelen of ze worden gedwongen door de klanten zelf. Door Social Media is dit in een stroomversnelling gekomen, omdat lezers online kunnen aangeven dat communicatie vaag en lastig te begrijpen is, waar ze vroeger een roepende in de woestijn waren. Waar men eerst het nut van Social Media ook niet inzag, zal het besef dat informeel communiceren veel handiger is ook moeten groeien. Dat gaat niet van de ene op de andere dag, maar vraagt om ambassadeurs binnen de organisatie die de meerwaarde aantonen. Van massa, naar doelgroep, naar persona, naar mens.
en vergeet vooral de invloed van de internal socials niet. De CEO is allang niet meer 'eindbaas' daar, maar zijn er andere influencers etc.
Het taalgebruik en zorgvuldigheid van schrijven en formuleren verandert ook sterk onder invloed van nieuwe communicatiemiddelen. Ik werk regelmatig met studenten van hogescholen. Hun berichten zitten vaak vol taalfouten en zijn doorspekt met 'i-taal'.
(Formele) taal is ook maar een verzinsel. Een 'centraal' verzonnen systematiek, opgelegd, die weliswaar werkt. Werkte. Het is niet gezegd dat formele taal zoveel beter is, was. Met de nieuwe ge-centraliseerde taal, kunnen veel meer mensen veel meer uitdrukking geven aan wat ze willen 'zeggen' of laten zien. Ik zie het niet zozeer als een ondergang van formele taal, maar als een versnelde evolutie van communicatie. Communicatie is veel meer dan de beperkte regeltjes en grammatica die we hebben geleerd. Een woordenboek kan nog 10x dikker dan het nu is, als je crea-tief doorgraaft en verzamelt. Dat het daarmee onoverzichtelijker wordt. Ja wellicht? Maar het is ook niet de bedoeling dat je alle talen volledig spreekt. Straks praat je in je eigen taal in de smartphone, en spreekt je smartphone het in de gewenste taal uit; desnoods bijna synchroon. Oortjes in, en zo spreek je vloeiend in je eigen taal met een Chinees, of met een Angolees. ..of met een HR manager van een formeel bedrijf waar je solliciteert ;)
Dat zeg ik ook in mijn betoog. Formele communicatie is maar een vorm waarvoor we ooit hebben gekozen. Social Media laat zien dat er een andere keuze mogelijk is. Namelijk gewoon het gesprek aangaan zonder formele vormen en jargon.
+2 stemmen
Trend : Geolocation is here to stay
 
Harrod store - Floormap
 
 
Met de komst van de Beacons is de wereld van de locatie & gebruiker gebracht naar een micro-schaal die we vroeger nauwelijks nog konden voorstellen. Via Apps kan je nu door de supermarkt op dezelfde manier navigeren als met je auto op de weg.
 
En met buzz rond Apple, iBeacons en ApplePay is micro-locatie (geolocatie apps) ook als trend niet langer meer te negeren.

Waarom?
 
  • Ondanks alle interacties die online gebeuren, staan mensen nog steeds in verbinding met elkaar face-to-face in de fysieke wereld. Of het nu in een café is, in een winkel of op een exotische vakantiebestemming. De nieuwsgierigheid om nieuwe locaties te vinden, ontdekken en andere mensen te ontmoeten, is van alle tijd.
     
  • Mensen zijn geprogrammeerd om een omstandigheid of gebeurtenis te associëren en te verbinden met een locatie. “Waar was jij toen dat en dat gebeurde? “ Een eerste zoen. Je mooiste goal.
    Een referentie en oriëntatiepunt in onze herinnering, maar ook in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld denk eens aan het overstappen in de Londen metro. Waar moet ik heen?
  • Mensen zijn gevoelig voor bepaalde locaties en vormen loyaliteit op basis van een geografische locatie. (bijv. Lowlands PinkPop in Landgraaf of schaatsen op de Jaap Edenbaan)
  • Locatie staat centraal als start-, eindpunt als we te reizen of ons oriënteren. We raken inmiddels al bekend met Google Car, de zelf rijdende auto. Maar wat zou het handig zijn om in een parkeergarage automatisch naar de vrije plaats gereden te worden of in dat er in een trein de vrije plaatsen aangegeven worden. of kijk eens bij een actueel voorbeeld:
    De precisielandbouw http://youtu.be/9QvsogOwhd8
Iedereen is wel bekend met “locatie” marktspelers als Google, Facebook, Foursquare en Apple. En ook telco's hebben een schat aan informatie als het gaat om GPS-locaties.
Maar uiteindelijk is het ook aan de bedrijven om slimmer en smarter te worden. Hoe consumenten omgaan met hun directe omgeving en hun locatie, ook al zijn ze daar toevallig en voor de eerste keer.
 
Geolocatie technologie is in ieder geval nu op een spannend punt gekomen in haar relatief korte geschiedenis. Bakens ( Beacons) kunnen de precisie enorm verhogen vanuit de wereld die wij al kennen op macro GPS-level. 

Hoe ontwikkelaars en merken het verder gaan omarmen zal voor de ontwikkeling van locatie mogelijkheden en diensten een grote rol spelen. ​Privacy is en blijft een niet onbelangrijk dingetje.
Maar dat Geolocatie ook op micro niveau niet meer uit ons bestaan straks is weg te denken, lijkt me duidelijk
beantwoord 16 sep, 2014 door boerdeboer (770 punten)
bewerkt 16 sep, 2014 door boerdeboer
Qua locatie speelt Lowlands zich niet in Landgraaf maar in Biddinghuizen af ;-)  maar verder super verhaal!
Ik maak er PinkPop van :-)
En wat van LocoLocation, naast de GeoLocation. Want t.o.v. van grotere landmarks, wil je straks ook verfijnd weten waar je bent, wat je daarmee samenhangend snel wilt of kunt weten. Betreed je een gebouw, dan schakel je over van GPS op LPS (local positioning system) zodat je door het gebouw geleid kunt worden, of je eigen zoektocht kunt faciliteren met smart agents die weten waar je bent en hoe je gaat en bij wie je in de buurt bent.
+4 stemmen
  • Trend: Het is natuurlijk een open deur maar the internet of things. IOT is er al en zal alleen maar groter worden. Is het niet om ons als eindgebruiker te helpen dan is het wel om als bedrijf erachter te komen hoe je product wordt gebruikt en in relatie tot wat.
  • Gevolg: gebruikersgemak meer intrinsieke kennis van gebruik voor zowel de gebruiker als de leverancier.
  • Voorbeeld: Nest. Je termostaat weet wat je fijn vind zorgt ervoor dat je dat behagelijk gevoel van thuis altijd hebt :)
  • Les: "domme" producten hebben straks het nakijken omdat de gebruiker gewoon verwacht dat er op 'm geanticipeert wordt.
beantwoord 16 sep, 2014 door erikvisser (1,080 punten)
Helemaal mee eens. IOT is een echte nieuwe markt, en de kans is groot dat daar nieuwe grote bedrijven gaan ontstaan, zoals dat ook in de tijd van Google en Apple was.
Wasmachines praten met je router, de thermostaat, koelkasten, sensorische kleding.. elk jaar komt daar meer bij. IP4 is omgezet naar IP6 zodat die markt eenvoudig kan gaan groeien. De wens is er voor iedereen om data te delen, te verzamelen; ze op elkaar af te stemmen en daar wijzer uit te worden. IOT gaat nog veel beiden. Auto's zullen al hun data uploaden, zoals waar en wanneer ruitenwissers, koplampen, thermostaten worden gebruikt - waar je het weer uit kunt afleiden. Files worden als bepaald a.h.v. de aanwezigheid van snel bewegende smartphones op de wegen (dus mensen, dus auto's). Kleding die jouw houding corrigeert als je rugpatiënt bent, en deze informatie doorstuurt naar je zorgaanbieder, zodat ze van je weten hoe het gaat.. etc
+2 stemmen

Trend: Van eigenaarschap naar gebruik. Misschien niet direct digitaal maar met een stevige digitale component. Dus niet meer die vloerbedekking kopen maar de ervaring van een prettig loopoppervlak afnemen als een service. Geen lamp meer maar licht. Geen koelkast maar de service om eten koel te houden. 

Gevolg: Eigenaarschap en verantwoordelijkheid blijft bij de maker en die zal er dus voor zorgen dat de producten degelijk, duurzaam en gebruiksvriendelijk zijn en zal er alles aan doen om goed te monitoren wat er met zijn product gebeurd al is het maar te weten wanneer een ander product beter zal aansluiten op het gebruik. 

Voorbeeld: Weet niet direct een product die volledig beantwoord aan de circulaire economie en die ook al IOT omarmt maar vind mud jeans een aansprekend voorbeeld in Nederland http://nl.mudjeans.eu/ van die gedachte.

Les: Denk niet in maken en verkopen maar in het verlenen van een service en het aangaan van een langdurige relatie met je klant. De waarde zit dus niet meer aan het begin maar juist in de long tale.

beantwoord 16 sep, 2014 door erikvisser (1,080 punten)
+1 stem

Trend: Een andere manier van organiseren. Niet meer hierarchisch of in loondienst maar gebasseerd op netwerk, rollen en expertise. Teams worden samengesteld uit mensen die voor bepaalde klussen het meest geschikt zijn. 

Gevolg: Werknemer en werkgever relatie zal steeds minder het geval zijn. Meer en meer mensen worden eigen baas die binnen bepaalde netwerken hun reputatie hebben en van project naar project gaan. Het netwerk wordt de constante niet de opdrachtgevers.

Voorbeeld: Content Collective in NL is een mooie eerste stap in die richting. Een crowdsourced publisher. Met een club van meer dan 200 mensen maken ze online magazines.

Les: Het model van de Sanoma's onder ons staat op instorten. De overhead is niet meer op te brengen nu de reclameinkomsten maar blijven krimpen. Dit soort organisaties werken praktisch zonder overhead en kunnen vergelijkbare continuiteit en kwaliteit leveren.

(disclaimer: als oprichter van goed.is ben ik deel van CoCo)

beantwoord 16 sep, 2014 door erikvisser (1,080 punten)
Daar zien we FMT Workforce ook als een eerste aanzetje toe. We bieden toegang tot een publiek dat vervolgens samen in een brainstorm aan de slag kan!
Dat is het zeker! Dat was voor mij ook één van de redenen waarom ik ook voor goed.is op workforce vragen hebt gesteld. En dit soort nieuwe vormen gaat altijd met vallen en opstaan, een hoop doorzettingsvermogen en geloof/eigenwijsheid.
+1 stem

Trend: Samensmelten van acties. Weet niet precies hoe ik het moet omschrijven maar bijvoorbeeld apple bied nu net met de nieuwe telefoons en IOS8 de mogelijkheid om de verschillende app makers dingen te laten uitwisselen.

Gevolg: Hierdoor wordt het niet meer ik wil twitteren dus ik start de twitter app. Nee ik wil mijn ei kwijt en mijn telefoon weet al waar ik dat wil en hoe en wellicht zelfs wanneer. IFTTT maar dan in het kwadraat. De manier waarop we nu interacteren met de software en de verschillende aangeboden services / apps zal dramatisch veranderen.

Voorbeeld: Weet ik nog niet zo 123. Maar zullen er zeker al zijn :) Nu kan ik bijvoorbeeld vaak artikelen bewaren in Pocket of Netvibes of delen op sociale media. Dat is iig al een vorm van die versmelting naar IFTTT natuurlijk.

"Les": Apps worden niet meer de manier om je als merk te profileren. Ook zal het reclamemodel nog minder van toepassing zijn. Nu nadenken over hoe je in dit nieuwe ecosysteem je meerwaarde toont wordt een grote uitdaging.

beantwoord 16 sep, 2014 door erikvisser (1,080 punten)
De strategie bij Evernote (ja sorry...) gaat duidelijk die richting op. Door samen te werken met producenten op gebied van kantoorhardware en -supplies (Fujitsu, Adonit, Cote & Ciel) willen ze de beste kwaliteiten van beide werelden verenigen. Tegelijkertijd is die stap in wearables (brede term) een les voor Evernote hóe mensen met informatie omgaan in de dagelijkse realiteit. Willen we een buzz van een smartwatch in de juiste context, zoals een boodschappenlijst op een locatie? Kan Evernote net als je eigen brein je helpen om de juiste kennis op het juiste moment via het juiste device te laten zien?
+2 stemmen

Trend: Singularity. Het is eigenlijk geen trend meer maar een vaste waarde.

Gevolg: Het wordt een grote uitdaging voor overheden en bedrijven en tech bedrijven in het bijzonder om hun organisatie zo in te richten dat ze in staat zijn deze versnelling bij te houden.

Voorbeeld: Is niet een specifiek product

Les: Verandering is de enige constante

beantwoord 16 sep, 2014 door erikvisser (1,080 punten)
Maar kan 'de mens' het bijhouden? Zaken hebben ook pas echt impact als we het tot ons dagelijks leven kunnen toelaten.
Misschien gaat het niet over het willen bijhouden maar juist over het loslaten. We hebben een maatschappij gecreëerd met valse zekerheden en dat ingeprent vanaf de kleuterschool. Maar verandering is altijd de enige constante geweest gaat nu alleen wat sneller.

En of je nu meegaat met de golf of niet het zal een impact op je leven hebben want het is niet tegen te houden volgens mij heeft het dus niets meer met toelaten of niet te maken. Vrije keus is een illusie :)
Omdat de mens toch nog wel een rol speelt bij acceptatie ;-) , denkt ik dat technieken of ontwikkelingen die te ver voor de mens uitlopen ook het risico lopen te mislukken.
Singulariteit is eigenlijk het punt in tijd waarvoorbij de controle van de mens verloren is over de technologische ontwikkelingen. Het is inderdaad niet per se een trend, maar een hypothetisch - of waarschijnlijk - moment in de toekomst, waarbij de ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie zichzelf doorontwikkellen zonder dat we daar dan nog zicht of controle over hebben. Aangezien de snelheid van die eigen evolutie hoger ligt dan die van de capaciteit en biocapaciteit van de mens zelf, kun je niet goed voorspellen wat dat zal betekenen voor ons mensen. Worden we 'huisdieren', worden we er in meegenomen, worden we achtergelaten? Deze 'trend' zal waarschijnlijk alle andere ontwikkelingen teniet doen en een onvoorspelbare snelle ontwikkeling doen ontstaan waarvan we niet goed zien wat het betekent?
Misschien had ik een ander woord moeten gebruiken. Het is niet zozeer het verlies aan controle waar ik op doelde maar juist de exponentiele groei van technologie en hoe we als persoon, bedrijf en maatschappij ons anders moeten gaan organiseren om het bij te kunnen houden. Het sluit in dat opzicht aan op de trend die Sander Duivestein noemde "Opkomst van de robots en algoritmes".
Op zich is je woord helder gekozen. Want we weten precies wat je bedoelt. Het principe waar je op doelt is een soort van Moore's law: dat alle technologie elke 18 maanden verdubbelt (zei hij over computing power/ transistor densitiy in chips) - wat inderdaad een exponentieel proces is.. stel je voor 2, 4, 8, 16, 32, ... De technologische ontwikkelingen gaan inderdaad snel, vaak al te snel voor organisaties om op te varen, en het zal nog sneller gaan. Hoelang kunnen bedrijven bestaan, op basis van technologische producten of keuzes? Interessant fenomeen inderdaad. Moet je daar rustig onder blijven en eigen focus kiezen? Moeten bedrijven producten bijna als vluchtige ideeën gaan zien?
0 stemmen

Trend: Persoonlijk digitaal leren. Er is natuurlijk al informatie te over online, daarnaast zijn we gezegend met wikipedia. Dus kennis om op te sleurpen is er genoeg maar er komen steeds meer mogelijkheden om die informatie te structureren in een persoonlijk leerprogramma. Nu is dat nog vooral gekoppeld aan een specifieke studie of school maar ook dit zal uiteindelijk niet meer zo zijn en stel je je eigen leerweg samen die zich vanzelf vult met belangrijke content die je nodig hebt.

Gevolg: Scholen en instituten zoals we dat nu kennen bedienen niet meer een x aantal mensen binnen een x aantal cursussen maar een contineu wisselend aantal mensen voor stukjes waardevolle content. Je krijgt scholen die zich zullen specialiseren in het structureren van de leergang en scholen die juist waanzinnig goed zijn in een specifiek stuk informatie. Alle inhoud zal net als bij bijvoorbeeld Airbnb gekoppeld worden aan waardering en reputatie zodat het kaf van het koren gescheiden kan worden en goed onderwijs een kwestie is van de juiste software en toegang tot kwalitatieve content.

Voorbeeld: Er zijn talloze te noemen zoals Kahn Academie en in NL misschien http://o4nt.nl/ als voorlopers van wat gaat komen.

Les: weet waar je goed in bent en focus daar op. Het totaalconcept van structuur + inhoud op één plek is snel verleden tijd. 

 

ps. Ik poog niet echt de trends te volgen en enkele die ik hier oppen, zoals deze, vallen meer in de categorie "ik voel 't aan mijn water" dat het er aan zit te komen. Dus ik nodig je van harte uit om juist ook hier de dialoog over aan te gaan.

beantwoord 17 sep, 2014 door erikvisser (1,080 punten)
bewerkt 18 sep, 2014 door erwblo
In Nederland komt het nog langzaam op gang. In een land waar toegang en afstand andere begrippen zijn, zoals in Amerika, is men al veel verder. Maar als we toch even dicht bij huis blijven ... Een meisje dat bij ons op kantoor een buro huurde, was front end developer aan het worden via online leren bij Treehouse, gisteren stond er in NRC Next een artikel over jongeren die zelf online hadden leren programmeren en simpel werk vonden, het Nederlandse StudyTube heeft een miljoen aan investering opgehaald. Persoonlijk online leren is prachtig, maar belangrijke voorwaarde is discipline. En gemis: sociale omgeving. Dat moet je anders opvangen.
Helemaal met je eens. En goede RL coaching is ook erg belangrijk. Maar dat geld in het "echte" leven ook. Als je een team om je heen hebt met een gemeenschappelijk doel motiveer je elkaar.

Zo'n team kunnen ook je ouders zijn, vrienden en mede studenten zijn. Maar hoe persoonlijker je leergang wordt hoe ingewikkelder dat ook zal zijn.

Ik vertrouw vooral in de lerende mens en de intrinsieke behoefte om van waarde te willen zijn in de maatschappij en voor je naasten die je lief hebt.

Zoals Loesje het zegt "Als je denkt dat leren moeilijk is probeer dan maar eens een hele dag niets te leren".
+1 stem

Trend: DIY, De Maker Culture. De onafhankelijkheid van producenten om tot een product te komen. We kunnen nu zelf ontwerpen dankzij de democratisering van software en ook nu kunnen we met behulp van 3D printen deze ontwerpen ook werkelijkheid laten worden.

Gevolg: Je koopt geen artikel meer je zoekt de ontwerpen online op waar je waarschijnlijk net als apps en templates van wordpress gratis en betaalde kunt vinden. En print je eigen apparaat. Als bedenker van je product hoef je dus niet meer hele kostbare productie en distributiekanalen neer te zetten maar moet je onderscheidend zijn in je ontwerp.

Voorbeeld: Afgelopen weekend is er in 44 uur een auto in 3D geprint die via crowdsourcing tot stand is gekomen.

Les: als fabrikant gaat je wereld de komende decenia op zijn kop. Ook hier zal het opnieuw zoeken zijn naar de meerwaarde. Is het schaal, zijn het de materialen, ga je je ontwerpen monitariseren of juist open gooien? 

beantwoord 17 sep, 2014 door erikvisser (1,080 punten)
Een 3D-geprinte auto? Wow! Zal vast niet de hele auto zijn, maar toch!
Was nu voornamelijk de body. Maar een mooie eerste stap. Elektrisch aangedreven bied mogelijkheden om een heel eind te komen. Deze auto bestond in totaal uit 50 delen of zoiets. De bewegende delen zijn ook veel minder in verhouding tot een plofbak.

Al zou het slechts 80% zijn bied het veel mogelijkheden om auto's op maat te maken. Als een maatpak. Zowel in vorm als in functie. Stel je voor dat straks geen auto / voertuig er meer hetzelfde uitziet. Van dat beeld wordt ik al heel blij.
0 stemmen

Trend: Serious Gaming 2.0. Een nieuwe manier van informatieoverdracht gaat serieuze vormen aannemen.

Gevolg: Nu is het nog maar een relatief kleine markt met veel slechte spelen maar met een enorme grote potentie. Je ziet nu dat ook de grote spelers zich er op storten en er meer geld voor komt. 

Voorbeeld: Ben het artikel kwijt maar las een paar weken geleden dat een partij de echte grote jongens en meiden heeft ingehuurd om een spel te maken die niet zuigt en echt inteligent is.

Les: De discussies op scholen en binnen ouderland over gaming zijn helftig en erg verdeeld. Net als de onderzoeken naar de gevolgen ervan. Maar gaming en gamification gaan meer en meer deel worden van het allerdaagse leven. Het zal steeds minder optioneel worden en zullen waarschijnlijk een standaard onderdeel worden van informatieoverdracht. Als een sluipschutter in de nacht. Resistance is futile.

 

beantwoord 17 sep, 2014 door erikvisser (1,080 punten)
Wie voorbeelden heeft, voeg ze toe, benieuwd!
Serious gaming voorbeeld uit Nederland: https://www.youtube.com/watch?v=WibbkPfJpPM Een Wii waarmee artsen bepaalde fysieke bewegingen van een operatie oefenen en onder de knie krijgen.
+2 stemmen
  • Trend: OpenSourcen van technologie en processen. OpenSource software is al minstens net zo oud als het internet, maar in de afgelopen jaren zie je een duidelijke trend dat bedrijven meer en meer van hun eigen werk open-sourcen en zelf daardoor ook meer gebruik gaan maken van open-source. Niet alleen code, maar ook bedrijsprocessen en hardware.
  • Gevolg: Het gaat meer om wat je als bedrijf toevoegt dan met welke middelen je het voor elkaar krijgt.
  • Voorbeeld: Facebook released alle niet-bedrijfskritische onderdelen as open-source. Van verbeteringen aan de PHP runtime (programmeertaal), tot de manier waarop Facebook datacentra inricht. Maar een accelerator starten kan ook al met open-source documenten (was het YC die ze vrijgaf?), zodat je kunt leren van hun lessen.
  • Les: Vind het wiel niet opnieuw uit en voeg enkel toe op punten waar je ook echt toegevoegde waarde kunt bieden. 
beantwoord 18 sep, 2014 door timanrebel (180 punten)
Een van de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen decennia, open source.
Denk ook aan Elon Musk / Tesla Motors. "All our patent are belong to you"
Interessant is hier ook het conflict van de open source werkwijze en de neiging van bedrijven om nog steeds kennis vast te leggen in Intellectueel Eigendom. Zeker bedrijven met voldoende cash voor goede juridische vertegenwoordiging hebben hier nog steeds veel slagkracht en maken het onaantrekkelijk om ze hierop uit te dagen.

Daarnaast heb ik het gevoel dat mensen die minder bekend zijn met de innerworkings van Open Source ook gewoon moeite hebben om te bedenken wanneer iets gratis is, en wanneer niet. En hoe je dat dan doet.
+2 stemmen

Trend
"Mind as the final frontier"
"Geest als de laatste horde"

Na jarenlang van slijpen aan onze fysieke capaciteiten zal de focus steeds meer verlegd worden naar onze mentale capaciteiten. Op SPORTNEXT.nl waar ik elk jaar de 5 belangrijkste sport trends voor het komende jaar beschrijf, heb ik dat als volgt benoemd:

"Mens sana in corpore sano: een gezonde geest in een gezond lichaam... Stress (en zijn positieve tegenhanger flow) zijn de nieuwe lievelingsgebieden van de investeerders in Silicon Valley. Coaches zullen de impact van hun gedrag en trainingschema’s op zowel de fysieke als psychische waarden van de atleten monitoren. De trainbare geest is nabij."

Gevolg
We gaan beter en sneller leren. Ideaal gesproken: we worden slimmer. De stuurbaarheid van onze geest wordt groter. De kennis van wat fysiek is en hoe bepaalde fysieke zaken interacteren met mentale zaken en andersom gaat snel vooruit. De positieve kant hiervan is dat we makkelijker kunnen leren, minder stress ervaren en sneller in "flow" komen. Creativiteit neemt toe. De negatieve kant hiervan is dat er voor uitzonderingen minder tolerantie zal ontstaan. Vergelijkbaar met een dik iemand onsportief vinden "hij zal wel te veel eten/te weinig bewegen" zal een vergelijkbaar stigma voor de geest ontstaan. Ook wordt het stimuleren van de geest steeds gewoner. Het nemen van pillen om een examen te halen bijvoorbeeld.

Voorbeeld
Na Yuri van Geest met zijn Xwave volgden er snel meer apps en kleine apparaten die hersenactiviteit meten en richten zich andersom zeer veel apps (en apparaten) op het veranderen van gedrag, zogenaamde behavioral psychology.

De Omegawave is hiervan een goed voorbeeld. 

Omegawave Dashboard

Wat kun je ervan leren?
Begin met het trainen van je brein. Of op zijn minst met het leren kennen ervan. Hoe goed kan jij je gedrag veranderen? Voor welke mechanismen ben jij gevoelig? De belangrijkste les is: er is nog veel te winnen door slimmer met je hersenen om te gaan! 

beantwoord 18 sep, 2014 door gijsbregt (300 punten)
+2 stemmen

Trend: connected intimacy

Naam wordt al langer gebruikt, maar het gaat nu echt een stap verder. Haptic interactie is een van de belangrijkste elementen van de Apple Watch. We kunnen nu nog dichter bij elkaar staan. Altijd verbonden.

 

Gevolg. Het is meer dan de haptic interactie en het tekenen van hartjes op je watch en alles wat nog komt met de wearables-tweede huid. Het gaat ook om het belangrijker worden van de innige prive interacties en het continu nabij zijn van je intieme contacten. We communiceren meer en meer in kleine groepen tot 1 op 1. Ons bewustzijn van elkaar zal gaan veranderen.

 

Voorbeelden. Apple Watch zal haptic kunnen maken tot een bruikbare interactietaal, maar de Pebble heeft daarin een duidelijke eerste stap gedaan. Iedereen die ik spreek met een Pebble herkent de kracht van trillen als communicatie. En diensten die meer innige interactie faciliteren als Snapchat en het net geïntroduceerde Bleep zijn onderdeel van de trend. Producten als de Goodnight Lamp spelen erop in.

 

Les. De impact van een technologische verandering is het grootst als het gedrag verandert.

 
beantwoord 18 sep, 2014 door iskandersmit (190 punten)
bewerkt 18 sep, 2014 door iskandersmit
Maar ... trillen doet een mobiel ook .... Ik vind dit deel van de Apple Watch ook boeiend, maar ben wel heel benieuwd of het echt iets gaat worden dat ons gedrag of gebruik verandert.
Ik vind dat idee van een nieuwe vorm van Morse wel wat hebben ;-)
Ik moest bij de lancering van de Apple Watch ook denken aan een gewoonte in Afrika waar ik over gehoord heb: dat mensen elkaar bellen, de beltoon twee keer laten overgaan en dan weer ophangen. Dus niet om echt een telefoongesprek te hebben, maar om elkaar te laten merken dat ze aan elkaar dachten.
+1 stem
beantwoord 19 sep, 2014 door heeralewijn (160 punten)
Best benieuwd hoe snel dit zal gaan, hoe belangrijk mensen het zullen vinden. Want ze moeten nieuwe spullen gaan kopen.
2 dingen waarom het snel een plek krijgt:

1 - bv. de Nomiku (connected sous-vide apparaat van professionele kwaliteit in de keuken van de liefhebber) en de Orange Chef (connected digitale weegschaal) zijn beiden tegen zeer schappelijke prijzen verkrijgbaar en maken het leven van de chef nu al beter, lekkerder en leuker.

2 - Mensen houden van gadgets en keukenspullen zijn net als gereedschap of electronica. Vooral mannen geven graag hier hun geld aan uit en willen regelmatig 'nieuws'. Denk voor liefhebbers van eten aan nieuwe messen (http://www.koksmesexpert.nl/) of bv nieuwe pannen. Bol.com is meer dan een jaar terug begonnen met een speciale keukensectie (http://www.bol.com/nl/koken-tafelen/index.html). Denk bv ook aan de BBQ rage (Weber en Big Green Egg).

Dus ja het gaat er snel aankomen. Maar mijn inschatting is dat voor schaal de grote keukenapparatuur bouwers dit al ingebouwd mee moeten gaan leveren. Dat is binnen vijf jaar het geval...
...