settingsLogin | Registersettings
FMT Workforce - Innovation on demand
Show Menu

Fast Moving Targets: Wat is een belangrijke (digitale) trend en wat is de impact?

+3 stemmen

Fast Moving Targets werkt aan de eerste editie van wat we hopen dat een jaarlijkse traditie wordt. Een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen, wat hun invloed is en hoe ze te benutten. Erwin Blom en Roeland Stekelenburg gaan de komende tijd hard aan het schrijven aan het rompverhaal, Leonieke Daalder buigt zich over de cases, maar we hebben jullie input ook meer dan nodig. Dit project wordt crowdsourced in het kwadraat! In fase 2 gaan we samen ook schrijven, maar in de brainstormfase hebben we jullie input ook hard nodig! 

De input van het FMT-netwerk is cruciaal. Honderden mensen die eigen ervaringen, eigen inzichten en eigen kennis inbrengen. Dat maakt dat we een beter eindproduct kunnen maken dan een kleine groep kan. Dus help mee en denk mee!

  • Noem en beschrijf een voor jou belangrijke trend
  • Leg uit wat het gevolg van die ontwikkeling is.
  • Geef waar mogelijk een sprekend voorbeeld van deze trend.
  • Beschrijf bij voorkeur wat een ander van deze trend of dit voorbeeld kan leren.
  • Als je trend al beschreven is, vul in de reacties aan met jouw gevolg, voorbeeld of les.

Meerdere trends inbrengen mag natuurlijk, maar doe er één per entry. En even voor de goede orde, als we om een trend vragen mag dat ook een trend zijn die al even aan de gang is (crowdfunding, user generated content etcetera). Het hoeft geen ontwikkeling van dit jaar te zijn. We willen een boek maken dat voor een breed publiek boeiend is.
We stoppen 500 euro in de pot voor jullie bijdragen in deze fase van het project. Dankzij samenwerking met de Nederlandse startup Mobbr krijgt wie meer bijdraagt, meer uitbetaald. Maar als je bijdraagt, wordt je sowieso automatisch ook co-auteur van het boek.

Doe mee!

gevraagd 14 sep, 2014 in Brainstorm door fmt (1,260 punten)
bewerkt 14 sep, 2014 door fmt

41 Antwoorden

+1 stem
  • Trend: De scheidingslijn tussen reclame bureaus en strategische / ICT consultants vervaagt. 
  • Gevolg: Creatieve partijen zullen de slag naar technologie moeten maken en technologie partijen zullen creatieve kennis in huis moeten halen. Digitale bureaus staan hierdoor in de belangstelling van zowel de traditionele media partijen als de grote ICT / Strategy clubs. 
  • Voorbeeld: Accenture koopt o.a. Fjord, Acquity en avVenta.  Deloitte heeft Ubermind overgenomen en is Deloitte Digital gestart. PwC neemt BGT over. En aan de media kant zie je dat partijen als Publicis, Aegis Havas en WPP acquisities doen om zich digitaal te versterken. Phonevalley, Razorfish, Isobar, Joule etc
  • LesEr onstaat een toenemende nadruk op technologische end-to-end-oplossingen. De rol van de CMO wordt daarin steeds belangrijker.
beantwoord 22 sep, 2014 door edalkema (450 punten)
bewerkt 22 sep, 2014 door erwblo
+2 stemmen
  • Trend: YOUtility. Een term geleend van Jay Baer, schrijver van het gelijknamige boek. Waar het om gaat? "Marketing die zo bruikbaar is, dat mensen (bijna) bereid zijn om ervoor te betalen." Oftewel: een marketingboodschap waarmee een merk jou als consument niet alleen iets probeert te verkopen, maar waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt.
  • Gevolg: De hoeveelheid tijd die mensen beschikbaar hebben blijft gelijk, terwijl de hoeveelheid informatie die we dagelijks te verwerken krijgen alleen maar toeneemt. Onze tijd wordt dus schaarser en kostbaarder. Te kostbaar om te verspillen aan flauwekul-boodschappen. We willen daadwerkelijk ergens mee geholpen worden.
  • Voorbeeld: Voorbeelden te over, maar dit is een mooie Nederlandse case: Speel je toekomst van Aegon, een online game waarmee je heel laagdrempelig jouw leven uitstippelt en natuurlijk uiteindelijk bij de juiste verzekering terecht komt.
  • Les: Mensen hebben steeds minder tijd. Niemand zit op jouw boodschap te wachten. Laat staan dat ze tijd hebben om deze tot zich te nemen. Maak je content (ook marketingcontent) daarom zo relvant als je kan.
beantwoord 22 sep, 2014 door jochemfmt (720 punten)
+1 stem

Trend: Fundraising gebaseerd op narcisme loont. Social media spelen een groeiende rol bij fondsenwerving van met name Goede Doelen. Het middel is niet zozeer meer om met een uitgebreide campagne direct begrip te kweken, maar eerder om potentiële donateurs een podium te geven om te laten zien wat zij durven, wat hun prestatie is. En aangezien anderen niet onder willen doen, ontstaat een kettingreactie. 

Gevolg: Kracht van ouderwetse campagnes neemt af, toenemend aantal campagnes op social media die als viral worden ingestoken. 

Voorbeeld: Door de Ice Bucket Challenge (weliswaar begonnen als éénmansactie, maar snel omamt door de ALS-fondsen) kreeg de ALS Stichting Nederland 70 keer meer donateurs in een maand dan gebruikelijk. Onlangs had de Brandwondenstichting No Make Up-day. Vrouwen werden opgeroepen om een dag geen make-up te dragen en daar een selfie van te maken en te posten. Dit om (zogenaamd) de vrouwen met brandwonden een hart onder de riem te steken. Acties kregen veel aandacht in het nieuws. Alpe d'Huzes, het beklimmen van de Alp d'Huez voor KWF, kan je ook als voorbeeld zien. 

Les: (Digitale) Campagnes die gestoeld zijn op narcistische gevoelens zijn effectiever dan die altruïstische motieven aanspreken. 

beantwoord 22 sep, 2014 door jorritbrenninkmeijer (660 punten)
+1 stem

Trend: Het einde van orde

Mensen die willen snappen, ordenen. Het is haast een automatisme. Onze fietsen en auto's staan meestal zij aan zij, of in een rij. Of ga maar eens doodelen; het worden altijd (herkenbare) vormen. Orde is een basisprincipe. Dat moet ook wel, want we herkennen het ook in de natuur. De geometrische spinnenwebben, de vorm van basaltblokken, zelfs de voedselketen als concept is er een uiting van.

Eén van de grotere ontdekkingen die wij mensen hebben gedaan, is dat het maar de vraag is of die orde zo alomvattend is. Chaos, vaak vertaald als toeval, lijkt veel meer in aanmerking te komen voor die eer. Chaos(theorie) doet namelijk eer aan het element dynamiek. En dynamiek kenmerkt ons gedrag.

 

Als er een trend is die enorme gevolgen gaat hebben, kán gaan hebben, dan is het het begrijpen van dynamiek. Niet daar hem terug te brengen tot een ja/nee- of zwart/wit-ordening, maar door te snappen welke dynamische systemen werken en hoe. In een wereld waarin steeds meer apparaten met elkaar en met mensen communiceren, is het belang steeds groter te weten met welke gevolgen dat gebeurt.

 

Het ontwerpen van dynamiek door middel van chaosmodellen is een ontwikkeling die ons heel dicht in de buurt van de imitatie van menselijk handelen brengt. Het onverwachte, de gemaakte overwegingen, de invloeden van buitenaf op het beslisproces, de invloed van de beslissing zélf: die elementen maken systemen mogelijk die dénken.

 

De trend die mij intrigeert, is daarom niet een produkt of een specifieke techniek, maar een aanname: dat dynamiek en wederzijdse beïnvloeding niet geréduceerd moeten worden, maar als startpunt dient te worden genomen.

 

beantwoord 22 sep, 2014 door janvds55 (750 punten)
bewerkt 22 sep, 2014 door erwblo
Aan de ene kant zeg je we willen snappen door te ordenen en willen snappen wat niet te snappen valt. Tegelijk zeg je dat we dynamiek moeten gaan leren snappen. Maar maken we dan niet dezelfde fout?
Die dynamiek gaan we niet snappen. Het gaat er meer om van waaruit je begint met ontwerpen. Dat wordt steeds meer vanuit chaos en dynamiek ipv statische orde. Maar dat betekent fundamenteel andere invulling van 'ontwerpen' - geen keiharde regie - en vooral van uitkomsten. Die worden onvoorspelbaarder.
+1 stem

Trend:  De festivalisering van sportevenementen. In navolging van culturele evenementen, worden nu ook in toenemende mate sportwedstrijden, zowel voor de professionele als breedtesporter, verpakt als feestje. Om genoeg publiek te trekken kennen evenementen veel side-events of worden opgetuigd met toeters en bellen. Met social media wordt voorafgaand de gewenste sfeer ‘gepitcht’.

Gevolg: Aandacht wordt afgeleid van de kern van het evenement; de prestatie van de sporters. Het vermaak, in welke vorm dan ook, komt centraal te staan. Evenementen gaan meer op elkaar lijken. Kans is groot dat kleine pure evenementen het onderspit delven. Crossovers met culturele evenementen (bijvoorbeeld zwarte cross).

Voorbeeld: WK Roeien in Amsterdam, schaatsen op de Coolste Baan in Olympisch Stadion, de Disco Run in Zwolle.

Les: Vrije tijd is schaars, zeker wanneer er veel aanbod aan evenementen is. Ook sportorganisatoren moeten inspelen op zapgedrag van hun potentiele publiek. Publiek wil veel prikkels tegelijkertijd. Je kan niet alleen meer uitgaan van mensen die puur voor de sport komen.

beantwoord 23 sep, 2014 door jorritbrenninkmeijer (660 punten)
+1 stem

Trend: curated shopping; het e-commerce model waarbij je maandelijks een pakket producten ontvangt, geselecteerd door de experts van de webshop. Functioneert meestal op abonnementsbasis.

Gevolg: Consument bespaart tijd om zelf bijzondere producten te vinden. Je doorbreekt vastigheden, vaak wordt hetzelfde gekozen vanwege gebrek aan kennis.

Voorbeeld: curated.nl, hellofresh.nl, winecast.nl, boldking.nl

Les: Etaleren en objectiveren van deskundigheid is van belang. Mensen zijn bereid om keuze uit handen te geven, zolang ze maar geloven in deskundigheid van de expert. 

beantwoord 24 sep, 2014 door jorritbrenninkmeijer (660 punten)
bewerkt 24 sep, 2014 door jorritbrenninkmeijer
Mooi voorbeeld!
+1 stem
  • Trend: De (volledige) digitalisering van de film, acteurs, menselijke interactieve dienstverlening. CGI (computer generated imagery) is tegenwoordig dé tool waarmee films gemaakt worden; landschappen, acties, crashes, ontploffingen, wezens, particles, en zelfs acteurs worden tegenwoordig gemaakt met de computer. Werken met green-screens is zeer gebruikelijk. Vaak zijn er geen echte sets meer, maar groene sets waar later alles in 'geplakt' wordt.
  • Gevolg: Ge-renderde acteurs zijn nu veelal nog op basis van gezichtsmarkers - denk aan Avatar, Gollum, Benjamin Button, etc. zodat de mimiek goed overeenkomt met die van echte mensen. Ook in animatie series wordt die techniek gebruikt, maar daar wordt niet naar menselijke gelijkenis gerenderd. Over een tijd worden echte acteurs wellicht overbodig, als alle uitdrukkingen en emoties levensecht zijn?
  • Voorbeeld: Al in 2001 was er de film Final Fantasy: Spirits within, welke volledig met CGI was gemaakt - en waar naar menselijke gelijkenis gewerkt is. Een flim in dat opzicht zijn tijd ver vooruit, omdat toen - ten tijde van de Matrix - vooral de sets en de acties gerenderd werden, niet de acteurs. Games komen in dat opzicht steeds dichter bij films, en andersom komen films steeds dichter bijeen. Ze zullen meer en meer samengaan in de toekomst. Dit kan op allerlei vlakken.
  • Lessen: Het digitaliseren van de films, is logisch. De techniek, de computer biedt zoveel meer. Kaskrakers basten van de special effects die anders niet te betalen zouden zijn, of simpelweg niet mogelijk zijn. De fantasie kan volledig tot uitdrukking worden gebracht. Ook in diensten uit het bedrijfsleven kan er meer gerenderd worden. Het gebeurt al dat avatars of hulpdiensten avatars of digitale cartoonish karakters bieden om je hulp te bieden - ten behoeve van de schaalbaarheid (geen echte callcenter medewerkers meer nodig - en toch een menselijke interactieve ervaring voor de klant).

 

beantwoord 24 sep, 2014 door lennard (2,270 punten)
0 stemmen

Ik sluit natuurlijk achteraan in de rij. Dus er zit wat overlap met de verschillende hier voorgaande en al wat eigen ideeën achterwege gelaten juist omdat deze al genoemd zijn. 


Trend: Opkomst van industrialisering van bedrijven (startups). 
Gevolg: Netwerk effect van groot kapitaal en zodoende snel tipping point van een nieuwe markt bereiken.  
Voorbeeld: Rocket internet, kijken naar succesvolle startups, het concept en business idee en -model kopiëren. Daar een betere versie van maken. (en Y-Combinator en allerlei andere startup accelerators zou je hier ook onder kunnen laten vallen.) 
Les: kapitaal is een eerste vereiste, Netwerk eeen tweede, en dan op basis van data en feedback gigantisch snel leren en de markt veroveren. 

beantwoord 28 sep, 2014 door edwinres (740 punten)
0 stemmen

Trend: opkomst van (digitale) Aziatische partijen

Gevolg: goedkope concurrentie aan de onderkant van de markt

Voorbeeld: DealExtreme die gratis bezorgt in Nederland, al koop je een product van 2 euro. Alibaba komt hier snel genoeg. 

Les: Standaardisering en laagste prijs is geen goede strategie op lange termijn tegenover die landen vanuit Azië. Kwaliteit en service zijn punten waarop valt te onderscheiden. 

beantwoord 28 sep, 2014 door edwinres (740 punten)
0 stemmen

Trend: Zuckerbergs law of sharing
Gevolg: Heel veel persoonlijke gegevens die gedigitaliseerd worden en privacy een nog groter issue wordt, of helemaal geen issue meer is, a la 'the Circle'. 
Voorbeeld: Facebook / Google / overheid  
Les: Probeer je data bij bovenstaande partijen op te vragen :-) We moeten een standaard protocol gaan genereren zoals het internet zelf, alleen dan op basis hebben op de persoonlijke gegevens. Hetgeen al jarenlang genoemd wordt: een VRM. Vendor relationship management.  Zelf volledig controle over wie er met wat voor data aan de slag mag in plaats van de aan of uit knop zoals we dat nu kennen. (nog steeds meer hoop bij mij dat dit lukt dan dat ik denk dat het waarheid gaat worden op termijn) 

beantwoord 28 sep, 2014 door edwinres (740 punten)
+3 stemmen

Trend: Alles gaat unbundled worden
Gevolg: Persoonlijk en precies op maat aanbod van producten. 
Voorbeeld: Blendle, (geen krant of tijdschriften meer). MOOCs opleidingen. Geen volledige master maar individuele vakken. 
Les: Alles wat je doet moet van kwaliteit zijn om te overleven als aanbieder van producten. Harde selectie aan de deur waar de vraag naar is. Je weet veel beter welke features, business units of producten of artikelen wel of niet goed zijn. (en dus ook betere feedback voor het bedrijf waar de klanten nu écht op zitten te wachten)

beantwoord 28 sep, 2014 door edwinres (740 punten)
bewerkt 29 sep, 2014 door erwblo
en alles kan (en zal) vanuit de ontbundeling geherbundeld worden.
0 stemmen

Trend: Verlies van onafhankelijke digitale communicatie. 

Gevolg: Alle digitale communicatie (voice, video, tekst) verloopt over servers van commerciële partijen zoals WhatsApp, Skype, Facebook, Google, Weibo, Vkontakte die jouw communicatie kunnen matchen met ads.

Voorbeeld: Zakelijke contacten en uitwisseling van informatie via Whatsapp. 

Les: Soon to find out …

beantwoord 28 sep, 2014 door edwinres (740 punten)
Les: Dave Eggers heeft al een aardig voorschot gedaan met 'De Cirkel'
0 stemmen

Trend: Het makkelijke wordt steeds makkelijker en het moeilijke een geweldige ervaring! Eenvoud is niet meer genoeg, alle veelgebruikte, ‚makkelijke'' producten en services moeten ‚frictionless’ worden. En tegenovergesteld, maar ook parallel daaraan, als iets moeilijk verkrijgbaar of toegankelijk is, maak daar dan een geweldige, exclusieve ervaring van.

Gevolg: als je als bedrijf of instituut in een competitieve markt zit, moeten je services frictionless of anders ga je het afleggen tegen rivalen. Of je gaat op zoek naar ervaringen met heel veel frictie, en maak daar dan een exclusief, uniek product van.

Voorbeelden: een e-book kopen en downloaden bij Amazon of Bol doe je, waar en wanneer dan ook, binnen een minuut, maar een papieren conceptboek in gelimiteerde oplage van Irma Boom wil menigeen lang voor wachten en de hoofdprijs voor betalen.

Muziek van wie dan ook speel je zo af op spotify of youtube, maar een exclusief nachtconcert op een geheime locatie van je favoriete popster is goud waard.

De hele dag kijk je overal voetbal, op je (betaal)tv of op je mobiel device, maar een (dure) voetbalreis naar Manchester - Barcelona vergeet je je hele leven niet meer.

Les: heb je een algemene, makkelijk te kopiëren service of product, maak alles dan ultiem gemakkelijk. Of ga voor het moeilijke en complexe, maak daar een geweldige ervaring van en verkoop dat exclusief!

beantwoord 29 sep, 2014 door pgorgels (150 punten)
0 stemmen
  • Trend: van 2D naar 3D printing, ooit naar 4D printing
  • Gevolg: iedereen kan zelf spullen maken. Op maat gemaakt. Passend binnen je huis. Niet alleen verschillende kleuren, maar ook vormen. Straks ook aangepast en verbonden met de omgeving. Connected aan de andere apparaten in huis. Internet of things. API's van apparaten komen beschikbaar, zodat jouw 3D geprinte voorwerp voor in huis, kan verbonden worden met de andere apparaten in huis.  
  • Voorbeelden: ik zie al voorbeelden op internet. Nog geen voorbeelden kunnen vinden van "verbonden voorwerpen", maar als het boek uitkomt, dan zullen die er vast wel al zijn
  • Les: gebruikers gaan het zelf invullen, willen steeds minder dat grotere bedrijven het voor hun invullen
beantwoord 5 okt, 2014 door robert68 (680 punten)
0 stemmen
Trend: Open innovatie. Bedrijven innoveren met de buitenwereld. Met bedrijven, met klanten. Door crowdsourcing, door API's.
Gevolg: Vergroting R&D-kracht.Toepassingen waar de onderneming zelf niet aan gedacht had. Naast product van een bedrijf toepassingen voor een specifiek publiek of specifieke toepassing. Meer diversiteit en grotere publiekstevredenheid. 
Voorbeelden: Bedrijven als TomTom die dankzij API's andere bedrijven laten innoveren bovenop hun dienst. 
Les: Door open innovatie kan een bedrijf sneller en flexibeler vernieuwen.
beantwoord 5 okt, 2014 door erwblo (5,690 punten)
+1 stem

Trend: het onvermogen van het individu om zijn/haar eigen identiteit veilig te houden

Niet alleen nu, in deze sterk digitale tijd, maar ook vroeger werden er gegevens over ons vastgelegd door partijen zonder dat wij er invloed op hadden. Omdat die gegevens niet makkelijk gedeeld konden worden, en er meer hiërarchie in de wereld was, was dat denk ik in veel gevallen niet zo erg. En het bood (gelukkig) veel ruimte om in verzet te komen tegen je (over)heersers als je dat nodig vond. Op dit moment is er geen houden meer aan. Niet alleen lijkt elke boerenlulambtenaar bij jouw gegevens te kunnen, wanneer ze maar willen, maar we creëren zelf ook onophoudelijk digitale sporen die niet wegslijten. En hoewel er wel aandacht voor is vanuit de pers, lijken we het maar niet onder controle te kunnen krijgen. We lekken continu digitaal.

Het is niet alleen een kwestie van gereedschap, het is ook een kwestie van mindset en cultuur.

Gevolg: of je het wilt of niet, teveel partijen weten teveel van je

Anoniem handelen wordt steeds ingewikkelder. En wanneer een partij goed zijn best doet om al die Big Data echt intelligent te koppelen, weten ze meer van je dan je zelf kunt herinneren. Soms in je eigen voordeel, maar vaak ook volledig buiten jouw gezichtsveld. Wordt jouw profiel verhandeld? Waarschijnlijk wel. Heb je er iets aan? Heel vaak is dat niet of moeilijk vast te stellen. Of je er iets aan zou moeten hebben is overigens ook nog een apart discussiepunt.

Sprekend voorbeeld: Lees het artikel op De Correspondent maar over de Belastingstaat

https://decorrespondent.nl/1766/Vergeet-de-politiestaat-Welkom-in-de-belastingstaat/124585251450-d4109c7d

Les: echt.. geen idee

Ik schrijf dit misschien wat warrig op, maar kan me niet ontrekken aan het gevoel dat deze trend invloed heeft op ons gedrag, bewust en onbewust. En dat het, zelfs voor die personen die weten dat ze recht en ruimte van spreken hebben in een democratie, steeds minder vanzelfsprekend wordt dat ze hun mond open durven trekken. Maar ik lees ook verhalen over hoe men in Duitsland heel anders reageert op privacy-issues. Dus ik denk dat er wat te leren/vergelijken valt. En dus dat er wel lessen te trekken zijn.

beantwoord 10 okt, 2014 door lykle (580 punten)
...