Onderzoeker Joost Poort  (Universiteit van Amsterdam) kwam met heugelijk nieuws naar  het door Buma/Stemra georganiseerde ‘interactive’ deel van het Eurosonic/Noorderslag festival in Groningen: de cijfers laten zien dat het illegaal delen van files minder populair is dan vier jaar geleden. Streaming diensten als Spotify en Deezer blijken een goed alternatief te vormen.

Waarmee niet gezegd is dat de muziekindustrie gered is, “er wordt nog steeds heel veel minder geld verdiend dat tien a twintig jaar terug”, maar de weg naar boven lijkt te zijn gevonden. En dat terwijl een deel van de platenmaatschappijen zich aanvankelijk leek te verzetten tegen deze nieuwe diensten. Volgens Poort begrijpelijk: technologie heeft de industrie dramatisch veranderd. Het kost tijd om daar aan te wennen en je als bedrijfstak aan aan te passen.

“Niet dagvaarden, maar verleiden”

Vergelijkbare bedrijfstakken, die van boeken, films en televisie-series, moeten die stap nog maken. Zij kunnen een voorbeeld nemen aan de muziekindustrie. “Ga je klanten niet dagvaarden, maar verleid ze. Geef ze wat ze willen op een manier die ze willen. Doe je dat niet, dan halen ze het zelf.” Poort illustreert zijn verhaal met de route die films doorgaans doorlopen, heen wereld waarin het illegaal delen van files nog steeds toeneemt.  Films draaien eerst in geselecteerde theaters om pas na verloop van tijd op video beschikbaar te komen en pas na twee jaar op televisie uitgezonden te mogen worden. “Dat accepteren mensen niet meer: ze willen het allemaal en allemaal nu.” Poort is ervan overtuigd dat mensen daar ook best voor willen betalen. “Er zijn genoeg mensen met een enorm televisisescherm thuis die best 10 of 15 euro willen betalen voor James Bond, maar dan wel in de week dat ie uitkomt.”

“Een scherpe prijs is noodzakelijk”

Het is belangrijk om je flexibel op te stellen. Niet iedere afnemer is hetzelfde of wil hetzelfde betalen. Een scherpe prijsstelling is noodzakelijk. Op dit moment wordt mensen gevraagd vijf euro te betalen voor een (oude) video on demand. Dat is veel, zeker wanneer jet het risico loopt dat diezelfde film volgende week op televisie uitgezonden wordt. En daarmee snijdt de industrie zichzelf uiteindelijk in de vingers. Advies van Poort: “Denk uit de box, blijf niet hangen in oude patronen, denk aan andere betalingsmodellen, want mensen accepteren het anders niet meer.”

Bekijk het hele gespek met Joost Poort.

Alle 28 interviews die we op Eurosonic Noorderslag hielden vind je hier.

Een aantal panels legen we hier in audio vast.